جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ابن قولویه » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »
تکرار جستجوی کلیدواژه « ابن قولویه » در نشریات گروه « علوم انسانی »-
در اصطلاح علم رجال، توثیقی که بر مبنای آن در یک حکم یا گزاره، عده ای مشمول وصف وثاقت از طرف عالم رجالی می گردند، توثیق عام نامیده می شود. توثیقات عام، یکی از ابزارهای پرکاربرد رجالیون است و تقریبا تمام رجالیون متقدم و متاخر از آن به عنوان یکی از شیوه های اثبات وثاقت زنجیره اسناد روایات بهره برده اند. از جمله: توثیق اصحاب اجماع، مشایخ ثقات، روایات ابن ابی عمیر، اسناد روایات تفسیر قمی و اسناد کتاب کامل الزیارات. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی یک مورد از مصادیق توثیقات عام تحت عنوان «وثاقت راویان اسناد کتاب کامل الزیارات» مطرح و به بحث پیرامون آن پرداخته شده است. ازجمله دانشمندانی که دیدگاه خود را درباره این مورد از مصادیق توثیقات عام بیان کرده اند، آیت الله خویی و آیت الله سبحانی هستند که نظرات ایشان در این پژوهش، بیان و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجه به دست آمده این که دیدگاه آیت الله خویی درباره توثیق راویان اسناد «کامل الزیارات» به دلیل وجود راویان فاسد المذهب و کذاب در اسناد روایات رد و دیدگاه آیت الله سبحانی در این زمینه تایید می گردد.
کلید واژگان: توثیق عام, کامل الزیارات, ابن قولویه, آیت الله خویی, آیت الله سبحانی} -
برای بهره گیری از منابع دینی احراز اعتبار آنها ضروری است. در مسیر اعتبارسنجی این آثار می بایست از راه های مورد اطمینان ورود کرد. یکی از مولفه های موثر در اعتبار یک اثر علمی، شخصیت و منزلت مولف آن است.کتاب کامل الزیارات اثر جعفر ابن قولویه قمی(م368ق)است.امروزه نسخه موجود این کتاب ، به روایت یکی از شاگردان مولف، یعنی بوشنجی است.در سال های اخیر انتساب این اثر به مولف مشهورش از سوی یکی از پژوهشگران معاصر مورد تردید قرار گرفته و این تردید ناشی از بروز ابهاماتی در این زمینه است.نوشتار حاضر به بررسی ابهامات در رابطه با انتساب کتاب کامل الزیارات به مولف مشهور آن یعنی جعفر بن محمد ابن قولویه پرداخته است.در این مسیر با استفاده از به کارگیری قراین متعدد و به روش تحلیلی-کتابخانه ای،به نقد اشکالات و ابهامات در رابطه با این کتاب پرداخته و راه را برای داوری منصفانه در رابطه با این کتاب برنمایانده شده است.نتیجه بررسی منابع مکتوب و نسخ خطی کامل الزیارات بدین قرار است:1.این کتاب اثر جعفر بن محمد ابن قولویه بوده و راوی آن حسین بن احمد بن مغیره بوشنجی است 2.راوی کتاب افزوده هایی اندک(حدود 5 افزوده)-با نشانه گذاری مناسب- بر کتاب داشته است3.نام صحیح و کامل کتاب،کتاب کامل الزیارات است4.روایت از مجهولان یا ناشناسان در این اثر و دیگر کتب قدما به دلیل مبنای ایشان در اعتبارسنجی بوده و نمی توان آن را نشانه ای بر ضعف میراث روایی شیعه و یا نشانه ای از نگارش این کتب به دست افراد ضعیف و ناشناس و نفی آنان از مولفان اصلی شان دانست.
کلید واژگان: افزوده نگاری, کامل الزیارات, اعتبارسنجی, ابن قولویه, بوشنجی}It is necessary to validate religious sources in order to use them. In the path of validation of these works, one must enter through reliable ways. One of the effective components in the credibility of a scientific work is the personality and status of its author. The complete book of Al-Ziyarat is the work of Ja'far Ibn Qalwiya Qomi (AD 368 AH). The attribution of this work to its famous author has been questioned by one of the contemporary scholars and this doubt has arisen due to ambiguities in this field. is written. In this way, by using various evidences and in an analytical-library method, the problems and ambiguities related to this book have been criticized and the way to a fair judgment in relation to this book has been presented.The result of the review of written sources and complete manuscripts of the pilgrimages is as follows: 1. This book is the work of Ja'far ibn Muhammad Ibn Qalwiya and its narrator is Hosayn ibn Ahmad ibn Mughirah Bushnaji. Kamil al-Ziyarat is 4. The narration of the unknown or anonymous in this work and other ancient books is due to their basis in validation and cannot be a sign of the weakness of the Shiite narrative heritage or a sign of writing these books by weak and unknown people and their rejection of The authors knew their origin.
Keywords: Add to a post, Kamil al-Ziyarat, Validation, Ibn Qalwiya, boshnji} -
ابن قولویه محدث و فقیه متقدم شیعی، از خاندانی محدث بود. وی تاثیرگذارترین استاد شیخ مفید بود و محدثان و بزرگان نامداری چون شیخ صدوق و ابن غضایری نزدش شاگردی کرده اند. حیات علمی وی در مکتب حدیث قم آغاز شد و پس از فعالیت در چند بوم حدیث مهم شیعه، در بغداد وفات یافت. نقش وی در انتقال حدیث و کتب راویان میان این بوم ها و سرزمین های اسلامی، در سده چهارم موثر و کارآمد بود. او در خراسان، ماوراءالنهر و مناطق مختلف عراق و مصر به تعلیم و تعلم حدیث پرداخت. مطالعه اسامی کتاب ها و برخی اعتقادات ابن قولویه نشان می دهد او از اساتید و اعتقادات شیعیان خراسان مانند عیاشی و برخی باورهای اسماعیلیه، بیش از سایر بلاد تاثیر گرفته است. محصول این سفرها فقط کتاب کامل الزیارات نبود، بلکه بیست کتاب با موضوعات فقهی به او نسبت داده شده است. این پژوهش با اشاره به تجارب و تحلیل دستاوردهای حضور وی در شهرهای مختلف، کوشیده است درباره سبب وانهاده و کنار زده شدن ابن قولویه که اندکی پس از وفات وی رخ داده، کاوش کند. دیدگاه فقهی مشهور ابن قولویه، نظریه عددیه است که به نظر می رسد افزون بر اوضاع علمی، فرهنگی و اجتماعی سده چهارم و پنجم، این رای هم به طور خاص، در باقی نماندن نشان علمی از فقیهی نامدار چون او، سهم عمده ای داشته باشد.
کلید واژگان: ابن قولویه, تاریخ حدیث, رجال, تاریخ فقه اثری, تاریخ شیعه امامیه}Hadith Studies, Volume:13 Issue: 26, 2021, PP 81 -112Ibn Qūliwayh, a traditionist and the first Shiite jurist was from a traditionist family. He is the most influential teacher of Shaikh Mofid, and famous narrators and great scholors such as Shaikh Saduq and Ghaḍā’irī learned from him. His scientific life began in the school of hadith in Qom, and he died after working in several areas of important Shiite hadith in Baghdad. His role in transmitting hadith and narrators' books between these Islamic lands was effective and efficient in the fourth century. He taught Hadith in Khorasan, Transoxiana, various parts of Iraq and Egypt. Studying the names of the books as well as some of Ibn Qūliwayh's beliefs shows that he was more influenced by the teachers and beliefs of the Shiites of Khorasan, such as ‘Ayyashi and some Ismaili beliefs, than other countries. The product of these travels was not only Kamil al-Zyiarat, but also twenty books on jurisprudential topics. Referring to the products and analysis of the achievements of his presence in different areas, this study tried to investigate the reason why he was not accepted after his death. Ibn Qūliwayh's well-known jurisprudential view is the theory of numbers, which, in addition to the scientific, cultural and social conditions of the fourth and fifth centuries, seems to have played a major role in omitting any scientific mark from a famous jurist like him.
Keywords: Ibn Qūliwayh, history of hadith, rijal, history of narrative jurisprudence, history of Imami Shiit} -
ابن قولویه از محدثان قمی در سده چهارم بوده که سال های پایانی عمر خود را در بغداد سپری کرده است و محدثان و عالمان بزرگی همچون غضایری و شیخ مفید از او بهره برده اند؛ اما اکنون از آثار و آراء وی نشان کمی در دست است. میزان تاثیرگذاری ابن قولویه بر حدیث بغداد را می توان در دو کتاب رجالی فهرست نگاری شیعه، الرجال نجاشی و الفهرست طوسی نشان داد. پنجاه و دو راوی صاحب کتاب در این دو منبع، به واسطه ابن قولویه معرفی و طریق داده شده اند که چهل راوی را تنها ابن قولویه در الرجال نجاشی نقل کرده است. برخی از آن ها مانند احادیث سعد بن عبدالله اشعری، الرجال کشی و کتاب های فقهی ابن ابی عقیل مهمترین متون منتقل شده توسط ابن قولویه به منابع حدیثی بغداد در سده چهارم بوده است. به رغم بهره فراوان نجاشی، شیخ طوسی از طرق و اسناد ابن قولویه یاد نکرده و حتی در موارد مشابه، طرق ضعیفی مانند طرق ابن بطه را جایگزین وی کرده است. توجه به سفرهای ابن قولویه نشان می دهد، او بیش از همه، کتاب های محدثان قم و ری، و سپس دیگر حوزه های حدیثی ایران مانند خراسان و سمرقند را به بغداد آورده است. همچنین، سفر ابن قولویه به مصر و دیگر شهرهای عراق، سبب بازگرداندن اسناد و دفاتر کهن محدثان کوفی به بغداد شده است. آراء خاص و مشخص ابن قولویه در پس آراء شاگردان بزرگ و نسل های بعدی مانند شیخ مفید و شیخ طوسی، حل و محو شده است؛ اما تاثیر او در انتقال حدیث قم به بغداد قابل اغماض و چشم پوشی نیست.
کلید واژگان: ابن قولویه, تاریخ حدیث, الرجال نجاشی, حوزه های حدیثی, محدثان قمی}Ibn Qūliwayh was one of the traditionists of Qom in the fourth century, who spent last years of his life in Baghdad and great traditionitsts and scholars such as Ghaḍā’irī and Shaikh Mufīd learned from him. However, few information of him and his works are at hand today. Ibn Qūliwayh's influence on Baghdad’s Hadith may be illustrated in two Shiite bibliographical books of Najāshī’s Al-Rijāl and Ṭūsī’s Al-Fehrest. The fifty-two narrators, who own books, in these two sources were introduced and chained by Ibn Qūliwayh, citing forty ones in Najāshī’s Al-Rijāl. Some of them, such as the hadiths of Sa‘d bin Abdullah Ash‘arī, al-Rijāl by Kashī, and the jurisprudential books by Ibn Abi ‘Aqīl, were the most important books transmitted by Ibn Qūliwayh to the hadith sources at fourth-century in Baghdad. In spite of the great use of Najāshī, Shaikh Ṭūsī did not mention Ibn Qūliwayh's ways and chains, and even sometimes substituted weak chains such as those of Ibn Buṭṭa in similar cases. A glance at the Ibn Qūliwayh's travels shows that he brought the books of the traditionists of Qom and Rey, and then other Iranian hadith centers such as Khorasan and Samarqand to Baghdad, more than others. Also, Ibn Qūliwayh's travel to Egypt and other cities of Iraq caused to bring the old hadith documents and notebooks of Kufa back to Baghdad. Ibn Qūliwayh's particular ideas were interpolated by his disciples and subsequent generations, including Shaikh Mufīd and Shaikh Ṭūsī, but his influence on transmitting the hadith of Qom to Baghdad cannot be neglected.
Keywords: Ibn Qūliwayh, Traditionists of Qom, Najāshī’s Al-Rijāl, Hadith Schools, History of Hadith} -
یکی از استادانی که شیخ صدوق از وی روایات فراوانی را گزارش نموده است دانشوری است به نام «جعفر بن محمد بن مسرور» که از وی هیچ شرح حالی در دست نیست. برخی دانشمندان ادعا کرده اند که وی همان «جعفر بن محمد بن قولویه» محدث معروف شیعه است. این نوشتار به نقد این دیدگاه می پردازد. نگارنده چند دلیل برای رد این ادعا فرادید می نهد که از آن جمله است:درگذشت «ابن مسرور» پیش از «ابن قولویه»، تفاوت آشکار میان مشایخ «ابن مسرور» و «ابن قولویه»، اختلاف طبقه شاگردان ابن قولویه با شاگردان ابن مسرور و قراین پیرامونی آن، ناهمگونی روشن میان اسناد ابن مسرور و ابن قولویه و سرانجام تفاوت های گسترده میان اسناد شیخ صدوق و ابن قولویه.
کلید واژگان: ابن مسرور, ابن قولویه, شیخ صدوق} -
این نوشتار به بررسی سفر های علمی «ابن قولویه قمی» محدث بلند آوازه شیعه به برخی مناطق جهان اسلام آن روزگار و رهاوردهای این سفرها می پردازد. پرسش اساسی این است که بر پایه داده های تاریخی و رجالی موجود، ابن قولویه به چه شهرهایی سفر کرده و در هر شهر از چه مشایخی حدیث شنیده است و تاثیر این شنیده ها را در نگارش کامل الزیارات چگونه می توان تحلیل کرد؟ با بررسی های انجام گرفته روشن گشت ابن قولویه به سه منطقه « ری»، «عسکر مکرم» و «مصر» سفر کرده است. او در ری میراث حدیثی «الحسین بن علی الزعفرانی» را شنیده است و در عسکر مکرم اجازه روایت میراث حدیثی علی بن مهزیار الاهوازی را از «ابوعبدالرحمن محمدبن احمدبن الحسین العسکری» دریافت نموده است. ابن قولویه به مصر هم سفری داشته که در آن از «محمد بن احمد بن إبراهیم بن سلیمان ابو الفضل الجعفی الکوفی معروف به «الصابونی» ،«ابو عیسی عبید الله بن الفضل الطایی النبهانی»، «ابو علی احمد بن علی بن مهدی الرقی الانصاری» و «ابوالحسین احمدبن عبدالله بن علی بن اسحاق الناقد» حدیث شنیده است . ابن قولویه از مسموعات خود در این سفرها به عنوان منبعی برای تالیف کامل الزیارات بهره برده است.کلید واژگان: ابن قولویه, کامل الزیارات, سفرهای علمی, منابع حدیثی, حوزه های حدیثی}This paper studies the trips of Ibn Qūlawayh, great and famous Shi’a tradition narrator, to the different places of the Islamic world of his time and the results of these trips. The main questions in this regard are that, based on the historical and bio-bibliographical information, which cities were visited? In each city from which scholars he heard traditions? and what was the effect of these hearings in the writing of Kāmil al-zīyārāt? According to the researches done, we realized that Ibn Qūlawayh visited three regions of Rey, Askar Mokram and Egypt. In Rey, he heard the hadith legacy of Hussain ibn Ali al-Za’farāni and in Askar Mokram, he received the permission to narrate the hadith legacy of Ali ibn mahzīār al-Ahvāzi from Muhammad ibn Ahmad ibn Hussain al-Askari. Ibn Qūlawayh also had a trip to Egypt, during which he heard hadith from Muhammed ibn Ahmad ibn Ibrahim ibn Suleiman al-Faḑl al-je'fi al-Kufi, known as al-Sabuni, Abū Iṣa Obeid Allah bin al-Faḑl al-ta'ī al-Nābhānī, 'Abu Ali' Ahmad ibn Ali ibn Mahdi al-Raggi al-Ansari and Abul-Hussain Ahmad bin Abdullah bin Ali bin eshaq al-Naqed. Ibn Qūlawayh used the things he heard in this trip as the sources to write the book Kāmil al-zīyārāt.Keywords: Ibn Qūlawayh, Kāmil al-zīyārāt, Scientific Trips, Hadith Sources, Hadith Areas}
-
در مفاد شهادت ابن قولویه در مقدمه به وثاقت راویان کتاب کامل الزیارات اختلاف نظر وجود دارد. برخی وثاقت تمامی افراد واقع در این کتاب را برداشت کرده اند؛ اما این دیدگاه به ویژه با توجه به نقض های بسیار آن نادرست است؛ بلکه ابن قولویه تنها به وثاقت و امامی مذهب بودن مشایخ مستقیم خود شهادت می دهد. افزون بر این از مقدمه بر می آید که ابن قولویه در مشایخ با واسطه از راویان شاذ نقل نمی کند؛ مگر اینکه واسطه این نقل، راویان مشهور باشند.کلید واژگان: ابن قولویه, کامل الزیارات, توثیقات عامه, مشایخ}
-
فصلنامه شیعه پژوهی، پیاپی 12 (پاییز 1396)، صص 107 -140روایات مربوط به مقتل امام حسین (ع) در کاملالزیارات، تالیف ابن قولویه، بخش گسترده ای از این کتاب را دربرگرفته است. طرق حدیثی غالب در کتاب کاملالزیارات، مسند و متصل است؛ اما با بررسی متن روایات ابن قولویه، می توان دریافت که مولف با نقل روایات ویژه ای، هدف اصلی نهضت امام را تحت تاثیر دیدگاه ویژه ای قرار داده است؛ هدفی که بن مایه های آن را در کتب اهل سنت می توان یافت. روایات وی در حوزه حوادث غیرطبیعی پس از شهادت امام که بخشی از آن در کتب متقدم اهل سنت یافت می شود و طرق مولف نیز همان طرق اهل سنت است، درخور دقت و توجه است. این مقتل در برخی موارد با وقایع مسلم یا روایات تاریخی ناسازگار است و در مواردی شان امام معصوم (ع) خدشه دار شده است و به جهت شخصیت تاثیرگذار مولف و اتصال اسناد وی، پایه و اساسی برای نقل علمای شیعی در قرن های بعد شده استکلید واژگان: کامل الزیارات, مقتل الحسین (ع), ابن قولویه, روایات عاشورایی, تحریفات}The narrations related to Imam Hussein's Imam Hossein's Kamel Al-Ziarat have included a large part of this book. The authoritative dignity of this book does not allow us to evaluate and investigate the narratives of the book. Qulavaih and others have written, based on the ancients, anecdotal books, however, we are obliged to examine the narrations of these books in order to prevent the introduction of wrong doctrines to the Shiites, According to the instructions of the infallibles, let us turn Shia away from the devastation. The Hadiths are dominant in in this book, continuous and connected. But reviewing the text of the narrations of Ibn Qulavaih, it can be seen that the author, by quoting specific narrations, influenced the main purpose of Imam's movement in a special viewpoint, the purpose of which is found in Sunni books. His narratives in the field of abnormal events after the martyrdom of the Imam, some of which are found in the early Sunnite books, and the author's ways are the same way of the Sunni, are worthy of attention. His narrations about Imam Husayn and the day of Ashura in addition to textual disturbances, are sometimes incompatible with certain historical events, and the status of the infallible Imams and author's influential personality and the attachment of his documents, he has become the basis for the translation of Shia scholars in the following centuriesKeywords: Kamel Al ziarat, Martyrdom of Imam Husayn, Ibn Qulavaih, Ashura accounts, Distortions}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.