به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آزادی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آزادی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرح نیازکار*، محمد حمیدی

    اشعار عطار نیشابوری سرشار از مفاهیم انسان دوستی است، مفاهیمی که در عرفان و اخلاق ایرانی و اسلامی، تاریخی قابل تامل دارد. او با درک هوشمندانه اصول اخلاقی و تطبیق این امور با مناسبات زندگانی عصر خویش، برجسته ترین عارفی است که به آزادی انسان پایبند بوده و به تبیین و توصیه آن پرداخته است. انسان آزاده ای که آزادگی در اشعارش، مفهومی گسترده و گستره ای فراگیر داشته و با مفاهیمی چون عشق، ملامت، نقد پذیری و ستایش دیوانگان که به نوعی بیانگر روح آزاداندیش و نگرش وی به این موضوع بوده، درهم تنیده است. بی تردید، در نگاه ژرف وی به این امر، برگزینش زهد و گریز از دنیا در جهت کسب آزادی و آزادمنشی، شاخصی مهم تلقی می شود؛ چنان که رسیدن به مقام قرب الهی را بندگی خالص و آزادگی روح انسان برمی شمارد و تحقق این امر را از طریق تربیت نفس برای ترک دنیا و پرهیز از علایق دنیوی و کسب فضایل اخلاقی و عاشق زیستن میسر می داند. این پژوهش، کوششی است برای تبیین نمود آزادگی در اشعار عطار نیشابوری و به روش تحلیلی-توصیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است.

    کلید واژگان: آزادی, آزادگی, قرب الهی, عطار نیشابوری, اشعار}
    Farah Niazkar*, Mohammad Hamidi

    Attar Nishabouri's poems are full of humanitarian concepts which have a remarkable history in Iranian and Islamic mysticism and ethics. By intelligently understanding moral principles and adapting them to the life relationships of his era, Attar is known as the most prominent mystic who adhered to human freedom, explained and recommended it to humanity. The presence of a free man whose freedom has a broad meaning and an all-encompassing spectrum is intertwined with concepts such as love, blame, criticism and praise of the crazy, is a key motif of his major poems and is a way  for expressing his free-thinking spirit and his attitude towards this issue. Undoubtedly, in Attar's profound view of this matter, the choice of asceticism and escape from the world of materialism in order to gain freedom and liberty is considered an important indicator. As he considers reaching the position of closeness to God as pure servitude and freedom of the human soul, he considers the realization of this to be the process of training the soul towards leaving the world and avoiding worldly interests and acquiring moral virtues and living in love. What follows in this research is an attempt to explain the expanded the presence of the motif of freedom in Attar Neishabouri's poems using an analytical-descriptive method and a content analysis approach.

    Keywords: freedom, liberty, closeness to God, Attar}
  • افسانه عسکر مطلق*، سحر جمشیدیان
    رویکردهای شناختی در ادبیات که شامل توسعه روش هایی برای توصیف و دریافت متون است، در چند سال اخیر افزایش داشته است. جرج لیکاف و مارک جانسون، در اثری تحت عنوان استعاره هایی که با آن ها زندگی می کنیم به مدد تیوری «استعاره مفهومی» بیان می کنند که استعاره وسیله ای برای درک یک مفهوم انتزاعی بر اساس مفهوم عینی دیگر است. جستار حاضر می کوشد تا به این سوالات پاسخ دهد که چگونه کاربرد استعاره مفهومی در رمان قطار زیرزمینی اثر کلسون وایتهد در بیان گویاتر پدیده های انتزاعی وصف ناپذیری مانند زجر بردگی، نژاد پرستی، و ظلم مضاعف بر زنان سیاه پوست نقش داشته است؟ و آیا میتوان در این اثر، کلان استعاره هایی را در حوزه مفهومی آزادی و زجر اسارت جست که به سایر زیر استعاره متن رمان انسجام بخشد؟ از دیدگاه نقد فمینیستی میتوان گفت که در این اثر، قهرمان زن داستان، کورا، مفاهیم انتزاعی مختلفی در هر مرحله از سفر خود با قطار همانند رنج جدایی از مادر، رنج تجاوز،رنج شلاق خوردن، رنج کار بدون مزد و رنج عقیم شدن اجباری را تجربه کرده است. نویسنده با استفاده از عنوان استعاره ای قطار زیرزمینی کورا را به سوی آزادی می فرستد که دست نیافتنی است. در این مطالعه، روش تحلیل مفهومی استفاده شده است.
    کلید واژگان: مطالعه شناختی, استعاره, برده داری, آزادی, فمینیسم زنان سیاه پوست}
    Afsaneh Askarmotlagh *, Sahar Jamshidian
    The interest in cognitive approaches to literature which include the development of methodologies for describing both the production and reception of literary texts has increased in the past few years. In proposing the Conceptual Metaphor Theory, George Lakoff and Mark Johnson in their book, Metaphors We Live By (1980), assert that conceptual metaphors help us comprehend abstract concepts in terms of more concrete ones. This research has tried to answer these questions that if the use of conceptual metaphor in Colson whitehead’s The Underground Railroad (2016) could contribute to the effectiveness of whitehead’s writing in describing the indescribable phenomena, such as horrors of slavery, racism and especially double oppression on black women? And is it possible to find main metaphors in the conceptual realm of freedom and suffering of slavery which give coherence to other sub-metaphors of the text? From the point of view of feminist criticism, it can be said that in this work, female protagonist of the story, Cora, experiences different abstract concepts in each stage of her train journey such as the sufferings of separation from mother, hard working without wages, rape, whipping, and sterilization. By using the title of the Underground Railroad as metaphor writer sends Cora toward a freedom which is unattainable. In this study, conceptual analytical method has been used.
    Keywords: Cognitivism, Metaphor, slavery, Freedom, Black Feminism}
  • حسین مرادی*
    مشکلات فلسفی جامعه مدرن از دغدغه های بسیاری از نمایشنامه نویسان بوده است. یکی از علل شهرت اکبر رادی در ادبیات ایران، پرداختن به چنین مسایلی است. در امریکا نیز سم شپرد یکی از فعالان شناخته شده در این امر به حساب می آید. پرسشگری درباره هویت انسان و فردیت وی و نیز در ارتباط شخصیت نمایشی با دیگران، رابطه وی با جامعه، آزادی و میل در بدست آوردن تمایلات، ازجمله موضوعاتی است که در نمایشنامه های شپرد و رادی دیده می شوند. این مقاله به بررسی این مفاهیم اگزیستانسیالیستی با مقایسه دو نمایشنامه «غرب حقیقی» و «کودک مدفون « شپرد و «شب روی سنگفرش خیس» و «لبخند باشکوه آقای گیل» رادی می پردازد. در هر گروه از نمایشنامه‫ ها، نویسندگان به بازتاب عدم وجود هویت، اختلال در روابط با دیگران، امیال، مسیولیت های اجتماعی و آزادی عمل پرداخته ‫اند. با بررسی و مقایسه آثار منتخب این دو نویسنده خواهیم دید که در هر دو جامعه کاملا متفاوت شرقی و غربی، وضعیت اجتماعی در بروز مفاهیم فلسفی اشاره شده از جهات گوناگونی مشابه بوده و جز چند مورد استثنای قابل بحث، کاملا در یک راستا قرار می گیرند. این مقاله بر آن است که با بررسی تطبیقی این دو گروه نمایشنامه با نگرش به فلسفه اگزیستانسیالیستی ژان پل سارتر، و در پایان به اثبات از بین رفتن مفاهیم هویت، عدم توانایی در ایجاد ارتباط در جامعه، انزوا و از بین رفتن مفهوم آزادی در جامعه موجود در هر دو گروه از نمایشنامه ها بپردازد. هدف از نگارش این مقاله بررسی و مقایسه تطبیقی فلسفه اگزیستانسیالیسم در آثار منتخب رادی و شپرد و یافتن مضامین مشترک باوجود تفاوت های فرهنگی و جغرافیایی در آن ها می باشد. این تحقیق بر اساس مکتب ادبیات تطبیقی صورت گرفته است. استفاده از رویکرد تطبیقی در تحلیل آثار ادبی و نیز دیگر آثار هنری با یکدیگر، منجر به درک عمیق تر آثار و زدودن مرزهای موجود میان آثار ادبی و هنری می گردد.
    کلید واژگان: هویت, آزادی, میل, ارتباط با دیگران}
    Hossein Moradi *
    The philosophical problems of modern society have been a concern of many playwrights. One of the reasons for Akbar Radi's fame in Iranian literature is to address such issues. In the United States, Sam Shepard is also a well-known activist. Questioning about human identity and individuality, as well as the relationship of the theatrical character with others, his relationship with society, freedom and desire to acquire desires, are among the topics seen in Shepard and Rady's plays. This article examines these existentialist concepts by comparing Shepard's True West, Buried Child, Rady's Night on the Wet Pavement and Mr. Gill's Magnificent Smile. In each group of plays, the authors reflect the lack of identity, disruption of relationships with others, desires, social responsibilities, and freedom of action. By examining and comparing the selected works of these two authors, in both completely different Eastern and Western societies, the social situation in the emergence of the mentioned philosophical concepts is similar in many respects and, except for a few debatable exceptions, are completely in line. This article aims at a comparative study of these two groups of plays with a view to the existentialist philosophy of Jean-Paul Sartre, and finally proves the disappearance of concepts of identity, inability to communicate in society, isolation and the disappearance of the concept of freedom in society. The purpose of writing this article is to investigate and compare the philosophy of existentialism in the selected works of Rady and Shepherd and to find common themes despite the cultural and geographical differences in them. This research is based on the school of comparative literature. Using a comparative approach in analyzing literary works and other works of art with each other leads to a deeper understanding of the works and erasing the boundaries between literary and artistic works.
    Keywords: Identity, freedom, desire, Communication}
  • آرزو چالسری*، علی اسودی، طیبه آخوندی، محمدرضا خضری

    یکی از مباحث اساسی زبان شناسی شناختی استعاره مفهومی است که بر اساس آن یک حوزه مفهومی ناشناخته و انتزاعی با تطبیق با مفاهیم شناخته شده و ملموس در ذهن انسان قابل درک می گردد که این مفاهیم شناخته شده برخاسته از تجربیات انسان در همه ابعاد زندگی اش اعم از فلسفه و ادبیات است؛ از سویی دیگر اگزیستانسیالیسم مکتبی فلسفی است که ادبیات را دستاویز بیان پندارهایش قرار داده؛ روی آوردن فیلسوف اگزیستانسیالیسم به بیان ادبی موجب آمیزش فلسفه با ادبیات شد. در ادبیات اگزیستانسیالیستی به مضامینی چون تنهایی، دلهره، حزن، پوچی، آزادی و مرگ پرداخته می شود. در این میان ادبیات عرب و به ویژه شعر از مفاهیم این مکتب بی تاثیر نماند؛ نمونه ای از این اقبال را در اشعار خلیل الحاوی شاعر معاصر لبنانی می توان دید چراکه طنین مولفه های آزادی و مرگ در سروده هایش پدیدار است؛ وی مفاهیم ناامیدی، تالم، حقارت و یاس ناشی از شکست های پیاپی اعراب و به خصوص قیام 1967 م که پژواک ویژه ای در روح و جانش داشت را؛ که همگی مفاهیمی انتزاعی هستند- با مفاهیمی ملموس و محسوس به زیبایی و هنرمندانه به تصویر می کشد و از اسلوب استعاره مفهومی مدد می جوید. لذا نگارندگان بر آن هستند تا با روش توصیفی - تحلیلی به انواع استعاره مفهومی در مولفه های اگزیستانسیالیستی آزادی و مرگ در سروده های الحاوی بپردازند؛ نتایج حاکی از آن است که شاعر برای بیان افکار انتزاعی و وجودی خود نه تنها از استعاره مفهومی سود جسته، بلکه همسویی و انطباق انواع سه گانه استعاره مفهومی به درک بهتر این تفکر انسجام بخشیده است

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیست, استعاره مفهومی, جانسون, خلیل الحاوی, آزادی, مرگ}
    Arezo Chalsari *, Ali Asvadi, Tayebe Akhoundi, Mohamadreza Khezri

    One of the basic topics of cognitive linguistics is conceptual metaphor based on which an unknown and abstract conceptual field is inferred and understood by matching with known and concrete concepts in the human mind.that these well-known concepts originate from human experiences in all aspects of his life, including philosophy and literature. On the other hand, existentialism is a philosophical school that uses literature as a means to express its ideas; Existentialism's philosopher's turn to literary expression caused philosophy to merge with literature. Existentialist literature deals with themes such as loneliness, fear, sadness, emptiness, freedom, and death. Meanwhile, Arabic literature and especially poetry were not affected by the concepts of this school; And an example of this attention and luck can be seen in the poems of the contemporary Lebanese poet Khalil Al-Hawi, because the resonance and reflection of the elements of freedom and death are evident in his poems. He beautifully and artistically portrays the concepts of despair, pain, humiliation and despair caused by the consecutive failures of the Arabs and especially the uprising of 1967, which had a special echo in his soul and soul - all of which are abstract concepts - with concrete and tangible concepts in his poems. He has used conceptual metaphors to make his poems even more heartwarming. Therefore, the authors intend to analyze the conceptual metaphor in the existentialist components of freedom and death in Al-Hawi's poems with a descriptive-analytical method.

    Keywords: existentialist, conceptual metaphor, Johnson, Khalil al-Hawi, Freedom, death}
  • مقاله حاضر کتاب The Heart Goes Last </em>(2015) اثر اتوود را از دیدگاه اکو انتقادی تحلیل می کند. دغدغه اصلی بوم نقد ایجاد رابطه نزدیک بین زبان طبیعت و زبان ادبی است. به همین ترتیب، گرگوری گارارد راه های جدیدی را بین انسان و محیط زیست در حوزه های فرهنگی در سال 2016 توضیح داد، اگرچه سه موج به سمت این رویکرد در دهه 2000 وجود داشت. به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد جهان طبیعی نه تنها برای بحران زیست محیطی فعلی بلکه برای بلایای احتمالی در آینده بسیار مهم است. به این ترتیب، مردم در بسیاری از بخش های زندگی خود رویای طبیعت را می بینند که در رمان مورد بحث قرار خواهد گرفت. این رویاها تمایل درونی افراد را به محیط خود به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی نشان می دهد. جدای از طبیعت، فجایع قابل قبولی را در زندگی انسان به دنبال خواهد داشت. در همین حال، اتوود طبیعت را به عنوان نگرانی برای نگرانی های اکولوژیکی جهانی توصیف کرده است. نقش اکوسفر جدای از مفید بودن حیوانات در این مقاله نیز مورد تحلیل قرار می گیرد. از این رو، در نظر گرفتن تاثیرگذارترین عوامل بوم شناسی به خوانندگان کمک می کند تا جهان را بهتر بشناسند و احتمالا تلاش خواهند کرد رویکرد نظری را عملی کنند.

    کلید واژگان: حیوانات, رویا, اکوسفر, آزادی, جهان طبیعی}
    Fatemeh Golpaygani, Roya Yaghoubi, Mohammad Motiee

    The current paper analyzes Atwood’s The Heart Goes Last (2015) from an eco-critical viewpoint. The main concern of eco-criticism is to make a close relationship between the language of nature and literary language. Likewise, Gregory Garrard explained new ways between humans and the environment in the area of cultural spheres in 2016, though there were three waves toward this approach in the 2000s. It is significant to get more information about the natural world not only for the current environmental crisis but also for possible disasters in the future. As such, people would dream of nature in many parts of their life that will be discussed in the novel. These dreams show inner desire of people for their environment as an inevitable part of life. Apart from that, separation from nature will lead to plausible disasters in human life. Meanwhile, Atwood has described nature as a concern for global ecological concerns. The role of the ecosphere aside from the usefulness of animals would be analyzed in this paper as well. Hence, considering the most influential factors of ecology will help readers better recognize the world and will likely attempt to put the theoretical approach into practice.

    Keywords: Animals, Dream, Ecosphere, Freedom, Natural World}
  • قهرمان شیری

    رشد انواع طنزهای ادبی، زبانی، داستانی با موضوعات فکری، فلسفی، اجتماعی و سیاسی از خصوصیات عصر سلجوقی است. در این عهد، از یک سو پادشاهان و اهل تصوف گرایش به جانب داری از فرهنگ عوام پیدا کردند و از سوی دیگر شاعران و نویسندگان، به دلیل رشد سواد جامعه به ارتقای زبانی و ادبی هنر خود پرداختند و آثار دشواری پدید آوردند. از آن جایی که پادشاهان و عامه مردم ذهنیت ساده ای داشتند، شاعران از عنصر طنز و داستان های منظوم برای برقراری ارتباط با آنان استفاده کردند. در این میان انواع هزل و هجو نیز که از خواسته های مشترک شاهان و توده های مردم بود به عنوان یکی از انواع تفنن ها و تفریحات و نیز به عنوان یک وسیله داوری درباره دوران، توجه شاعران و شاهان را به خود جلب کرد. کارکردهای دیگر هجو و هزل در این دوره عبارت است از: ابزار نشان دادن ناخرسندی شاعران از بی توجهی حاکمان به هنر آن ها، وسیله ای برای رقابت شغلی بین شاعران و نیز نشان دادن واقعیت های روزگار، انتقاد از خساست ها و تبعیض ها و هم چنین انتقام گیری از پدید آورندگان نابه سامانی ها.

    کلید واژگان: طنز, سلجوقیان, خساست, آرامش, آزادی}
    Gahreman Shiri

    The development of all kinds of literary, linguistic, and fictional satires with intellectual, philosophical, social, and political topics is one of the characteristics of the Seljuk era. In this era, on the one hand, kings and Sufists tended to support the culture of the common people, and on the other hand, poets and writers, due to the growth of literacy in the society, improved their linguistic and literary art and created difficult works. Since the kings and common people had a simple mentality, poets used humor and poetic stories to communicate with them. In the meantime, all kinds of humor and satire, which were common demands of the kings and the masses of the people, as one of the types of fun and entertainment as well as a means of judgment about the era, attracted the attention of poets and kings. The other functions of satire in this period are: a tool to show the displeasure of poets with the inattention of rulers to their art, a tool for job competition between poets and also to show the realities of the times, criticism of mischief and discrimination, and also to take revenge on the creators of anarchy.

    Keywords: Satire, Seljuk rule, Stinginess, Peace, Freedom}
  • رضا نیکو، عبدالله حسن زاده میرعلی*

    اگزیستانسیالیسم به معنای «اصالت وجود» یا «تقدم وجود» است. این مکتب با سورن کی یرکگارد در دهه 1830 میلادی روی کار آمد؛ گرچه زمینه های آن وجود داشت. تقدم وجود بر ماهیت، مسیولیت، آزادی، دلهره، انتخاب و... از ویژگی های این مکتب است. در اگزیستانسیالیسم، انسان غریب است، چرا که از جنس طبیعت نیست. در مکانی رها شده که نه از جنس اوست و نه برای او ساخته شده. او ویژگی فطری ندارد و ماهیت خود را خودش به وجود می آورد. نخستین هدف اگزیستانسیالیسم آن است که انسان را از هویت خود باخبر سازد و او را نسبت به وجودش و وجود همه انسان ها مسیول کند. او باید با انتخاب آزاد، سرنوشت خود را رقم بزند. اگزیستانسیالیسم در ایران در دهه های چهل و پنجاه با تلاش های سید احمد فردید و علی شریعتی بر سر زبان ها افتاد. مصطفی مستور یکی از داستان نویسان بنام معاصر است. اولین کار ادبی او، دو چشم خانه خیس، در سال 1369 و اولین مجموعه داستانی وی، عشق روی پیاده رو، در سال 1377 به چاپ رسید. در داستان های مستور که بیشتر به اندیشه های ایمانی سورن کی یرکگارد می انجامند به ویژه روی ماه خداوند را ببوس، استخوان خوک و دست های جذامی و من گنجشک نیستم، پاره ای از ویژگی های اگزیستانسیالیستی همچون اصالت وجود، تنهایی، یاس، دلهره، بدبینی و... دیده می شود که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, مصطفی مستور, تقدم وجود بر ماهیت, مسئولیت, آزادی}
    Reza Nikoo, Abdollah Hasanzade Mirali *

    Existentialism means "authenticity of existence" or "primacy of being". This school was founded by Soren Kierkegaard in the 1830s, although its backgrounds were already in use. The primacy of being on nature, responsibility, freedom, apprehension, choice... is a feature of this school. In Existentialism, human is stranger, because it is not been made of nature. He does not have innate features and creates his own nature. The first purpose of existentialism is a stranger man, because he is not made of nature. They are left in a place that is neither of their genders nor made for them. The first purpose of existentialism is to make a man aware of his identity and make him responsible for his own existence and the existence of all human beings. He must make his own destiny with free choice. Existentialism in Iran in the 1940s and 1950s fell on Sayyed Ahmed Fardid and Ali Shariati's efforts. Mostafa Mastoor is one of the famous contemporary story writers. His first literary work, The Two Eyes of Wet House, in 1369, and his first story, Love on the Pavement, was published in 1377. In Mastoor's stories which mostly result in Soren Kierkegaard's faith thoughts especially Kiss the Lovely Face of God and Pig’s Bone and Leper’s Hands, and some of the existentialism features such as the authenticity of existence, loneliness, lust, anxiety, pessimism, and so on which are discussed in this article.

    Keywords: Existentialism, Mostafa Mastoor, primacy of being on nature, responsibility, Freedom}
  • نیلا نوربلین، محمود صادق زاده*، عزیزالله توکلی کافی آباد

    شهرت اصلی رابیندرانات تاگور (1941-1861) در شاعری است و نخستین آسیایی برنده جایزه نوبل به شمار می رود. آثار و اشعار تاگور از ابعاد گوناگون ادبی، فلسفی و سیاسی و تاثیر پذیری از مکتب های فکری و ادبی غربی قابل تحلیل و بررسی است. هرچند درآثار منثور تاگور، بیشتر ویژگی های مکتب ریالیسم وجود دارد اما در اشعارش بیشتر از مکتب رمانتیسم تاثیر گرفته است. در این جستار به شیوه توصیفی تحلیلی و ارزیابی کمی به مهم ترین مولفه های مکتب رمانتیسم، همچون: طبیعت، فردیت، هیجان و احساسات، مرگ، آزادی، سفر، تخیل، نوستالوژی، اسطوره، عشق و زن در شعر تاگور پرداخته شده است. طبیعت به صورت تشبیه و جان بخشی در شعر وی توصیف شده است. تاگور بیشتر به عشق عرفانی پرداخته است. مرگ در شعر وی بسامد دارد و از اینکه خود با مرگ روبه رو شود، ترسی ندارد. به طورکلی شاخصه ها و مضمون های: طبیعت با فراوانی 79 درصد، فردیت 61 درصد، رابطه میان رفتارهای بشری با عناصر طبیعی 56 درصد، عشق 38 درصد و تخیل 17درصد از بسامد بیشتری در اشعار وی برخوردارند.

    کلید واژگان: اشعار تاگور, رمانتیسم, مضامین طبیعت, عشق, آزادی, سفر}
    Nila Nourbalin, Mahmoud Sadeghzadeh *, Azizolah Tavakoli Kafiabad

    Tagore mainly famous as a poet. Tagore's works and poems have to be analyzed from various literary, philosophical and political dimensions. Although most of the features of the school of prose are contained in the prose of Tagore, his poems are more influenced by the school of Romanticism. in a descriptive-analytical method and quantitative evaluation the most important components of the school of romanticism, such as: nature, individuality, excitement and feelings, death,... have been investigated in Tagore's poetry. First, his position in world and Indian literature is briefly introduced, and then the main features of the school of romanticism in his poetry are examined and evaluated. Nature is described in a metaphorical and life-giving way in his poetry. Tagore is more concerned with mystical love. Death is frequent in his poetry and he is not afraid of facing death. In general, characteristics and themes: nature with a frequency of 79%, individuality 61%, the relationship between human behaviors and natural elements 56%, love 38% and... have higher frequency in his poems.

    Keywords: Tagore&rsquo, s poems, Romanticism, themes of nature, Love, Freedom, travel}
  • محمد غفاری*، ملیکا رمزی

    از دوران کلاسیک تا کنون، مسیله آزادی یکی از مفهوم های اساسی در تاریخ ادبیات و فلسفه بوده است. این مفهوم همواره در بحث های گوناگون درباره رمان «تک شاخ» اثر آیریس مرداک (1963) مطرح بوده است. بر خلاف بسیاری از بررسی های پیشین این رمان که بر خوانش های استعلایی، «اخلاقیاتی»، و زندگی نامه ای متمرکز بوده اند پژوهش کیفی حاضر، با تکیه بر تفکر ژیل دولوز (1925-1995)، فیلسوف پساساختارنگر فرانسوی، از لحاظ «اخلاقی» جنبه درون ذات مفهوم آزادی را، که مضمون اصلی رمان است، وامی کاود. افزون بر آزادی، مفهوم های مرتبطی چون قدرت، عشق، تمنا، و شدن (= صیرورت) نیز بررسی و میزان آزادی شخصیت های اصلی رمان، هانا کرین اسمیت و افینگم کوپر، تعیین می شوند. هدف اصلی این پژوهش یافتن پاسخ این پرسش است که آیا این دو شخصیت، در نهایت، گریزگاهی برای نیل به قلمروزدایی مطلق می یابند یا خیر. یافته های پژوهش نشان می دهند که هانا در قلعه گیز رمزگذاری و قلمروگذاری شده است اما در نهایت بدنی بی اندام می شود. سپس، به این پرسش پرداخته می شود که آیا افینگم تا پایان روایت در اثر پیوند با هانا به بدن کنش گر تبدیل می شود یا نه. سرانجام، پژوهش حاضر نتیجه می گیرد که مرگ هانا به قلمروزدایی مطلق مثبت او منجر می شود، حال آنکه افینگم قلمروزدایی نسبی منفی را تجربه می کند، زیرا بازگشت به زندگی «واقعی» مدام نیروی «بدن» را تهدید و آزادی مطلق را ناممکن می سازد.

    کلید واژگان: آزادی, نقد دولوزی, «تک شاخ», بدن بی اندام, قلمروزدایی, اخلاق}
    Mohammad Ghaffary *, Melika Ramzi

    The issue of “freedom” has been one of the core concepts in the history of literature and philosophy since classical times. This concept considerably contributes to the ongoing discussions of Iris Murdoch’s The Unicorn (first published in 1963). Unlike most of the previous studies of the novel, whose central focus is on the transcendent, moral, or biographical readings of the text, the present study draws on Gilles Deleuze’s Poststructuralist philosophy to address the immanent aspect of freedom, as the main thematic concept in the novel, as well as such related notions as power, love, desire, and becoming to determine the degrees of freedom achieved by the major characters, Hannah Crean-Smith and Effingham Cooper. The main objective of the study, therefore, is to see whether or not the two main characters can ultimately find proper lines of flight. The findings suggest that although Hannah is encoded and territorialized in the Gaze castle, she ultimately turns into a body without organs (BwO). However, Effingham fails to become an active body in his interaction with Hannah. While Hannah undergoes an absolute positive deterritorialization through her death, Effingham obtains only a relative negative deterritorialization because returning to the “real” life constantly threatens a body’s force and renders an absolute form of freedom impossible.

    Keywords: freedom, Deleuzean criticism, The Unicorn, body without organs (BwO), deterritorialization, ethics}
  • سروش علیزاده*، احمد خسروی

    هدف این نوشتار بررسی مفهوم آزادی و مقوله های مختلف آن، به ویژه آزادی بیان در اشعار فرخی یزدی با رویکردی بین رشته ای و از منظری حقوقی است؛ از این منظر، مفهوم آزادی با مفهوم «حق داشتن» گره می خورد و آزادی عبارت می شود از: نبود مانع و فقدان محدودیت. آزادی همانند مفاهیمی چون عدالت و نظم عمومی، انتزاعی است که به ویژه در علوم مختلف مورد مناقشه و تفاسیر متعدد قرار گرفته است. از طرفی آزادی به عنوان یکی از اصول حاکم بر مردم سالاری به شمار می رود و از سویی دیگر این آزادی در اشعار شعرا دارای جایگاهی سترگ و والاست؛ پس آدمی در برابر اندیشه ای که خواهان گرفتن  حقوق اساسی وی بوده است، دست به رویکردی متنازع می زند؛ از این رو آزادی امری مهم و بنیادین تلقی می شود؛ چراکه انسان را به امری سوبژکتیو بدل می کند. شروع سویه های این تقابل در ایران را می توان در دوره مشروطه یافت. متفکرین عصر مشروطه که تحت تاثیر این نگرش قرار داشتند، سعی در اثبات مفهوم آزادی به عنوان یک حق کردند. یکی از متفکرین دوره مشروطه که در بطن این مناقشه قرار داشت، فرخی یزدی بود. اگرچه فرخی در باب بیان آزادی و ضرورت آن برای دموکراسی در اشعار خود به گونه مستقیم نپرداخته است؛ اما درصدد دست یابی به نوعی از دموکراسی در زمانه خویش بوده است که لازمه تحقق آن، رسیدن به انواع آزادی هایی است که امروزه در اسناد متعدد بشری در زمره آزادی های بنیادین بشری قرار گرفته است. حال پرسش  اینجاست که منظور فرخی یزدی از آزادی، کدام مصادیق از آزادی است؟ برای یافتن پاسخی درخور، به استفاده از روشی توصیفی و تحلیلی روی می آوریم و تلاش برای یافتن پاسخ را با پرداختن به مفهوم آزادی و انواع آن در قالبی حقوقی گره می زنیم. این گونه پیوندی نیک و میان رشته ای میان ادبیات و حقوق برقرار می شود.

    کلید واژگان: حقوق بشر, آزادی, رکن دموکراسی, دولت, شعر عصر مشروطه, فرخی یزدی}
    Soroush Alizade *, Ahmad Khosravi

    The present paper examines the concept of freedom and its different categories, and more specifically, the freedom of speech in the poetry of Farrokhi Yazdi from a legal perspective. According to this view, freedom is tied up with the concept of "having a right to" and it is defined as an absence of obstacles and limitations. Freedom, similar to justice and public order, is an abstract concept which has been debated and interpreted differently from the perspective of different sciences. On the one hand, freedom has been established as one of the governing principles of democracy, and on the other hand, it has occupied a high position in literary expressions, especially, in poetry. Naturally, an individual would oppose a view which seeks to crucify one's fundamental rights, and freedom is considered as one of these rights because it turns a human being into a subject. In Iran, the beginning of some aspects of such confrontational views can be found in the Constitutional Era. Thus, the thinkers of this era, also influenced by this view, tried to prove the existence of the concept of freedom as a right. Farrokhi Yazdi was one of such thinkers who was at the heart of this conflict. Even though he did not directly address the concept of freedom and its necessity for democracy in his poems, his goal was to achieve a kind of democracy the materialization of which depended on achieving the types of freedom which, in various documents, are considered among fundamental human freedoms today. Now the question is, what kinds of freedom does Farrokhi Yazdi mean by freedom? To find the answer, we draw on a descriptive and analytical method and tie the research to the law and legal matters.

    Keywords: Human rights, freedom, the pillar of democracy, the State, Farrokhi Yazdi}
  • وفا یزدانمنش *

    کتاب تحریک آزادی میں اردو کا حصہ، اثر محقق نامور معاصر معین الدین عقیل، می باشد. کتاب مذکور چاپ سال 2008، یکی از آثار ارزنده این پژوهشگر است که در آن، تاریخچه زبان اردو از حیث اسلام گرایی، ملی گرایی، آزادی طلبی و تاثیر آن در تقویت ذهنیت اسلامی و ارتقا شعور اجتماعی مسلمانان، ارایه داده است. نگارنده، در اینجا، تمامی ریخت ها و گونه های ادبی و غیرادبی اردو اعم از شعر و نثر ادبی حتی سخنرانی ها،خطبه ها و قراردادها را مورد مطالعه قرار داده است. معرفی نهضت های مذهبی، سیاسی و ادبی در باب این مقوله، ارزش علمی و داده های این پژوهش را افزوده است.

    کلید واژگان: معین الدین عقیل, آزادی, اردو, نهضت, مسلمانان}
    Vafa Yazdanmanesh *

    The book “Tahrik-e- Azadi men urdu ka hisa” (Army’s share in the freedom movement) is the work of the famous contemporary scholar Moinuddin Aqeel. The book, published in 2008, is one of the scholar's most valuable works on the history of Urdu in terms of Islamism, nationalism, libertarianism, and its impact on strengthening the Islamic mentality and promoting the social consciousness of Muslims. Here, the author has studied all the literary and non-literary forms of literature, including poetry and literary prose, even lectures, sermons, and conventions. The introduction of religious, political and literary movements on this subject has added to the scientific value and data of this research.

    Keywords: Moinuddin Aqeel, Freedom, Urdu, movement, Muslims}
  • در این تحقیق قصد داریم دو داستان کوتاه از مجموعه داستان « مترجم دردها » (1999) از آثار جومپا لاهیری را از منظر فیلیپ پتیت مورد نقد و بررسی قرار دهیم. لاهیری د ر آثارش زندگی مهاجرانی رابه تصویر می کشد که سعی دارند در کشورهای دیگر آزادیهای گمشده شان را حفظ نمایند. در این مبحث مفهوم آزادی برگرفته از نظریه فیلیپ نویل پتیت می باشد. پتیت معتقد است که آزادی به معنای پدیده ضد قدرت, زداینده هر گونه بردگی و بندگی بوده و ما را به سمت کمال رهنمون می سازد. به باور این صاحب نظر هر فردی بر اساس اراده و اختیار خود آزاد است تا هر عمل یا کاری را انجام دهد و هیچ فرد دیگری نمی تواند در مقام ارباب یا رییس در امور شخصی او دخالت کند. پتیت علاوه بر این موضوع، ضد قدرت را درمعنای عدم سیطره مطرح کرده است. درهمین ارتباط مقاله حاضر درصدد است به این موضوع بپردازد که چگونه شخصیت های این دو داستان بر اساس اعتقادات و خواسته های خود، مفهوم آزادی به معنای قدرت ستیزی را ابراز می کنند. این نظریه برای شخصیت های دو داستان کوتاه لاهیری تحت عنوان « مترجم دردها » و « این خانه مقدس » بکار برده شده است. نکته دیگر اینکه در اینجا می خواهیم به دلایلی بپردازیم که بر اساس آنها شخصیت های دو داستان تلاش می کنند در شرایط مختلفی به دنبال آزادی باشند.در این تحقیق با تمرکز بر شخصیت های اصلی دو داستان نشان می دهیم چگونه شخصیت هایی نظیر خانم داس و تویینکل سعی می کنند بر اساس دیدگاه و عقاید خود انسان هایی آزاد باشند. خانم داس کوشش می کند با بیان اسرار خویش خود را از قید بندگی و اسارت رها کندو تویینکل هم با نگهداری و حفظ اشیا مورد علاقه خویش ,سعی دارد تمامی تعصبات فرهنگی خود را کنار بگذارد و به آزادی برسد. بر این اساس پژوهش پیش رو سعی بر ان دارد تا نحوه شکل گیری نظریه آزادی پتیت را حول محور این داستان ها نشان دهد.

    کلید واژگان: ضد قدرت, آزادی, مترجم دردها, جومپا لاهیری, فیلیپ پتیت}
    Atefeh Lieaghat, Fatemeh Azizmohammadi, Mojgan Yarahmadi

    This research paper attempts to carry out a Pettit reading of Jhumpa Lahiri’s two short stories from the collection of Interpreter of Maladies (1999). Jhumpa Lahiri illustrates the life of the collection of immigrants, who try to maintain freedoms even in other countries. This idea develops from Philip Noel Pettit’s theory of freedom. To Pettit, freedom as an anti-power removes all slavery concepts and achieves self-mastery. Pettit believes that everyone is free for doing his/ her deeds based on free will. To him, nobody can interfere with somebody’s private property as a master. Also, he centers on anti-power as no domination. The study attempts to find how the characters in these two stories convey Pettit’s theory of freedom as anti-power based on their beliefs and desires. The idea applies to the characters who portrait by Lahiri in the Interpreter of Maladies and This Blessed House. Also, the current research attempts to show the reasons that the characters attempt to keep their freedom in different situations. This research focuses on the main characters to show how they attempt to keep their freedom through their idea and beliefs like Mrs. Das and Twinkle in two story collections. Mrs. Das tries to set herself free by revealing her secret. Also, Twinkle, another character who keeps her favorite objects tries to put aside all prejudices and achieve freedom; based on the examples given, the present research shows how Pettit’s theory of freedom develops during the story series.

    Keywords: Anti-Power, Freedom, Interpreter of Maladies, Jhumpa Lahiri, Philip Pettit}
  • تیمور مالمیر
    با توجه به کثرت کاربرد «آزاد» در معنی رهایی و عدم تعلق، محققان در گزارش یا تصحیح متون پیشین، وقتی به تعبیر «آزاد» یا گونه های دیگر آن نظیر «آزاده» و «آزادی» به صورت مطلق یا در ترکیباتی چون «سرو آزاد»، «سوسن آزاد» و «آزادمرد» برخورده اند، از معنی اصلی واژه غفلت کرده اند. بررسی کتابخانه ای کاربرد تعابیر آزاد، آزاده، آزادی و آزادگان در متون کهن نشان می دهد این واژه ها، غیر از معنی رهایی و عدم تعلق، به معانی دیگر نظیر بی عیب، یک رنگ، سفید، سالم و بی نقص نیز به کار رفته است؛ بنابراین، وصف آزاده و آزادگی برای ستایش مردم و نامورشدن ایرانیان به آزادگان، مبتنی بر همین مفاهیم بوده است. وصف آزادگی برای ستایش خوبی، چندان کاربرد داشت که آزادی کردن به جای ستودن و شکرکردن نیز به کار می رفت.
    کلید واژگان: آزادگان, آزادوار, آزادی, غزلیات حافظ, سوسن آزاد}
    Teymoor Malmir
    Since the term Azad has been used mostly as a synonym of emancipation and independence, researchers, interpreting or correcting old texts, usually have ignored the real meaning of expressions like Azad, Azade and Azadi or compounds like Sarve Azad, Susane Azad, and Azad Mard. Documentary studying of terms Azad, Azade, Azadi and Azadegan in old texts shows that these terms, besides emancipation and independence, have some other meanings like faultless, sincere, white, healthy and perfect. Therefore, when descriptions as Azade, Azadegi and Azadegan have been used about Iranian people, they have been used in those latter meanings. The usage of Azadegi as a word for admiring goodness was so common that being free had the meaning of thankfulness and praising.
    Keywords: Azadegan, Azadwar, Azadi, poems Hafez, Sosan Azad}
  • ایوب مرادی*، سارا چالاک
    نقد روان شناسانه یکی از رویکردهای عمده مواجهه با آثار ادبی محسوب می شود که در دهه های اخیر جایگاه ویژه ای یافته است. روانکاوی نویسنده از طریق اثر، بررسی ویژگی های روانی شخصیت ها و روانکاوی خوانندگان جزو اصلی ترین زمینه های عملی این نوع نقد محسوب می شود. برای منتقدی که آثار ادبی را از نگاه علم روان شناسی بررسی می کند، هیچ محدودیتی در استفاده از مکتب های مختلف این علم وجود ندارد و به همین دلیل در میان نقدهای روان شناسانه کمتر رویکردی در علم روان شناسی است که مورد استفاده قرار نگرفته باشد. مکتب وجودی، جریانی در مطالعات روان شناختی است که تحت تاثیر آموزه های فکری اگزیستانسیالیسم در نیمه دوم قرن بیستم شکل گرفت و به زودی به یکی از مهم ترین شاخه های تحلیل روان تبدیل شد. از منظر این رویکرد روان شناسانه، مرگ، آزادی (مسیولیت)، تنهایی و پوچی (بحران معنا) مهم ترین دغدغه های انسان به شمار می آیند که کیفیت رویارویی سوژه ها با این دغدغه ها زمینه ساز سلامت یا اختلال در روان آنان است. ازآنجاکه در دهه های اخیر توجه به دغدغه های وجودی در خلق آثار هنری و ادبی به شکل ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به این مهم که روان شناسی وجودی اصلی ترین زمینه کاربردی مکتب فلسفی اگزیستانسیالیسم محسوب می شود، در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، شیوه استفاده از این رویکرد روان شناسانه در بررسی انتقادی آثار ادبی به ویژه نوع ادبی رمان مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان می دهد که موضوعات مرگ، مسیولیت، انتخاب، تنهایی، پوچی، اصالت و رنج اصلی ترین مسایلی هستند که منتقدان علاقمند به این زمینه در نقدهای خود به آن ها توجه می کنند.
    کلید واژگان: نقد روان شناسانه, اگزیستانسیالیسم, مرگ, آزادی, تنهایی}
    Ayoob Moradi *, Sara Chalak
    Psychological critique is one of the main approaches to dealing with literary works. The author's psychoanalysis, the study of the psychological characteristics of the characters, and the psychoanalysis of the readers are the main practical fields of this type. For the critic of psychological criticism, there is no limit to the use of different schools of psychology. For this reason, there is less of an approach in psychology that has not been used. The existential school is a stream of psychological studies that was influenced by existentialism in the second half of the twentieth century and soon became one of the most important branches of mental analysis. From this psychological point of view, death, freedom, loneliness and emptiness are the most important human concerns that the quality of subjects' confrontation with these concerns is the cause of their health or mental disorder. Given that in recent decades’ attention to existential concerns in the creation of works of art and literature has been given special attention, and that existential psychology is the main basis for the use of the existentialism in people's lives. In this article, by using a descriptive-analytical method has been made an attempt to examine the use of this psychological approach in a critical study of literary works, especially the literary type of the novel. The results show that the issues of death, responsibility, choice, loneliness, emptiness, originality and suffering are the main issues that should be considered in the critique of psychology with an existential approach.
    Keywords: Psychological Criticism, Existentialism, Death, Freedom, loneliness}
  • میثم احمدی، نادر مختاری*، زهرا مرزیه

    این نوشتار به روش تحلیل مقایسه ای در صدد پاسخ گویی به این سوال است که وجوه افتراق و اشتراک آزادی در قانون اساسی ایران و پاکستان کدام است؟ بی‏تردید قانون اساسی هر کشور مهم‏ترین سند راهبردی و سند شناسایی آرمان‏ها و ارزش‏های هر کشور و مهم‏ترین مرجع برای شناخت اصول اساسی کشورها می‏باشد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به آزادی به مثابه یک حق فطری بسیار اهمیت داده شده است و آزادی‏ها و حدود آن را به طور دقیق بیان نموده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اشتراکات فراوانی در زمینه آزادی دارند، این اشتراکات عبارتند از: آزادی احزاب و جمعیت‏ها، آزادی تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، آزادی در انتخاب شغل، آزادی‏های مربوط به اقلیت‏های مذهبی، آزادی مربوط به اقوام و قبایل، آزادی عقیده، آزادی مطبوعات، آزادی فرق اسلامی. نتیجه بدست آمده از این پژوهش آن  که هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در خصوص آزادی و حدود و ثغور آن بسیار نزدیک به هم هستند و ریشه این تشابه، تاثر هر دو کشور از مبانی اسلامی و جایگاه مهم مبانی اسلام در اعتقادات هر دو کشور می‏باشد.

    کلید واژگان: قانون اساسی, آزادی, پاکستان, ایران, اسلام}
    Meysam Ahmadi, Nader Mokhtari *, Zahra Marzeiye
    Introduction

    One of the key human rights issues is the issue of freedom. This debate and its variants, including freedom of opinion, freedom of expression, ... have also been the subject of debate among thinkers and thinkers. Today, all civilized states claim freedom, but each offers a different definition, but regarding the principle of freedom as a citizenship, there is a disagreement over the scope and scope of freedom. Throughout history we will acknowledge that there have always been debates about the limits and degrees of freedom that vary with time and social rituals and types; the scope of this debate has focused on human slavery. And once in freedom of expression and opinion, and in other times freedom of religion, etc. It is worth noting that no thinker in history has accepted the unconditional freedom and the major controversy over boundaries. And the freedom to do so, which in many cases has been a pretext for law enforcement, and many have been given the freedom to do some homework. They refused and some advocated for freedom and ignored many rights of the people and society, so the debate over freedom has always been about freedom.The Constitution of the Islamic Republic of Iran and the Islamic Republic of Pakistan are similar in many respects because of their close ties and united religious roots. One of these parallels is freedom as one of the most prominent citizenship rights. The main question of this study is to compare the constitution of Iran and Pakistan with the comparative study of the importance of this issue and to compare the weaknesses and strengths of these two countries in comparison with the laws of the two countries.

    Research Method

    This research is a descriptive - comparative study and the method of collecting information through library method is obtained by downloading legal and legal software and authentic books. The authors, after extracting the contents and comparing the bulletins collected in the fundamental rights of the Islamic Republic of Iran and the Republic of Pakistan, determined the extent of freedom in the two countries of Iran and Pakistan and the extent of their similarities and differences.

    Discussion

    One of the most important issues in society is the issue of freedom and its importance to the extent that it is addressed in the constitution of most countries. The constitution of the Islamic Republic of Iran and the Republic of Pakistan have also taken a special look at the issue of freedom as one of the basic needs of society, and this has been well reflected in the constitution of these two countries. The constitution of the Islamic Republic of Iran has considered the issue of freedom in various respects and has addressed several aspects of the constitution in a number of discussions on the constitution of the Islamic Republic of Iran with regard to freedom. Freedom of parties and associations, freedom of assembly and march, freedom of choice of religion, freedom of religious minorities, freedom of kin and tribal freedom of thought, freedom of the press, freedom of Islamic freedom The constitution has been discussed in detail and its scope has been specified in addition to the Constitution of the Islamic Republic of Iran, and the Constitution of the Republic of Pakistan has explicitly considered and specified its scope and scope. What is certain, however, is that both the Islamic Republic of Iran and Pakistan, despite their keen attention to the issue of liberty, have in no way denied freedom unconditionally and, along with this important point, set the boundaries of freedom. So as not to disturb other people in society.

    Conclusion

    In a comparative study of freedom in Iranian and Pakistani law, we came to the conclusion that the constitution of Iran and Pakistan in various respects, including freedom of parties and peoples, freedom of assembly and march, freedom to choose a job, and related freedoms. Religious minorities, tribal freedoms, freedom of the press, freedom of assembly, the foundations of freedom in Islam are very close to one another, and the two countries have not considered freedom as absolute and unconditional. Various point to the fundamental point that freedom is to the extent that it is not contrary to the rights of others. But the origin of this must be traced back to the teachings of Islam and its neighborliness, as both the Islamic Republic of Iran and Pakistan have based their rule on being Islamic, and Islam has emphasized freedom in its aspect. Different countries have never considered freedom absolute and on the other hand, due to the proximity of the two countries of the Islamic Republic of Iran and the Republic of Pakistan, the effects of these two countries have been great.

    Keywords: Constitution, freedom, pakestan, Iran, Islam}
  • فاطمه عبدشاهی، محمدرضا محسنی

    در حوزه ادبیات تطبیقی با بررسی مضامین مشترک در ادبیات ملل مختلف می توان به اشتراکات بی شماری دست یافت که بر تاثیرگذاری متقابل شعرا یا نویسندگان تاکید می کند. زایش هر متن شعری، برخاسته از شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه است که با قلم شاعر متعهد بازگو و منعکس می شود. در این مقاله با تاکید بر مفاهیم پایه مانند صلح، عدالت، آزادی، عشق و آرمان- اتوپیا- بر اساس روش جامعه شناختی و نقد ایدیولوژی به بررسی تطبیقی اشعار ایدیولوژیک دو شاعر بلندآوازه از دو فرهنگ و تمدن متفاوت پل الوآر (1895-1952م) فرانسوی و احمد شاملو ایرانی (1305-1379ش) خواهیم پرداخت. رویکرد مورد نظر برای مقایسه اشعار این دو شاعر بزرگ، رویکرد جامعه شناختی است؛ چراکه این دو شاعر، تا حد زیادی تحت تاثیر زمانه ای بوده اند که در آن می زیسته اند و در آثارشان رویدادهای اجتماعی را منعکس نموده اند. در واقع هدف نقد اجتماعی، مطالعه تاثیرات متقابل ادبیات و جامعه می باشد. افزون بر این، در این مقاله از نقد ایدیولوژی نیز استفاده خواهیم نمود.

    کلید واژگان: شعر, عدالت, آزادی, جامعه, اتوپیا}
    Fatemeh Abdshahi, MohammadReza Mohseni

    In the field of comparative literature, by examining common themes in the literature of different nations, countless commonalities can be achieved that emphasize the mutual influence of poets or writers. The birth of any poetic text arises from the social, political and economic conditions prevailing in society, which is narrated and reflected by the pen of a committed poet. In this article, a comparative study of the ideological poems of two famous poets from two different cultures and civilizations French Paul Alois (1895-1952 AD) and Iranian Ahmad Shamloo (1926-2000) has been investigated with emphasis on basic concepts such as peace, justice, freedom, love and ideal -utopia - based on sociological method and ideological critique. The approach to compare the poems of these two great poets is a sociological approach; Because these two poets have been greatly influenced by the times in which they lived and reflected social events in their works. In fact, the purpose of social critique is to study the interaction of literature and society. In addition, in this article, we will use the critique of ideology.

    Keywords: poetry, justice, freedom, society, Utopia}
  • فهیمه محمدپور

    سهراب یکی از شاعران عارف مسلک معاصر است که در سرایش «هشت کتاب» خود، به یک سفر درونی دست زده است. بررسی مضمونی اشعار سهراب سپهری، او را در زمره شاعران پدیدارنگری قرار می دهد که نخستین درها را به روی ادراک و آگاهی از هستی خویش می گشاید و در وحدت با جهان پیرامون، به سوی معرفت شناسی و نگاهی هستی شناسانه سوق می یابد. از میان مکاتب روان شناسی موجود، رویکرد وجودگرایی، تنها مکتبی است که به صورت مستقیم و با تاسی از فلاسفه و مولفین وجودی و پدیدارنگر، انواع مختلف هیجانات و اختلالات روانی را از نقطه نظر هستی شناسانه خود می نگرد. دیدگاه یالوم، با تمرکزش بر «مسلمات هستی»، یعنی مرگ، آزادی، انزوا و پوچی، و با تاکیدش بر رابطه به منظور گفت وگو درباره این مسلمات، نقشه ای در اختیار درمان هستی گرا- انسان مدار قرار داد. این ها نقش بسیار مهمی در هر یک از سطوح ساختار روانی فرد برعهده دارند و در ارتباط تنگاتنگ با کار بالینی اند. به علاوه، به وجود آورنده یک اصل سامان دهنده محوری نیز هستند.

    کلید واژگان: هشت کتاب, هستی شناسی, مرگ, آزادی, انزوا}
    Fahimeh Mohammadpour

    Sohrab is one of the contemporary mystic poets who have acted an inner journey in writing his "Hasht Ketab". The thematic study of Sohrab Sepehri's poems places him among the poets of phenomenology who open the first doors to the perception and awareness of his existence and in unity with the world around him, lead to epistemology and ontological view. Among the existing schools of psychology, the existentialist approach is the only one that directly and with the help of existential and emerging philosophers and authors, looks at different types of emotions and mental disorders from its ontological point of view. Yalom's view provided a map for ontological-humanistic treatment by focusing on the "certainties of existence," i.e, death, freedom, isolation, and emptiness, and by emphasizing the relationship in order to discuss these certainties. These things play a very important role in each level of the individual's psychological structure and are closely related to clinical work. In addition, they create a central organizing principle.

    Keywords: Hasht Ketab, Ontology, Death, freedom, isolation}
  • عبدالحسین فرزاد، یونس مرادی جعفرلو*، سمیه مرادی جعفرلو

    احمد شاملو و احمد مطر از سردمداران شعر سیاسی و اجتماعی در ادبیات فارسی و عربی هستند. آزادی و آزادی خواهی از مهم ترین بن مایه های شعر شاملو و مطر است. ما در این پژوهش بر آن شدیم تا به بررسی تطبیقی جایگاه آزادی در شعر این دو شاعر بپردازیم و با بررسی وجوه اشتراک و افتراق آن درک عمیق تری از آن ارایه دهیم. جستار حاضر با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی انجام پذیرفته است. ابتدا نمونه هایی از اشعاری که به مضمون آزادی اشاره کرده است را در شعر هر دو شاعر یافته و به صورت تطبیقی در کنار هم قرار داده ایم و به چهار مورد زیر تقسیم کرده ایم: 1. در حسرت بدست آوردن آزادی 2. آزادی بیان و اندیشه 3. عشق به آزادی 4. آزادی به مثابه انسانیت. در مواردی که ذکر شد شاملو و مطر در زمینه آزادی هم عقیده هستند و هر دو رسالت شعر را رسیدن به آزادی قرارا داده اند؛ با این تفاوت که زبان شعر شاملو مانند مطر تند و انتقادی نیست.

    کلید واژگان: شعر معاصر, احمد شاملو, احمد مطر, آزادی}
    Abdolhossein Farzad, Younes Moradi Jafarloo *, Somayeh Moradi Jafarloo

    Ahmad Shamlou and Ahmad Matar are among the leaders in political and social poetry in Persian and Arabic literature. Freedom and liberation are among the most important themes of poetry of Shamloo and Matar. In this study, we decided to have a comparative study of the place of freedom in the poetry of these two poets and to provide a deeper understanding of it by examining the commonalities and differences. The present study is conducted based on library studies and in a descriptive manner. First, we have found examples of poems that refer to the theme of freedom in the poetry of both poets and have comparatively put them together and divided them into the following four items: 1. In longing for freedom 2. Freedom of expression and thought 3. Love of freedom 4. Freedom as humanity. In the cases mentioned, Shamloo and Matar agree on freedom and both have set the mission of poetry to achieve freedom; With the difference that the language of Shamloo poetry is not as sharp and critical as Matar.

    Keywords: contemporary poetry, Ahmad Shamloo, Ahmad Matar, Azadi}
  • فرزاد رستمی، مرتضی رشیدی*، محبوبه خراسانی

    جنبش رمانتیسم تحولی مهم در تاریخ هنر و تفکر جهانی است. از میان مولفه های قابل توجه این جنبش «طبیعت، تخیل و کیش آزادی» انتخاب شده اند، بررسی این سه عنصر بر اساس بسامد بالای کاربرد آنها در اشعار لرد بایرون و سمیمن بهبهانی انتخاب شده است. به اعتبار سویه ارتباطی میان این عناصر می توان دریافت که «گرایش به طبیعت، تخیل و کیش آزادی» نسبت به سایر عناصر رمانتیسم، دارای نقش اساسی هستند. نتیجه بررسی تطبیقی این مولفه ها نشان می دهد این دو شاعر هرچند از جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و جنسیت مختلف اند، می توان قرابت هایی یافت که ریشه در درکی مشترک از ماهیت هنر رمانتیک دارد. نتایج مقاله حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، نشان می دهد که تخیل امری اساسی و پیوندیافته با سایر مولفه هایی است که شعریت متن را ممکن می کند؛ برخلاف بایرون که علی رغم کوشش های بسیارش نمی تواند آزادی را به عنوان امری مشخص صورت بندی ادبی کند و انوار رنگین آزادی در شعر بهبهانی، در ستایش او از جنس زن کانونی می شود. اما رابطه های این عناصر در شعر هر دو عنصر مورد بررسی به شکل مشابهی نشان می دهد که طبیعت در حالی که تجلی آزادی است، منبعی زوال نیافتنی برای تخیل محسوب می شود، در حالی که اساسا خود تخیل در شعر رمانتیک مصداقی از آزادی روح و اندیشه است.

    کلید واژگان: رمانتیسم, طبیعت, آزادی, تخیل, مدرنیسم, لرد بایرون, سیمین بهبهانی}
    Farzad Rostami, Morteza Rashidi *, Mahboubeh Khorasani

    Romanticism is an important move in the history of art and global thinking. In the present study, nature, imagination, and freedom have been selected from among the significant elements of romanticism based on the high frequency in the poems by Lord Byron and Simin Behbahani. Taking the relationship between and among these elements into account, it could be seen that the tendency towards nature, imagination and freedom play basic roles compared with the other elements of romanticism. The results of a comparative analysis of the aforementioned elements show that, although different in terms of geography, history, culture, and gender, these two poets have some things in common which stem from a common understanding of the nature of romanticism. The results of the present descriptive-analytic study indicated that imagination is a basic issue linked with other poetic elements. Unlike Byron who cannot literarily configure freedom as a specific issue despite his great efforts, freedom could be found in Behbahani’s poems admiring woman as a gender. However, the relationship between these elements in the poem of both poets similarly show that nature is an eternal source for imagination while showing freedom whereas the very imagination represents the freedom of soul and thought in romanticism.

    Keywords: romanticism, nature, freedom, Imagination, modernism, Lord Byron, Simin Behbahani}
  • Susan Poursanati, Ali Hassanpour Darbandi *

    The commitment of literature stirred up controversy in the face of European cataclysm of the post-war period. The significance of literature in political spheres fell under suspicion. It came to be looked at as a passive, impractical activity that could not express the horrors of W WII. Jean-Paul Sartre, the leading literary figure of existentialism in France, faced with such criticisms, decided to investigate the role of the writer and the reader, and endeavored to open a gateway for writers to participate in their societies actively. This study is concerned with the first three chapters of the monograph including “What is Writing?,” “Why Does One Write?,” and “For Whom Does One Write?” The present analysis does not address Sartre’s Existential philosophy per se; however, it briefly examines the roots of Sartre’s conception of literature in continental philosophy and the critical responses to his work from the perspectives of Alain Robbe-Grillet and Theodor W. Adorno. This paper endeavors to give a clear insight into Sartre’s idea of commitment and the freedom of the writer, and what he introduced as “human right literature” as an antithesis to both Marxism and Capitalism.

    Keywords: Sartre, writer, freedom, historical situation, commitment}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال