به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ولی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ولی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حسن موسوی اصل *

    مفهوم حدیث غدیر که در امامیه به عنوان یکی از مهمترین ادله خلافت امیرالمومنین7 شناخته می شود، سالیان متمادی مورد انکار اهل سنت واقع شده است. ایشان بعد از پذیرش صدور حدیث، معنای «مولا» در متن حدیث را «ناصر» یا «محب» می انگارند. بی شک از مهمترین قراین برای برداشت صحیح از کلام هر فرد، فهم مخاطبین و معاصرین گوینده از کلام است. چرا که هم از جهت زمان و هم از جهت جمع شواهد و قراین، ایشان کامل ترین افراد برای تشخیص مراد گوینده هستند.
    این نوشتار با توصیف و تحلیل شواهدی از برخوردهای اصحاب و معاصرین پیامبر در منابع اهل سنت، می کوشد تا برداشت اصحاب از این واژه را کشف کند. ضمنا نه فقط در خود واقعه غدیر بلکه بعد از آن نیز قضایایی رخ داده که نمایانگر فهم اصحاب از حدیث غدیر است.
    پس از بررسی منابع بر محور شاهدیابی کشف می شود که واژه مولا برای مخاطبین پیامبر اکرم 9 صریحا معنای «اولویت در تصرف» را رسانده است.

    کلید واژگان: مولا, ولی, غدیر, امامت, ناصر, محب, اصحاب}
    Seyyid Hassan Musavi Asl *

    The concept of Ghadir hadith, which is known in the Imamiyya as one of the most important evidences of the Caliphate of the Amir al-Mu'minin, has been denied by the Sunnis for many years. After accepting the issuance of the hadith, he considers the meaning of "Mawla" in the text of the hadith as "Nasser" or "lover". Undoubtedly, one of the most important evidences for the correct understanding of the words of each person is the understanding of the audience and the contemporaries of the speaker. Because both in terms of time and in terms of gathering evidence, they are the most complete people to identify the speaker.
    This article tries to discover the companions' perception of this word by describing and analyzing evidence from the attitudes of the companions and contemporaries of the Prophet in Sunni sources. Meanwhile, not only in the incident of Ghadir itself, but also after that, cases have occurred that show the understanding of the companions of Ghadir's hadith.
    After examining the sources on the basis of evidence, it will be found that the word Mawla explicitly means "priority in possession" for the audience of the Holy Prophet.

  • احسان نظری*، علی جلائیان اکبرنیا

    در تعداد بسیار زیادی از آیات قرآن کریم از «ولی گرفتن» کفار، نهی شده است. از طرفی در آیه 60 سوره توبه، «تالیف قلوب» به عنوان یکی از مصارف زکات ذکر شده است. اما گروه هایی هم چون «سلفیه جهادی» به نوعی اعطاء این سهم به کفار را به «ولی گرفتن» کفار تفسیر نموده اند. لذا هدف اصلی این مقاله تبیین رابطه این آیات دو دسته از آیات به ظاهر متناقض است. بنابراین سوال اساسی این پژوهش عبارت است از این که آیا آیات ناهی از «ولی گرفتن» غیر مسلمانان با تشریع سهم تالیف قلوب تنافی دارند؟ در این مقاله به روش تحلیلی- توصیفی و با مراجعه به منابع کتاب خانه ای به این پرسش اصلی، پاسخ داده شده است. یافته های این پژهش نشان می دهد که میان این دو دسته از آیات، تنافی وجود ندارد؛ زیرا این سهم، ارتباطی با محبت و دوستی با کفار ندارد و اختصاص این سهم به کفار از روی محبت و دوستی با آن ها نیست، بلکه تنها به جهت نرم کردن دل های آن ها برای شنیدن پیام اسلام و جذب آن ها به سوی اسلام است.

    کلید واژگان: ولی, سهم تالیف قلوب, کفار, قرآن کریم, سلفیه جهادی}
  • حبیب الله حلیمی جلودار، امین یوسفی*، عزت الله پاتیار، مراد کلاهی گیگلو

    یکی از آیات بحث برانگیز قرآن که دیدگاه های گوناگونی را از سوی اندیشمندان فریقین به خود معطوف کرده، آیه 55 سوره مایده می باشد. این آیه که به «آیه ولایت» مشهور می باشد، به اعتقاد شیعه یکی از مهم ترین آیاتی است که بر ولایت علی (ع) بعد از پیامبر (ص) تاکید دارد. بر اساس این آیه، پیامبر (ص) به واسطه ی وحی، علی (ع) را ولی خود دانسته که به طور واضح، نشانه ی حقانیت ولایت ایشان است. با این وجود، برخی از مفسران اهل سنت همچون آلوسی در تطبیق این آیه بر ولایت علی (ع) مناقشه کرده، اشکالاتی را به اعتقادات شیعه وارد ساخته و چنین نتیجه می گیرد که آیه ولایت نمی تواند در مورد ولایت علی (ع) صادق باشد. او معتقد است که آیه ولایت به لحاظ شان نزول، بعد ادبی، بعد فقهی و بعد کلامی با جانشینی علی (ع) مغایرت دارد. نوشتار پیش رو که به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته؛ به بررسی و نقد شبهات آلوسی پیرامون آیه ولایت می پردازد. ایشان ولی را به معنای «محب و ناصر» و رکوع را به معنای «خشوع و تذلل» گرفته و شان نزول آیه را نیز مهاجرین و انصار معرفی می کند، اما طبق تصریح علمای شیعه واژه ولی به معنای «اولی به تصرف و سرپرستی»، و رکوع همان «رکوع در حال نماز» است و آیه به طور اختصاصی در شان علی (ع) نازل شده است.

    کلید واژگان: آلوسی, آیه ولایت, امامت, جانشینی, ولی}
    Habibollah Halimi Jloudar, Amin Yousofi *, Ezzatollah Patyar, Morad Kolahi Gigloo

    One of the controversial verses of the Qur'an, which has attracted various views from the thinkers of the two sects, is verse 55 of Surah Ma'idah. This verse, which is known as the "verse of guardianship", is considered by the Shiites to be one of the most important verses that emphasizes the guardianship of Ali (AS) after the Prophet (PBUH). According to this verse, the Prophet (PBUH) considered Ali (AS) as his guardian through revelation, which is clearly a sign of the legitimacy of his guardianship. However, some Sunni commentators, such as Alusi, have argued in applying this verse to the guardianship of Ali (as), adding objections to the Shiite beliefs and concluding that the verse of guardianship cannot be applied to the guardianship of Ali (as). AS) be honest.He believes that the verse of Wilayah contradicts the succession of Ali (as) in terms of the status of revelation, literary dimension, jurisprudential dimension and theological dimension. Leading article organized by descriptive-analytical method; Examines and critiques Alusi's suspicions about the verse of Velayat. He takes Wali as "lover and Nasser" and Ruku as "humility and humiliation" and introduces the dignity of the revelation of the verse as Muhajireen and Ansar, but according to Shiite scholars, the word Wali means "first to "Possession and supervision", and bowing is the same as "bowing while praying" and the verse has been revealed specifically in the honor of Ali

    Keywords: Alusi, verse of guardianship, Imamate, succession, guardian}
  • محمدمهدی محیطی*، مجتبی محیطی

    حضرت علی  اولین امام بعد از نبی مکرم اسلام$ بوده و روایات بسیاری از جانب اهل بیت و پیامبر اکرم  در فضیلت آن حضرت، صادر شده است. احادیثی نظیر حدیث منزلت و حدیث غدیر که در کتب حدیثی شیعه و اهل سنت، قابل ملاحظه است. باوجود این، برخی از وهابیان سعی داشته‎اند تا این فضایل را انکار یا رد کنند. عبدالرحمن بن محمد دمشقیه، یکی از وهابیانی است که بر روایات فضایل اهل‎ بیت خدشه وارد ساخته است. یکی از آن روایات، حدیث «دعوا علیا ان علیا منی و انا منه و هو ولی کل مومن بعدی» می‎باشد. او به سند روایت و راوی آن، خدشه وارد کرده است، حال آنکه سند روایت، نه تنها از نظر علمای شیعه، بلکه از منظر علمای بزرگ اهل سنت نیز صحیح می‎باشد. دمشقیه همچنین استدلال شیعه بر کلمه «بعدی» را به دلیل بدعتگذار خواندن راوی، باطل دانسته است. پس از بررسی، مشخص شد نه تنها کلمه «بعدی» در طرق دیگر روایت هم موجود است؛ بلکه مضمون روایت با همین واژه متواتر است . دمشقیه در ادامه، «ولی» را به معنای محبت و نصرت دانسته و مدعی شده، شیعه به سبب نبودن روایاتی که صریح در خلافت و ولایت باشد، «ولی» را به معنای ولایت گرفته است؛ درحالی که از نظر لغت شناسان، «ولی» در روایات به معنای ولایت و تدبیر بوده و نه تنها شیعه، بلکه راویان و حدیث نگاران بزرگ اهل سنت، روایاتی را نقل کرده‎اند که در آن، «ولی» به معنای ولایت و امارت، استعمال شده است. افزون بر آن، روایاتی در شان حضرت علی نقل شده که واژه «خلیفه» در آن آمده است؛ اما دمشقیه ادعا کرده، چنین روایاتی در شان دیگر صحابه نیز صادر شده است، حال آنکه روایتی با مضمون تعیین جانشین نه در منابع اهل سنت و نه در منابع شیعه برای کسی غیر از حضرت علی% نقل نشده است.

    کلید واژگان: ولایت, خلافت, ولی, حدیث دعوا علیا ان علیا منی, عبدالرحمن دمشقیه}
    MuhammadMahdi Mohiti *, Mojtaba Mohiti

    Imam Ali was the first Imam after the Holy Prophet of Islam (PBH), and many narrations have been issued by the Ahl al-Bayt and the Holy Prophet in the virtues of that Imam. Hadiths such as the hadith of "Manzalat" and the hadith of "Ghadir" are available in both Shiite and Sunni hadith books, regarding the great place of Imam Ali (PBH). Nevertheless, some Wahhabis have tried to deny and reject these virtues. Abdulrahman Damascus is one of the Wahhabis who has challenged the narrations on the virtues of the Ahl al-Bayt. One of those narrations is the hadith "let alone the Imam Ali, He is part of me and I am part of him, and he is my successor". Abdulrahman Damascus claims that this narration has no authoritative source and its narrator is not reliable. While, both Sunni and Shia scholars verified the source of this Hadith. Abdulrahman Damascus also claims that the word "next" in this narration is fabricated, but if we have a close look, it will be revealed that this word has a high frequency in narrations of this kind. In Damascus's view the word "Vali" in this narration means support and not "successor", claiming that Shia misuse this word for his aims. While, the scholars maintain that "Vali" is used in the meaning of successor. Furthermore, there are narrations contain the word "caliph" concerning Imam Ali (PBH). But, Damascus claims that these kinds of narrations are issued in other companions as well. While, these kinds of narration are not issued except for Imam Ali (PBH).

  • محمد باغچیقی
    ابن تیمیه در موارد متعددی احادیثی که در منقبت امیرالمومنین علی (علیه السلام) وارد شده است را تکذیب می کند یکی از این احادیث، حدیث مشهور نبوی (صلی الله علیه و آله) می باشد که آن حضرت درشان امیرالمومنین (علیه السلام) فرموده اند: "وهو ولی کل مومن بعدی" و ابن تیمیه آن را نیز تکذیب می کند و دلیلی که برای رد این حدیث ارائه می دهد، پیرامون واژه"ولی" است به این صورت که مراد پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) ازبیان این حدیث یا دوستی با حضرت علی (علیه السلام) بوده است که در اینصورت نیازی به این حدیث نبود چرا که همگان می دانند با او دوستی داشته باشند و اگر مراد آن حضرت از این سخن، امارت حضرت علی (علیه السلام) بوده است باید از واژه"والی" استفاده می شد. برخلاف دیدگاه ابن تیمیه این حدیث، توسط بسیاری از علما و محدثین معتبر اهل سنت، در غالب سلسله سندی که همه روات آن از ثقات هستند روایت شده است و همچنین به این سبب که لغت شناسان و مفسرین اهل سنت در استعمالات خود از واژه "ولی" معنای فاعلی اراده نموده و آن را درمعنای"والی" بکار برده اند، می توان ادعای سست ابن تیمیه را مبنی برکذب بودن حدیث (وهوولی کل مومن بعدی) رد نمود.
    کلید واژگان: ابن تیمیه, منهاج السنه, امیرالمومنین (علیه السلام), ولی}
    Muhammad Baghchiqi
    Ibn Taymiyyah denies, in many cases, the authenticity of the traditions that have been reported concerning the position and status of the Commander of the Faithful, Ali (AS). One of the traditions rejected by Ibn Taymiyyah is a well-known hadit from the Prophet (S) about the rank and status of Imam Ali (AS) where he says: "And he is the master of every believer after me." Ibn Taymiyyah argues that, in this tradition, the term 'wali' refers to the Prophet's friendship with Ali (AS) in which case there had been no need for this tradition because everybody knows that they were friends and if it meant emirate of the Commander of the Faithful, Ali (AS), then instead of the term wali, another word such as wāli (governor) should have been used. Contrary to what Ibn Taymiyyah has claimed, this hadith has been narrated by numerous accredited Sunni scholars and hadith experts, and the chain of transmission of the hadith includes narrators who are trustworthy in their opinion. As well, Sunni etymologists and exegetes have used the term 'wali' in the sense of a governor in the position of a subject which rejects Ibn Taymiyyah's weak claim about the falseness of the above tradition.
    Keywords: Ibn Taymiyyah, Minhaj al-Sunnah, the Commander ofthe Faithful, Ali (AS), Wali.}
  • دکترمحمد رنجبرحسینی، نجمه صنعتیان
    یکی از زیارتنامه های معتبر در زیارت امام حسین(ع)، زیارتنامه اربعین آن حضرت است که در روز اربعین خواندن آن بسیار سفارش شده تا جایی که طبق روایت امام حسن عسکری(ع) یکی از علامت های مومن، زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین شمرده شده است. این زیارتنامه گنجینه ای ناب در باب شناخت آموزه امامت ولایت است. در این نوشتار برآنیم تا با تحلیل فرازهایی از این زیارتنامه، این آموزه شیعی - یعنی اعتقاد به امام به عنوان حجت خداوند بر خلقش - و اوصاف ویژگی های او را بازشناسیم.
    کلید واژگان: زیارتنامه اربعین, حجت الهی, وصی, ولی, شرافت نسبی, عصمت}
    Muhammad Ranjbar Husayni, Najmeh Sanatiyan
    The Arbaeen ziarat-text is an authoritative yext such that one of the markers of a true Muslim believer is reading it on the day of Arbaeen. It is a pack of noble teachings in the field of Shiite imamate thought.The present paper seeks to unfold some of the teachings available in this ziarat-text.
    Keywords: Arbaeen ziarat-text, Divine proof, legatee, relational nobility, infallibility}
  • رقیه یوسفی*، محمدحسن محمدی مظفر، محمد امین مومنی
    یکی از ادله روشن قرآنی بر ولایت و امامت حضرت علی (ع) آیه ولایت است. با وجود شواهد و قرائن درونی و بیرونی بر این مطلب، باز این استدلال آماج شبهات بسیار مخالفان قرار گرفته است، از جمله اینکه لازمه اعتقاد به اینکه مراد از ولایت در این آیه، امامت و سرپرستی، و مقصود از «الذین آمنوا» علی (ع) است، این است که وی در زمان نزول آیه و حیات پیامبر (ص) صاحب ولایت بوده است، در حالی که چنین حقی برای او ثابت نبوده است. پاسخ های گوناگونی به این اشکال داده شده که بیشتر آنها نادرست یا ناقص است. از این رو بر آن شدیم در این نوشتار پاسخی دقیق و روشن به این اشکال بدهیم. خلاصه پاسخ داده شده این است که واژه «ولی» بیش از ثبوت ولایت به نحو اقتضا و حق سرپرستی دلالت ندارد و صرفا بر این مطلب دلالت می کند که حق ولایت و اعمال آن برای حضرت ثابت بوده اساسا ولی به کسی گفته می شود که این حق را دارد و لازمه داشتن حق به معنای اعمال آن نیست.
    کلید واژگان: آیه ولایت, ولایت بالفعل, ولی, وصف مشتق, نقد شبهه}
    Roghayeh Yousefi, * Mohammadhasan Mohammadimozaffar, Muhammadamin Momeni
    One of the clear matters on leadership and Imamat of Ali's reason is Velayat verse. With this lucid document; however, this logic is in doubt by enemies. One of main doubts is to believe on this verse which means leadership of Imam Ali and sent it by Allah in lifelong of the prophet. This is accepted by Sunnies and Shiites which is not proved. Various responses are given to that which is wrong or not true. We decided to give clear and exact answers to these challenges.An abridged response is that the word of leader is not tried to prove Velayat and the right of it. This paper attempts to study this subject by librarical and analytical method to get the best answer the doubt about leadership of Imam Ali in Lifelong of Prophet Muhammad
    Keywords: Velayat Verse, Practical Velayat, leadership, Description}
  • ابراهیم کلانتری*، محمدرضا عبدالله پور
    آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولی» و عبارت «الذین آمنوالله» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولین شیعه ارائه کرده اند و در ضمن بیان دیدگاه های خود، ایرادهایی به دیدگاه مفسران شیعی وارد کرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولی را در آیه ولایت، به معنای دوستی، یاری، محبت و... پنداشته اند و مصداق «الذین آمنوالله» را منحصر در علی(ع) نمی دانند، این در حالی است که مفسران و علمای شیعه، ولی را به معنای سرپرستی، ولایت در تصرف، ولایت سرپرستی و... گرفته، تنها مصداق کسی که در حال نماز صدقه داده است، حضرت علی× می دانند. این دو برداشت متفاوت در تفسیر آیه، سرچشمه اختلاف بین علمای فریقین گشته است. این مقاله با روش استنادی، تحلیلی به بررسی و نقد پرداخته و در نهایت با تکیه بر ادله ای چند به اثبات دیدگاه مفسران شیعه پرداخته است.
    کلید واژگان: آیه 55 مائده, آیه ولایت, ولی, تفسیر تطبیقی, حاکمیت سیاسی}
    Ebrahim Kalantari*, Mohammadreza Abdollahpour
    Verse 55 of Al-Maidah is a challenging verse and subject to controversies among the Fariqain’s scholars, thinkers and commentators. The main reason of these controversies comes from the word “friend” (Vali) and the expression “those who believe” in this verse. The Sunnis’ commentators and scholars have had different inferences from the meaning of “friend” and finding examples for the expression “those who believe” with viewpoints of the Shiite scholars and commentators and they have criticized the viewpoints of the Shiite commentators. Some of the Sunnis’ commentators believe that in the verse of vilayat “vali” means friendship, help, kindness, etc. and they do not believe that the expression of “those who believe” is exclusive to Ali while for the Shiite scholars and commentators, “vali” means guardianship, vilayat in possession, vilayat in guardianship etc. which only implies to the person who gave charity while he was saying his daily prayers i.e. Imam Ali. These two different inferences from this verse have become the source of controversies among the Fariqain’s scholars. Adopting an analytico-documentary method, the paper deals with investigation and criticism of Shiite commentators and finally, relying on some reasons it proves the viewpoints of the Shiite commentators.
    Keywords: Verse 55 of Al Maidah, Vilayat Verse, Vali, Comparative Commentary, Political Sovereignty}
  • اولیای عقد / قسمت نخست: پدر و جد پدری، وصی پدر، عدول مومنین
    سیدکاظم حائری
  • قاسم جوادی
    «توحید» و «ولایت»، از مباحث مهم اندیشه شیعی اند که از سویی، ارتباط ناگسستنی با هم دارند و از سوی دیگر، عدم شناخت صحیح رابطه این دو، به دو تفکر وهابیت ارهابی و شیعه غالی می انجامد. نوشتار پیش رو سعی دارد پس از شناخت توحید و ولایت، به بررسی رابطه میان این دو در آیات و روایات پرداخته، به نوعی دو تفکر افراط و تفریط را پاسخ گوید. آنچه محصول این نوشتار به شمار می آید، توجه و تاکید بر این نکته است که فضیلت اصلی اهل بیت (ع)، توحید است و ایشان به چیزی جز توحید دعوت نمی کردند.
    کلید واژگان: توحید, ولایت, ولی, اطاعت, کلام نقلی}
  • علاء الدین ملک اف *
    با پیدایش نظام های فکری در میان مسلمانان، تفسیرهای مختلفی از اعتقادات از جمله «انسان» و «کمال انسانی» صورت پذیرفت که در علوم مختلفی قابل طبقه بندی است. اصطلاح «انسان کامل» را نخستین بار ابن عربی وضع کرد. وی توانست آن آموزه را به صورتی تفسیر نماید که «نظریه انسان کامل» از آن دربیاید. جهان بینی ابن عربی بر دو اساس استوار است: یکی حق سبحان و دیگری انسان کامل. این نظریه نیز به نوبه خود نقش مهمی در آشکار شدن زوایای مختلف آموزه های دیگری مانند «ولایت» در عرفان داشته است. ملاحظه خواهد شد که در بسیاری از مواقع، انسان کامل معنای دقیق تری یافته است. در این مقاله انسان کامل از منظر ابن عربی را بررسی و تحلیل، و ضرورت انسان کامل در هر زمان را از نظر ایشان واکاوی نموده ایم. ابن عربی با ابتکار خویش با تلفیق نگاه های متعدد عرفانی و گاه حدیثی توانست با جاری ساختن عرفان نظری به صورت نظام پایه ای برای تفسیر مفاهیم متعدد عرفانی به کار گیرد و ضرورت انسان کامل را تبیین نماید. نیز شناخت دقیق و عمیق انسان کامل از منظر ایشان، نیازمند معرفت نسبت آن با سایر عناصر نظام مند مباحث نظری ابن عربی است.
    کلید واژگان: انسان کامل, کون جامع, ابن عربی, ولایت, ولی}
    Ala-Al-Din Malekov *
    Due to the appearance of intellectual systems among Muslims, different interpretations, which can be categorized in different disciplines, were given of beliefs, especially those of man and human perfectness. The term "perfect man" was first coined by Ibn Arabi. He interpreted this teaching in a way that the theory of perfect man could be derived from it. Ibn Arabi's worldview is based upon two principles: The Glorified Truth and perfect man. This theory in turn has also had a key role in shedding light upon different aspects of other teachings like guardianship (Vilayah) in mysticism. It will be considered that in many cases "perfect man" has been defined more exactly. This article is concerned to examine the theory of Perfect Man from the viewpoint of Ibn Arabi, and consider the necessity of his presence at all times. By combining different mystical and Hadith views in an innovative way, and by presenting the theoretical mysticism as a base system for exegesis, Ibn Arabi managed to apply various mystical concepts and explain the necessity of the perfect man. The in-depth knowledge of perfect man from the viewpoint of Ibn Arabi involves the knowledge of its relationship with other systematic elements of his theoretical issues.
    Keywords: perfect man, all-comprehensive being, Ibn Arabi, guardianship, guardian}
  • عاتکه قاسم زاده
    به کودک در رحم مادر از زمان استقرار نطفه در رحم تا ولادت جنین گفته می شود. بنابر حقوق ایران و فقه امامیه، جنین از اهلیت تمتع متزلزلی برخوردار است که به محض زنده متولد شدن این اهلیت متزلزل، ثابت می گردد. بر همین اساس، در دوره جنینی ممکن است اموالی از طرق مختلف از جمله: ارث، وصیت، نفقه، هبه، صلح، وقف، دیه، برای جنین به دست آید، اما از آنجا که جنین از اداره این اموال ناتوان است، تعیین نماینده قانونی برای وی ضروری است. بنابر قانون امور حسبی، ولی قهری جنین به عنوان نماینده قانونی او به اداره اموال او می پردازد و در صورت نبود ولی قهری و وصی او، دادگاه، امینی را به این عنوان معین می کند که در این میان مادر بر دیگر افراد مقدم است. به این ترتیب بر فرض ایراد ضرر و زیان بر جنین، چه مالی باشد چه جانی، نماینده قانونی او می تواند اقامه دعوا کند و حق جنین را بازستاند.
    کلید واژگان: جنین, حمل, اهلیت استیفا, اهلیت تمتع, ولی, نماینده قانونی, مال}
  • رحیم لطیفی

    سخن گفتن از مهدویت، بدون توجه به جایگاه و تاریخ امامت، ناتمام است و سخن گفتن از امام و امامت، بدون توجه به مهم ترین شاخصه آن (ولایت) ناتمام است؛ بنابر این، بازخوانی مبانی اندیشه مهدویت، باید از امام شناسی و ولایت شناسی آغاز شود. نوشتار حاضر، طی هفت فصل به تقریر این مهم پرداخته است؛ معرفی امام و جایگاه آن، واژه و اصطلاح شناسی ولایت، ماهیت ولایت، ولایت تکوینی وتشریعی، و مصادیق ولی، بیان شده و سپس به نقد و بررسی دید گاه های افراطی وتفریطی درباره امام باوری پرداخته و خاطر نشان شده است اعتقاد به ولایت امامان، با عقیده به تفویض و غلو فاصله بسیاری دارد. در ادامه، مبنا و اساس تصرفات تکوینی ولی خدا با استفاده از قواعد هستی شناسی فلسفی تبیین شده و سپس اثبات ولایت از منظر متون دینی (قرآن و روایات) و در خاتمه مهم ترین ویژگی های ولایت بیان شده است.

    کلید واژگان: امام, امامت, ولی, ولایت, ولایت تکوینی و تشریعی, مهدی و مهدویت}
    Rahimlatifi

    Speaking about Mahdaviyat, without considering the station and history of leadership is unfinished and speaking about Imam and leadership without considering the most important indicator of it “guardianship” is unfinished. Therefore, we should begin reconsidering of thought basics of Mahdaviyat from knowing Imam and guardianship. Present writing, has been proceeded to explain this important subject in seven chapters. In this writing has been expressed Imam introduction and his station, word and terminology of guardianship. The nature of guardianship, bringing things to be and law giving sainthood and saint meanings and then it has criticized and studied extremes viewpoints about believing to imam and it has pointed out that believing to the guardianships of imams is far from having belief to the submission and exaggeration. In continuation, basis of bringing things to be possessions of God saint has been expressed using of philosophical existential it has proved guardianship from viewpoint of religion texts (Qoran and Narratives) and at the end the most important features of guardianship have been expressed.

    Keywords: Imam, leadership, saint of guardianship, Mahdi, Mahdaviyat}
  • احد فرامرز قراملکی
    گزراشی اجمالی از پیشینه امات پژوهی نزد شیعه، بیان روی آوردی های متنوع در امامت پژوهی، مانند: روی آوردن فقهی، تحلیلی - کلامی، عرفانی، تفسیری - روایی، تاریخی و میان ریشه ای و پرداختن به اهمیت و جایگاه روش شناختی امامت در اندیشه دینی، از مباحث بخش اول است.
    کلید واژگان: کلام, امام, روش شناختی امامت, تعریف امامت, چیستی, امامت, حقیقت امامت, مراتب امامت, ولی, ولایت, نبی, نبوت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال