جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شباهت ها و تفاوت ها » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »
تکرار جستجوی کلیدواژه « شباهت ها و تفاوت ها » در نشریات گروه « علوم انسانی »-
داستان های عاشقانه ای مانند لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، زال و رودابه و... بخشی غنی از ادبیات عاشقانه و غنایی این مرز و بوم را تشکیل می دهد. افزون بر این روایات مکتوب، گاه روایت عشق هایی جانسوز در میان عامه مردم رواج دارد که کمتر مجال طرح و بررسی یافته اند. یکی از این روایت ها، روایتی است که علی حسین عالی نژاد، نقال 73 ساله و اهل روستای رمقان استان فارس نقل می کند. نگارنده کوشیده است نخست به روش میدانی این افسانه را ثبت کند و سپس به روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا، به بررسی مقایسه ای آن با روایت فردوسی بپردازد. پرسش اساسی این پژوهش این است که تفاوت ها و شباهت های روایت مکتوب و شفاهی در چه بخش هایی است و این دگرگونی ها حاصل چیست؟ یافته های پژوهش نشان می دهد افسانه عامیانه از دو بخش کاملا مجزا تشکیل شده است: بخش نخست جز در برخی از جزییات بسیار شبیه به داستان زال و رودابه است؛ اما بخش دوم داستان، یک باره دگرگون می شود و خواننده با نمایشی کاملا متفاوت روبه رو می شود. درباره این روایت عامیانه، به طور کلی دو فرضیه را می توان طرح کرد: 1- افسانه عامیانه، تقلید و آمیزشی از روایت زال و رودابه و داستان های عاشقانه باشد که ذهن راوی و نقال ساخته و پرداخته است.2- نقالان و راویان با آمیزش داستان عاشقانه رایجی در میان مردم با داستان شاهنامه و دیگر روایت ها، داستانی نو بنیاد نهاده اند. به هر روی این روایت از جنبه های گوناگون مانند مکان داستان، شخصیت ها، فضا، برخی از رخدادهای داستانی، فرجام داستان و... با روایت شاهنامه فردوسی تفاوت هایی دارد؛ اما در مجموع یکسانی های زیادی با روایت شاهنامه دارد.
کلید واژگان: افسانه عامیانه کهزاد و بسی, داستان زال و رودابه, شباهت ها و تفاوت ها}Love stories such as Lily and Majnoon, Khosrow and Shirin, Zal and Rudabeh, etc. are a rich part of the love and lyrical literature of this region. In addition to these written narrations, sometimes the narration of passionate loves is common among the general public, which has been less studied. One of these narrations is a narration narrated by Ali Hossein Alinejad, a 73-year-old narrator from the village of Romqan in Fars province. The author has tried to record this myth first in the field method and then to compare it with Ferdowsi's narrative through library method and content analysis. The main question of this research is what are the differences and similarities between written and oral narration and what are the results of these changes? The findings of the research show that the folk legend is composed of two completely separate parts: the first part is very similar to the story of Zal and Rudabeh except in some details; But the second part of the story suddenly changes and the reader is confronted with a completely different show. Regarding this folklore narration, in general, two hypotheses can be proposed: 1- Folk myth is an imitation and intercourse of Zal and Rudabeh narratives and love stories that have been made and narrated by the narrator and narrator. 2- Narrators and The narrators have established a new story by mixing a common love story among the people with the story of Shahnameh and other narrations. However, this narration differs from the narration of Ferdowsi's Shahnameh in various aspects such as the place of the story, characters, space, some narrative events, the end of the story, etc .; But in general, it has many similarities with the Shahnameh narration.
Keywords: Kohzad, Basi folk legend, Zal, Rudabeh story, similarities, differences} -
مینی مالیسم از مهم ترین حرکت های هنری پس از جنگ جهانی دوم به شمار می آید که روندی نو در داستان نویسی را پدید آورد؛ روح انسان معاصر خسته از صنعت و تکنولوژی همواره در جستجوی آرامش، زیبایی و سادگی نهفته در آثار هنری است و مینی مالیسم شاید بهترین فضا را برای برطرف کردن این نیازها فراهم کند. آرمان مینی مالیست ها، گرایش به سادگی و بی رغبتی به زندگی است که این قضیه را می توان در گذشته ادبی ایران نیز، جست و جو کرد؛ چراکه آثار بزرگ ادبی کلاسیک ایران با داشتن هنری زنده و زایا، بستری مناسب برای یافتن سرچشمه هنرهای نو هستند. یکی از این آثار، اثر داستانی کلیله و دمنه است. ایجاز و کوتاهی بسیاری از داستان های کلیله و دمنه، سادگی و حقیقت نمایی، تمامیت و کمال و... در آنها ویژگی هایی است که ذهن را به سمت یافتن ریشه های مینی مالیسم در ادب کلاسیک سوق می-دهد. این مقاله بر آن است که ریشه های هنر مینی مالیسم را در داستان های کلیله و دمنه بیابد؛ چرا که با این بررسی، می توان به درک تازه ای از آثار ادبی گذشته به خصوص «داستان ها و داستانک ها» رسید. برای دستیابی به این هدف، ابتدا به طور اجمالی به مینی مالیسم و جایگاه آن در داستان نویسی اشاره می شود سپس داستان های منتخبی از کلیله و دمنه، بر اساس ویژگی-های مینی مالیستی با روش تحلیل محتوا، بررسی می گردد. با بیان شباهت ها و تفاوت های داستان های کلیله و دمنه با هنر مینی مالیسم، به این نتیجه می رسیم که داستان های کلیله و دمنه شباهت بسیاری به مینی مالیسم دارند؛ اگرچه به طور قطع نمی توان آن ها را مینی مال قلمداد کرد.
کلید واژگان: مینی مالیسم, داستان, کلیله و دمنه, شباهت ها و تفاوت ها}Minimalism is reckoned of the most important art movements after world war II which has made a new procedure is story writing: contemporary human’s spirit, is weary of industry years and technology, is consistently seeking for tranquility, beauty and simplicity occulted within the art works, and perhaps minimalism provides the best environment to meet these requirements. The aim of minimalists is tendency to simplicity and having no relish to live that we can search this issue in the past literary of Iran, since great classic literally of Iran by having a live and productive art, is a suitable bed for finding sources of new arts. One of these works story-shape work of Kelile and Demne. Brevity and shortness of most stories of Kelile and Demne, simplicity and reality, integrity and perfection and … in them are attributes that lead mind toward finding minimalism roots in the classic literally. This article tries to discover the roots of minimalism in the stories of Kelile and Demne, so with this study we can reach a new perception of the past art works, specially “stories and short stories”. To achieve this aim, at first it briefly referred to minimalist and its place in story writing, then on the basis of minimalistic characteristics and content analysis, selected stories are investigated. By declaring the similarities and differences between stories of Kelile and Demne and minimalism art, we conclude that stories of Kelile and Demne hove a lot of similarities with minimalism; although we cannot absolutely figure them minimal.Keywords: Minimalism, Kelile, Demne, Similarities, differences} -
بررسی موضوع زن در آثار چخوف و جمالزادهمسئله زن همواره مورد توجه نویسندگان و هنرمندان جهان بوده است و در دوران مختلف حیات بشر، مسایلی که با این موضوع مرتبط بودند با دیدگاه های متفاوت توسط شاعران و نویسندگان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. از میان این نویسندگان آنتون چخوف و سید محمد علی جمالزاده هم در آثار خود شخصیت زنان را وصف کرده اند. در مقاله حاضر، سعی گردید به این سئوال پاسخ داده شود که شباهت ها و تفاوت های دیدگاه های چخوف و جمالزاده در توصیف سیمای زنان چیست؟ بر خلاف جمالزاده که زن را در آثارش تک بعدی نشان داده است، سیمای زنان در آثار چخوف بسیار متنوع توصیف شده اند. از نظر جمالزاده در ایران در اوایل قرن بیستم زنان کمتر در فعالیت های اجتماعی شرکت می کردند. براساس آثار جمالزاده می توان گفت که زن ایده آل در نگاه مردان ایرانی این دوره، کدبانوی مطیعی است که از صبح تا شب در خانه زحمت می کشد، عفت و پاکی اخلاقی خود را حفظ می کند و به همسرش وفادار است. اما چخوف با توجه به اینکه پزشک و روانشناس بود، خوب می دانست که زنان دارای طبیعتی پیچیده و گاهی غیرقابل درک هستند و به همین دلیل در آثارش به توصیف روحیات زنان بیش از ظاهر آنان توجه شده است، چیزی که در آثار جمالزاده کمتر به چشم می آید.
کلید واژگان: آنتون چخوف, جمالزاده, داستان ها, زن, توصیف, شباهت ها, تفاوت ها} -
قصه و قصه پردازی یکی از دست مایه های ارزشمند شاعران و نویسندگان در طول تاریخ ادب فارسی بوده است و در این میان قصه های مشهور که جذابیت خاصی داشته، بارها در قالب نظم و نثر روایت شده و برای بیان مضامین عاشقانه و عارفانه مورد استفاده قرار گرفته است. قصه سرگذشت حضرت یوسف که در قرآن به «احسن القصص» مشهور است، یکی از داستان های بسیار زیبا و دل انگیز ادب فارسی است که بارها شاعران و نویسندگان به آن پرداخته اند و از جنبه های گوناگون بدان نگریسته اند. دو تن از راویان مهم این داستان که در قرن نهم در دوره تیموری می زیسته اند، یکی جمال الدین محمد اردستانی و دیگری جامی، این داستان را با عنوان یوسف نامه و یوسف و زلیخا به نظم کشیده اند. از آن جا که تفاوت ها و شباهت هایی در ساختار کلی داستان و شیوه روایت و برداشت ها و نتایج در این دو اثر قابل توجه است، در این مقاله تلاش شده این دو اثر ارزشمند با یکدیگر مقایسه شود و ضمن معرفی این دو اثر به ویژه یوسف نامه که شهرت کمتری دارد، تفاوت ها و شباهت های آن ها از جنبه های گوناگون بیان گردد.
کلید واژگان: داستان یوسف, یوسف نامه, یوسف و زلیخا, شباهت ها و تفاوت ها}Stories and narration have been among the rewarding achievements of poets and writers throughout the history of Persian literature. Accordingly, the popular stories with special attraction have frequently been narrated in poems and prose to express and convey the Gnostic and lovely contents. The story of the biography of Excellency Yousef ( Joseph) which is known as the best stories in the Holy Koran , is one of the most beautiful and attractive stories of the Persian literature which has been repeatedly discussed by poets and writers from different perspectives. Two important narrators of this story are Jamalodin Mohammad Ardestani and Jami in the ninth century who has narrated this story in their poems and prose under the titles of Yousef Nameh and Yousef and Zuleykha, respectively. Since the similarities and difference in the overall structure and the manner of narrating as well as inferences and results made are so considerable in these two works of arts, this article attempts to compare these two valuable works along with their introductions and highlight the differences and similarities from different perspectives.
Keywords: The story of Yousef, Yousef Nameh, Yousef, Zuleykha, Differences, Similarities}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.