به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « pattern » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «pattern» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا نوبری*، سیده فیروزه نورالدینی

    نفاق به معنای دورویی و مخالفت ظاهر با باطن، پدیده ای اجتماعی است که در آیات فراوانی از قرآن به آن پرداخته شده است. تحلیل این آیات نشان می دهد که نفاق می تواند با رسوخ در جامعه ایمانی، تا تبدیل شدن به یک فرهنگ پیش رود؛ به گونه ای که افراد جامعه در عین اتصاف به نفاق، خود را سالم بپندارند. کشف یک الگوی رفتاری مبتنی بر نفاق از منبعی وحیانی می تواند راهی باشد برای ترسیم چهره نفاق، و تلاش برای زدودن آن از سیمای جامعه ایمانی. در این پژوهش، رفتار ارتباطی مبتنی بر نفاق، با محوریت آیات ناظر به نفاق در قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، از روش تحلیل محتوا با دو رویکرد کمی و کیفی استفاده شده است. بر اساس تحلیل های کیفی و با توجه به فراوانی داده های آماری، آیات ناظر به نفاق به سه دسته اصلی عوامل بسترساز، الگوی رفتاری و پیامدها تقسیم شدند که با تقسیم هر کدام از این دسته ها به موضوعات فرعی، در انتها مدل مفهومی رفتار ارتباطی مبتنی بر نفاق طراحی شده است.

    کلید واژگان: الگو, روابط میان فردی, نفاق, تحلیل محتوا}
    Alireza Nobari *, Sayyedeh Firouzeh Noureddini

    Hypocrisy, in the sense of double-facedness and the opposition of the external to the internal, is a social phenomenon that has been dealt with in many verses of the Qur'an. The analysis of these verses shows that hypocrisy can develop to turning into a culture by permeating a faithful community, in such a way that the members of the society consider themselves healthy while being described as hypocrite. Discovering a behavior pattern based on hypocrisy from a revealed source can be a way to delineate the face of hypocrisy, and try to remove it from the countenance of the faithful community. In this research, the communication behavior based on hypocrisy has been examined by focusing on the verses referring to hypocrisy in the Holy Qur'an. To this end, the method of content analysis with two quantitative and qualitative approaches has been employed. Based on qualitative analysis and according to the frequency of statistical data, the verses related to hypocrisy were divided into three main categories of underlying factors, behavioral pattern and consequences, and by dividing each of these categories into sub-topics, the conceptual model of communication behavior based on hypocrisy was eventually designed.

    Keywords: Pattern, Interpersonal Relations, Hypocrisy, Content Analysis}
  • کریم خان محمدی*

    یکی از مسایل جوامع مدرن، تعدد و تکثر گروه های مرجع است که انسان ها را با بحران انتخاب مواجه می کند. در همه جوامع برخی انسان ها به رتبه و موقعیتی دست می یابند که مرجعیت پیدا می کنند و افراد زیادی آن ها را الگوی خویش قرار می دهند. این گونه افراد مکتب ساز هستند. سوال این است که در فرهنگ رضوی چه کسانی و با طی چه مراحلی می توانند مکتب ساز باشند؟ نگارنده با تحلیل متون به جای مانده از امام رضا (ع) و با بهره گیری از مفاهیم تولیدشده از سوی نشانه شناسان، از قبیل اصل «جانشینی» و «هم نشینی» تلاش کرده، به یک سازه مفهومی دست یابد و فرایند مکتب سازی در فرهنگ رضوی را نظریه پردازی کند. نتایج حاصل از تحلیل متن نشان دهنده فرایند پنج مرحله ای است که تنها افراد ارتقا یافته به مرحله پایانی، با ملازمت به اقتضایات آن، شایستگی الگو شدن دارند و می توان آن ها را به عنوان مکتب و اسوه در نظر گرفت. افراد دارای حسن «سمت»، حسن «هدی»، «تماوت در گفتار» و «تخاضع در کردار» اگر بتوانند در مرحله اقتصادی از «اقتحام»، در مرحله اجتماعی از «شوهاء»، در مرحله فرهنگی از «افساد» و در مرحله سیاسی از «عشواء» پرهیز کنند، به مرحله پنجم وارد می شوند. سردار قاسم سلیمانی، به دلیل داشتن مولفه های چهارگانه و ارتقا به رتبه نهایی، به ویژه شهادت در راه خدا، مثال واره مرحله پنجم است که مقام معظم رهبری ایشان را در عصر حاضر به عنوان «مکتب» معرفی کردند.

    کلید واژگان: مکتب سازی, شهید سلیمانی, فرهنگ رضوی, اسوه, مثال واره}
    Karim Khanmohammadi *

    One of the problems of modern societies is the multiplicity of reference groups that make people face the crisis of choice. In all societies, some people achieve a rank and a position that they gain authority and many people make them their role models. Such people are creators of a special way of thinking of a school. The question is, in the Razavi culture, who can be school builders and through what steps? By analyzing the texts left by Imam Riḍā (as) and using the concepts produced by semioticians, such as the principle of "succession" and "coexistence", the author tried to achieve a conceptual structure and theorize the process of school building in the Razavi culture. The results of the text analysis show the five-stage process that only the people promoted to the final stage, using its requirements, are worthy to be role models, and they can be considered as a school and a pattern. People with the goodness of "way", the goodness of "guidance", "conformity in speech" and "submissiveness in action" if they can avoid from "entering without thinking in business" in the economic stage, and from "show off" in the social stage, and from "creating corruption" in the cultural stage of and from “disordering” in the political stage, in this case they enter the fifth stage. commander-in-chief Qasem Soleymani, due to having four components and being promoted to the final rank, especially martyrdom in the way of Allah, is an example of the fifth stage that the supreme leader introduced him as "school" i n the present era.

    Keywords: Building a School, Shahīd Soleymani, Razavi Culture, pattern, Exemplary}
  • رضا مهدیان فر*

    مهم ترین نوع یادگیری انسان، یادگیری از طریق مشاهده است. بر این اساس، یکی از روش های تربیت، تربیت به وسیله الگوست که می توان آن را «روش الگویی» نامید. این روش در قالب الگودهی، الگوپردازی و الگوزدایی قابل اجراست. ذهن انسان ها با دو شیوه نخست بیشترین انس را داشته و بر این اساس بیشترین حجم پژوهش ها هم به این دو شیوه اختصاص دارد؛ اما از دقت در آیات قرآن به شیوه سومی در اجرای تربیت الگویی می رسیم که همان الگوزدایی است. این شیوه از گونه های روش تربیت سلبی در برابر روش ایجابی است که در آن، اصل «آماده سازی و رغبت انگیزی» بیشتر موردتوجه است. چنانکه جهت گیری اصلی راهبرد سلبی، روش های «اکتشافی» به جای» اکتسابی» و یا «پرهیز» به جای «تجویز» است؛ زیرا در روش سلبی و راهبرد پرهیز، از هرگونه تحمیل و تجویز ارزش ها از بیرون بر فرد «خودداری» می شود. ازآنجاکه این شیوه بر استخراج و استکشاف درون مایه های مخاطب از طریق پیرایش و زدایش موانع راه رشد، به قصد شکوفاشدن و آشکارکردن قابلیت های نهفته او استوار است، اهمیت پژوهش در این موضوع روشن می شود. پژوهش حاضر به منظور توجه دادن مربیان به این شیوه اجرایی از تربیت الگویی که کمتر موردتوجه پژوهشگران و مربیان واقع شده است، سامان یافته است. از این رو با مراجعه به آیات قرآن و دیدگاه مفسران ضمن توصیف شیوه الگوزدایی در قرآن به تبیین و تحلیل آن از نگاه قرآن پرداخته شده است. بر اساس یافته های پژوهش، الگوزدایی در قرآن به دو شکل جزیی تر قابل اجرا است. در شکل نخست با بیان ویژگی ها و سرانجام الگوهای منفی نوعی دلزدگی در متربی ایجاد می کند که نتیجه، همان الگوزدایی است. در صورت دوم با صراحت به الگوزدایی به موارد عینی آن اشاره کرده است

    کلید واژگان: الگو, الگوزدایی, مثل, زن نوح, زن لوط}
    Reza Mahdianfar *

    The most important type of human learning is learning through observation. Based on this, one of the methods of education is education by model, which can be called the “model method”. This method can be implemented in the form of presenting-patterning, receiving-patterning and de-patterning. The human mind is most familiar with the first two methods, and accordingly, the largest amount of research is devoted to these two methods; but by contemplation on the verses of the Quran, we come to the third way of implementing model training, which is model-removing. This method is a type of negative education method compared to the positive method in which the principle of “preparation and attractiveness” is more important. As the main orientation of the negative strategy is “discovery” methods instead of “acquisition” or “avoidance” instead of “prescription”; because in the negative method and avoidance strategy, one becomes “self-restrained” from any kind of imposition of values from outside. Since this method is based on extracting and exploring the content of the audience by removing obstacles to growth, intending to blossom and reveal his hidden capabilities, the importance of research in this matter becomes clear. The present research was organized to draw the attention of educators to this implementation method of training, a model that has received less attention from researchers and educators. Therefore, by referring to the verses of the Quran and the commentators’ point of view, while describing the method of de-patterning in the Quran, it has been explained and analyzed from the perspective of the Quran. According to the findings of the research, de-patterning in the Quran can be implemented in two more detailed ways. In the first form, by expressing the characteristics and finally the negative patterns, it creates a kind of boredom in the teacher, which is the result of de-patterning. In the second case, it has explicitly pointed to de-patterning to its objective cases.

    Keywords: pattern, De-patterning, Exampler, Noah’s Wife, Lot’s Wife}
  • Mostafa Montazerzadeh, Seyed Abdolmajid Tabatabaee Lotfi *, Ebrahim Tobeyani
    In the Islamic school, there are examples and models that all their personal, social and political status is beyond time, place, race and culture. In this school, after the Prophet (PBUH) and the infallible Imams (PBUT), their prominent companions are among the best examples and role models. One of these companions is Miqdad bin Amr. He is one of the first Muslims who, in addition to his high status among the Sunnis, is also considered to be of high status among the Shiites. Despite the wide range of sources related to the personality of Miqdad bin Amr, the materials available about him are brief, scattered or limited to a specific time period, and some aspects of his personality have not been analyzed. Therefore, this article provides a linguistic analysis of his character as a role model by collecting relevant historical, and narrative sources and paying special attention to Miqdad’s personality traits and characteristics. This article uses a descriptive method based on qualitative and quantitative linguistic content analysis. The analysis of Miqdad’s character using the pattern of character classification in Islamic sources shows that Miqdad’s personality is described as chaste, calm, self-confident and clever in narrative, historical and Qur’ānic sources.
    Keywords: Content Analysis, Pattern, personality traits, quantity}
  • محمد علی نجفی

    مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم علوم اجتماعی است که در دهه اخیر بسیار مورد توجه عالمان اجتماعی و مدیران فرهنگی قرار گرفته است؛ سبک زندگی معنایی است که از بهم تنیدگی، پیوند و شبکه‌ای بودن عوامل متعددی که در شیوه‌های زندگی یا اقلیم‌های زیستن انسان تاثیر می‌گذارند، به وجود آمده است. باید این نظریه انتقادی رهبر معظم انقلاب را درک کنیم که مواجهه تمدن ایرانی- اسلامی با فرهنگ غرب که امروزه بر تمام جهان سیطره یافته است سبب تحولات بسیاری در تمامی شیونات جامعه ایرانی شده است؛ چراهایی که ایشان مطرح می‌کنند نیاز به ریشه‌یابی معرفتی دارد. در این مقاله به دنبال آنیم که از منظر علم جامعه شناسی، سبک زندگی حضرت زهرا ƒرا به عنوان یک الگوی تام در تمامی عرصه‌های زندگی برای جامعه زنان امروزی با تاکید بر بند هفتم بیانیه گام دوم انقلاب که توسط امام خامنه‌ای (مدظله العالی) طرح گردیده، واکاوی کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که مهم‌ترین ابعاد الگویی سبک زندگی حضرت زهراƒ برای زنان امروزی چیست؟ روش مورد استفاده در این تحقیق، روش توصیفی- تحلیلی است. تکنیک‌های جمع آوری در این تحقیق نیز کتابخانه‌ای است. نتایج نشان می‌دهد که مهم‌ترین ابعاد الگویی، سبک زندگی را با نگاه به سیره فاطمی به سه دسته: نظام ارزشی، مسئولیت مادری و مسئولیت اجتماعی می‌توان تقسیم بندی نمود.

    کلید واژگان: سبک زندگی, جامعه شناسی, الگو, سیره فاطمی, نظریه انتقادی}
    Mohammad Ali Najafi

    The concept of lifestyle is one of the concepts of social sciences that has been highly regarded by social scientists and cultural managers in the last decade. Lifestyle is a meaning that arises from the intertwining, interconnectedness, and networking of various factors that affects a person's lifestyles or living environments. We must understand the critical theory of the Supreme Leader of Iran that the confrontation of Iranian-Islamic civilization with Western culture, which has dominated the world today, has caused many changes in all aspects of Iranian society. The reasons he puts forward requires understanding of epistemology. In this article, we seek to analyze the lifestyle of Hazrat Zahra as a complete model in all areas of life for today's women from the perspective of sociology, emphasizing the seventh paragraph of the statement of the second step of the revolution designed by Imam Khamenei. Let's answer the question of what are the most important aspects of Hazrat Zahra's lifestyle model for today's women? The method used in this research is descriptiveanalytical. Also the collection techniques in this research are based on the findings in the library. The results show that the most important models of lifestyle can be divided into three categories by looking at the Fatimid way of life: value system, maternal responsibility and social responsibility

    Keywords: Lifestyle, Sociology, Pattern, Fatimid ethics, Critical Theory}
  • غلامرضا خوش نیت*، مصیب صیادی

    الگوهای روابط اجتماعی، با سلامت روح و روان افراد ارتباط مستقیم دارد. با عنایت به نقاط ضعف بیشتر الگوها، انتخاب الگوی برتر دغدغه ای اساسی به شمار می آید. هدف اولیه این پژوهش، شناسایی مفهوم، انگیزه و تاثیر مثبت و منفی الگوهای روابط اجتماعی «پرخاشگری، سازشگری و قاطعیت» در سلامت روح و روان و در نهایت معرفی الگوی ارتباطی جدیدی با عنوان «الگوی اقتضایی» می باشد که نقش برتر آن در سلامت روح و روان بر اساس آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) را بیان می کند. روش تحقیق، تحلیلی و توصیفی است که بر داده های دینی، روان ‏شناختی و جامعه ‏شناختی مبتنی است. یافته های اصلی این تحقیق اثبات می کند که بهترین الگو در روابط اجتماعی، الگوی اقتضایی است؛ چرا که کارایی کامل و موثرتری در فرایند ارتباط دارد و پیامبران و ایمه اطهار(ع) در شرایط و موقعیت های مختلف از این الگوی رفتاری استفاده کرده اند و در نتیجه با کاربست این الگو سلامت روح و روان افراد بیشتر تامین می شود. نتایج حاصل از این پژوهش برای تک تک افراد اجتماع به صورت عمومی و برای پژوهشگران، محققان، روان شناسان و مدیران به صورت خصوصی قابل استفاده است.

    کلید واژگان: الگوی اقتضایی, سلامت روح, آیات و روایات, الگوی قاطعیت}
    Gholamreza Good-Humored *, Mosayyeb Sayyadi

    The patterns of social relations are directly related to the people’s mental health. Because of the weaknesses of most patterns, selecting the preferred model is an essential concern. The primary objective of this study was to identify the concept, motivation and influence of the positive and negative patterns of social relationships of "aggression, compromise and decisiveness" on mental health and eventually introduce a new communication model called "contingency model", which superior role in health Spirit and soul, based on Qur'anic verses and the household of the Prophet of God (S.A.W). The research method is analytical and descriptive based on religious, psychological and sociological data. The main findings of this research prove that the best model in social relationships is the contingency model. Therefore, there is a more complete and effective efficacy in the process of communication, and the prophets and the Imams (A.S.) have used this pattern in different situations. By using this template, people's mental health will be better. The results of this research can be used privately for community,researchers, psychologists and managers.

    Keywords: pattern, contingency, Health, soul, Verses, Traditions}
  • احمد قرایی سلطان آبادی*

    ساختار و هندسه سوره های قرآن اغلب بر اساس وحدت موضوعی بررسی وتبیین شده اند، به این معنا که همه آیات یک سوره بر محور موضوعی مشترک نظم وانسجام یافته اند. اینکه آن محور مشترک چه باشد، دیدگاه هایی مطرح شده است. پژوهش حاضر درصدد بیان این دیدگاه احتمالی است که در بیشتر سوره ها اعم از اینکه محور وغرض آنها، توحید یا معاد یا احوال اهل ایمان یا اهل کفر و.. باشد، یک یا چند موقعیت مرزی نیز بیان شده است که در ارتباط با آن محور سوره نیز هستند. موقعیتهایی که به نقطه حساسی از زندگی انسان در دنیا وآخرت اشاره دارند که گریز وگزیری از آنها نیست. ساختار هندسی دو سوره ملک و آل عمران با همین شیوه بررسی و مشخص گردید که همه آیات سوره به همراه شواهد لفظی و معنایی متعدد به دنبال تبیین وتاکید بر یک وضعیت مرزی از زندگی انسانند؛ بدین گونه که بنا بر مدلول آیه 10 ملک، انسان وضعیتی را تجربه خواهد کردکه درآن فقط حسرت و پشیمانی خواهد خورد از این که چرا در زمین و میان نعمتهای بی شمار آن (نعقل ونسمع) نکرده است، و بنا بر مدلول آیه10 آل عمران هم انسان ممکن است زمانی را تجربه نماید که از دست هیچ یک از اموال، اولاد و داشته های او کاری برنیاید.

    کلید واژگان: موقعیت, مرزی, زندگی, الگو, ساختاری, سوره ها, قرآن}
    Ahmad Gharaee *

    The structure and geometry of the surahs of Qur'an have often been explained on the basis of thematic unity, all the verses of a surah are arranged and coherent on a common thematic axis. There are views on what that common axis is. The present study seeks to express the possible view that in most surahs, whether the axis and purpose of that surah is monotheism or resurrection or the situation of believers or disbelievers,. Situations that refer to a sensetive point of human life and the hereafter from which there is no escape. The geometric structure of suras of Mulk and Al-Imran was examined in the same way and it was determined that all the verses of both suras, along with numerous verbal and semantic evidences, seek to explain a boundary situation life; according to the implied verse 10 of Mulk, man will experience a situation in which he will only regret and remorse why he did not listen or apply reason in earth among its innumerable blessings , and according to the implied verse 10 of Al-Imran, man is also possible to experience a time when nothing can be lost from any of his property, children and possessions.

    Keywords: Situation, Boundary, Life, pattern, Structural, Surahs, Quran}
  • سینا ترکاشوند*، اکبر صالحی، سوسن کشاورز

    هدف پژوهش حاضر تبیین سیره تربیتی امام علی(ع) بر مبنای ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین جهت ارائه الگویی برای سبک زندگی اسلامی- ایرانی می باشد؛ چراکه یکی از الزامات تحقق جامعه دینی، شکل گیری سبک زندگی اسلامی از طریق ارائه و تبلیغ انواع سبک های زندگی مقبول و منطبق با آموزه های اسلامی است. سبک زندگی، یک روش زندگی، الگوی عمل، مجموعه عملکردها، روش سازماندهی زندگی، ترجیحات رفتاری و مادی و الگوی مصرف است. روش مورداستفاده پژوهش پیش رو تحلیل محتوای کیفی است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که سیره تربیتی امام علی(ع) نشانگر توجه ایشان به تمامی ابعاد و ساحت های تربیتی (اعتقادی، عبادی و اخلاقی- ساحت اجتماعی، سیاسی- ساحت زیستی و بدنی- ساحت اقتصادی و حرفه ای- ساحت زیبایی شناختی و هنری- ساحت علمی و فناورانه) بوده و به همین دلیل به عنوان اسوه حسنه، قول و فعل و تقریر ایشان می تواند الگوی مطلوبی برای شکل بخشی به سبک زندگی آحاد جامعه باشد. متناظر با پیشنهاد کاویانی و بهره گیری ایشان از دیدگاه آدلر برای ارائه الگویی تجویزی برای سبک زندگی اسلامی و متناظر با الگوی درخت سبک زندگی، می توان با نظر به ابعاد مختلف ساحت های تربیتی مطرح گردیده، نوع نگرش به هستی، نگرش به خود و نگرش به دیگران و... را برای شکل گیری سبک زندگی متربیان مبتنی بر سیره تربیتی امام تصویر نمود.

    کلید واژگان: سیره تربیتی امام علی (ع), ساحت های شش گانه تربیت, سبک زندگی اسلامی, الگو}
    Sina Torkashvand *, Akbar Salehi, Susan Keshavarz

    The purpose of this study is to explain the educational process of Imam Ali based on the six educational areas of the fundamental transformation document in order to provide a model for the Islamic-Iranian lifestyle. Because one of the requirements for the realization of the religious community is the formation of the Islamic lifestyle through the presentation and promotion of a variety of life styles acceptable to and consistent with Islamic teachings. Lifestyle, a way of life, a pattern of action, a set of functions, a way of organizing life, behavioral and material preferences, and a pattern of consumption. The method used is qualitative content analysis. Reflects his attention to all dimensions and areas of education (religious, religious, and moral-social, political, biological and physical - economic and professional fields-The aesthetic and artistic sphere is a scientific and technological field. For this reason, as a good, promising, verb, and narrative, it can be a good model for shaping the life style of a society. According to the suggestion of Kaviani and his utilization from Adler's point of view to provide a prescriptive model for the Islamic lifestyle and corresponding to the livelihood tree trunk, one can come up with different dimensions of education, the type of attitude towards being, the attitude towards He portrayed himself and the attitude toward others in shaping the lifestyle of the Imam's teachers based on his education.

    Keywords: Imam Ali's Educational behavior, Sixth Educational Areas, Islamic Lifestyle, Pattern}
  • علیرضا صدرا
    مساله ی پژوهش حاضر، تامین امنیت، از جمله در اسناد الگوی پایه به سوی الگوی تفصیلی در دو سطح کشوری و ملی است. مراد از امنیت کشور، پیشرفت مدنی جمهوری اسلامی و الگوی آن در بخش پیشرفت امنیتی الگو و زیربخش سیاست پیشرفت مدنی نظام جمهوری اسلامی ایران و الگوی آن است. امنیت ملی را باید معادل امنیت مدنی دانست که در حوزه های اجتماعی و سیاسی مطرح اند. تامین امنیت به معنای پیشرفت مدنی است. رهیافت امنیت در این مقاله معادل فرایند پیشرفت ملی و امنیت الگوسازی پیشرفت دانسته شده و راهبرد تامین آن، تبیین، ترسیم، ترویج و به ویژه تحقق الگوی پیشرفت می باشد. پرسش اصلی این است که خاستگاه، جایگاه و نقش امنیت ملی در الگوسازی پیشرفت و در الگوی پیشرفت چیست؟ فرضیه ی آن است که امنیت ملی، فراهم آمده از امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی و امنیت فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی است. روش شناسی این تحقیق بر پایه ی تحلیل متن استوار بوده و محتوای مورد نظر، اسناد الگوی پایه پیشرفت می باشند.
    کلید واژگان: امنیت, ملی, الگو, اسلامی, ایرانی, پیشرفت, مدنی}
    Alireza Sadra
    The issue of the current study is to provide security, including in basic pattern documents to a detailed pattern at both state and national levels. The mean of the security of the country is the civil development of the Islamic Republic and its pattern in the field of security development is the model and subdivision of the civil development policy of the Islamic Republic of Iran and its pattern. National security must be considered as the equivalent of civil security in the social and political domains. Securing means civil progress. The security approach in this paper is equivalent to the process of national development and security of progress patterning, and the strategy of providing, explaining, drawing, promoting, and in particular achieving the progress pattern. The key question is what are the origin, position and role of national security in patterning progress and in the progress pattern? The hypothesis is that national security is provided by economic security, political security, and cultural-moral security. The methodology of this study is according to the analysis of the text and the desired content includes the progress basic pattern documents.
    Keywords: approach, Security, national, pattern, Islamic, Iranian, progress, Civic}
  • محمد عترت دوست*
    از جمله بایسته های دین مبین اسلام در مواجهه با مسائل مستحدثه و نظریات جدید، استنطاق از قرآن کریم و طرح پرسش از این کتاب آسمانی است، اما قبل از طرح بحث به منظور پاسخگویی به این سوال که دین مبین اسلام چه نظری در باب موضوعات جدید دارد، پرداختن به «روش تحقیق» مناسب و کارآمد برای کشف و شناسایی آیات مرتبط با آن موضوع، از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار بوده و گام اساسی در پژوهش های میان رشته ای برای تحول در حوزه علوم اسلامی است. از جمله نظریه های جدید مطرح شده در عصر اخیر ، موضوع «قدرت نرم» و مولفه ها و منابع ایجاد آن در جوامع انسانی است. اگرچه این نظریه ابتدا توسط اندیشمندان غربی مطرح شده، اما این سوال همواره مطرح بوده که آیا قرآن کریم نیز در این زمینه نظریه ای دارد؟ و با کدام روش می توان به آیات مناسب در این زمینه دسترسی پیدا کرده؟ و در نهایت چگونه و بر اساس چه مبنایی، می توان نظریه معتبر را بدون ورود به حوزه تفسیر به رای، کشف و شناسایی نمود؟ در این مقاله تلاش شده تا در یک رویکرد میان رشته ای و با استفاده از روش های تحقیق «معناشناسی ساختاری» و «تحلیل محتوای کیفی»، در ابتدا شبکه معنایی مفهوم «قدرت» شامل واژگان همنشین و جانشین در قرآن کریم شناسایی شده، سپس با تحلیل کیفی مضامین آنها و مقوله سازی از مضامین مستخرج از جداول تحلیل محتوا، مولفه ها و ارکان نظریه قدرت نرم از منظر قرآن کریم استخراج شود. بدیهی است انجام این گونه پژوهش ها، اقدامی در راستای معرفی روش های تحقیق میان رشته ای جهت استنطاق از این کتاب آسمانی در مواجهه با مسائل مستحدثه و جدید است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, قدرت, قدرت نرم, معناشناسی ساختاری, تحلیل محتوای کیفی, الگوپردازی}
    Mohammad Etrat Doust *
    One of the requirements of the Islamic religion is to receive the Holy Qur'an's viewpoint in the face of new issues, but before this it is important and necessary to address the "proper research method" for discovering and identifying the verses associated with that subject and is a major step in interdisciplinary research in the field of Islamic sciences. Among the new theories proposed in recent times, is the issue of "soft power" and its components and resources in human societies. Although this theory was originally proposed by Western scholars, it has always been questioned whether the Holy Qur'an has a theoretical background? And by which method can the verses be accessed in this field? And finally, how and on what basis can a valid theory be discovered without entering the domain of interpretation into a vote? In this paper, in an interdisciplinary approach, using methods of research "structural semantics" and "qualitative content analysis", the semantic network of the concept of "power" has been identified, including the words of the companion and the successor in the Holy Qur'an, then by qualitative analysis Their themes and categorization of the contents of the content analysis tables, components and components of the theory of soft power from the perspective of the Holy Qur'an are extracted.
    Keywords: The Holy Quran, Power, Soft Power, Structural Semantics, Qualitative Content Analysis, Pattern}
  • علی همت بناری*
    مقاله حاضر با عنوان «الگوی تربیت فرزند لقمان حکیم درقرآن» با هدف کشف الگوی مورد استفاده حضرت لقمان در تربیت فرزندش با استفاده از تفسیر و تحلیل آیات سوره لقمان و با روش تحلیل محتوا و استنباطی به بررسی این موضوع پرداخته است. نتایج نشان می دهد که الگوی تربیتی لقمان حکیم از سه عنصر اصلی محتوا، اصول و روش های تربیت تشکیل شده است. در قسمت محتوا، سه محور اساسی آموزه های های اعتقادی، آموزه های عبادی و آموزه های اخلاقی مورد توجه بوده است. در بخش اصول تربیتی از شش اصل «اقناع متربی»، «رعایت اهمیت و اولویت»، «طرح باید ها ونبایدهای تربیتی در کنار هم»، «جامعیت»، «اعتدال» و «زیبا سازی و جذابیت» استفاده شده است. در قسمت روش ها تربیتی نیز شش روش «موعظه»، «استدلال»، «تشبیه و تمثیل»، «بهره گیری از بیان عاطفی»، «عینی سازی و ذکر مصادیق بجای ذکر مفاهیم کلی» و «ایجاد تنفر برای ترک رفتارهای نامطلوب» مورد استفاده قرار گرفته است.
    کلید واژگان: الگو, تربیت فرزند, لقمان حکیم}
    Ali Hemat Banari *
    The present article, titled "The pattern of Luqman Hakim child education in the Holy Qur'an", aims at discovering the ideal model used by Luqman in child upbringing, using the interpretation and analysis of the verses of Surah al-Loghman, and analyzing the content and inferential method. The results show that Loghman Hakim's educational pattern consists of three main elements including: the content, principles and methods of education. In the content section, three axis of beliefs teachings, religious teachings, and ethical teachings have been considered. In the education section, six principles of "Persuasion of trainee", "respecting importance and priority", "necessity of education of must and must nots together", "comprehensiveness", "moderation" and "beautifying and attraction" have been used. In the educational methods section, there are six methods of "preaching", "reasoning", "Similarity and allegory," "using emotional expression," "objectifying and mentioning instances rather than mentioning general concepts," and "creating hatred for leaving undesirable behaviors." has been used.
    Keywords: pattern, educational pattern, child upbringing}
  • علیرضا صدرا
    افق و تدابیر سیاسی الگوی توسعهی متعالی مشتملبر افق و تدابیر الگوی توسعه ی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که پایهی توسعهی متعالی و افق و تدابیر آن محسوب میشود. الگوی تفصیلی و افق و تدابیر مربوطه نیز شامل: زیربخشهای کلان بخشهای سهگانهی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی الگو و زیرمجموعهی گستره های سهگانهی فردی، جمعی و اجتماعی آن و افق و تدابیر متناسب با آنها میشود. افق و تدابیر، سازکارهای تبیین علمی (نظری فلسفی کلامی و فقهی حقوقی)، ترویج عملی (راهبردی-کاربردی تخصصی و فوق تخصصی نخبگانی، عمومی مردمی و کارشناسی و مدیریتی دولتی) و تحقق عینی (اجرایی-جاریسازی) تا پیمایش، آمایش و پایش آنها را نیز شامل میشود. این مقاله عهدهدار تنظیم، ترسیم و تدوین اعم اهم این افقها و تدابیر میباشد.
    کلید واژگان: افق, تدبیر, سیاست, الگو, توسعه, متعادل, متعالی}
    Alireza Sadra
    The political horizon and strategies of the supreme development includes economical, political and cultural horizon and strategies of the supreme development pattern which is considered the basis of the supreme development and its horizon and strategies. The expanded pattern and its relevant horizon and strategies include: macro sub-sections of economical, political and cultural sections of the pattern and its triplet “individual”, “collective” and “social” subsets and corresponding horizon and strategies. Horizon and strategies also includes scientific explanation mechanisms (theoretical, philosophical, Kalaam-related and juridical-legal), practical promotion (strategic-practical, technical and highly technical elite, public, expert and public administrative) and objective realization (executive, spreading) and their scrolling, make up and guarding. This paper aims at tuning, drawing and compiling the macro and micro features of these horizons and strategies.
    Keywords: Horizon, Strategy, Politics, Pattern, Development, Balanced, Supreme.}
  • محمد جواد فلاح*، مبشره نصیری سوادکوهی
    در این پژوهش، به الگوبرداری از اصول و شیوه های برخورد قرآن با انحراف های اخلاقی پرداخته شده است تا بتوان بر اساس آن به شیوه متفاوت و اثربخش از دیگر شیوه های کنش متقابل با ناهنجاری های بعضا شدید اخلاقی دست یافت؛ چراکه قرآن با جامعیت و فراشمولی خواندن خویش، در همه عصرها قابلیت ارائه الگوهای مناسب اخلاقی و اجرایی شدن آن ها را تضمین کرده است. قرآن کریم با بیان این اصول و شیوه های اجرای آن در قالب قصص و برخوردهای انبیا با انحرافات اخلاقی، به انسان می آموزد تا با استفاده از این ابزار در راستای ایجاد صفات اخلاقی مطلوب و محو کردن انحرافات و ناهنجاری ها تلاش کند. این موضوع در دوره جوانی که به دلیل هیجانات و نبود ثبات کامل شخصیت، لغزش ها فراوان است، بیشتر احساس می شود. اصولی چون اصل تکریم شخصیت، اصل تذکر، اصل بهنگامی، با شیوه هایی چون گفتار نیک، رعایت ادب، استفاده از استدلال، عبرت آموزی، موعظه حسنه، تمثیل، مقایسه، صراحت، تغافل و تجاهل، تساهل و تسامح، انذار و تبشیر، در این نوشتار بررسی شده است.
    کلید واژگان: الگو, الگوی اخلاقی, انحراف های اخلاقی}
    Mohammad Javad Fallah *, Mobashereh Nasiri Savadkouhi
    This study investigates the Qur’anic ethical methods and role models in order to explain how the Qur’an behaves against moral deviations. As a result, it might bring an effective and different way to treat and correct some ethical abnormalities in society. According to integrity of the Qur’an that Allah has introduced, it is expected to present appropriate examples which are practical for all humans in all periods of time. Thus, it ensures that these teachings are able to be put in action. The Qur’an teaches human to create moral virtues and destroys the moral vices through uttering these doctrines and practical methods like mentioning examples of prophets, their stories, and comportments against social deviances as embodiments of divine teachings. This issue is more significant in the period of youth when human’s personality and their emotions are not stable and probable wrong doings are more expected. What have been examined in this paper include some ethical principles such as the principle of honoring the personality, admonition, being on time, also some methods such as using good words, politeness, reason, instructions, preaching the good, allegory, contrast, clarity, negligence and ignorance about others’ unwanted mistakes, leniency and taking easy, warning and missionary.
    Keywords: Pattern, Moral pattern, Moral deviations}
  • محمود قیوم زاده*، حسین شاه بازپور

    الگوی قرآن شناخت پیشرفت انسان در بعد فردی، ایده و چشم انداز سامان مند کلی رشد و پیشرفت فرد انسانی مبتنی بر مبانی نظری برگزیده قرآنی و اندیشه قرآن شناخت رشد است.
    هدف رشد انسان، منطبق بر هدف آفرینش انسان است. در واقع، این مساله از خصوصیات قرآن کریم است که هدف تربیت و رشد انسان را عبارت از همان هدفی می د اند که انسان برای آن آفریده شده است.
    اندیشه رشد و پیشرفت در نظام جامع آموزه های قرآن کریم، ایده و چشم انداز کلی رشد در نظام جامع آموزه های قرآنی است که جهت گیری رشد فرد انسانی را در دو بعد مادی و معنوی، به سمت غایت رشد؛ یعنی «قرب الاهی»، در بستر جریانی به نام عبودیت و با تصویر سطوح جریان رشد؛ یعنی اسلام، ایمان، تقوا، ایمان، اخبات و اعتصام و توسل شکل می د هد، به گونه ای که همه افراد جامعه بشری می توانند مخاطب آن قرار گیرند و رشد یابند.

    کلید واژگان: الگو, رشد, پیشرفت, عبودیت, قرب الاهی, مبانی, اندیشه, شاخص}
    Dr. Mahmoud Gayumzadeh, Hossein Shahbaz Pour

    Quranic development pattern with emphasis on individualism is an efficient idea and outlook of individuals based on Quranic theories and its thoughts. The aim of human growth is based on his creation. In fact, this is one of Quran’s criteria in which introduce the aim of human being’s growth as an aim of his creation.
    Quran’s thought in its general system have its idea and thought to leads human being growth in two material and spiritual aspects to its end which is “God’s Satisfaction” on the road of worship and its level: Islam, Faith, Virtue, AKBAT& ETESAM& TAVASSOL, for all human being.

    Keywords: Pattern, Growth, Development, Worship, God's satisfaction, Basics, Thoughts, Indicator}
  • محمدرضا ستوده نیا، محمد جانی پور*
    استخراج الگوها و مدل های مدیریت اسلامی، دغدغه ای است که درطول سالیان اخیر بسیاری از پژوهشگران را به سمت مطالعات تاریخی تطبیقی کشانده است. این مهم گرچه امکان پذیر و کارآ بوده، انتخاب روش های وصول به این الگوها و حوزه های مطالعاتی نیز درخور توجه است.
    استفاده از روش های تحقیق مناسب در حوزه علوم انسانی، به ویژه در مطالعات تاریخی دینی، به پژوهشگر کمک می کند درک بهتری از چگونگی روند وقوع حوادث تاریخی و زمینه های شکل گیری متون دینی در آن شرایط و گفتمان حاکم بر آن عصر پیدا و درنهایت الگوهای مدیریتی آن را استخراج کند.
    وقوع جنگ های سه گانه جمل، صفین و نهروان در زمان حکومت امیرالمومنین(ع)، ازجمله بحران های سیاسی اجتماعی است که باعث ایجاد تفرقه در امت و جغرافیای اسلام، تضعیف اقتدار رهبری و لطمه خوردن مقبولیت عمومی جامعه اسلامی شده بود. این جنگ های داخلی به تحریک افرادی صورت می گرفت که نفاق آنان مانع از کشف حقیقت برای جامعه اسلامی می شد؛ از این رو، بررسی رفتار حضرت علی(ع) در مدیریت این بحران ها می تواند کمک شایانی به مدیریت بحران های مشابه در عصر حاضر بکند.
    استخراج الگوی مدیریت این بحران ها ازخلال مطالعه مکتوبات نگاشته شده حضرت علی(ع) به روش تحلیل محتوای کمی و کیفی، هدفی است که در این مقاله دنبال می شود.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: امیرالمومنین علی(ع), مکاتبات, الگو, مدیریت بحران, تحلیل محتوا}
    Mohammed Reza Sotudenia, Mohammad Janipour
    Extracting patterns and models of management is a concern over the recent years and has led many researchers toward comparative historical studies. Although this is feasible and efficient، selection of models and methods to access this area of study is also noteworthy. Using appropriate research methods in the field of humanities، especially historical and religious studies help the researcher to have better understanding of how historical events and issues shaping the religious texts in that conditions and the dominated discourse in that era and eventually find its management patterns. Battles of Jamal، Siffin and Nehru in the reign of Imam Ali (AS) were the social and political crises which cause divisions in the Muslim community، undermining public acceptance of authority and leadership and loss of Muslim community public acceptance. These wars took place at the instigation of those who deny the truth of hypocrisy for the Muslim community; hence، studying the behavior of Imam Ali (AS) in crisis management can help to do the same today. Extracting Patterns to manage these crises through studying Imam Ali (AS) ’s letters using quantitative and qualitative content analysis methods are the goal pursued in this paper.
    Keywords: Imam Ali (AS), letters, pattern, crisis management, content analysis}
  • Somayyeh Hasanaliyan
    Emulation method is among the most significant, training methods currently available to man. Both religious and scientific literature refers to it as the most important training method. The significance of this method is related to its particular role and function in training. Now that the worldly patterns are frequently introduced and human beings are constantly influenced by a variety of secular values, on the one hand, and that the big young population of our country and the current generation are under the influence of the sentiments of the diverse patterns of the present unruly world, on the other, we need to introduce our superior patterns. Hazrateh Zeinab (s. a.) is a great lady who shouldered a very significant responsibility in conveying the message of the Karbala Episode to the world. Her words and deeds in the Karbala Episode and after that made a character out of her that is a perfect role model not only for Muslim women but for the whole human community. If she wasn’t involved in the Karbala Episode and if she didn’t give her eloquent sermons after this event, Imam Hussein’s (a. s.) cry would be muffled and Yazid could fulfill his desires. In this article, examining the character and sermons of Hazrateh Zeinab (s. a.), we discuss the patterns and lessons which we can get from this great lady. Following these patterns and institutionalizing them in themselves, Muslims can now firmly resist the enemies of God and His religion.
    Keywords: Hazrateh Zeinab, pattern, faith, fighting oppression, bravery}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال