به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Teleology » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Teleology » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • آیت شوکتی*
    زمینه و هدف

     ادبیات تعلیمی وسیله ای برای ارایه آموزه های اخلاقی و تربیتی است تا در سایه توجه به آنها، بتوان به سعادت و خوشبختی دست یافت. از دیرباز بخش عمده ای از اشعار فارسی در گرو گیراترین مضامین اخلاقی و تربیتی بوده که پند و اندرزهای شایانی درون آنها نهفته است. نان و حلوای شیخ بهایی یکی از همین آثار اخلاقی ارزنده ای است که در دوره صفوی تالیف شده است. حزین شیروانی از شعرای دوره قاجار بود که صفاء القلوب را به پیروی از نان و حلوا با مضامین تعلیمی سروده است. این پژوهش در صدد پاسخگویی به این پرسش است که این دو اثر، متضمن چه نکات اخلاقی بوده و از چه شگردهایی بهره برده اند؛ همچنین چه سنخیتی بین این دو اثر با نظریه غایتگرایی و اخلاق اسلامی است.

    روش مطالعه

     نگارنده در راستای رسیدن به این هدف، به روش اسنادی، توصیفی-تحلیلی و آماری و براساس مطالعات کتابخانه ای، آموزه های تعلیمی را در دو بخش ایجابی و سلبی بررسی کرده و درنهایت شگردهای مورداستفاده را نشان داده است.

    یافته ها

     دستاورد پژوهش نشانگر بازتاب گسترده ادب تعلیمی و اخلاق در دو اثر مورد مطالعه است. در کل دو اثر، 5 مورد ایجابی (قناعت، راستی، عصمت، صبر و توکل) و 16 مورد سلبی (دوری از مال حرام، دوری از دعوی زهد، دوری از تدریس برای افسون عوام، دوری از اسباب دنیوی، دوری از قرب پادشاه، دوری از مناصب دنیوی، دوری از زبان پردازی، دوری از مصاحبت افراد ناشایست، دوری از عبادت برای بهشت، پرهیز از کجروی، دوری از حق ناشناسی، عدم پیروی از نفس، دوری از زنا، دوری از تکبر و دوری از ریا) بکار رفته که در مقایسه نمونه های دو اثر، 5 مورد مشترک (2 مورد ایجابی: دعوت به قناعت، دعوت به توکل و 3 مورد سلبی: دوری از مال حرام، دعوت به سکوت و خاموشی و دوری از ریا) دیده میشود.

    نتیجه گیری

     قسمت سلبی آموزه ها بر بخش ایجابی سنگینی دارد و امر و نهی، سوال و جواب، قصه گویی، تمثیل، استفاده از آیات و احادیث و خطابهای محترمانه، از ابزار مورداستفاده در این دو اثر بوده است. نتایج ارایه شده در توصیه های اخلاقی، دلیلی بر همسویی هر دو اثر با نظریه غایتگرایی و انطباق آن با اخلاق اسلامی است.

    کلید واژگان: غایتگرایی, اخلاق اسلامی, ادبیات تعلیمی, صفاء القلوب, نان و حلوا}
    Ayat Shokati *
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Educational literature is a means to provide moral and educational teachings so that happiness and happiness can be achieved by paying attention to them. For a long time, most of the Persian poems have been dependent on the most compelling moral and educational themes, which contain valuable advice. Sheikh Baha"i Nan and Halva is one of these valuable moral works written in the Safavid period. Hazin Shirvani was one of the poets of the Qajar period who composed Safa al-Qulub following Nan and halva with educational themes. This study seeks to answer the question of what ethical points these two works contain and what tricks they have used; Also, what is the similarity between these two works with the theory of teleology and Islamic ethics?

    METHODOLOGY

     In order to achieve this goal, the author has studied the teaching teachings in both positive and negative parts through documentary, descriptive-analytical and statistical methods and based on library studies, and finally has shown the techniques used.

    FINDINGS

     The achievement of the research indicates the wide reflection of educational literature and ethics in the two studied works. In total two works, 5 positive cases (contentment, truth, infallibility, patience and trust) and 16 negative cases (avoidance of forbidden property, avoidance of asceticism, avoidance of teaching for the enchantment of the common people, avoidance of worldly possessions, avoidance of nearness to the king Avoid worldly positions, abstain from linguistics, abstain from associating with unworthy people, abstain from worship for paradise, abstain from perversion, abstain from ignorance, disobedience to the soul, abstain from adultery, abstain from arrogance and abstain from hypocrisy.) Compared to the samples of the two works, 5 common cases (2 positive cases: invitation to contentment, invitation to trust and 3 negative cases: avoidance of forbidden property, invitation to silence and silence and avoidance of hypocrisy) can be seen.

    CONCLUSION

     The negative part of the teachings is heavier than the positive part and commands and prohibitions, questions and answers, storytelling, allegory, use of verses and hadiths and respectful speeches have been the tools used in these two works. The results presented in the moral recommendations are a reason for the alignment of both works with the theory of teleology and its adaptation to Islamic ethics.

    Keywords: Teleology, Islamic ethics, Didactic literature, Safa 'al-Qulub, Nan, Halva}
  • سیمین ولوی*

    در برخی از سروده های اعراب دوره پیش از اسلام مضامینی دیده می شود که نشان دهنده فرجام اندیشی وتوجه به سرنوشت آدمی پس از مرگ است از سوی دیگر نظر برخی محققان آنست که اکثر ابیات و اشعاری که در بردارنده این گونه مفاهیم است ساخته و پرداخته راویان است که پس از اسلام سروده شده و به شعرای آن دوره نسبت داده شده است.در این مقاله ضمن بررسی اعتقادات اعراب پیش از اسلام نسبت به زندگی پس از مرگ ,  از دیدگاه قرآن کریم و مورخان ؛، صحت و سقم آن اشعار مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که موضوعات این اشعار یا درباره پاداش وجزا به کردار آدمی  است و یا درباره پی کردن شتران بر قبرها   و دفن اموال با مردگان جهت استفاده مرده از آن در سرای دیگر است . قرآن کریم در آیات بسیاری به انکار جاهلیان نسبت به حیات مرگ تصریح فرموده است . و پی کردن شتران بر قبرها در اشعار معتقدان به ادیان آسمانی  همچون پیروان دین حنیف یا  مسیح نیامده است . علاوه برآن ادعای ارتباط این امر با عقیده اعراب درباره حشر آدمی به شکل پیاده یا سواره ؛ با عقل و ذهنیت بدوی و بیابانی مناسبت و هماهنگی ندارد و این عادت جزء هیچ کدام از اصول عقاید ملت سامی نژاد نیست . دفن اموال با مردگان نیز نشانه تاثیر پذیری عربها از برخی همسایگانشان همچون مصریان است. مضامینی هم که در اشعار سموال در ارتباط با حیات پس از مرگ آمده است علاوه بر تشابه با مفاهیم قرآن کریم که نشان  دهنده ساختگی بودن آنها  پس از اسلام است ، حتی با تعالیم دینی تورات  همخوانی ندارد. و اشعاری که در این باره از امیه بن ابی الصلت واعشی ذکر شده است نیز ساختگی است .

    کلید واژگان: فرجام اندیشی, جهان پس از مرگ, شعرعرب پیش از اسلام}
    Simin Valavi *

    In some of the Pre-Islamic Poetry traces of belief in after death life is detectable. On the other hand some scholars believe that the majority of the verses and poems containing religious concepts are made up by the narrators and are majorly composed after Islam and deliberately attributed to pre Islam poets. In this paper Ignorant Arabs' belief in after death life as well as authenticity of the mentioned poems is analyzed.

    Keywords: Teleology, after death life, Pre Poetry}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال