به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مخاطبان قرآن » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مخاطبان قرآن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا شاهرودی، محمدتقی کبریت چی*

    «مجمل و مبین» به مثابه دو وصف از اوصاف قرآن کریم، موضوعی کهن و پرسش برانگیز در شناخت کتاب آسمانی مسلمانان است و عدم تلقی صحیح از آن، سبب ورود ایراد هایی چون وجود ابهام ذاتی یا نقص در کلام خدا می شود. از این رو، مطالعه و شناخت مبنا و کارکرد اجمال و تبیین قرآن از اهمیتی ویژه برخوردار است.با بررسی واژه شناختی و مطالعه سیر تطور و شکل گیری اصطلاح مجمل از معنای لغوی تا تقابل آن با اصطلاح مبین و به کمک آموزه های دینی و مبانی معناشناسی، به معرفی تلقی صحیح از اجمال، تبیین و تفسیر قرآن کریم می پردازیم. براین اساس، اجمال در قرآن مجید صرفا به معنای موجز و فشرده بودن کلام الله، در عین کامل بودن و تمامیت دلالت های آن بر معانی پذیرفتنی است؛ نه غیرواضح یا ناقص بودن آن. مراد از تفسیر قرآن نیز کشف معنای آیات توسط مخاطبان یا ایضاح دلالت آیات برای مستمعان است و منظور از تبیین، توضیح معنا برای مستمعانی است که معنای کلام را به دلیل رفعت معنا یا فقدان بافت موقعیتی آن در نمی یابند. برای نخستین بار، با تفکیک میان مخاطبان خاص هر دسته آیات و مستمعان پسین نشان می دهیم که آیات مجمل و موجز قرآن در اصل برای مخاطبان خاص خود، واضح، تام و مبین بوده است اما همین آیات ممکن است برای مستمعان پسین، غیرواضح جلوه نماید و آنان را به پرسش از عالمان قرآن (ع) سوق دهد؛ چه اینکه ایشان با احاطه علمی خود می توانند مورد، مصداق و معنای تمام آیات مجمل و موجز قرآن را برای مستمعان تفسیر و تبیین کنند.

    کلید واژگان: مجمل و مبین, تفسیر قرآن, مخاطبان قرآن, مستمعان قرآن}
    MohammadReza Shahroudi, MohammadTaghi Kebritchi *

    The dispute over mujmal (unclear/comprehensive) and mubayyan (clear) as two attributes of the Holy Quran has been continuing and considerable, and the lack of decent understanding of it has caused objections regarding the existence of inherent ambiguity or defects in the word of God. This necessitates studying and understanding the basis and function of the mujmal and mubayyan in the Quran. By examining the terminology and studying the course of formation and evolution of the term mujmal, from its literal meaning to its contrast with the term mubayyan, and with the help of religious teachings and the semantic principles, we introduce the correct understanding of ijmāl, tabyīn (clarification) and tafsīr (interpretation) of the Holy Quran. As a result, ijmāl in the Quran simply means the conciseness and briefness of the word of God despite the completeness of its meanings, not its being unclear or incomplete. Also, tafsīr means discovering the meaning of the verses by the addressee or clarifying the meaning of the verses for the listeners, and tabyīn is explaining the meaning for the listeners who does not understand the meaning of the words due to the transcendence of the meaning or the lack of its situational context. For the first time, by distinguishing between the specific addressees and the subsequent listeners of each sort of verses, we could show that the brief and concise verses of the Quran were originally clear, complete and plain for their specific addressees, but the same verses may appear unclear to the subsequent listeners and lead them to refer to and ask the real scholars of the Quran (P.B.U.T.); for they can, by their comprehensive knowledge, interpret and explain the case, instance and meaning of all mujmal verses of the Quran for the listeners.

    Keywords: mujmal, mubayyan, tafsīr al-Quran, addressees of Quran, listeners to Quran}
  • مهدی (کورش) نجیبی*

    جستار پیش رو با اتخاذ روش تحقیق تلفیقی نقلی - استدلالی و نیز داده پردازی های توصیفی - تحلیلی و گرد آوری کتابخانه ای - نرم افزاری مطالب به نگارش در آمده؛ نگارنده ضمن اشاره به لایه های هستی شناسی و معرفت شناسی قرآن؛ به تفصیل لایه های معرفتی قرآن را تبیین؛ و افزون بر فرق گذاری میان فهم قرآن و بهر ه مندی از هدایت های قرآن؛ به گروه های خاص مخاطب لایه های معرفتی قرآن و نیز مراتب شناخت و میزان بهره مندی ایشان از حقایق قرآنی و هدایت های آن پرداخته؛ و روش های نیل به آن معارف را بیان نموده است.این مهم از طریق دسته بندی آیات و بررسی معانی ظاهری، تفسیری و تاویلی آن ها انجام گرفته است. در ادامه در وهله اول بر اساس روایات، لایه های معرفتی قرآنی در چهار سطح اصلی (ظاهر، باطن، حد و مطلع) دسته بندی نموده و در مرحله بعد با فرق گذاری میان عمومیت مخاطبان قرآن (اعم از هدایت شدگان، گمراهان، مغضوبان و مستضعفان) و هدایت شدگان قرآنی (مسلمانان، مومنان، متقیان و مطهران) ؛ ویژگی های هر یک از آنان بر اساس آیات و روایات به لحاظ عمق اعتقادات، پایبندی به احکام فقهی و اخلاقی اسلام و قرب به حق تبیین نموده و سطح بهره مندی مخصوص هر گروه از هدایت های قرآنی را تبیین نموده است.

    کلید واژگان: لایه های معرفتی قرآن, مخاطبان قرآن, هدایت شدگان قرآن, سطوح هدایت های قرآنی}
    Mahdi Najibi *

    The upcoming research by adopting the combined narrative-argumentative research method as well as descriptive data processing.Analytical and library-software collection of written materials; The author while referring to the layers of ontology and epistemology of the Quran; Explain in detail the epistemic layers of the Qur'an; And in addition to distinguishing between understanding the Qur'an and benefiting from the guidance of the Qur'an; Addressing the special target groups of the Qur'an's epistemic layers, as well as their levels of knowledge and the extent of their benefit from the Qur'anic truths and its guidance; and the methods of achieving that knowledge have been stated. This is done through the classification of verses and the examination of their apparent meanings, interpretations and interpretations. In the following, in the first place, based on traditions, he classified the layers of Quranic knowledge into four main levels (appearance, interiority, limit, and knowledge) and in the next stage, by differentiating between the general audience of the Qur'an (including the guided, the misguided, the angry and the oppressed) and the guided by the Qur'an (Muslims, believers, the pious and the pure); He has explained the characteristics of each of them based on the verses and traditions in terms of the depth of beliefs, adherence to Islamic jurisprudence and moral rules, and proximity to the truth, and has explained the level of benefit specific to each group of Quranic guidance.

    Keywords: Epistemic layers of the Qur'an, The audience of the Quran, those guided by the Quran, the levels of Quranic guidance}
  • امید قربانخانی*

    امکان فهم متون دینی از دغدغه های همیشگی دین پژوهان بوده و تاکنون اندیشمندان شرق و غرب نظریه های مختلفی درباره اش مطرح کرده اند. در همین خصوص بحث های پردامنه ای هم میان عالمان اسلامی از دیرباز درباره ممکن بودن یا نبودن فهم قرآن مطرح شده است. آنچه در آثار نگاشته شده بیشتر محل توجه قرار گرفته، اقامه ادله در اثبات فهم پذیری قرآن است. حال آنکه، پیش از بحث درباره «فهم پذیری» یا «فهم ناپذیری» قرآن باید مشخص شود که: در فهم پذیردانستن قرآن فهم چه کسانی ملاک است؟ فهم کدامین معانی از قرآن مد نظر است؟ و چه میزان از فهم، معیار سنجش قرار می گیرد؟ در حقیقت این پرسش ها ناظر به مولفه ها و به عبارتی مبانی «فهم پذیری قرآن» است که باید پیش از اقامه ادله بر ممکن بودن یا نبودن فهم قرآن، پاسخ داده شود. نظر به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با رویکردی درون دینی مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی پاسخ پرسش های فوق را می کاود و بر اساس مولفه های به دست آمده ادله مخالفان امکان فهم قرآن را نقد می کند.

    کلید واژگان: زبان قرآن, زبان دین, فهم پذیری قرآن, مخاطبان قرآن, فهم متن.}
    Omid Ghorbankhani *

    The possibility of understanding religious texts has always been a concern of theologians, and so far Eastern and Western thinkers have proposed various theories about it. In this regard, there has been a wide-ranging debate among Islamic scholars about the possibility or impossibility of understanding the Quran. What has been the focus of most of the written works is the presentation of evidence to prove the comprehensibility of the Quran. However, before discussing the comprehensibility or incomprehensibility of the Quran, it should be noted that: Whose understanding is the criterion for comprehensibility of the Quran? Understanding which meanings of the Quran is meant? And how much understanding should be achieved? In fact, these questions refer to the components or in other words, the principles of "comprehensibility of the Quran" that must be answered before presenting evidence on the possibility or impossibility of understanding the Quran. Given the importance of this issue, the present study examines the answers to the above questions with an intra-religious approach based on a descriptive-analytical method, and then criticizes the arguments of those who believe in the impossibility of understanding the Quran based on the discussed components.

    Keywords: Quran's Language, Religion's Language, Quran Comprehensibility, Quran's Audience, Text Understanding}
  • تهمینه پارسایی
    نظریه شمول معنایی الفاظ قرآن بیانگر نوعی روش تفسیری است که به توسعه‎پذیری ضابطه مند الفاظ قرآن کریم می انجامد، به گونه ای که در این روش هر معنا در زیر لایه دیگر معنا پنهان شده است، و با تامل و تدبر در مفهوم آیات، معانی توسعه یافته، به شکل پلکانی هویدا می گردند. این معانی که در تفاسیر با عناوین بطن، تاویل، جری و تطبیق معرفی می شوند، با نام توسعه طولی معانی الفاظ نیز نامبردار است. قلمرو این روش در آیات صفات الهی و همچنین آیاتی است که مضامین علمی و اجتماعی دارند. این نظریه بر مبانی و اصولی استوار است که زیربنای فکری بحث محسوب می شوند و در انتخاب و گزینش روش و گرایش تفسیر نقش بسزایی دارند. این مبانی عبارت اند از: عدم انحصار فهم به عصر مخاطبان، التزام به فرهنگ عصر نزول، وجود معانی کلی در قرآن کریم، و استعمال الفاظ برای روح معنا. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن شرح نظریه یادشده، مبانی اساسی آن تبیین گردد.
    کلید واژگان: شمول معنایی, مخاطبان قرآن, معانی کلی, فرهنگ قوم, روح معنا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال