جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کرامت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »
تکرار جستجوی کلیدواژه «کرامت» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 56 (زمستان 1402)، صص 713 -730
منشور جهانی حقوق بشر که به انگیزه حاکمیت عدالت و صلح جهانی تدوین شده و در ایجاد صلح و امنیت نیز کارایی داشته، بر پایه مبانی و مبادی خاصی استوار است. در این پژوهش حاضر ضمن بررسی مواد و مفاد سی گانه این اعلامیه و تطبیق آن با دیدگاه قرآن کریم از لحاظ نظریه پردازی و تطبیق و اجرا با استناد به آیات و روایات و کتب معتبر دینی و حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. محور تعیین مهمترین اصول حقوق و آزادی های بشر از جمله اصل آزادی، اصل برابری و مساوات که در اعلامیه حقوق بشر قرار گرفته و با تعالیم دین مبین اسلام ظاهرا همخوانی دارد اما از سنخیت کافی برخوردار نمی باشد. علی رغم جهانی بودن اعلامیه حقوق بشر، اما تاکنون چالش های بسیاری را در میان برخی ملل جهان و از جمله کشورهای مسلمان را برانگیخت که نادیده گرفتن مبنای اصلی حقوق بشر در اسلام یعنی یگانگی و وحدانیت خداوند و اکتفا نمودن به عقل بشری و نیز محور بودن انسان در تدوین این، اعلامیه دخالت داشته است. نتیجه کلی این پژوهش بررسی وجوه مشترک و نکات محل اختلاف مواد اعلامیه حقوق بشر با دیدگاه های قرآن کریم از لحاظ محتوی و مضمون در حیطه های زیر مورد مقایسه گرفت از جمله؛ کرامت انسانی، مبانی، دیدگاه ها، انواع آزادی ها، مالکیت، تفاوت در اجرا، تساوی ذاتی و اصل برابری، حق حیات و امنیت در زندگی شخصی، تفاوت در نوع نگرش به انسان، غفلت از رابطه انسان با خداوند، رفع چالشها و کاستی های حقوق بشر.
کلید واژگان: قرآن کریم, اسلام, اعلامیه حقوق بشر, کرامت, آزادی.}The Universal Charter of Human Rights, which was compiled with the motivation of the rule of justice and world peace and was effective creating peace and security, is based on certain principlespresent research, while examining materials and contents declaration and its adaptation to the perspective of the Holy Quran, in terms theorizing, applying and implementing, it should be examined by referring verses and traditions and authentic religious and legal books. The axis determining the most important principles of human rights and freedoms, including the principle of freedom, the principle equality, which is included the declaration of human rights and is apparently ine with the teachings of the Islamic religion, but does not have sufficient validity. Despite the universality of the Declaration of Human Rights, it has so far provoked many challenges among some nations of the world, including Muslim countries, which ignore the main basis of human rights in Islam, which isoneness of God and the reliance human reason and the axis Being human has been involved in compiling this declaration. The general result this research was examine common points and points difference between the articles Declaration of Human Rights and the views of the Holy Qur'an in terms of content and theme following areas, such as; Human dignity, foundations, views, types of freedoms, property, differences implementation, inherent equality and the principle of equality, right life and security in personal life, differences type of attitude towards humans, neglecting the relationship between humans and God, solving challenges and shortcomings Human rights.
Keywords: Holy Quran, Islam, Declaration Of Human Rights, Dignity, Freedom} -
کرامت ذاتی انسان به معنای ارزش و حیثیت خاص انسانی ، از قرن دوم هجری، در استنباط حکم فقهی در موارد فاقد دلیل منصوص شرعی، مورد نظر فقیهان اهل سنت قرار گرفت و امروزه برخی گمان ادعا کرده اند حتی می توان ادله شرعی مخالف کرامت را نیز کنار گذاشت. از آنجا که پذیرش این مدعا دارای آثار تحول زا در فقه اسلامی است لازم است که با روش استنباط فقهی، رابطه کرامت انسان با حکم فقهی و راه شناخت مصادیق کرامت که دارای ملازمه اند شناسایی کرد.هدف از این تحقیق تبیین برخی قواعد استنباط فقهی و جلوگیری از انحراف در مسیر اثبات احکام فقهی و دفع تردید در ثبات آنها است. و نتیجه حاصل از این تحقیق آن است که حکم فقهی با مصادیق عقلی و عقلایی کرامت نمی تواند ملازمه ای داشته باشد بر خلاف مصادیق شرعی کرامت که ملازمه دارد.تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی ، برای پاسخ به سوال مذکور، به بازخوانی مصادیق کرامت و توصیف کرامت انسان در جایگاه فلسفه احکام پرداخته است.نوآوری تحقیق ارائه جایگاه اصول فقهی کرامت و بیان ضابطه ای برای استفاده از مقام ثبوت شریعت در مقام اثبات شریعت و پاسخ دهی برخی از چالش های کرامت ذاتی با احکام فقهی است.
کلید واژگان: کرامت, مبانی استنباط, مصادیق کرامت, فلسفه احکام, کرامت ذاتی} -
یکی از مهم ترین مبانی انسان شناختی جداانگاری معنویت از دین، اومانیسم است که انسان را به جای خدا نشانده و هیچ مرجعیت بیرونی ای همانند وحی و ادیان الهی را برنمی تابد. این مبنا که اومانیسم معنوی را نیز به دنبال دارد، ریشه در انگاره مونیسم داشته که در آن با عدم تمایز بین امور مادی و معنوی، معنویت امری کاملا زمینی و این جهانی تعریف می شود و با یگانه انگاری خدای متعالی با خدای درون، بین جهان مشهود و غیب و امر مقدس و نامقدس تفاوتی نیست و مواردی چون خودالوهیتی، تغییر نظام ارزش شناسی و نفی عالم غیب، از جمله پیامدهای امکانی آن به شمار می رود. این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر داده های کتابخانه ای، در صدد نقد این مبنا با تاکید بر احادیث نبوی است. سیر و سلوک معنوی و دست یابی به معنویت و کرامت اصیل و حقیقی در سخنان رسول مکرم اسلام، تنها در سایه شناخت و اقرار به فقر و وابستگی وجود انسان به خالق خود و ارتباط مستمر با او در قالب عبودیت و تقوامداری حاصل می شود. بر این اساس استقلال انسان از خداوند و روی گردانی از وحی الهی و ادیان آسمانی نتیجه ای جز فقدان هویت اصیل خویش و گرفتاری در وادی ازخودبیگانگی نخواهد داشت. به تبع، معنویت حقیقی و زندگی معنوی نیز با چنین انگاره ای شکل نخواهد گرفت.کلید واژگان: معنویت سکولار, اومانیسم معنوی, مونیسن, کرامت, حدیث نبوی}One of the most significant anthropological bases for separating spirituality from religion is humanism, which places humanity in the stead of God and does not tolerate any external authority, such as revelation or divine religions. This foundation, leading to spiritual humanism as well, has its roots in monism, where no distinction is made between material and spiritual matters. Therefore, spirituality is defined as entirely earthly and worldly, merging the notion of God Almighty with an inner deity, thus erasing any difference between the visible world and the unseen, and between what is sacred and profane. Consequently, self-deification, the alteration of the value system, and the denial of the unseen realm, are among the potential outcomes of this perspective. This study, adopting a descriptive-analytical approach and relying on library data, aims to critique this base with an emphasis on prophetic narrations. The journey towards spirituality and the attainment of authentic dignity and truth as conveyed by the honorable Prophet of Islam is only achieved through acknowledging and confessing the poverty and dependency of human existence upon its Creator and maintaining a continuous connection with Him in servitude and righteousness. As a result, human independence from God and turning away from divine revelation and heavenly religions will lead to nothing but the loss of one’s authentic identity and entrapment in the valley of alienation from the self. In turn, true spirituality and a spiritual life cannot be formed under such a notion.Keywords: Spirituality, secular, Humanism, dignity, Prophet of Islam}
-
کلید انسان شناسی یکی از مباحث مهم هر مکتب و از جمله اسلام است. انسان شناسی مصطلح در غرب، با شناخت انسان در فرهنگ دینی متفاوت است. انسان شناسی در متون دینی به معنای خود شناسی است. انسان شناسی از جهت روش شناخت، چهار نوع است: تجربی، شهودی، فلسفی و دینی. مقاله حاضر برای شناخت انسان، روش دینی را برگزیده و با روش توصیفی - تحلیلی و از نوع کتابخانه ای به این سوال پاسخ می دهد که انسان شناسی در آیینه قرآن چگونه است؟ یکی از ویژگی های اساسی روش دینی، جامعیت شناخت انسان است. همه ابعاد و ویژگی های انسان را در یک مقاله نمی توان معرفی کرد و این نوشتار به بررسی مهم ترین ارکان انسان شناسی از منظر قرآن پرداخته است. دستاوردهای نگارش کنونی این است که انسان، دو بعدی آفریده شده و بعد روحانی او از بعد جسمانی اش مهم تر است و محدود کردن انسان به نیازهای مادی، ظلم به انسان است. مقام خلافت الهی، بارزترین مقام انسان است و جانشینی انسان از سوی خدا منحصر به حضرت آدم نیست. ستایش های خدا از انسان، ناظر به فطرت گرایی انسان و نکوهش های الهی درباره انسان و ناظر به طبیعت گرایی انسان است. کرامت انسان مربوط به خصوصیات ذاتی اوست. حق حیات از مهم ترین حقوق انسان است که دارای دو نوع مادی و معنوی است. نهایتا زندگی انسان به دنیا محدود نمی شود و آخرت بازتاب زندگی دنیایی انسان است.کلید واژگان: انسان شناسی, آفرینش انسان, جانشینی انسان, کرامت, حیات, ارتباط دنیا و آخرت}Anthropology is one of the important topics in every school of thought, including Islam. The Western concept of anthropology differs from the recognition of humans in religious culture. In religious texts, anthropology means self-knowledge. In terms of cognitive method, anthropology has four types: empirical, intuitive, philosophical, and religious. The present paper adopts the religious method to understand humanity and provides an analytical description of how anthropology is presented in the Quran. One of the fundamental features of the religious method is the comprehensiveness of human cognition. All dimensions and characteristics of humans cannot be introduced in one article, and this paper focuses only on the most important elements of anthropology from the perspective of the Quran. The current writing shows that humans are created in a two-dimensional way: spiritual and physical. And their spiritual dimension is more important than their physical dimension. Limiting humans to material needs is a kind of oppression. The divine caliphate is the most prominent human position, and the succession of man from God is not exclusive to Adam. God's praises of humans reflect human nature, while divine reprimands about humans reflect their natural tendencies. Human dignity is related to their inherent characteristics. The right to life is one of the most fundamental human rights, which has both material and spiritual aspects. Ultimately, human life is not limited to this world, and the afterlife reflects human life in this world.Keywords: anthropology, human creation, human succession, Human dignity, life, Connection between the world, the afterlife}
-
نشریه سفینه، پیاپی 79 (تابستان 1402)، صص 130 -156
بانوان جهان امروز به دلیل گم کردن خودحقیقی و جایگاه ارزشی شخصیتی، دچار بی هویتی شده و برای بدست آوردن کرامت و معصومیت از دست رفته خود به دنبال الگوها و مکاتب بشری سرگردانند. شناخت الگویی کامل، کریم و واحد در همه ابعاد وجودی و زندگانی، برای بانوان امروز به منظور حفظ عزت نفس و شرافت از دست رفته خود و حفظ جامعه بشری از غرق شدن در انحرافات امری حیاتی است. قرآن کریم حضرت مریم راکه مورد قبول ادیان یهود و مسیح است، الگوی زنان عالم معرفی نموده است. در حالی که با استنادبه آیه شریفه (آل عمران/43) و یافتن مصادیق راکعین، با روش تحقیق موضوعی و تحلیل آیاتی که واژه رکوع و مشتقات آن را دربردارد ثابت می شودحضرت مریم با تمام صفات عالی و برگزیده که برای او ذکر شده بنابر دستور الهی موظف است به حضرت زهرا به عنوان انسان کامل و کریم در همه ابعاد زندگی اقتدا کند و پیشوای خود قراردهد. این ادعا با بیان بعضی کرامات دوبانو تثبیت می شود. بدین ترتیب حضرت زهرابر اساس دستورالهی به عنوان الگویی واحد و کریم برای تمام بانوان معرفی شده است.
کلید واژگان: پیشوا, کرامت, حضرت زهرا, مریم مقدس, راکعین}Safineh Journal, Volume:20 Issue: 79, 2023, PP 130 -156The women of the world today are depersonalized due to losing their true self,personal values,and they are looking for human models,schools to regain their lost dignity,innocence. It is vital for today’s women to know a perfect,generous,unified model in all aspects of their existence in order to preserve their lost self-respect,dignity,to preserve the human society from drowning in deviations.The Holy Qur’an has introduced Maryam,who is accepted by the Jewish,Christian religions,as a role model for women in the world. While by referring to the honorable verse (Al-Imran,43),finding examples of Rake’in (راکعین),by the method of thematic research,analysis of the verses that include the word راکعین,its derivatives,it is proved that Maryam with all the excellent,chosen qualities mentioned for her is obliged according to the divine order to emulate Hazrat Zahra as a perfect,generous human being in all aspects of life,make her her leader. This claim is confirmed by stating some virtues of both holy ladies. In this way,Hazrat Zahra has been introduced as a single,noble model for all women based on God’s instructions.
Keywords: leader, munificence, Hazrat Zahra, Holy Mary, Rake’in} -
پژوهشنامه معارف قرآنی، پیاپی 50 (پاییز 1401)، صص 119 -144با توجه به جایگاه امر کرامت در سیاست قرآنی، هدف از مقاله حاضر شرح وجوه اجتماعی -سیاسی مفهوم کرامت است. زیرا مقوله بنیادین کرامت به عنوان نظریه شناسایی و محور حقوق اصیل انسانی- اجتماعی هم جاذب فضایل والای انسانی و اجتماعی بوده و هم نافی ضلالت اخلاقی وجهالت عقلی برای فرد و جامعه خواهد بود. لذا این مقاله در پاسخ به این سوال که: وجوه اجتماعی -سیاسی کرامت درمعرفت قرآنی چیست؟ این فرضیه را باروش کیفی وبارویکرد تفسیری مطرح می نماید که مهم ترین وجوه اجتماعی- سیاسی امر کرامت در قرآن مبتنی بر عقلانیت تعالی محور (جمع عقل و ایمان الهی)، عدالت فراگیر وارتقاء آزادی های مشروع است. ارزش مقاله نیز فهم شبکه معانی کرامت قرآنی در ساحت اجتماعی -سیاسی وتبعات مثبت اجتماعی-سیاسی آن است. همچنین استنتاج یافته ها نشان می دهد که باور صادقانه کارگزاران جامعه دینی به کرامت اجتماعی-سیاسی مردم به تسهیل احیاء متقابل حقوق اجتماعی_ سیاسی مردم و دولت در منظومه شرع و عقل و عرف منجرخواهد شد، به گونه ای که ارتقاء وجوه اجتماعی -سیاسی کرامت برآمده از قرآن بر افزایش عزتمندی دین، همراهی مسوولانه مردم و دولت و همچنین پیشرفت فراگیر نظام سیاسی اثر گذارخواهد بود وعدم توجه به آن نیز خشونت و بی نظمی اجتماعی - سیاسی رابه همراه خواهد داشت.کلید واژگان: کرامت, شناسایی, عقلانیت تعالی محور, عدالت, حقوق اجتماعی-سیاسی}Considering the role of dignity in the Quranic politics, the purpose of this article is to describe the socio-political aspects of the concept of dignity. Dignity, as a fundamental category, a theory for recognition, and a core for genuine human-social rights, attracts high human and social virtues and rejects moral decrepitude and intellectual ignorance for individuals and the society. Therefore, this article answers the following question: What are the social-political aspects of dignity in the Quranic wisdom? This hypothesis is put forward in this article, with a qualitative and interpretive approach, that the most important socio-political aspects of the matter of dignity in the Qur'an are based on the transcendental rationality, inclusive justice and the promotion of legitimate freedoms. The value of the article is also understanding the network of the Quranic meanings of dignity in the social-political field and its positive consequences. The findings show that the sincere belief in the social-political dignity of the people in a religious community will facilitate the mutual revival of the social-political rights of the people and the government, in such a way that the promotion of the social-political aspects of dignity arising from the Qur'an will increase the dignity of religion, the responsible cooperation of the people and the government, as well as the comprehensive development of the political system. Failure to pay attention to it will also cause violence and socio-political disorder.Keywords: dignity, Recognition, Transcendental Rationality, justice, Social-Political Rights}
-
فصلنامه مطالعات تفسیری، پیاپی 51 (پاییز 1401)، صص 229 -246
آیه کرامت از جمله آیاتی است که مفسر کبیر جهان اسلام علامه طباطبایی در جلد 13 تفسیر المیزان از حیث گیتی شناسی بدان توجه کرده است. با بررسی آراء وی چند پرسش مطرح می شود مانند اینکه منطق تفسیری ایشان در خصوص این آیه چیست؟ اینکه آیا این منطق منطبق بر منطق حاکم بر قرآن است؟ آیا مطالبی که در ذیل این آیه بیان کرده است، تفسیر است یا تاویل و اگر تاویل است مدارک آن چیست؟ وی مدعی شده است که این آیه برای مقایسه موجودات عالم ماده، رتبه بندی آن ها و در نهایت، اثبات برتری انسان بر موجودات مادی دیگر بخاطر برخورداری از عقل نازل شده است. وی عقل را فصل مقوم ذات و ماهیت انسان و ممیز او از دیگر موجودات دانسته و بر این شده که این خصوصیت موجب می شود تا انسان پیرامون خود را تسخیر و آفریننده کلام و صنعت باشد. تحقیق حاضر تلاش کرده تا با روش تحلیل محتوا، ملاحظات و تاملاتی را بر نظرات وی اظهار کند که عموما برگرفته از دیدگاه وی در ضمن تفسیر دیگر آیات است. به نظر می رسد منشاء اشکالات وارده، به درآمیختگی و اشتراک لفظی واژه «ذاتی» و نیز تحیر و تسلط آراء یونانی بر تاویل های تفسیرنما در خصوص گیتی شناسی مربوط باشد.
کلید واژگان: کرامت, ذاتی, انسان, عقل, اشرفیت} -
مدل مفهومی انسان کریم بر اساس منابع دینی
کرامت مفهومی اساسی در متون دینی، اخلاقی و روانشناسی است و مبنایی تعیین کننده برای تعالی و رشد انسان به شمار میرود. هدف این پژوهش تدوین مدل مفهومی انسان کریم بر اساس منابع دینی است و در پی آن است تا ویژگیهای انسان کریم را در منابع اسلامی شناسایی کند. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و مبتنی بر روش فهم روانشناختی متون دینی است. یافته های پژوهش نشان داد که در مدل مفهومی انسان کریم دو ویژگی حیا و صبر ویژگیهای زیربنایی برای رفتار کریمانه به شمار می آیند و این دو ویژگی مبنای شکل گیری رفتار فرد کریم در سه ساحت؛ مواجهه با امکانات، مواجهه با نیازها و روابط بین فردی است. بر اساس مدل پیشنهادی مشخص شد که در هر ساحت ویژگیهای منشی مختلفی همچون قناعت برای ساحت مواجهه با امکانات؛ جود، احسان و ایثار برای ساحت مواجهه با نیازها؛ و حسن خلق، شکر، وفا، عفو، صفح، غفران، کظم غیظ، تغافل و انخداع برای ساحت روابط بین فردی وجود دارد که رفتار کریمانه را در همه این ساحتها موجب میشود. نتیجه آنکه وجود مجموعه این ویژگیها و خصوصیات رفتاری، الگوی انسان سالم را از منظری روانشناختی فراهم می آورد که فرد را در مواجهه با مشکلات توانمند میسازد.
کلید واژگان: انسان کریم, کرامت, حرمت خود, فضیلت, مدل مفهومی, منابع دینی}Conceptual model of dignified man according to religious sourcesDignity is basic concept in religious, ethics, and psychological texts and is considered a determining basis for human elevation and growth. This study aims to formulate a conceptual model of dignified man according to religious sources and seeks to identify characteristics of the dignified man in Islamic sources. The research method was qualitative content analysis and was based on psychological understanding of religious texts. The results showed that there are two characteristics of pudency and patience are the fundamental characteristics of dignified behavior in three areas: confronting with possibilities; confronting with needs; and inter-personal relationships. On the basis of the proposed model there are characteristics for each of three areas such as: contentment in confronting with possibilities area; generosity, beneficence, and sacrifice in confronting with needs; and good-temperedness, thankfulness, loyalty, forgiveness in inter-personal relationships. These characteristics induce dignified behavior in all of these areas. Hence the existence of these behavioral characteristics makes a model of psychologically healthy man who is bale to confront with difficulties.
-
حقوق بشر از جمله مفاهیمی است که بهرغم ذاتی بودن آن، پس از جنگ جهانی دوم و تصویب اعلامیه حقوق بشر، مورد توجه جهانیان قرار گرفت. حقوقی که به دلیل ذاتی بودن آن، به افراد خاصی تعلق نداشته و همه بشریت از آن برخوردار هستند. به همین دلیل، دولتهای جهان ملزم هستند آن را مورد رعایت و احترام قرار دهند. علت برقراری این حقوق نیز بی تردید شخصیت و کرامت ذاتی بشر است. مقاله حاضر به این نتیجه دست یافته است که هر چند پیشرفت های اخیر جامعه جهانی، تاثیر شگرف بر حقوق بشر و تحول آن داشته است، اما بررسی بیانات به جای مانده از امام سجاد (ع) نشان می دهد که برخی از جنبههای این مفاهیم، قرنها قبل مد نظر آن حضرت قرار داشته است.
کلید واژگان: امام سجاد(ع), حقوق بشر, اسلام, کرامت}It does not expire many years from the genesis concept of citizenship rights. The rights that for the reason of being natural it does not allocated and its belong to all of the humanity or for the reason of relationship called subject, the government must consider for its citizens. any of these concepts are possessing numerous instanced. So that not doing of any of them terminate the violations of human rights and citizenship. The reason of establishment of these rights is not thing except natural personality and generosity of humans. This article is written as descriptive and analysis have reached to this conclusion that however the recent headways of global society had wonderful trace but studing written by imam sajad shows that some of these aspects of these concepts before century is paid attention by that imam.
Keywords: imam sajjad, human rights, islam, generosity} -
نوشتار حاضر با رویکرد اسنادی-تحلیلی «نسبت مفهوم کرامت انسانی و حقوق بشر در اسلام و غرب» را به هدف آشنایی بیشتر با نقص ها و چالش های اندیشه غربی در خصوص برخورداری انسان ها از حق «کرامت انسانی» خویش، بررسی نموده است. کرامت (dignity) مفهوم کانونی حقوق بشر است و در میان مفاهیم مختلف حقوق بشر در اندیشه اسلامی و غربی، از نقش محوری برخوردار است و اشاره به مبنای تیوریک هویت، حیثیت و شرافت انسانی دارد. برآیند تحقیق این است که هرچند کرامت انسانی در هر دو اندیشه، به عنوان مفهوم بنیادین حقوق بشر مطرح است، اما اندیشه غربی با توجه به ملاک های که اندیشه اسلامی در خصوص خاستگاه کرامت انسانی، تکامل و سعادت انسانی، معیارهای خانواده بشری، شناسایی قلمرو و مراحل تحقق حقوق بشر ارایه داده است، با چالش های جدی روبه رو است. در این پژوهش تطبیقی پس از مفهوم شناسی، نسبت کرامت انسانی و حقوق بشر را در غرب، سپس در اسلام بررسی نموده و در نهایت وجوه اشتراک و افتراق دو اندیشه را استخراج نموده و نقص ها و چالش های اندیشه غربی را نشان داده ایم.
کلید واژگان: کرامت, کرامت انسانی, حقوق بشر, اسلام و غرب} -
نشریه اخلاق پژوهی، پیاپی 10 (بهار 1400)، صص 49 -72
عدالت کیفری ناظر به معیارها و ضوابطی برای تحقق عدالت در فرایند مواجهه با جرم است.تحقق عدالت کیفری مطلوب در گروپایبندی به اصولی نظیر حفظ کرامت انسانی ،اصلاح بزهکار، ترمیم آسیبهای مادی و معنوی قربانیان و در نهایت، مشارکت جویی شهروندان در فرایندهای کیفری است تا بدین وسیله روابط انسانی مختل شده ترمیم و بازسازی شود. تحقق چنین اصولی منوط به عوامل متعددی و از جمله التزام به هنجارهای اخلاقی است.در این مقاله پس از تبیین ویژگی های عدالت کیفری مطلوب ماهیت و نقش همدلی به عنوان یکی از مهم ترین مهارت ها و خصایل اخلاقی که شرط لازم تحقق آن اصول کلی و التزام به آنها است، بررسی شده و نشان داده شده که چگونه همدلی از طریق ارتباط عمیق شناختی و عاطفی با موقعیت افرادی که هر یک به نوعی در پدیده بزهکاری درگیر شده اند، می تواند با گذر دادن انسان از خودگرایی و خودمحوری که مانعی اساسی برای تحقق اصول مذکور است، زمینه توجه به نیازهای دیگران را در پدیده کیفری فراهم آورده تا اصول عدالت کیفری مطلوب و به تبع آن تسهیل اموری نظیر جبران خسارات معنوی و مادی وارده به افراد ، آگاه ساختن بزهکار نسبت به این آسیب ها ، پشیمان ساختن او از تکرار وقایع مشابه وایجاد سازگاری اجتماعی ، قابل دسترسی شود.
کلید واژگان: عدالت کیفری, همدلی, بزهکاری, مشارکتجویی, کرامت}Criminal justice pertains to some standards and criteria for realizing justice in the process of an encounter with crimes. The realization of desirable criminal justice rests on the commitment to such principles as maintaining human dignity, reforming criminals, repairing victims’ material and immaterial damages, and finally citizens’ participation in the criminal procedures by means of which broken human relations would be repaired and reestablished. It is, among other things, conformity to moral norms that realizes such principles. Explaining the features of desirable criminal justice, I examine the nature and role of empathy as an important moral skill and character trait where empathy is a necessary condition for the realization of and commitment to these universal principles. I also show how empathy can, through a cognitive and affective close connection to the position of those involved in crimes, prepare the ground for considering others’ needs in criminal cases by leading one to avoid egoism and self-centeredness as the main obstacle to the realization of these principles. By virtue of empathy it would be accessible to uphold the principles of desirable criminal justice and to facilitate the following: compensating for the material and immaterial damages to individuals, making the criminal aware of these damages, dissuading him from doing similar things, and making social adjustment.
Keywords: Criminal justice, empathy, crime, participation, dignity} -
مجله کتاب قیم، پیاپی 25 (پاییز و زمستان 1400)، صص 193 -211
چگونگی رفتار و تعامل با غیرمسلمانان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. این اهمیت در دوران جدید و پس از افزایش تعاملات پیروان ادیان مختلف با یکدیگر مضاعف شده است. یکی از احادیثی که توسط محدثین فریقین نقل شده و مورد استناد دانشمندان و فقهای مسلمان در صدور احکامی پیرامون تعامل با غیرمسلمانان و به صورت اخص، اهل کتاب قرار گرفته، روایت «الإسلامی علوولای علی علیه» است؛ عبارتی که گاه به روایت علو از آن یاد می شود. پژوهش حاضر با هدف تبیین صحیح این روایت با بهره گیری از اصول نقد و فهم حدیث، به اعتبارسنجی سندی و بررسی دلالی این روایت پرداخته و به این نتیجه دست یافته که از نظر سندی چه از طرق منقول در شیعه و چه اهل سنت دارای ضعف است. افزون بر این، برداشت مشهور از روایت و همچنین تطبیق آن بر برخی مصادیق، با چالش های جدی مواجه است. بر فرض صحت صدور، مفهوم صحیح این روایت برتری اسلام از منظر اندیشه و استدلال نسبت به سایر ادیان است. بنابراین، استفاده از این روایت با هدف صدور احکامی که حقوق طبیعی و بشری غیرمسلمانان را نقض، کرامت شان را مخدوش و از این طریق موجب برتری مسلمان را فراهم آورد، هم با روح حاکم بر قرآن و فلسفه بعثت پیامبر اسلام (ص) متضاد است و هم از منظر اخلاقی و عقلانی توجیه ناپذیر می نماید.
کلید واژگان: نقد حدیث, علو, تعامل با غیرمسلمان, فتاوا, حق, کرامت} -
پوشش زنان، یکی از موضوعات فقهی و اخلاقی اسلامی بشمار میآید. پوشش اسلامی زنانه، دارای ابعاد گوناگون معرفتی، انگیزشی، هیجانی و رفتاری است. بدون تردید، یکی از چیزهایی که بر شکل و ساخت اجتماعی اثرگذار است، پوشش زنان میباشد. تحلیلهای مخالف حجاب اصرار دارند تا حجاب و پوشش اسلامی را محصول و معلول ساخت قدرت در جوامع سنتی مردسالار معرفی کرده و وانهادن آن را مهمترین راه آزادی و کرامت و احقاق حقوق اجتماعی زنان نشان دهند. مقاله پیشرو با ارایه تبیینهای معرفتی، روانشناختی و جامعهشناختی اثبات میکند که پوشش زنان اگرچه با ساخت اجتماعی مناسبات دو سویه دارد، اما ارتباط مستقیمی به ساخت قدرت در جوامع سنتی ندارد و ریشههای عمیقتر و محکمتری در ساخت شخصیت فرد و جامعه دارد.
کلید واژگان: پوشش, ساخت اجتماعی, مردسالاری, غریزه جنسی, کرامت, حقوق زنان}Women's covering is regarded as one of jurisprudential and ethical issues in Islam. The Islamic feminine covering possesses various cognitive, motivational, emotional and behavioral dimensions. Admittedly, one of the factors that has an impact on the social form and structure is women's covering. Analyses that are against hijab insist on introducing hijab and Islamic covering as the result and effect of power structure within conventional patriarchal societies, representing its abandonment as the most important path to women's freedom, dignity and standing up for their social rights. Through providing cognitive, psychological and sociological explanations, the present article proves that women's covering does not have a direct relationship with power structure in conventional societies although it has two-way connections with social structure, but rather it has more solid and deeply ingrained roots in shaping the identity of the individual and society.
Keywords: covering, social structure, patriarchy, sexualinstinct, dignity, women's rights} -
در این مقاله از طریق معناشناسی توصیفی، مفهوم کرامت با توجه به بافت آیات قرآن بیان شده است. اصل در معنای واژه کریم، تفوق و عزت ذاتی است و مانند واژه عزیز در مقام مقایسه قرار نمی گیرد. هر چیزی که در حد و غایت خودش، شریف و ارجمند باشد با واژه کرم توصیف می شود. براساس واژه های همنشین کریم در قرآن مجید این واژه در اکثر موارد دارای کاربرد معنوی می باشد و در مورد خدا، و غیر خدا بکار رفته است. واژگان وجیه، عزیز، مکین، رفیع در حوزه معنایی کریم بکار رفته اند و به این دلیل در آن ها معنای مشترک شرافت، منزلت و بزرگی مشاهده می شود.کلید واژگان: کرامت, کریم, رفیع, عزیز, مکین, وجیه, معناشناسی}
In this article, the meaning of term karim is explicated considering the context of the Quranic verses and using descriptive semantics. The core in the meaning of the word karim is intrinsic superiority and dignity, and it is not comparable like the word aziz. Whatever is extremely noble and venerable is described with the term karim. Given the words with which the word karim is collocated in the holy Quran, this term has spiritual applications in most cases and is used with respect to God and non-God. The words vajih, aziz, makin, and rafi’ have been used in the semantic field of the term karim, and for this reason the concepts nobility, dignity, and greatness are commonly associated with themKeywords: keramat (generosity), karim (generous), rafi’ (sublime), aziz (honored), makin (having high satus), vajih (beautiful), semantics} -
امام موسیصدر، فقیه، اندیشمند و مصلحی بزرگ برای جهان اسلام در نیمه دوم قرن بیستم در منطقه غرب آسیا است. عصاره اندیشه امام صدر در مورد دین و ایمان را میتوان در ارزش و اهمیتی که برای انسان قایل است دریافت؛ به نحوی که رعایت آزادگی و کرامت انسانی، اساس و بنمایه اصلی حیات فکری و عملی ایشان را تشکیل میدهد. بر همین اساس ملاک و معیار دین و دینداری از منظر ایشان، در رعایت اخلاق و فضایل انسانی همه ی افراد جامعه محقق میشود. تعریف شهید صدر از دین و ایمان، تعریفی انسان گرایانه است که آزادی و کرامت انسانی نیز در آن تحلیل می شود و این مهمترین ملاک تربیت دینی از منظر امام موسی صدر است.
کلید واژگان: امام موسی صدر, تربیت دینی, ایمان, آزادی, کرامت}Imam Musa Sadr is a great jurist, scholar, and peacemaker for the Muslim world in the second half of the twentieth century in West Asia. The result of Imam Musa Sadr’s thought on religion and faith can be found in the value and importance that he believes humans have; so that the observance of human freedom and dignity forms the basis of humans’ intellectual and practical life. Therefore, according to Imam Musa Sadr, the criterion of religion is that everybody in a society observes ethics and human virtues. Sadr’s definition of religion and faith is a humanistic definition in which the human freedom and dignity is analyzed and it is the most important criterion of religious education from Imam Musa Sadr’s viewpoint.
Keywords: Imam Musa Sadr, religious education, faith, freedom, dignity} -
استجابت دعا یکی از اقسام ذکر شده برای معجزات است که به وسیله آن راستی مدعی نبوت و امامت اثبات می شود. موارد استجابت دعا مختلف است؛ زیرا دعا گاهی از راه خارق العاده ای محقق می شود و گاهی از راهی که خارق العاده بودن آن ثابت نشده است.
حکم به اعجاز، در کلام متکلمان شامل هر دو قسم می شود؛ در حالی که معجزه دانستن هر دو قسم با اشکال هایی روبه رو است. همراه نبودن با ادعا و نداشتن تحدی، اشکال های فراگیری است که برخی را واداشته است تا استجابت دعا را نوعی کرامت بدانند.
در جایی که دعا از راه عادی اجابت می شود و یا خارق العاده بودن آن مشکوک است، اشکال اساسی دیگری نیز آشکار می شود؛ زیرا نبودن قید خارق العاده در این گونه موارد با معجزه دانستن آن ناسازگار است.
مقاله پیش رو در پی پاسخ به اشکالات اعجاز دانستن دعای مستجاب است و بیان می کند که قبول اعجاز در قسم دوم متوقف بر ارائه تعریف جدیدی از معجزه است؛ تعریفی که حقیقت معجزه را به وجود سبب قاهر و اراده غالب الهی بداند و امر عادی نیز هنگامی که دارای این حقیقت و شرایط ذکر شده دیگر باشد، حکم به اعجاز آن می شود.کلید واژگان: استجابت دعا, معجزه, کرامت, خارق العاده} -
فصلنامه سیاست متعالیه، پیاپی 15 (زمستان 1395)، صص 101 -120قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مانند هر قانون دیگری، باید بازتاب اصول یا مکتب اخلاقی و در نهایت ترسیم کننده ی جامعه ای بوده باشد که از آن اصول و مکتب ناشی می شود. سوال اصلی مقاله حاضر این است که دلالت های اخلاقی اصول قانون اساسی چیست و چه جامعه ای را ترسیم می کند؟ بر اساس چارچوب اخلاقی متخذ از حکمت متعالیه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان آداب و قالب عمل جامعه، متضمن اصولی از هرسه مرتبه ی اخلاقی: اخلاق دنیه، متعادله و متعالیه است. گرچه برخی اصول قانون اساسی ظرفیت خوانش و تفسیر مبتنی بر اخلاق متعالیه را دارند، لکن نظم اخلاقی خاصی بر آن حاکم نیست و تدوین کنندگان آن مستقیما و با توجه به اخلاق و مراتب آن قانون را تدوین نکرده اند. ظاهر بسیاری از اصول، تامین کننده ی مرتبه ی دنیه ی اخلاق هستند و تنها به تبع معارف دینی، اصولی که ناظر به مراتب متعادله و متعالیه اخلاق باشند، تصویب شده اند. این نوشته مساله ی فوق را در مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا بررسی نموده است.کلید واژگان: اخلاق, قانون اساسی, قدرت, عفت, حکمت, کرامت}As any other law, the basic law of the Islamic republic should reflect the ethical principles or school and finally draws a society driven from those principles and school. The main question of the present paper is what are the moral significations of the principles of the basic law and which society does it draw? On basis of the ethical framework gotten from the Supreme (Motealieh) Hikmah, the basic law of the Islamic republic, as tradition and practice framework of the society, guarantees principles from all three ethical levels: earthly, moderate and supreme. Although some principles of the basic law have the capacity of being interpreted on basis of the supreme ethics, not a specific ethical discipline is governing it and its compilers have not gathered it directly and according to ethics and it levels. The face of many of the principles can provide earthly level of the ethics and moderate and supreme ethical principles have been passed only after religious didactics. This study has analyzed the aforementioned subject in the complete version of the negotiation of the experts for the basic law and with using content analysis method.Keywords: Ethics, Basic Law, Power, Chastity, Hikmah, Munificence}
-
پژوهشنامه معارف قرآنی، پیاپی 27 (زمستان 1395)، صص 106 -132«اعتماد به نفس» از آن دسته واژگانی است که همواره در معنای لغوی و روان شناسی با دین در تضاد است. پژوهش حاضر، برای نزدیک شدن به سیمای آن از قرآن، به روش تحلیلی و با استفاده از شیوه معناشناسی هم زمانی، به تحلیل «اعتماد به نفس» در قرآن و حدیث پرداخته است و ارتباط مفهومی آن را با واژه های جانشین، همنشین و متضاد واکاوی کرده است تا حوزه معنایی و مفاهیم پیرامونی آن بازشناخته شود. از آنچه در متن مقاله بیان شد، می توان گفت اعتماد به نفس به عنوان یک موهبت از ناحیه خداوند، به معنای ایمان و اتکا به توانایی ها و استعدادهای واقعی خویش بر مبنای تقوی و توکل بر خداست که فراتر از معنایی است که لغویون و روان شناسان می گویند.کلید واژگان: اعتماد به نفس, عزت, کرامت, توکل, تقوی, ضعف نفس, تکبر}The Confidence was a word that in the conflict with religion in terms of literal and psychological meaning. This study tried to get closer to the face of the Quran, using semantics concurrency method through which it analyzed the word confidence in the Quran and Hadith and analyzed conceptual relations with its substitutions, synonyms, and antonyms to find its semantic field and its surrounding concepts. It is found out that the confidence as a blessing from God means faith and reliance on your own real talents and abilities based on piety and trust in God, and this meaning this meaning exceeds beyond what the philologists and psychologists say. This study has adopted an analytical method.Keywords: Confidence, Self-Esteem, Dignity, Trust in God, Virtue, Poor Soul, Arrogance}
-
بصائرالدرجات نوشته محمد بن حسن صفار و الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد اثر شیخ مفید، از کتاب های مهم حدیثی و تاریخی دو اندیشمند متعلق به مکتب حدیثی قم و بغداد است. در این دو کتاب، معجزاتی به ائمه معصومین : نسبت داده شده است که می توان آن ها را در دو بخش کلی تقسیم بندی نمود: علم امام، و دخل و تصرفات امام به اذن خداوند در عالم خلقت (ولایت تکوینی). در این مقاله تلاش شده است: به بررسی ابعاد مختلف حوزه اعجاز ائمه معصومین ع که در دو کتاب بصائرالدرجات و الارشاد مندرج اند، با رویکرد توصیفی- تحلیلی پرداخته شود. بررسی ها نشان می دهد: شیخ مفید نسبت به حسن صفار، پیرامون نقل معجزات ائمه ع دقت بیش تری نشان داده است؛ و این مطلب حاکی از روش عقل گرایانه شیخ در برخورد با انبوه احادیث و روایات وارده در حوزه کرامات ائمه ع است.کلید واژگان: معجزه, کرامت, ائمه معصومین ع, الارشاد, بصائرالدرجات}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.