به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پساپدیدارشناسی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پساپدیدارشناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • روح الله مظفری پور*

    در این پژوهش، فلسفه پساپدیدارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پساپدیدارشناسی به عنوان یک رویکرد جدید در فلسفه فناوری می باشد که به ویژه بر نقش فناوری در تغییر دادن تجربیات و ادراک انسان ها تاکید دارد. نخست به ارتباط پساپدیدارشناسی با پدیدارشناسی و سپس به رابطه پساپدیدارشناسی و عملگرایی اشاره شده است. پساپدیدارشناسی فلسفه ای ترکیب شده از عملگرایی و پدیدارشناسی کلاسیک است. پساپدیدارشناسی با حفظ برخی ویژگی های پدیدارشناسی کلاسیک و کنار گذاشتن برخی ویژگی های دیگر از جمله تاکید بر ضدیت با ذات گرایی، باعث شده است این فلسفه را نوعی پدیدارشناسی عملگرا بنامند. در ادامه به روش های انجام پژوهش پساپدیدارشناسی پرداخته شده است. در این باره روش هایی معرفی و بحث شده اند که شامل روش هایی از جمله روش مصاحبه با شرکت کنندگان، مشاهده شرکت کنندگان، گزارش تجربیات اول شخص، مصاحبه با اشیا و روش پیشنهادی رابرت روزنبرگر هستند که همه این روش ها در نهایت به طرق مختلف به بررسی رابطه انسان و فناوری ها و تغییرات حاصل از این روابط می پردازند.

    کلید واژگان: پساپدیدارشناسی, پدیدارشناسی, عملگرایی, روش, پژوهش}
    Roohollah Mozaffaripour *

    In this paper, the philosophy of post-phenomenology has been discussed. Post-phenomenology is a new approach in the philosophy of technology, which especially emphasizes the role of technology in changing human experiences and perceptions. First, the relationship between post-phenomenology and phenomenology and then the relationship between post-phenomenology and pragmatism is mentioned. It has been stated that post-phenomenology is a philosophy combined with pragmatism and classical phenomenology. Post-phenomenology, while retaining some features of classical phenomenology and setting aside some other features, including the emphasis on opposition to essentialism, has led to the philosophy being called a kind of pragmatic phenomenology. In the following, Post-phenomenological research methods are discussed, in this regard, methods are introduced and discussed, which include methods such as interviewing participants, observing participants, reporting first-person experiences, interviewing objects, and Robert Rosenberger's proposed method. All of these methods ultimately examine the relationship between humans and technologies and the changes that result from these relationships in different ways.

    Keywords: post-phenomenology, phenomenology, pragmatism, Method, research}
  • حسن زین الصالحین، نعمت الله فاضلی
    متفکران عرصه پساپدیدارشناسی می کوشند انسان، جهان، و فناوری را در رابطه ای هم بسته با هم قرار دهند و در نظر دارند نسبتی را مشخص کنند که فناوری میان انسان و جهان پیرامونش برقرار کرده است. دوربین عکاسی، در مقام فناوری و رسانه ای فرهنگ ساز، به فراخور بافتی که در آن قرار می گیرد معانی اجتماعی و فرهنگی خاصی را نیز تولید می کند. در این مقاله سعی بر آن است به نقش فناورانه دوربین عکاسی در جامعه و فرهنگ ایران پرداخته شود. نگارنده در پی یافتن نسبتی است که عکاسی میان انسان و جهان پیرامونش برقرار کرده است، نسبتی که چرخشی فرهنگی را قطعیت بخشیده است، و می کوشد تحلیلی بر بنیان آرای دیرینه شناختی فوکو ارائه دهد تا بنیان های معرفت شناختی این چرخش فرهنگی را نیز مشخص کند. نتایج حاکی از آن است که عکاسی به ایجاد نوعی جهان بینی مبتنی بر امور، پدیده ها، و مناسبت های این جهانی و دنیوی منجر شده و ایران را دست خوش نوعی نوگرایی فرهنگی کرده است.
    کلید واژگان: پساپدیدارشناسی, فناوری, عکاسی ایران, دیرینه شناختی فوکو, جامعه, فرهنگ}
    Hassan Zein Alsalehin, Nematollah Fazeli
    Post phenomenology tries to put man, world, and technology in a closed relationship with each other and specifies the relation made by technology between man and his world. Camera as a technology tool and cultural media, with regard to the context it is located in, creates special socio-cultural concepts. In this paper, attempts have been made to investigate the technological role of photography in the Iranian culture and society. The author attempts to find the relation that photography has created between man and his world in Iran, which has ultimately resulted in a decisive cultural turn. The author also attempts to present an analysis, based on Foucault`s archeological ideology, to identify the epistemological roots of this cultural turn. The results reveal that photography has led to a new ideology based on mundane phenomena and interrelations, and has also made Iran subject to modern cultural changes.
    Keywords: Post phenomenology, Technology, Photography, Iran, Episteme, Society, Culture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال