جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کامل الزیارات » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »
تکرار جستجوی کلیدواژه « کامل الزیارات » در نشریات گروه « علوم انسانی »-
در اصطلاح علم رجال، توثیقی که بر مبنای آن در یک حکم یا گزاره، عده ای مشمول وصف وثاقت از طرف عالم رجالی می گردند، توثیق عام نامیده می شود. توثیقات عام، یکی از ابزارهای پرکاربرد رجالیون است و تقریبا تمام رجالیون متقدم و متاخر از آن به عنوان یکی از شیوه های اثبات وثاقت زنجیره اسناد روایات بهره برده اند. از جمله: توثیق اصحاب اجماع، مشایخ ثقات، روایات ابن ابی عمیر، اسناد روایات تفسیر قمی و اسناد کتاب کامل الزیارات. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی یک مورد از مصادیق توثیقات عام تحت عنوان «وثاقت راویان اسناد کتاب کامل الزیارات» مطرح و به بحث پیرامون آن پرداخته شده است. ازجمله دانشمندانی که دیدگاه خود را درباره این مورد از مصادیق توثیقات عام بیان کرده اند، آیت الله خویی و آیت الله سبحانی هستند که نظرات ایشان در این پژوهش، بیان و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجه به دست آمده این که دیدگاه آیت الله خویی درباره توثیق راویان اسناد «کامل الزیارات» به دلیل وجود راویان فاسد المذهب و کذاب در اسناد روایات رد و دیدگاه آیت الله سبحانی در این زمینه تایید می گردد.
کلید واژگان: توثیق عام, کامل الزیارات, ابن قولویه, آیت الله خویی, آیت الله سبحانی} -
برای بهره گیری از منابع دینی احراز اعتبار آنها ضروری است. در مسیر اعتبارسنجی این آثار می بایست از راه های مورد اطمینان ورود کرد. یکی از مولفه های موثر در اعتبار یک اثر علمی، شخصیت و منزلت مولف آن است.کتاب کامل الزیارات اثر جعفر ابن قولویه قمی(م368ق)است.امروزه نسخه موجود این کتاب ، به روایت یکی از شاگردان مولف، یعنی بوشنجی است.در سال های اخیر انتساب این اثر به مولف مشهورش از سوی یکی از پژوهشگران معاصر مورد تردید قرار گرفته و این تردید ناشی از بروز ابهاماتی در این زمینه است.نوشتار حاضر به بررسی ابهامات در رابطه با انتساب کتاب کامل الزیارات به مولف مشهور آن یعنی جعفر بن محمد ابن قولویه پرداخته است.در این مسیر با استفاده از به کارگیری قراین متعدد و به روش تحلیلی-کتابخانه ای،به نقد اشکالات و ابهامات در رابطه با این کتاب پرداخته و راه را برای داوری منصفانه در رابطه با این کتاب برنمایانده شده است.نتیجه بررسی منابع مکتوب و نسخ خطی کامل الزیارات بدین قرار است:1.این کتاب اثر جعفر بن محمد ابن قولویه بوده و راوی آن حسین بن احمد بن مغیره بوشنجی است 2.راوی کتاب افزوده هایی اندک(حدود 5 افزوده)-با نشانه گذاری مناسب- بر کتاب داشته است3.نام صحیح و کامل کتاب،کتاب کامل الزیارات است4.روایت از مجهولان یا ناشناسان در این اثر و دیگر کتب قدما به دلیل مبنای ایشان در اعتبارسنجی بوده و نمی توان آن را نشانه ای بر ضعف میراث روایی شیعه و یا نشانه ای از نگارش این کتب به دست افراد ضعیف و ناشناس و نفی آنان از مولفان اصلی شان دانست.
کلید واژگان: افزوده نگاری, کامل الزیارات, اعتبارسنجی, ابن قولویه, بوشنجی}It is necessary to validate religious sources in order to use them. In the path of validation of these works, one must enter through reliable ways. One of the effective components in the credibility of a scientific work is the personality and status of its author. The complete book of Al-Ziyarat is the work of Ja'far Ibn Qalwiya Qomi (AD 368 AH). The attribution of this work to its famous author has been questioned by one of the contemporary scholars and this doubt has arisen due to ambiguities in this field. is written. In this way, by using various evidences and in an analytical-library method, the problems and ambiguities related to this book have been criticized and the way to a fair judgment in relation to this book has been presented.The result of the review of written sources and complete manuscripts of the pilgrimages is as follows: 1. This book is the work of Ja'far ibn Muhammad Ibn Qalwiya and its narrator is Hosayn ibn Ahmad ibn Mughirah Bushnaji. Kamil al-Ziyarat is 4. The narration of the unknown or anonymous in this work and other ancient books is due to their basis in validation and cannot be a sign of the weakness of the Shiite narrative heritage or a sign of writing these books by weak and unknown people and their rejection of The authors knew their origin.
Keywords: Add to a post, Kamil al-Ziyarat, Validation, Ibn Qalwiya, boshnji} -
زیارت رمز جاودانگی فرهنگ اهل بیت: و تجدید میثاق پیروان معصومان با آنان است. «زیارتنامه های ماثور» (متنی که از سوی ایمه: به منظور زیارت ایشان صادر شده است) آموزش دهنده چگونگی برقراری ارتباط و ابراز ارادت، وفا و مودت زایر به ایشان هستند. زیارت عاشورا از قدیمی ترین و معتبرترین زیارات ماثوره است که گنجینه ای از تعالیم عمیق معرفتی را آموزش می دهد. نسخه رایج این زیارت، که در دسترس عموم شیعیان است و همواره قرایت می شود، دارای عبارت «اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین» است که با مبانی دینی مفهوم جهاد ناسازگار است. در این پژوهش با روش تحلیل متن، نسخه های مختلف این زیارت با یکدیگر مقایسه، و نسخه کامل الزیارات « اللهم العن العصابه التی حاربت الحسین» با معیارها و شواهدی مانند قدمت، اعتبار منبع، سازگاری با بقیه متن، عرضه بر قرآن، شواهد ادبی و اصطلاحی بر عبارت نسخه مصباح المتهجد ترجیح داده شده است.
کلید واژگان: زیارت عاشورا, جاهدت الحسین, حاربت الحسین, کامل الزیارات, مصباح المتهجد}Pilgrimage is the secret of the immortality of the culture of the Ahl al-Bayt (as) and the renewal of the covenant of the followers of the Infallibles (as) with them. The Infallibles-originated pilgrimage prayers (zīāratnāmehāey mathūr) (texts written by the Imams (as) for their pilgrims) teach the pilgrims how to communicate with the Imams (as) and express their devotion, loyalty, and friendliness to them. Āshūrā pilgrimage prayer, as one of the oldest and most prestigious Infallibles-originated pilgrimage prayers (zīāratnāmehāey mathūr), teaches a treasure of deep epistemological concepts. The common version of this pilgrimage prayer, available to the Shiites and oftentimes recited, has the phrase “O’ Allah! Curse the group who Jahadat al Ḥusayn” which is incompatible with the religious principles of the concept of jihād. In this text-analysis research, different versions of this pilgrimage were compared with each other, and the phrase in Kāmil al-Zīyārāt, “O’Allah! Curse the group who harbat al-Husayn” was preferred to the phrase given by Miṣbāḥ al-Mutahajjid in terms of criteria and evidence, such as antiquity, source validity, compatibility with the rest of the text, presentation by the Qur’an, and literary and terminology evidence.
Keywords: Āshūrā pilgrimage, jahādat al-Ḥusayn, ḥarbat al-Ḥusayn, Kāmil al-Zīyārāt, Miṣbāḥ al-Mutahajjid} -
مزارات، دسته ای از تالیفات روایی هستند که احادیثی با موضوعات مربوط به زیارت، از جمله آداب و فضیلت و ثواب زیارت قبور پیامبر و خاندانش را در خود جای داده اند. سابقه نگارش چنین آثار روایی که به شیعیان اختصاص دارد، به قرن دوم باز می گردد و یکی از نخستین آثار یاد شده در فهارس، «مزار امیرالمومنین» از معاویه بن عمار دهنی (م175ق) می باشد. بعد از وی و تا زمان ابن قولویه نیز چیزی حدود 27 اثر دیگر در کتب فهارس نام برده شده که متاسفانه هیچ کدام به دست ما نرسیده است. کتاب کامل الزیارات تالیف ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمی (متوفی367 قمری) معروف به «ابن قولویه» قدیمی ترین اثری است که از گونه نگارشی خود (مزار نویسی) به دست ما رسیده است. این پژوهش به اثرپذیری و اثرگذاری کامل الزیارات نسبت به آثار قبل و بعد از خود اختصاص یافته است تا پاسخگوی این مسئله باشد که کامل الزیارات کتابی اثرگذار و منبع اصلی بسیاری از تالیفاتی بوده است که به روایات مزار پرداخته اند.
کلید واژگان: کامل الزیارات, مزارنویسی, کتب مزار}“Mazarat” is a group of writings based on the narrations that contain hadiths on topics related to pilgrimage, including the rituals, virtues and rewards of visiting the graves of the Prophet and his family. The history of writing such works of narration specifically by Shiites dates back to the second century and one of the first works mentioned in the index books is "Mazar of Amir al-Mo'menin" by Mu'awiyah Ibn ‘Ammar Dahni (175 AH). After him and until the time of Ibn Qulawayh, about 27 other works have been mentioned in the books of the indexes, but unfortunately none of them have reached us. Kamil al-Ziyarat written by Abu al-Qasim Ja'far ibn Muhammad ibn Qulawayh Qomi (d. 367 AH) known as "Ibn Qulawayh " is the oldest work that has come down to us from its type of writing (Mazarat). The present research is dedicated to how this book is influenced by the books before and its effect on its after works to answer the issue that Kamil al-Ziyarat has been an effective book and the main source of many works that have dealt with the narrations of Mazar.
-
این نوشتار به بررسی سفر های علمی «ابن قولویه قمی» محدث بلند آوازه شیعه به برخی مناطق جهان اسلام آن روزگار و رهاوردهای این سفرها می پردازد. پرسش اساسی این است که بر پایه داده های تاریخی و رجالی موجود، ابن قولویه به چه شهرهایی سفر کرده و در هر شهر از چه مشایخی حدیث شنیده است و تاثیر این شنیده ها را در نگارش کامل الزیارات چگونه می توان تحلیل کرد؟ با بررسی های انجام گرفته روشن گشت ابن قولویه به سه منطقه « ری»، «عسکر مکرم» و «مصر» سفر کرده است. او در ری میراث حدیثی «الحسین بن علی الزعفرانی» را شنیده است و در عسکر مکرم اجازه روایت میراث حدیثی علی بن مهزیار الاهوازی را از «ابوعبدالرحمن محمدبن احمدبن الحسین العسکری» دریافت نموده است. ابن قولویه به مصر هم سفری داشته که در آن از «محمد بن احمد بن إبراهیم بن سلیمان ابو الفضل الجعفی الکوفی معروف به «الصابونی» ،«ابو عیسی عبید الله بن الفضل الطایی النبهانی»، «ابو علی احمد بن علی بن مهدی الرقی الانصاری» و «ابوالحسین احمدبن عبدالله بن علی بن اسحاق الناقد» حدیث شنیده است . ابن قولویه از مسموعات خود در این سفرها به عنوان منبعی برای تالیف کامل الزیارات بهره برده است.کلید واژگان: ابن قولویه, کامل الزیارات, سفرهای علمی, منابع حدیثی, حوزه های حدیثی}This paper studies the trips of Ibn Qūlawayh, great and famous Shi’a tradition narrator, to the different places of the Islamic world of his time and the results of these trips. The main questions in this regard are that, based on the historical and bio-bibliographical information, which cities were visited? In each city from which scholars he heard traditions? and what was the effect of these hearings in the writing of Kāmil al-zīyārāt? According to the researches done, we realized that Ibn Qūlawayh visited three regions of Rey, Askar Mokram and Egypt. In Rey, he heard the hadith legacy of Hussain ibn Ali al-Za’farāni and in Askar Mokram, he received the permission to narrate the hadith legacy of Ali ibn mahzīār al-Ahvāzi from Muhammad ibn Ahmad ibn Hussain al-Askari. Ibn Qūlawayh also had a trip to Egypt, during which he heard hadith from Muhammed ibn Ahmad ibn Ibrahim ibn Suleiman al-Faḑl al-je'fi al-Kufi, known as al-Sabuni, Abū Iṣa Obeid Allah bin al-Faḑl al-ta'ī al-Nābhānī, 'Abu Ali' Ahmad ibn Ali ibn Mahdi al-Raggi al-Ansari and Abul-Hussain Ahmad bin Abdullah bin Ali bin eshaq al-Naqed. Ibn Qūlawayh used the things he heard in this trip as the sources to write the book Kāmil al-zīyārāt.Keywords: Ibn Qūlawayh, Kāmil al-zīyārāt, Scientific Trips, Hadith Sources, Hadith Areas}
-
در مفاد شهادت ابن قولویه در مقدمه به وثاقت راویان کتاب کامل الزیارات اختلاف نظر وجود دارد. برخی وثاقت تمامی افراد واقع در این کتاب را برداشت کرده اند؛ اما این دیدگاه به ویژه با توجه به نقض های بسیار آن نادرست است؛ بلکه ابن قولویه تنها به وثاقت و امامی مذهب بودن مشایخ مستقیم خود شهادت می دهد. افزون بر این از مقدمه بر می آید که ابن قولویه در مشایخ با واسطه از راویان شاذ نقل نمی کند؛ مگر اینکه واسطه این نقل، راویان مشهور باشند.کلید واژگان: ابن قولویه, کامل الزیارات, توثیقات عامه, مشایخ}
-
فصلنامه شیعه پژوهی، پیاپی 12 (پاییز 1396)، صص 107 -140روایات مربوط به مقتل امام حسین (ع) در کاملالزیارات، تالیف ابن قولویه، بخش گسترده ای از این کتاب را دربرگرفته است. طرق حدیثی غالب در کتاب کاملالزیارات، مسند و متصل است؛ اما با بررسی متن روایات ابن قولویه، می توان دریافت که مولف با نقل روایات ویژه ای، هدف اصلی نهضت امام را تحت تاثیر دیدگاه ویژه ای قرار داده است؛ هدفی که بن مایه های آن را در کتب اهل سنت می توان یافت. روایات وی در حوزه حوادث غیرطبیعی پس از شهادت امام که بخشی از آن در کتب متقدم اهل سنت یافت می شود و طرق مولف نیز همان طرق اهل سنت است، درخور دقت و توجه است. این مقتل در برخی موارد با وقایع مسلم یا روایات تاریخی ناسازگار است و در مواردی شان امام معصوم (ع) خدشه دار شده است و به جهت شخصیت تاثیرگذار مولف و اتصال اسناد وی، پایه و اساسی برای نقل علمای شیعی در قرن های بعد شده استکلید واژگان: کامل الزیارات, مقتل الحسین (ع), ابن قولویه, روایات عاشورایی, تحریفات}The narrations related to Imam Hussein's Imam Hossein's Kamel Al-Ziarat have included a large part of this book. The authoritative dignity of this book does not allow us to evaluate and investigate the narratives of the book. Qulavaih and others have written, based on the ancients, anecdotal books, however, we are obliged to examine the narrations of these books in order to prevent the introduction of wrong doctrines to the Shiites, According to the instructions of the infallibles, let us turn Shia away from the devastation. The Hadiths are dominant in in this book, continuous and connected. But reviewing the text of the narrations of Ibn Qulavaih, it can be seen that the author, by quoting specific narrations, influenced the main purpose of Imam's movement in a special viewpoint, the purpose of which is found in Sunni books. His narratives in the field of abnormal events after the martyrdom of the Imam, some of which are found in the early Sunnite books, and the author's ways are the same way of the Sunni, are worthy of attention. His narrations about Imam Husayn and the day of Ashura in addition to textual disturbances, are sometimes incompatible with certain historical events, and the status of the infallible Imams and author's influential personality and the attachment of his documents, he has become the basis for the translation of Shia scholars in the following centuriesKeywords: Kamel Al ziarat, Martyrdom of Imam Husayn, Ibn Qulavaih, Ashura accounts, Distortions}
-
زیارت عاشورا چهار طریق اصلی دارد که سه مورد از آن به امام محمدباقرR و دیگری به امام صادقR می رسد. دو طریق در کتاب مصباح المتجهد از شیخ طوسی و دو طریق دیگر در کتاب کامل الزیارات ابن قولویه نقل شده است. اگر کسی بتواند مبنای رجالی معروف در مورد راویان احادیث کتاب کامل الزیارات، یعنی وثاقت تمامی آن ها بپذیرد، بی نیاز از تفحص و بحث در مورد صحت این زیارت بوده و به آسانی، صدور آن از امام باقرR را می پذیرد. اما اگر کسی این مبنا را قبول نداشته یا مانند صاحب این نوشتار تنها مشایخ بلاواسطه را مشمول این قاعده بداند، باید در مورد آحاد روایان این زیارت به مطالعه و دقت علمی بپردازد. مبنای قدما در تصحیح روایت که وثوق به صدور را بیشتر اهمیت می دهد تا وثاقت راویان نیز هرچند امروزه به خاطر قلت شواهد و قرائن کارایی چندانی ندارد، اما درخصوص زیارت عاشورا به سبب شهرت کم نظیر و متن معرفتی و دقیق آن می تواند ایجاد اطمینان نسبت به آن کند. در این نوشتار، طبق مبنای متاخرین مشی شده و با بررسی طرق این زیارت نتیجه خواهیم گرفت که سند دومی که در کتاب مصباح شیخ طوسی برای این روایت بیان شده، هم از نظر طریق شیخ به سند و هم خود سند بدون اشکال و قابل اعتماد است.کلید واژگان: رجال, زیارت عاشورا, سند, کامل الزیارات, مصباح المتهجد}Hadith Studies, Volume:8 Issue: 15, 2016, PP 77 -100The text of Ziyarat Ashuora has been transmitted in four main ways, three way reaches to Imam Muhammad Al- baqir (a.s.) and the next to Imam Jafar Al- Sadiq (a.s.). Two ways has been narrated in the book Misbah al- Mutahajjid by Sheikh Tusi and two other ways in the book Kamil al-Ziyarat by Ibn quliwaih. If someone agrees and accept the famous narrators of Kamil al-Ziyarat and trusts on all narrators there, there would be no need for to investigate about them and easily can trust on all those Ahadith and find out that they have been narrated by Imam Muhammad Al- baqir (a.s.). But if someone does not agree on those bases or as like as the writer of this paper only accepts the immediate narrators, must investigate exactly about every individual narrators. The base of early scholars that agree on the trust on issuance than trust on reliability of narrators although today it does not have efficiency because of the lack of evidence, but about Ziyarat Ashoura because of the unique fame and reputation and also Knowledgable and exact text of it we can trust on it. In this article the author has put his bases on the bases of late Scholars and by investigating the asnad of this Ziyarat we conclude that the second sand which has been mentioned in the book Misbaha al- Mutahajjid by Sheikh Tusi, both in the way of narration and the narrators has no problem and is trustworthy.Keywords: narrators, Ziyarah Ashuora, sanad, Kamil al-Ziyarat, Misbah Al-Mutahajjid}
-
امام سجاد7 در روایتی مفصل، گزارشی از رویداد کربلا و مقدمات و پیامدهای آن از عمه گرامی خود حضرت زینب (س) نقل می کند. این روایت در کتاب «کامل الزیارات» نوشته ابن قولویه قمی (متوفای قرن چهارم هجری) آمده و یکی از مستندترین روایات درباره حادثه عاشوراست. نگارنده در این گفتار، ترجمه فارسی این روایت را با مقدمات لازم و برخی نکات توضیحی آورده است.
کلید واژگان: عاشورا, کربلا, ابن قولویه قمی (قرن 4), کامل الزیارات, امام سجاد7, حضرت زینب (س)}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.