به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فنون بلاغی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فنون بلاغی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرناز فتوحی*، احمد خاتمی، مهین ناز میردهقان، احمد صفارمقدم
    ادبیات با شکستن قواعد معمول در قالب فنون بلاغی، شکلی هنری به زبان می بخشد و از گونه معیار فاصله می گیرد؛ همین موضوع می تواند یادگیری گونه ادبی را برای غیرفارسی زبانان دشوار سازد. هدف این پژوهش آن است که ابتدا «عوامل پیدایی زبان ادبی» را شرح داده و سپس از طریق انطباق این عوامل با نتیجه تحقیقات حوزه آموزش زبان، «کارکردهای فنون بلاغی در فارسی آموزی» و «آرایه های ادبی مناسب برای فارسی آموزی» را نشان دهد تا در تالیفات آزفا کمتر با حذف یا ساده سازی آثار ادبی روبه رو شویم. نویسندگان پس از ذکر عوامل پیدایش زبان ادبی از منظر شفیعی کدکنی و صفوی، نشان می دهند که چگونه برخی از فنون بلاغت از طریق هماهنگی با اصول زبان آموزی به دلیل منشا مشترک ذهنی و خلق شگفتی از راه تخیل، می توانند برای فارس آموزی مفید باشند. آرایه هایی که می توانند در بحث آزفا کارکرد آموزشی داشته باشند عبارتند از: 1- لفظی یا موسیقایی (توازن های آوایی: وزن، تکرار واج و هجا)، واژگانی (ردیف و تشابه الاطراف) و نحوی. 2- معنایی یا زبان شناسیک (تشبیه، استعاره و مجاز، کنایه، تناسب، تلمیح و اغراق). نتیجه این پژوهش با تاکید بر ضرورت شناخت دقیق و صحیح زبان ادبی، مشخص می کند که ادبیات علی رغم زبان هنری و تفاوت با گونه زبانی معیار، می تواند به عنوان منبعی جانبی در کنار آموزش زبان در تالیفات آزفا مورد استفاده قرار بگیرد؛ زیرا آرایه های ادبی ذکر شده نه تنها زبان آموزی را مختل نمی کنند، بلکه همسو با اهداف آن هستند و می توانند به فراگیری زبان یاری برسانند.
    کلید واژگان: زبان فارسی, ادبیات فارسی, آموزش زبان, زیبایی شناسی, فنون بلاغی}
    Farnaz Fotoohi *, Ahmad Khatami, Mahinnaz Mirdehghan, Ahmad Saffarmoqaddam
    Literature, by breaking common rules in the form of rhetorical techniques, brings an artistic form for language and it deviates from the standard form. This can make it difficult for non-Persian speakers.The purpose of this study is to show "the aesthetic functions of rhetorical techniques in Persian language teaching" and "the introduction of appropriate literary arrays for Persian learning" by adapting these arrays to the results of the research in the field of language teaching, so that we are faced less likely to the deletion or simplification of literary works in Azfa's works. We showed how the literary language emerged from the perspective of Shafiei Kadkani and Safavi, then we studied the aesthetic functions of these techniques in the discussion of AZFA. After that we introduced the appropriate literary arrays in the Persian teaching, which in accordance with findings in the field of language teaching are similar to the principles of language learning, and they are: 1. verbal or musical (including phonetic parallelisms (poetry, repetition of phoneme and syllable), lexical (Radif and Tashabuh al-'Atraf) and syntax , and 2. semantic or linguistic (including metaphor and trope, metonymy, proportionality or (symmetry) and hyperbole). The result of this research, emphasizing the necessity of accurate and correct knowledge of literary language, specifies that literature despite being an artistic language and different from the standard language type, can be used as a secondary source in addition to language education in Azfa's works; because the mentioned literary arrays not only do not hinder language learning, but are in line with its goals and can help language learning.
    Keywords: Persian language, Persian literature, Language teaching, Aesthetics, rhetorical techniques}
  • معرفی شاعردوره بازگشت ادبی «مذنب بدایونی» و بررسی عناصر بلاغی در دیوان غزلیاتش» (بر اساس4 نسخه خطی)
    احمد خاتمی، نادره شاه آبادی، علیرضا صالحی، ابوالفضل مرادی رستا

    این پژوهش تلاش می کند به معرفی یک شاعر دوره بازگشت ادبی به نام «دیوان مذنب بدایونی» با روش تحلیلی بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که مذنب چگونه توانسته با استفاده از علوم ادبی و کاربرد ماهرانه فنون بلاغی و دقت در انتخاب واج ها، واژه ها و ترکیبات بدیع، موسیقی دلنشینی ایجاد کند که به اهداف خود؛ یعنی رساندن پیام و ایجاد التذاذ ادبی بر مخاطبش منجر شود؟ با بررسی و تحلیل متن شناسی و چگونگی کاربرد فنون بلاغی در دیوان مذنب مشخص شد که سبک سخنوری شاعران دوره عراقی را (به ویژه سعدی و حافظ) از حیث زبانی، ادبی و معنایی حفظ کرده است. توجه این شاعر به عناصر بلاغی برای هر چه زیباتر بیان کردن تصویرهای ذهنی خود، به کلامش استحکام بخشیده و بیانگر ویژگی های سبکی شعر اوست؛ کنایات و استعارات خالی از هرگونه تکلف و تصنع و گزینش های واژگانی منحصربه فرد از ویژگی های غزلیات این شاعر توانمند است. پربسامدترین آرایه بدیع لفظی مورد استفاده وی تکرار و واج-آرایی و در بدیع معنوی، مراعات نظیر، تلمیح، تضاد، پارادوکس و اسلوب معادله هستند. هدف این پژوهش علاوه بر مشخص نمودن شگردهای به کار رفته در صنایع بدیعی و صورخیال در دیوان مذنب، اثبات این موضوع است که کاربرد انواع موسیقی تا چه میزان بر نظم آهنگ شعر او تاثیر گذاشته و چگونه با استفاده از این ترفندهای هنری و ادبی، معنا و مفهوم شعر را به خواننده القا کرده است.

    کلید واژگان: نسخه خطی, دیوان مذنب بدایونی, فنون بلاغی, سبک دوره بازگشت}
    Introducing the poet of the period of literary return of "Bedouin religion" and examining rhetorical elements in his lyric poetry " (Based on 4 manuscripts)
    ahmad khatami, nadereh shahabadi, alireza salehi, abolfazl moradi rasta

    This study tries to introduce a poet of the literary return period and a precious work from the unknown treasures of Persian language and literature called "The Mad of the Bedouin Religion" by analytical method and to answer the question of how the religion was able to The use of literary sciences and the skillful application of rhetorical techniques and the careful selection of original words, phrases and combinations, create pleasant music that achieves its goals; That is, to convey a message and create literary taste to its audience? The Bedouin sect is the only available source from the textual context of which one can understand the biography and worldview of the poet. To introduce this poet, verses from these lyric poems have been cited, which testify to the power of expression and the tenderness of his nature in poetry. By examining the textual analysis and how the rhetorical techniques were used in the Divan al-Maznab, it was found that the style of speech of the poets of the Iraqi period (especially Saadi and Hafez) had been preserved linguistically, literary and semantically.

    Keywords: Manuscript, Bedouin's Divan, Rhetorical Techniques, Return Period Style}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال