به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شهرنوش پارسی پور » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شهرنوش پارسی پور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیمین فتح الهی*، آسیه ذبیح نیا، علی محمد پشت دار

    این مقاله به بررسی رمان طوبا و معنای شب نوشته شهرنوش پارسی‏پور (1368) در چارچوب نظریه داغ ‏ننگ؛ چاره اندیشی برای هویت ضایع‏شده (اروینگ گافمن، 1963) می‏پردازد. در نظریه گافمن روابط افراد در زندگی روزانه از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. در این رمان، که روایتگر زندگی طوبا از اواخر دوره قاجار تا دوره پهلوی است به روابط میان شخصیت‏ها از نگاه گافمن پرداخته می‏شود. پژوهش با رویکرد توصیفی‏-تحلیلی انسانشناسانه تلاش خواهد‏ کرد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که کدام مضمون داغ ننگ گافمن در این رمان کرد بیشتری دارد. براساس نتایج تحقیق، مهمترین داغ ‏ننگ و برچس ب‏زنیها در رمان طوبا و معنای شب، احساس بی‏‏هویتی یا هویت‏باختگی، انزجار، طرد‏شدگی،‏ جریان‏ستیزی، دگراندیشی اجتماعی و ‏شک در باورداشت شخصیت طوباست که اغلب بنمایه‏ های روانی و فرهنگی دارد. داغ بی‏اعتباری،‏ دودلی،‏ احساس شومی سرنوشت، ناامنی،‏ وسواس و عقده حقارت و در پی آن، بر‏انگیختگی حس کین‏توزی و انتقام است که بیش از هر چیز دیگر طوبا یعنی راوی داستان را در‏بر‏می گیرد.

    کلید واژگان: شهرنوش پارسی پور, طوبا و معنای شب, اروینگ گافمن, رمان معاصر فارسی, تحلیل نظریه داغ ننگ گافمن}
    Simin Fathollahi*, Asieh Zabihnia Emran, Ali Mohammad Poshtdar

    This paper aims to study Shaharnush Parsipour's novel Touba and the Meaning of the Night" (1368) in the framework of  Erving Goffman's theory of Stigma: Management of Spoiled Identity (1963). This theory examines the relationship between people in daily life. This novel narrates the life of Touba from the late Qajar to the Pahlavi period. While using an anthropological approach, the present descriptive-analytical research tries to answer which themes of Goffman's Stigma are more prominent in the novel regarding Touba, who narrates the story. The results indicate that the novel's most important stigmas and labelings are feelings of anonymity or loss of identity, disgust, rejection, anti-currentism, social dissent, and doubts about Touba's character, which often has a psychological and cultural basis. The disrespect, hesitation, ominous feeling of destiny, insecurity, obsession, and inferiority complex, and consequently, the arousal of hatred and revenge surrounded Touba more than anything else.

    Keywords: Shahrnush Parsipour, Touba, The Meaning Of The Night, Erving Goffman, Persian Contemporary Novel, Analysis Goffman's Theory Of Stigma}
  • سولماز پورتقی میاندوآب، تورج عقدایی*، حیدر حسن لو، مهری تلخابی
    یکی از ابزارهای نشر آگاهی و معنویت در حوزه عرفان و سیر انسان به سمت تعالی، داستان های عرفانی است. نویسندگان بسیاری در آثار خود سیر انسان به سمت تعالی را با عنوان عرفان و سیروسلوک مورد توجه قرار داده اند. شهرنوش پارسی پور یکی از نویسندگانی است که با دیدگاهی عرفانی به زندگی شخصیت های داستانی می نگرد و جاودانگی در حقیقت را به تصویر می کشد. رمان زنان بدون مردان، از آثار مهم شهرنوش پارسی پور است که با بهره گیری از بن مایه های عرفانی به خلق شخصیت زنان داستان پرداخته است. هدف پژوهش حاضر با روش تحلیلی توصیفی، بررسی نگرش اجتماعی و عرفانی شهرنوش پارسی پور در رابطه با زن و جایگاه اجتماعی او بر اساس رمان زنان بدون مردان، می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر یک از شخصیت های داستان زنان بدون مردان را می توان نماینده قشری از جامعه زنان دانست؛ زنانی که با رسیدن به مرحله خودشناسی و سیر در انفاس خود سعی در شناخت حقیقت وجودی خود دارند و با پاکی درون، در پی جاودانگی و حقیقت هستند.
    کلید واژگان: عرفان, زن, ادبیات داستانی معاصر, شهرنوش پارسی پور, سیر وسلوک}
    Solmaz Pourtaghimiandoab, Toroj Aghdai *, Heidar Hassan Lou, MEHRI TALKHABI
    Mystical stories serve as a means of spreading awareness and promoting spirituality in the realm of mysticism and human progress towards self-transcendence. Numerous authors have focused on transcendence under the guise of mysticism and spiritual experience in their works. Shahrnush Parsipur is one such writer who views the lives of her fictional characters through a mystical lens and portrays immortality in reality. In her renowned novel Women Without Men, Parsipur employs mystical elements to create her female characters. The objective of this research is to investigate the social and mystical perspective of Shahrnush Parsipur towards women and their social status, based on the novel, using an analytical-descriptive approach. The findings of this research suggest that each character in the novel can be considered a representative of a segment of women's society; women who, by attaining self-knowledge and embarking on a spiritual journey, strive to understand the truth of their existence and seek inner purity, immortality, and truth.
    Keywords: mysticism, contemporary fiction, Shahrnush Parsipur, Spiritual Journey}
  • احمد تمیم داری، آیت شوکتی*، سکینه آزادی
    ژرار ژنت در نظریه روایت شناسانه خود با تکیه بر پنج اصل: صدای روایت، زمان روایتگری، سطح روایت، زمان روایت و منظر روایت، روایت های موجود در متون مختلف را بررسی  می کند. نظریه او به عنوان مطرح ترین و جامع ترین نظریه روایت شناسی شناخته می شود. پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی و با هدف بررسی مجموعه داستان آویزه های بلور اثر شهرنوش پارسی پور از جنبه روایی و نشان دادن سطوح مختلف روایت در آن، انجام شده و در این بررسی، بر نظریه روایت شناسی ژنت تاکید شده است؛ در این راستا، پرسش اصلی پژوهش این است که در این نمونه انتخاب شده، کدام عناصر از عناصر روایت و به چه میزان کاربرد داشته است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که در این مجموعه داستان، سطوح مختلفی از نظریه روایت شناسی ژنت وجود دارد. در بررسی صدای روایت، نویسنده از مجموع 12 داستان کوتاه این اثر، در هفت داستان از راوی درون رویداد و در پنج داستان از راوی برون رویداد استفاده نموده و هفت داستان به شیوه پسارویداد و پنج داستان دیگر به شیوه همزمان با رویداد روایت شده است؛ هفت داستان دارای کانونی سازی درونی ثابت، دو داستان کانونی سازی بیرونی و سه داستان دیگر فاقد کانونی سازی یا دارای کانونی سازی صفر درجه  است. شش مورد بسامد مفرد، پنج مورد بسامد مکرر و یک مورد بسامد بازگو در پردازش داستان ها به دست آمد. در تحلیل زمان روایت داستان ها، نه نمونه استفاده از صحنه پردازی به شیوه برقراری گفت وگو میان شخصیت های داستان ها، پنج نمونه توالی زمانی، دو نمونه تطویل و دو نمونه وقفه یا مکث در روایت داستان مشاهده گردید.
    کلید واژگان: روایت شناسی, ژرار ژنت, ادبیات داستانی ایران, داستان کوتاه, شهرنوش پارسی پور, آویزه های بلور}
    Ahmad Tamimdari, Ayat Shokati *, Sakineh Azadi
    In his narratological theory, Gerard Genet examines the narratives in different texts based on five principles: the voice of narration, the time of narration, the level of narration, the time of narration and the landscape of narration, and his theory is considered the most prominent and comprehensive theory of narratology. Is known. The present research was carried out using a descriptive-analytical method with the aim of examining the collection of stories "Crystal Pendants" by ShahrnoushParsipour from the narrative aspect and showing the different levels of narration in it, and in this study, Genet's theory of narratology was emphasized; In this regard, the main question of the research is that in this case study, which elements of the narrative were used and to what extent? The research results showed that there are different levels of Genet's narratology theory in this collection of stories. In examining the voice of the narration, the author used a total of 12 short stories of this work, in seven stories the narrator is inside the event and in five stories the narrator is outside the event, and seven stories are narrated in the post-event style and the other five stories are narrated simultaneously with the event; Seven stories had constant internal focalization, two had external focalization, and the other three had no focalization or zero-degree focalization. Six cases of singular frequency, five cases of repeated frequency and one case of narrator frequency were obtained in the processing of stories. In the analysis of the narration time of the stories, nine cases of use of staging as a way of establishing dialogue between the characters of the stories, five cases of time sequence, two cases of prolongation and two cases of interruption or pause in the narration of the story were observed.
    Keywords: Narrative Studies, Gerard Genet, Iranian Fiction, Short Story, Shahrnoosh Parsipour, Crystal Pendants}
  • یینگ هوی هوانگ*
    رمان زنان بدون مردان نوشته شهرنوش پارسی پور، نویسنده مشهور ایرانی، از رمان های مطرح ادبیات معاصر ایران است. داستان این رمان بر اساس تجربیات زندگی پنج زن ایرانی در سنین مختلف و طبقات گوناگون جامعه شکل می گیرد و مسایل حقوق و منافع زنان ایرانی در جامعه مردسالار را نشان می دهد. به خاطر این که پنج زن در این رمان ویژگی های شخصیتی و سابقه های مختلفی دارند و نمایانگر سنین و طبقات اجتماعی مختلف هستند، تجارب زندگی آنها نمونه ای از گروه های مختلف زنان در جامعه ایران بوده است. آگاهی از استقلال زن که در این کتاب تجسم یافته است، نشانگر بیداری اندیشه های فمینیسم است. بدین منظور در این مقاله کوشیده شده تا بر اساس شیوه تحلیلی- توصیفی به تبیین شخصیت های زن پرداخته شود و با استفاده از تیوری فمینیسم اندیشه های فمینیسم تجسم یافته در این رمان بررسی شود.در این مقاله تلاش می شود تا با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی رمان زنان بدون مردان بر مبنای نقد فمینیستی مورد واکاوی قرار گیرد. بعد از تبیین شخصیت های زن بر شیوه توصیفی-تحلیلی، در بستر نقد فمینیستی ابعاد گوناگون عوامل فمینیستی در این رمان استخراج می شود و با استفاده از تیوری فمینیسم اندیشه های فمینیسم تجسم یافته بررسی می شود.
    کلید واژگان: شهرنوش پارسی پور, زنان بدون مردان, ادبیات زنان, فمنیسم}
    Ying Hui Huang *
    The novel Women Without Men written by Shahrnoush Parsipour, a famous Iranian writer, is one of the famous novels of contemporary Iranian literature. The story of this novel is based on the life experiences of five Iranian women of different ages and social classes and shows the rights and interests of Iranian women in the patriarchal society. Because the five women in this novel have different personality traits and backgrounds and represent different ages and social classes, their life experiences have been an example of different groups of women in Iranian society. The awareness of women's independence embodied in this book indicates the awakening of feminism's thoughts.For this purpose, in this article, an attempt has been made to explain the female characters based on the analytical-descriptive method and to examine the ideas of feminism embodied in this novel by using the theory of feminism.In this article, an attempt is made to analyze the novel Women Without Men based on feminist criticism based on the descriptive-analytical method. After explaining the female characters in a descriptive-analytical way, in the context of feminist criticism, various dimensions of feminist factors are extracted in this novel and the ideas of embodied feminism are examined using the theory of feminism.
    Keywords: Shahrnoosh Parsipour, women without men, women', s Literature, feminism}
  • پروین غلامحسینی، پرستو کریمی*، حمیدرضا قانونی، جهانگیر صفری
    تحلیل گفتمان انتقادی، رویکردی است که زبان را به عنوان شکلی از کارکرد اجتماعی بررسی می کند و بر نحوه بازتولید قدرت اجتماعی و سیاسی به وسیله متن و گفتگو تاکید می کند.گفتمان شناسی یا تحلیل گفتمان یا تحلیل کلام به مطالعاتی اطلاق می شود که زبان نوشتاری، گفتاری یا نشانه ای را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. روشنفکران مشروطه خواه متاثر از ادبیات اروپا، در راه تحول طلبی، نقد ادبیات گذشته را آغاز کردند وخواستار ادبیاتی شدند که به کار بیداری مردم و ایجاد تغییرات سیاسی بیاید. گروهی سعادت جامعه ایران را در تقلید همه جانبه از غرب پنداشتند (غرب زدگی). گروهی با تاکید بر نظام ارزش های بومی، فرهنگ اسلامی- ایرانی و... راه حل اصولی برای رسیدن به پیشرفت یافتند. در این پژوهش سعی شده که نحوه تعامل گفتمان «غرب زدگی» در رمان «سگ و زمستان بلند» با مسایل سیاسی، اجتماعی و ایدیولوژیک، شناسایی و چرایی تولید هر گفتمان مشخص شود؛ و همچنین مختصه های زبانی و فرازبانی موثر در خلق این اثر بر اساس روش «تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف» مورد بررسی قرار گیرد. نکته مهم این است که باید در تغییر و تحولات اجتماعی به تغییر ایدیولوژی ها، محتوا و جان مایه آثار، نکات زبانی و بلاغی (بالاخص نمادها و استعاره ها) توجه کرد. چه بسا تغییر در برخی از نمادها، استعاره ها و تمثیل ها می تواند شاخصی باشد برای ارزیابی جنبه هایی از تحولات اجتماعی و فرهنگی. شاید علت اصلی کندی در تغییر مفهوم و نقش نمادها و استعاره ها به این واقعیت مربوط می شود که با زندگی اجتماعی و روزمره ما سخت در هم تنیده شده اند و جدا کردن آن ها با توانایی انتزاعی قوی تری نیاز دارد.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, رویکرد انتقادی نورمن فرکلاف, گفتمان غرب زدگی, شهرنوش پارسی پور, سگ و زمستان بلند}
    Parvin Gholamhosseini, Parastoo Karimi *, Hamidreza Ghanooni, Jahangir Safari
    Influenced by European literature, constitutionalist intellectuals began to critique past literature in a revolutionary way; moreover, in order to establish "literary democracy," they called for literature that would serve to awaken people and bring about political change. Confrontation with Europe is the main cultural issue in the constitutional period. The attitude of the traditional Iranian society towards the European civilization caused the intellectual awakening of the intellectuals and the adoption of a new attitude towards politics and culture. Fascination with Western civilization and uncritical treatment of its effects made the humiliation of Iran's cultural heritage seem like a kind of modernism. With the arrival of Western culture in Iran, some believed that moving towards Western models could elevate Iranian society and return it to its former greatness. Imitating the West, they made reforms (Westernization) because they believed the prosperity of Iranian society could result from a comprehensive imitation of the West, so they tried to follow the example of the West in form/content (Westernization). But the third group, by emphasizing the system of indigenous values, Islamic-Iranian culture, etc., found a principled solution to achieve progress. In this study, we have tried to identify the discourse of "westernization" in the novel "Dog and Long Winter" by Shahrnush Parsipur, with political, social and ideological issues, and to explain the production of each discourse. Also, the complex structure of textual production, linguistic features and metalanguage effective in creating this work have been examined based on the method of Fairclough’s critical discourse analysis.
    Keywords: Discourse analysis, Norman Fairclough’s Critical Approach, Westernization Discourse, Shahrnush Parsipur, 's Dogs, Long Winter}
  • بنفشه مشرفیان دهکردی*، حمید رضایی

    رمان های حاضر با تجربه انسان هایی همراه با واقعیت های زندگی گذشته وحال در ارتباط می باشد. در واقع در رمان های معاصر با وجود تحولات تازه همچنان رد پای مرد سالاری و زنانی که گرفتار خشونت می باشند به وضوح دیده می شود. مقاله مورد نظر به بررسی خشونت علیه زنان در رمان های طوبی و معنای شب، زنان بدون مردان، سگ و زمستان بلند آثار شهرنوش پارسی پور می پردازد. هر چند خشونت همان عمل فرد معین (جمعی از افراد یا گروهی خاص)است که به جان یا مال یا شرف دیگران تعرض و حمله می کند. فن به کار رفته در این پژوهش تحلیل محتوا می باشد. حاصل مطالعه چنان می نماید. که خشونت در این رمان ها نقش اساسی دارد و در قالب های گوناگون (آشکار و پنهان) ظاهر می شود و زنان را مغلوب می سازد. در واقع بیشترین خشونتی که در این رمان ها بکار رفته است. خشونت روانی می باشد. گاهی در گفتار وگاهی درکلام است و نمونه های آن عبارتند از: انتقاد ناروا، تحقیر، بد دهانی، فحاشی، توهین، تمسخر، گوشه و کنایه، متلک پرانی می باشد. در واقع می توان نتیجه گرفت که شهرنوش پارسی پور به عنوان یک زن در جامعه به گونه ای خشونت به زنان را در رمان های خود آشکار کرده است و به نوعی خواننده را با خود همراه کرده است که گویا در صحنه حضور داشته و از نزدیک شاهد وقایع بوده و سرکوب و حقارت زنان را در دو نسل متفاوت می بیند.

    کلید واژگان: رمان, زنان, شهرنوش پارسی پور, خشونت, تعرض}
    Banafsheh Mosharrafian Dehkordi *, Hamid Rezaee

    The present-day novels are associated with the experience of humans , coupled whit the realities of past and present life in fact the present novel, despite the new developments, is still seen as a patriarcnal footprint and women who are rulnerablet to violence the article addresses the issue of violence against women in the novels of tuba and the meaning of the night, women without men dogs and the high winter works of shahrnoush parsipour using literary criticism.Violence however is the same act of a particular person (a group of individuals or a particular group) who attacks and attacks on the life or property of others. The technigue usea in this research is content analysis. The result of thers the technigue used in this research is content analys is the result of the study is that. Violence plays an essential role in these novels and appears in violence forms (revealing and hidden) and condemns woman . in fact the worst violence used in these novels is psychological violence. Sometimes it’s in speech and sometimes in theology and it’s examples are: false criticism humiliation mischief disgust in sult ridicule cornering and shouting trampling and in fact, it can be concluded that shahrnoush parsipour as a woman in society has exposed woman in their novels in a way of violence, and has brought some kind of reader that seems to be present at the scene and is close to witnesses it has been the events that saw the oppression and humiliation of woman in two

    Keywords: violence, woman, novel, and shahrnoush parsipor}
  • سولماز پورتقی میاندوآب، تورج عقدایی*
    داستان های عرفانی، موضوعات ذهنی و روحانی را برای نشر آگاهی و معنویت به کار می گیرد . آثار بسیاری حرکت انسان به سمت تعالی و خدا را تحت عنوان عرفان یا سیر و سلوک مورد توجه قرار داده اند و گاه به بازتعریف هایی از این مفهوم رسیده اند. در بین نویسندگان زن معاصر، شهرنوش پارسی پور از جمله کسانی است که با دیدگاه عرفانی، به داستان های خود جانی دگرگونه بخشیده است. یکی از آثار این نویسنده که با شاخص ها و بن مایه های عرفانی، زندگی زنان را به تصویر می کشد، رمان «زنان بدون مردان» است. نویسنده در این اثر، سیر و سلوک را در زندگی زنانی که هر یک نمونه ای از زنان در اقشار مختلف جامعه اند، به تصویر می کشد. این مقاله با نگرشی اجتماعی و عرفانی به بررسی رمان «زنان بدون مردان» اثر شهرنوش پارسی پور پرداخته است. داده های این پژوهش با روش کتابخانه ای گردآمده است که پس از مقوله بندی با روش توصیفی تحلیل شده است.
    کلید واژگان: ادبیات داستانی معاصر, شهرنوش پارسی پور, عرفان, سلوک}
    Solmaz Pourtaghi.Miandoab, Tooraj Aghdaei *
    Mystical stories use mental and spiritual subjects to spread awareness and spirituality. Many works have considered the movement of man towards transcendence and God under the title of mysticism or conduct; sometimes they have redefined this concept. Among contemporary female writers, Shahrnosh Parsipour is one of those who has worked in this field with a mystical point of view. One of the works of this author, which depicts the life of women with mystical features and themes, is the novel "Women without Men." In this work, the author depicts the life and behavior of women, each of whom is an example of women in different classes of society. This article examines the novel "Women without Men" by Shahrnosh Parsipour with a social and mystical perspective. The data of this research are collected by library method which is analyzed by a descriptive method.
    Keywords: Contemporary Fiction, Shahrnosh Parsipour, mysticism, Behavior}
  • زهرا پارساپور*
    اکوفمینیسم از تالقی جنبش های محیطزیستی و مود سوم فمینیسم سر برآورد و موفقیت در دستیابی بهفاهدا این دو جنبش را به هم پیوند زد . اکوفمینیستها تالش میکنند پیوند میان زن و طبیعت را چهمبتنی بر رویکرد ذات گرایانه و چه مبتنی بر رویکرد ساختگرایانه تا عار اسروره دنبال کنند. زنان ومسای آنها در داستانهای شهرنوش پارسیپور محوریت دارند. از سوی دیگر به وی ژه در داستان زنانبدون م دان ذهن و زندگی زنان بهنوع ی با طبیعت بهویژه با درخت، گره خورده است. اود اینگره خوردگی زمانی است که زنان داستان، نستین گام ها را در جهت رهایی از سلره و رسیدن به آگاهیو ورود به جامعه برمی دارند. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی در پی یافتن مناسبات مردان و زنانو رابره و پیوند زنان با طبیعت در این داستان است. نتایج این تحقی، نشان داد زنان با گریز از سلرهفرهنگ مردساالرانه به معرفت زنانه نسبت به خود، بدن خود و جامعه دست پیدا می کنند. این به معنایگریز مرل، از مردان نیست، بلکه گرایش طبیعی به باروری ممکن است آنها را بهسوی مردان بازگرداند؛اما برخی از شایتهای زن داستان که نسبت به مردان خوش بینی الزم را ندارند مسیری دیگر پیشمیگیرند و آن، پیوستن به طبیعت و باروری در عین بکارت است؛ شیوه ای که آنها را با طبیعت بکر ودوشیزه مادران مقدس در تاریخ و اسروره پیوند می زند. در این داستان شاهد رابره نامناسب مرداناقتدارگرای این داستان همزمان نسبت به زنان و طبیعت هستیم.
    کلید واژگان: اکوفمینیسم, شهرنوش پارسی پور, زنان, طبیعت}
    Zahra Parsapoor *
    Blending environmental movements with third-wave feminism formedecofeminism, which tied up the aims of the two movements. Ecofeminismtries to trace the relationship between women and nature, either from anessentialist approach or from a structuralist viewpoint, back to the age ofmythology. Women and their related affairs play an important role inShahrnoush Parsipour’s stories. Furthermore, in “Women without Men”,thoughts and lives of female characters of the story are tied to nature, especiallyto trees. Its climax is where the women of the story, in a traditional-mindedsociety, take initial steps to liberate themselves from any domination, becomeconscious, and enter society. Employing a descriptive-analytic approach, thisstudy sought to understand men/women relationships, on the one hand, andwomen/nature relation, on the other hand. The results show that womenbecome aware of their own femininity, their own body, and their society byescaping the domination of patriarchal culture. But it is not mean completefreedom from men. Their instinctive inclination to procreation returns themto men. Although a few female characters who are not optimistic about men,take different way which is joining nature and virgin birth; this is a way whichrelates them to pristine nature and sacred mothers throughout history andmythology. In this story, inappropriate relations of authoritarian men towomen and nature could be seen at the same time.
    Keywords: Ecofeminist, Shahrnoush Parsipour, Women, nature}
  • سعید حسامپور، فرزانه بوریازاده*
    هدف اصلی این مقاله ارزیابی شخصیت مردان داستان با تاکید بر جدال بین سنت و مدرنیته در رمان طوبا و معنای شب است. مواجهه و تضاد بین سنت و مدرنیته یکی از مهم ترین درون مایه های این رمان محسوب می شود. طوبا در سیر تاریخی زندگی اش با مردانی روبه رو می شود که هریک گفتمانی ویژه را در داستان نمایندگی می کنند. در این پژوهش، با توجه به درون مایه اصلی رمان و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، مردان به دو گروه سنتی و مدرن طبقه بندی شده اند که هریک باورها و بینش ویژه خود را دارند و در ارتباط با زنان رفتارها و کنش هایی را به کار می گیرند که با یکدیگر در تقابل است. افزون بر این، علاقه نویسنده به عرفان شرقی، تایوییسم و بینش اساطیری وی در شیوه بازنمایی مردان موثر بوده است. پارسی پور در این رمان به ستیز با جنسیت مرد نپرداخته؛ بلکه وی به نظام سنتی برخاسته از تفکر مردسالاری معترض است که نه فقط موجب فرسایش زنان می شود، بلکه مردان را نیز به وادی سقوط می کشاند. این مردان روشن فکرانی آزاداندیش و مدرن هستند که بر ضد نظام سلطه و سلسله مراتب تثبیت شده از سوی سنت می تازند. همچنین نویسنده در این رمان زنانگی را نوعی ارزش ذاتی و مقدس دانسته که مردانگی از آن بی بهره است. بدین ترتیب، وی از تقابل زیست شناختی دو جنس فراتر نرفته و فقط آن را دگرگون کرده است.
    کلید واژگان: شهرنوش پارسی پور, طوبا و معنای شب, جنسیت, سنت, مدرنیته}
    Saeed Hessampour, Farzaneh Bouriazadeh *
    The main purpose of this article is to evaluate the men's characters of the novel of Touba and the Meaning of Night with an emphasis on the controversy between tradition and modernity. The confrontation between tradition and modernity can be seen as one of the most important themes of this story. In her lifetime, Tuba encounters men who each represents a particular discourse in the story. In this study, according to the main theme of the novel and using the analytical method, men are classified into two groups: traditional and modern, each with his own beliefs and insights and employing behaviors and actions toward women that are in contradiction with one another. In addition, the author's interest in Oriental Mysticism, Taoism, and her mythological insights have been influential in her way of representing men. Parsipour did not conflict over male sexuality in this novel, but what she protests is the traditional system of patriarchal thinking that not only erodes women, but also destroys men. These men are open-minded and modern intellectuals who oppose the system of domination and hierarchy established by tradition. In this novel, the author also considers Femininity as a kind of intrinsic and sacred value which Masculinity is devoid of. In this way, she did not go beyond the biological contradiction of the two sexes and has only transformed it.
    Keywords: Touba, the Meaning of Night, Shahrnoush Parsipour, Sexuality, Tradition, modernity}
  • خدیجه بهرامی رهنما*

    نقد اسطوره ای ابزاری کارآمد برای بررسی اندیشه های نخستین، رویدادهای تاریخی و آرمان های بشر در تاریخ است و به وسیله آن می توان، به علل خویش کاری های انسان های باستان دست یافت. رمان طوبی و معنای شب، ظرفیت بسیاری برای کاوش در حوزه های مختلف از جمله نقد اسطوره ای را دارد. هدف پژوهش بررسی و تبیین مولفه های نقد اسطوره ای در رمان طوبی و معنای شب با روش توصیفی تحلیلی می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه معنادار و مستقیمی میان ارتباط زنان با عناصر طبیعت در این رمان وجود دارد که به خویش کاری های اسطوره ای زنان جهت و معنا بخشیده است؛ به گونه ای که با استفاده از مفاهیم سمبلیک و کهن الگویی آب، می توان قرارگرفتن مونس در کنار سرچشمه و لیلا در کنار حوض آب را که به ترتیب خواهان دست یابی به باروری و فرایند تفرد هستند، تبیین کرد. همچنین می توان به تاثیرپذیری رمان طوبی و معنای شب از حماسه گیل گمش اشاره کرد؛ زیرا هر دو با زدودن سایه های ضمیر خود و با استفاده از کهن الگوی سفر، در پی دست یابی به خویشتن و کمال هستند که یونگ بر آن تاکید دارد.

    کلید واژگان: نقد اسطوره ای, شهرنوش پارسی پور, رمان طوبی و معنای شب, باران خواهی, حماسه گیل گمش}
    Khadijeh Bahrāmi Rahnemā *

    Mythological criticism is an effective tool for examining early ideas, historical events and human ideals throughout history, and through it can be traced the actions of ancient humans. Various areas can be explored, including mythical criticism, in Touba and the Meaning of Night, a novel by Shahrnush Parsipur. The aim of the present research is to study the components of mythical criticism in Touba and the Meaning of Night by using descriptive-analytical method. The results indicate that in the novel, there is a direct and significant relationship between women and the elements of nature, which has given direction and meaning to the mythological actions of women. For example, by using the symbolic and archetypal concept of water, it is possible to explain the placement of Munesan next to the fountainhead and Leila next to the pond, who, respectively, seek to achieve fertility and the process of individuation. We can also mention the influence of the Epic of Gilgamesh on Touba and the Meaning of Night; because Touba, like Gilgamesh, uses the archetype of journey to achieve self-examination and perfection.

    Keywords: Mythical Criticism, Touba, the Meaning of Night, Shahrnush Parsipur, Rain-asking, The Epic of Gilgamesh}
  • ثمر میری، مصطفی سالاری *، بهروز رومیانی

    بازتاب جامعه در آثار ادبی از مسایل اساسی است که هم در جامعه شناسی و هم در ادبیات مورد ارزیابی قرار میگیرد. با مطالعه ادبیات هر دوره میتوان از اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن دوره آگاهی یافت. زیرا ادبیات هر عصر، رنگ جامعه خود را دارد. شهرنوش پارسی پور از نویسندگانی است که رویدادهای اجتماعی زمان خود را در آثارش منعکس نموده است. لذا رمانهای او را میتوان در قالب نقد جامعه شناسی بررسی کرد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، آثاری از جمله «طوبا و معنای شب» «سگ و زمستان بلند» «زنان بدون مردان» و «تجربه های آزاد» را با تکیه بر نهادهای مهم اجتماعی چون خانواده، فرهنگ، مذهب و سیاست مورد بررسی قرار داده است. نگارنده پس از بررسی به این نتیجه دست یافت که همه نهادهای موجود در جامعه واقعی، بویژه سیاست در آثار پارسی پور نقش تعیین کننده ای دارند. نویسنده با تصویر جامعه در آثار خود، از رنج بیشمار زنان پرده برمیدارد و تلاش آنها برای رهایی را با رفتارهای مثبت و منفی توصیف مینماید.

    کلید واژگان: جامعه شنا سی ادبیات, خانواده, مذهب, فرهنگ, سیا ست, آثار دا ستانی, شهرنوش پارسی پور}
    Samar Miri, Mustafa Salari *, Behrouz Romanian

    Prayer as a form of religious behavior is intended to seek contact with the existence of the eternal that the individual worshiper bounces him as his creator or spiritual being into consideration.Worshipping is performed in different ways in various religions. Since the old days the ways of praying and worshiping among people as one of the most important elements of religious teachings have been of great interest to researchers. Attar is a prominent Sufi poet and genius of the Persian language who takes advantage of prayer to express his moral and spiritual lessons. He offers many of his sublime lessons in these prayers and teaches his audience directly and indirectly and visualizes many humans’ inabilities and perplexities on Earth and praying God, in the light of hope. He speaks of life and spiritual life and death that can offer solutions for the problems of human or to conform him or offer him sympathy and help.In some cases, the prayers criticize most of the problems, disorders, and power relations of the society. This study investigates some of Attar’s prayers and their features in his couplet-poems

    Keywords: Sociology of Literature, Family, Religion, Culture, Politics, Fiction, Shahrnosh Parsipour}
  • سودابه فرهادی، سید محسن حسینی *، محمدرضا روزبه

    در عرصه رمان فارسی، آثاری نوشته شده است که اشارات آشکار و پنهان فراوانی به موضوعات و مسایل عرفانی دارند. این نوع رمان ها غالبا در کنار نقش و رویکرد خاص خود، از عرفان یا به عنوان عنصری برای شخصیت پردازی و پیشبرد پیرنگ داستان استفاده می کنند، یا به عنوان عاملی موثر برای طرح و عرضه گفتمان مورد نظر نویسنده. سگ و زمستان بلند</em>، و طوبی و معنای شب</em> از آثار شهرنوش پارسی پور، از رمان هایی هستند که در آن ها عرفان و عناصر عرفانی به روش های مختلف بازتاب یافته است. یکی از این مضامین عرفانی، پیر و سرسپردگی به او در سیر و سلوک است. طی این پژوهش که با هدف بررسی جایگاه پیر و سرسپردگی به او در رمان های مذکور صورت گرفت، مشخص شد که در هر دو رمان، ویژگی های خلقی و شرایط سیاسی و اجتماعی روزگار از جمله جنگ، جنایت، مرگ، رنج، گناه و تنهایی موجب گرایش شخصیت های داستان به عرفان شده است. منش برخی شخصیت های دو داستان که با وجود بهره گیری از آموزه های عرفانی پیر، به تعالی روحی نرسیده اند یا متفاوت با یکدیگر عمل می کنند، گویای دو نکته است: اول تغییر رویکرد نویسنده تحت تاثیر تغییرات اجتماعی و سیاسی در دو دهه پنجاه و شصت، و دیگری تغییر دیدگاه او نسبت به سرسپردگی به پیر. نویسنده چنین القا می کند که سرسپردگی بی قیدوشرط به پیر با روح سنجشگر و شکاک انسان دنیای معاصر ناسازگار است. واقعیتی که از گفته ها و نیز رفتارهای شخصیت های داستان و به ویژه در اظهارنظرهای گاه و بیگاه راوی، خود را آشکار می کند.

    کلید واژگان: پیر, سگ و زمستان بلند, شهرنوش پارسی پور, طوبی و معنای شب, عرفان و تصوف}
    Sudabe Farhadi, Mohsen Hoseini *, MohammadReza Rruzbeh

    There are written works in the field of Persian novels that have frequent explicit and implicit references to mystical issues. These novels often utilize mysticism either as an element for characterization and advancement of the story plot or as an effective factor for presenting the discourse desired by the author. Sag va Zemestan-e Boland</em> (The Dog and the Long Winter</em>) and Touba va ma'na-ye Shab</em> (Touba and Meaning of Night)</em>by Shahrnoush Parsipour are among novels in which mysticism and mystical elements are reflected in various ways. Preceptor and devotion to him in a spiritual journey is one of these mystical themes. In this study, which aimed to examine the place of preceptor and devotion to him in the mentioned works, it was found that in both novels, the temperamental features and sociopolitical circumstances </strong>of the time including war, crime, death, suffering, sin and loneliness have led the story characters to incline to mysticism. The manners of some characters in the two stories who, despite taking advantage of the preceptor’s mystical teachings, did not reach spiritual excellence or acted differently from each other may reveal two things: first, the transformation in the author's approach occurred as a result of sociopolitical changes of the two decades of fifty and sixty, and second, her change of attitude about surrender to preceptor. The author establishes the idea that unconditional surrender to preceptor is incompatible with reflective and skeptical spirit of modern man; the fact that manifests itself in the words as well as the behaviors of the characters in the story.

    Keywords: (Mysticism, preceptor, Shahrnoush Parsipour, Sag va Zemestan-e Boland (The Dog, the Long Winter), Touba va ma'na-ye Shab (Touba, Meaning of Night}
  • زینب رحمانیان، پروانه عادل زاده*، کامران پاشایی فخری

    منیرو روانی پور و شهرنوش پارسی پور، از جمله نویسندگان شهیر معاصرند که به فرهنگ، آداب و رسوم و باورهای مردمان سرزمین خود در آثارشان پرداخته اند. از این رو آثارشان این قابلیت را دارد که از بعد مطالعات مردم شناسی مورد بررسی قرار گیرند. در این مقاله سعی شده است تا مردم شناسی در حالت کلی و مردم شناسی دینی به عنوان شاخه فرعی آن تعریف شده، سپس با تطبیق شاخصهای این مقوله در آثار این دو نویسنده به گستره اثرگذاری آداب و باورهای دینی انسانها در این آثار پرداخته شود. این تحقیق با رویکردی تحلیلی- توصیفی به بررسی نظریه های محققان در مورد مردم شناسی دینی در داستانهای این دو نویسنده پرداخته است. یافته های این پژوهش گویای تطابق شاخصهای مردم شناسی دینی در آثار این نویسندگان است که بطورکلی در جادو و جادوگری، تابو و اسطوره خلاصه میشود. نتیجه نهایی نشانگر این است که بیشترین شاخص مردم شناسی دینی استفاده شده در جامعه آماری این پژوهش شاخصه تابو و فروعات آن است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, منیرو روانی پور, شهرنوش پارسی پور, مردم شناسی دینی}
  • مریم مقدمی، غلامحسین غلامحسین زاده*، نجمه دری، حسن ذوالفقاری

    جنبش «فمینیسم» با هدف دفاع از حقوق زنان شکل گرفته و فرازوفرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. ازجمله مسائلی که به شدت در کانون توجه فمینیست ها قرارگرفته جایگاه خانواده و مسائل مربوط به آن است. فمینیست های افراطی با نگاهی ضد ارزشی به روابط زناشویی، ازدواج های رسمی، فرزند آوری، تعهد در ازدواج و... استحکام خانواده ها را، به ویژه در دنیای مدرن، با خطر مواجه می سازند. در این میان، نویسندگان فمینیست در قالب خلق آثار داستانی با رویکردهای افراطی ذهنیت ضد ارزشی درباره خانواده و مسئله ازدواج را در میان خوانندگان گسترش می دهند. مقاله حاضر درصدد است تا با رویکردی آسیب شناسانه، دو رمان فمینیستی فارسی را با تاکید بر جایگاه زنان و خانواده بررسی و نقد کند. آثار منتخب شامل «سگ و زمستان بلند» از شهرنوش پارسی پور و «پرنده من» از فریبا وفی می شود. نتایج نشان می دهد که آثار داستانی منتخب با خلق شخصیت های ضعیف از زنان، ترویج دیدگاه های تند علیه مردان، موردتردید قرار دادن مساله ازدواج و جایگاه ارزشی خانواده، نتوانسته است به بهبود موقعیت زنان داستان ها یاری برساند و با جدا ساختن آن ها از جایگاه و نقش طبیعی و اجتماعی شان، قهرمانان زن را دچار بحران هویت کرده است.

    کلید واژگان: شهرنوش پارسی پور, فریبا وفی, داستان های فمینیستی, زن, بحران خانواده}
    Maryam Moghaddami, Gholamhosien Gholamhosienzad *, Najmeh Dorri, Hasan Zolfagari

    Feminist movement was established with the aim of defending women rights and has undergone many changes. The position of the family and other related discussions are among the issues of central concern to the feminists. Extreme feminists with their devaluing views of marital relationships, valid marriages, having children, marital commitment, etc., can endanger family stability especially in the modern world. In the meantime, through the creation of the fictional works with extreme approaches, the feminist writers have spread devaluing views about family and marital issues among their readers. Adopting a pathological approach, the present paper seeks to explore two of the feministic fictional works particularly associated with the position of women and family. These fictional works include "The Dog and the Long Winter," a novel by Shahrnoush Parsipour, and "My Bird," a novel by Fariba Vafi. The findings indicate that by creating weak personalities of women, promoting extreme views against men, casting doubt on the marriage and the valuable position of the family, not only have these selected works failed to improve the condition of women in their stories, but also they have created an identity crisis for them by dividing them from their natural and social roles and positions.

    Keywords: Shahrnoush Parsipour, Fariba Vafi, Feminist Stories, Women, Family Crisis}
  • سیمین پناهی فرد*، قدمعلی سرامی

    جلوه های زنانه یکی از رهیافت های نقد ادبی مربوط به زنان است که به بررسی شخصیت زنان در آثار نویسندگان می پردازد و این موضوع بستر مناسبی است برای رمان «طوبا و معنای شب» که در آن مسائل و دغدغه های زندگی زنان که به نوعی مورد ستم فرهنگ نرینه سالار قرار گرفته اند، بیان شده است. پارسی پور در این رمان با ترسیم دوره گذار از جامعه سنتی دوران قاجار به تجدد دوران پهلوی و درنهایت به دگرگونی دوران انقلاب می رسد و همزمان با تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه با پرده برداشتن از بخش های جدید هویت زنانه، زوایای پنهان وجود زنان و مبارزه آنها برای کسب هویت از دست رفته شان را به تصویر می کشد و با انتقاد از نظام مردسالار نشان می دهد چطور با تغییر فرهنگی جامعه، نوع نگرش و شیوه زندگی زنان نیز تغییر می یابد و این تحول فرهنگی و اجتماعی به تحول شخصیتی زنان و پوست اندازی و بیرون آمدن آنها از پیله کهنه نظام مردسالار ایران منجر می شود. در این مقاله بر آن شده ایم تا به نقد رمان طوبا و معنای شب از منظر فمنیستی بپردازیم و نگاه زنانه او را در این مجال واکاوی نماییم.

    کلید واژگان: نقد زن محور, شهرنوش پارسی پور, طوبا و معنای شب, فمینیسم}
    Simin Panahifard*
    Introduction

    Feminism, which is the belief in equality between men's and women's rights, is a political, social and cultural movement that has invaded the world for the past two centuries. The main demand of this movement is to address the gender inequality caused by the patriarchal system and the realization of women's rights, first emerged in Western literature, and expanded to political and social issues by literary and artistic works. After the Constitutional Revolution, with the emergence of writers such as Sadegh Hedayat the phenomenon emerged in Iranian art and literature. Poetry and storytelling became a domain for expressing feminist ideas and.

    Theoretical Framework

    The idea of feminism is based on having equal rights and opportunities regardless of gender. Mary Wellston Craft was the first woman who protested for women's rights in the Enlightenment era. After that, Virginia Woolf, along with Simone de Beauvoir and Julia Kristeva, had the most influence on feminist literature. In a woman-centered critique, Virginia Woolf, by writing A room of one’s own in 1919, takes the first step in the field of literature and declares that even feminine identity is portrayed by men. In 1949, Simon de Beauvoir revived the feminist movement by writing “second sex”, stating that in Western societies all writers were men and women were always ignored as the "other sex".
    The first movements of defending women's rights in Iran occurred after the Constitutional Revolution. Men who were narrative of women's lives were never able to portray a woman's true self regarding women’s desires, feelings, and emotions. As a result, when women started writing and creating brilliant works about themselves, a new era began. One of the women who started writing of women was Shahrnoush Parsipour.

    Method

    As Iranian literature is generally made up of men, woman-centered criticism can make an effective contribution to women's equality. The purpose of this study is to examine feminine effects and to find signs of feminism in Touba and the meaning of night novel that proves in a descriptive-analytical way that the novel can be considered a purely feminist work for many reasons. For the writer is a woman herself and the protagonist of her story is a woman, she cleverly portrays Iranian women’s issues, concerns, and oppressions in Iranian patriarchal society from the Qajar era to the outbreak of the Islamic Revolution. For this purpose, Touba and the meaning of the night were analyzed regarding feminist aspects and some extracted parts were provided.

    Results and Discussion

    The study shows that Parsipour deals with all the components of feminist novels in this work, such as forced and traditional marriage, heterosexuality, polygamy and male infidelity, demonstration of women's depressing lives, feminine feelings and emotions, patriarchy and ignoring women's rights, fantasies, humiliating and insulting women, wrong traditional beliefs and superstitious beliefs, homelessness, and loneliness over a 100-year. The novel illustrates how women with education, self-awareness, and transitions from tradition to Modernity in Iran's patriarchal society have overcome many problems. The characteristics are contrary to that of traditional Iranian woman who were obedient, devoted, unaware and that obeyed men's desires and orders. Virginia Woolf calls woman a “domestic angel”. She can be a knowledgeable, literate and wise woman who, in addition to fulfilling her home and parenting responsibilities, participate in social and political affairs and decide for her fate and future.
    Parsipour, examines the role of women in the historical developments of society from the constitutional period to the 1979 (Islamic Revolution). As a feminist writer, she accurately describes the life and feelings of female characters in her story. She tries to show the oppression of women. Therefore, it can be said that efforts to revive women's rights and show their oppression are a common feature of Parsipour's work and all of Iranian women writers, and can be regarded as expression of women’s situations who have a different  cognition of themselves and their position in society

    Conclusion

    Parsipour chose "Touba" as the protagonist of the story and as an example of an Iranian woman and tells all the events of the story through her eyes. Generally, in processing a woman's personality, she tries to create a woman whose existence is essential to the continuance of others life.. The whole novel emphasizes the transition from tradition to modernity, which first takes place in society and then leads to the internal and external transformation of the female characters in the story., Parsipour  represents all kinds of insults, humiliations and cruelties by creating characters like Adib (Father of Touba), Haj Mahmood (Touba's first husband), Fereydoun Mirza (Touba’s second husband) and Prince Gil as the Iranian men’s representative to emphasize Iran's patriarchal system and the oppression of Iranian women. In the end, she shows how women with great patience and overcoming many obstacles and hardships released from the old patriarchal cocoon that has been woven for so many years, and realize their feminine identity like a free butterfly and achieve freedom, self-awareness, open-mindedness and self-reliance.

    Keywords: Women-centered critique, Shahrnosh parsipour, Tuba, Meaning of the Night, Feminism}
  • زهرا رفیعی، سیدمحمود سیدصادقی*، شمس الحاجیه اردلانی
    طوبی و معنای شب، شاخص ترین اثر شهرنوش پارسی پور، داستان زن قهرمانی است که زندگی او در تاریخ مربوط انقلاب مشروطه و حکومت پهلوی واقع شده است. کنش های او که حاصل نوع تربیت و به تبع آن جهان بینی او می شود، در مقابل حوادث و جریان هایی که منعکس کننده معضلات اجتماعی آن دوران است، فضای داستان را تیره و وهم آلود کرده است. شخصیت های این رمان، دو دسته اند. یک عده اشخاصی که کاملا نمود عادی دارند و برخی دیگر کاملا شخصیت های اسطوره ای و خیالی هستند. در هر دو مورد نویسنده، برای شخصیت پردازی، بیشتر از زبان راوی و به طریق غیرمستقیم، سود جسته است. مقاله پیش رو به بررسی شخصیت طوبی، قهرمان اسطوره ای در این رمان پرداخته تا چگونگی پردازش و نمود واقعیت را در آن نمایان سازد. این بررسی نشان می دهد، شخصیت طوبی بیشتر به صورت غیرمستقیم، از طریق کنش، گفتار، نام، محیط و وضعیت ظاهری، پردازش شده است. آنچه این اثر را در بین رمان های دیگر ممتاز می کند، این است که شخصیت قهرمان از جنبه های اسطوره ای - عرفانی، در ساحت واقعیت نیز، قابلیت بررسی دارد.
    کلید واژگان: شخصیت پردازی, شهرنوش پارسی پور, زن - قهرمان}
  • مرضیه بهبهانی، سیاوش خاکپور، مصطفی گرجی
    رمان سیاسی یکی از اقسام ادبیات داستانی فارسی با مولفه هایی خاص است که از سایر جریان های داستان نویسی معاصر متمایز است. این نوع از داستان ها به نسبت سایر اقسام (اجتماعی، دینی، فیمینیستی و...)، به دلیل ویژگی و ماهیت منحصر به فرد و پیوندهای نزدیک با جامعه و وقایع اجتماعی و سیاسی، از میان مجموعه روش های تحلیل رمان؛ با روش تحلیل انتقادی گفتمان سنخیت بیشتری دارد. این نوع خاص از تحلیل رمان؛ یکی از روش های بررسی این نوع از داستان در دو چارچوب متنی و فرامتنی است که یکی از بهترین و موثرترین رویکردهای آن، رویکرد فرکلاف است که متون را در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی می کند. رمان «سگ و زمستان بلند» از شهرنوش پارسی پور یکی از رمان های سیاسی پس از انقلاب اسلامی است که نویسنده سعی می کند با تامل و بازخوانش آن؛ حوادث مهم سیاسی ایران را با تاکید بر مسائل روانی شخصیت ها با توجه به روش تحلیل گفتمانی متن و عناصر برجسته حاضر در آن بررسی، تحلیل و نقد کرد. تحلیل گزاره های متن در سطح تبیین نشان می دهد که زمینه تاریخی رمان رویدادهای سیاسی دوره و فضای پر از اختناق سالهای دهه پنجاه است و اصلی ترین درونمایه آن تقابل نسل ها و نقد قدرت است که در کنش ها و گفتگوهای داستانی البته با زبان و بیانی زنانه منعکس شده است
    کلید واژگان: رمان سیاسی, تحلیل گفتمان انتقادی, سگ و زمستان بلند, شهرنوش پارسی پور}
    Siavash Khakpour, Mostafa Gorji
    Political novel is one of the kinds of Persian Literature with special factors، which are different from other contemporary story writing styles. These types of stories are more accommodated with criti-cal discourse analysis (CDA) among other methods of novel analyses compared to other types، because of their specificity and unique quality of and their close relations with society and political events. One of the approaches used in surveying these types of stories is the use of the framework of text and met text with the best and the most effective approach، i. e. that of Norman Fairclough who surveys a text in three levels of description، interpretation، and exploration. It has to be mentioned that the novel of “Sag wa zemestane boland” written by Shahrnoshe Parsipoor is one of the political novels written after the Islamic Revolution. The writer tries to survey، interpret، and criticize the main and influential political events of Iran with emphasis on the psychological issues of the characters on the basis of CDA and to present the projected elements. The analysis of text shows that ground of its historical is political events and tyranny atmosphere of fiftieth decade and the most important theme، is generations contrast and power critic that is mirrored in the storical dialogues and behaviors of course by feminine language.
    Keywords: Political Novel, Critical Discourse Analysis, Sag wa zemestane boland, Shahrnoshe Parsipoor}
  • محمد خسروی شکیب
    شهرنوش پارسی پور و مارگریت دوراس دو نویسنده معاصر ایرانی و فرانسوی هستند که در داستان هایشان به دلایلی چون زن بودن، نویسنده و روشن فکر بودن، زیستن در دنیای قرن بیستم، آشنایی با نگرش های گوناگون فمینیستی، تجربه زندگی شرقی، شباهت ها و همسرایی هایی وجود دارد. سوال این است که چه همسرایی و هماهنگی های فکری و عقیدتی میان پارسی پور و دوراس وجود دارد؟ پیش فرض این تحقیق بر این استوار است که توجه به «عشق آزاد» و «رئالیسم جادویی»، سنت شکنی و عصیان علیه وضع موجود زنان، به چالش کشیدن باورهای بی پایه و خرافی، اعتراض به نگاه ملکی و مالی به زن، انتقاد از قوانین حاکم مرد محور، ذکر ستم پذیری و تحقیر تاریخی زن، خودفروشی و احساس ترس و ناامنی زنان، تشویق زنان به کسب علوم مختلف و الگو گرفتن از مردان و... مواردی مشترک در داستان های این دو نویسنده است.
    کلید واژگان: فمینیسم, داستان, شهرنوش پارسی پور, مارگریت دوراس}
    Muhammad Khosravi Shakib
    ShahrnushParsipur and Marguerite Duras are two contemporary Iranian and French writers who share some similarities in their works due to the facts such as being a woman، a writer، an intellectual، living in a twenty century world and having experienced different feminist approaches and living in the East. The question is then what are these similarities? The research hypothesis based on the question is then liberal love، magical realism، breaking traditions and uprising against the current status of women، challenging false beliefs and superstitionsand criticizing the present male chauvinist rules and regulations.
    Keywords: Feminism, Story, Parsipur, Duras, Criticism, Contemporary}
  • ظهور زنان ایرانی در حوزه فعالیت های اجتماعی و ادبی
    کریستف بالایی
    وضعیت زنان ایرانی در دوره پس از انقلاب اسلامی، همواره موضوع بحث و گفت و گو بوده است. این مباحث مربوط به موقعیت، کارکرد، حقوق و نیز چهره اجتماعی آنان می شوند. همانطور که می دانیم، هر نوع تغییر و تحول اجتماعی متاثر از افراد و گروه هایی است که آن جامعه را تشکیل می دهند. در این زمینه، به ویژه وضعیت زنان ایرانی قابل توجه است. از میان این زنان که به طور کلی اعضای غیر فعال و خاموش جامعه و البته اکثریت آن را تشکیل می دهند، برخی با گذر از قوانین عرفی جامعه، در عرصه های فعالیت اجتماعی شرکت جسته، و گاه نیز پله های ترقی را تا سطوح بالا طی می کنند. این مقاله سعی دارد تا در پنج پرده متفاوت، نگاه و شیوه تفکر برخی از چهره های زن ایرانی را که در گستره ادبیات فارسی به مطالعات اجتماعی می پردازند، بررسی کند.
    کلید واژگان: انسان باوری, رمان, شهرنوش پارسی پور, آذر نفیسی, گلی ترقی, زویا پیرزاد}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال