به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امامت و هدایت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « امامت و هدایت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • ابراهیم عبدی

    هدایت، برترین وظیفه حجج الهی علیهم السلام است. همه گفتارها و رفتارهای ایشان ذیل مفهوم هدایت انسان جای میگیرد. نادیده انگاری این تکلیف در تحلیل رفتار حجت های الهی، تحلیلگر را دچار سردرگمی میکند. قرآن کریم راه هدایت را تبیین کرده و میتوان با کنارهم قراردادن آیات کریمه، فرایندی را برای آن تصویر کرد. این نوشتار بر آن است تا نظامواره هدایت را در قرآن کریم آیه، طراحی کرده است. در 315 به تصویر بکشد. از این رو شاخصه های هفت گانه ای برگرفته از مباحث ادبی، تفسیری و اصولی مطرح شده و واژگان همنشین مورد توجه »هدایت«بررسی مشتقات قرار میگیرد.

    کلید واژگان: خدامحوری, رشد انسان, امامت و هدایت, کلام نقلی, تفسیر موضوعی}
  • محمد مهدی حائری پور
    براساس آیات قرآن کریم، امامت یک اصل مسلم قرآنی است که در آیات متعدد از آن بحث شده است. علاوه بر این در برخی از آیات ضرورت امام در هر قوم و ملتی به تصریح بیان گردیده که از جمله آنها آیه هدایت (یا انذار) است که می فرماید:... إنما انت منذر ولکل قوم هاد؛ در تببین مراد از هادی در این آیه کلمات زیادی در تفاسیر شیعه و اهل سنت آمده است ولی شیعه عموما معتقد است که بر اساس مفاد آین آیه ونیز به دلیل روایات فراوان مراد از هادی علی بن ابی طالب و فرزندان معصوم اوست.
    کلید واژگان: امامت, هدایت, منذر, هادی, قوم, علی بن ابی طالب}
  • محمدعلی اردستانی
    اصل «امامت»، از بنیادی ترین اصول مذهب امامیه است که در ساحت های گوناگون تحلیل شده است. علامه طباطبایی در این زمینه تحلیلی مبتنی بر مابعدطبیعت متعالی صدرایی دارد که آن را به گونه ابتکاری در ساحت قرآن آشکارکرده است. در میان مبانی مابعدطبیعی این مقوله قریب ترین آن ها، پذیرش ملکوت و وجه امری اشیا در برابر ناسوت و وجه خلقی اشیا است. بر اساس این مبنا و تحلیل، امامت به معنای مطلق هدایت نیست، بلکه به معنای هدایتی است که به امر الاهی صورت می گیرد؛ امری که قرآن آن را «ملکوت» خوانده و وجه دیگری از خلقت است که وجه مواجهه خلق با خدای سبحان بوده و از قیود زمان و مکان طاهر و مطهر است و از تغییر و تبدیل خالی. امام هدایت کننده‏ای است که با در اختیار داشتن امری ملکوتی، هدایت می‏کند. این نوشتار، آن مبنای مابعدطبیعی را در دو ساحت «محض» و «استنباطی» در کنار این تحلیل از امامت نشانده و در سیری منطقی و پردازشی تحلیلی، این حقیقت بنیادی قرآن را آشکار سازی کرده است.
    کلید واژگان: امام, امامت, هدایت, امر, خلق, ابراهیم7, علامه طباطبایی}
    Muhammad Ali Ardestani
    The principle of “Imamate” is the most fundamental principle of Shiite religion that is analyzed in several aspects. In this regard¡ Allameh Tabatabaei has an analysis based on Sadra’s transcendental metaphysics and has revealed it in an innovative way at the Holy Qur’an’s realm. Among the fundamentals of the metaphysics¡ the most proximate one is the issue of acceptance of the celestial world and the spiritual aspect of things against the material world and the creational aspect of things. Based on this principle and analysis¡ Imamate does not mean only the absolute guidance¡ rather it refers to a guidance which happens according to the Divine Command; a Command which the Holy Qur’an refers to it as the “spiritual world” and it is another aspect of the creation which is the aspect of human facing the Glorified God pure from the constraints of time and space and free from any change and transformation. Imam is a director who guides people by knowing the spiritual world. This paper has placed the basis of metaphysics in the two aspects of “implicit” and “inferential” next to this analysis of the Imamate and has revealed this fundamental fact of the Holy Qur’an in a logical movement and analytical processing.
    Keywords: Imam, Imamate, guidance, command, human, Ibrahim, Allameh Tabatabaei}
  • مهدی ممتحن
    امامت یکی از رحمتهای الهی است که برای بشر در نظر گرفته شده و پروردگار منان بارها ارزش والای آنان را در آیات قرآن کریم به شکلی واضح و قرینه دار بیان کرده است که اهل علم می توانند آن را درک کنند. اهل بیت افراد عادی بودند که به این مقام رسیدند، آن گونه که پیامبرگرامی فرمود: «انما انا بشر مثلکم یوحی الی انما إلهکم اله واحد». ائمه علیهم السلام همه یک درجه و یکسان نبودند و هر کدام مقامی خاص داشتند. خداوند نعمت وجود اهل بیت و اهل عصمت را به انسان عطا کرده است تا هرگز از راه هدایت دور نشود.
    کلید واژگان: قرآن, امامت, هدایت, آیه تطهیر, شعر}
    Mahdi Momtahen
    Pontificate is one the God’s mercies which has been considered for human; God has elaborated Pontificate frequently in the Holy Quran and mentions that the people of science would understand and perceive it. Ahl-e Beit were common people who have reached such positions. They did not have the same degree and were not in the same position. He has shown the path to the human by Ahl- Beit in order to prevent perversion.
    Keywords: Quran, Imamate, guidance, the verse of purification, Poem}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال