به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تحویل گرایی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تحویل گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین خطیبی*، امیرعباس علی زمانی، رسول رسولی پور
    مسئله شر از دیرباز چالشی بزرگ در برابر خداباوری بوده و در طول تاریخ بحث های فراوانی حول این مسئله از جانب خداباوران و خداناباوران مطرح شده است. اما آنچه می تواند مشکلی جدیدتر برای خداباوری در نظر گرفته شود استدلال اختفای الهی است. شباهت های فراوان میان این دو استدلال برخی را بر آن داشته است که یکی از این دو را به دیگری تحویل ببرند و صرفا یکی را اصیل به شمار آورند. ممکن است یکی از مفاهیم شر و پنهان بودن خدا به دیگری تحویل برده شود، یا یکی از استدلال های اقامه شده مبتنی بر آنها، و یا تحویل در هر دو مورد رخ دهد. با توجه به گستردگی دامنه هر دو استدلال، آنچه این مقاله صرفا در پی آن است بررسی دلایل کسانی است که معتقدند اختفای الهی چیزی جز صورت بندی دیگری از شر نیست و لزومی ندارد به طور مستقل به آن پرداخت. این دلایل می تواند شامل مواردی همچون تشابه ساختار منطقی، روش، نتیجه و پاسخ ها باشد تا نشان دهد استدلال اختفای الهی یا اساسا مستقل نیست و یا اگر هم باشد، دلیل بسیار ضعیف تری نسبت به شر به حساب می آید، پس شایسته توجه چندانی نیست. نتیجه ای که در پایان حاصل می شود این است که به رغم همه قرابت ها و شباهت های موجود، چنین فروکاستنی کاملا نارواست و هر دو مسئله، فارغ از قابلیت مستدل ساختن ادعا، به تنهایی ارزشمند، قابل بررسی و اصیل است.
    کلید واژگان: اختفای الهی, مسئله شر, خداباوری, خداناباوری, تحویل گرایی}
    Hossein Khatibi *, Amirabbas Alizamani, Rasoul Rasoulipour
    The problem of evil has always been a challenge against theism and there has been a lot of disputation about it. What can be considered as a newer challenge to theism is the very problem of divine hiddenness. There are multiple similarities between the two arguments which have caused some thinkers to reduce one to another and to count only one of them as original. It is possible that one of the very concepts of evil or hiddenness be reduced to another one, or one of the arguments that is grounded on them, or the reduction occurs in both phases. Regarding the vastitude of the domain of each problem, what we solely aim at is inspecting the reasons of ones who hold that divine hiddenness is nothing but one articulation of the problem of evil and it is not necessary to be regarded as independent. These reasons range from a sort of resemblance of their logical structure, methodology, conclusion, or responses in order to show that either the problem of divine hiddenness is not independent at all or if it is, it makes a much less severe case against theism in comparison to the problem of evil so it’s not worthy of any concern. What will be eventually concluded is that despite having plentiful available similarities, this kind of reduction is not justified and each problem, regardless of their ability to prove what they claim, is independently precious, inspection-worthy, and original.
    Keywords: Divine Hiddenness, Problem Of Evil, Theism, Atheism, Reductionism}
  • فریده لازمی*، ذوالفقار همتی، رقیه فتحی
    تکیه کانت در فلسفه نقادی خود به برخی مبانی عقل‏ عملی، همانند جاودانگی نفس و وجود خداوند و در راس همه آن‏ها خیر اعلی به‏ مثابه غایت قصوای اخلاق، با دو مولفه اساسی‏اش، یعنی فضیلت و سعادت، مهر تحویل مطلق دین به اخلاق را بر پیشانی فلسفه او زده است. مطابق این نگرش گویی کانت کل دین را به اخلاق فرومی‏کاهد و از هیچ جنبه‏ای از دین ‏جز جنبه اخلاقی آن دفاع نمی‏کند و وجود سایر جنبه‏ها و ابعاد را زاید می‏داند. در حالت ضعیف‏تر، فلسفه کانت با مهرنشان معتدل‏تری از فروکاهی با عنوان تحویل تفسیری دین به اخلاق روبه روست. مقاله حاضر می‏خواهد با تکیه بر اقسام مختلف تحویل‏گرایی نشان دهد که در نظام فکری و فلسفی کانت اگرچه دین یک عنصر ضروری تکمیل‏کننده هدف غایی اخلاق است، خود کانت برای دین شانی غیر از اخلاقی ‏بودن نیز قایل است. بنابراین، این دو قرایت رایج از نسبت دین و اخلاق در فلسفه کانت خالی از دشواری نیست.
    کلید واژگان: اخلاق, الهیات, تحویل‏‏گرایی, دین, کانت}
    Farideh Lazemi *, Zolfagar Hemmati, Rogayeh Fathi
    Kant's critical philosophy relies on certain fundamentals of practical reason, such as the immortality of the soul, the existence of God, and, most importantly, the supreme good as the ultimate objective of morality, encompassing virtue and happiness as its two key components. This perspective has led to the perception of absolute reductionism in Kant's philosophy. According to this view, Kant appears to reduce religion entirely to morality, advocating solely for its moral dimension while deeming other aspects and dimensions as redundant. In a more moderate form, Kant's philosophy faces explanatory reductionism, explaining religion solely in terms of morality. However, this paper argues that Kant, through various forms of reductionism, posits that while religion is an essential component that complements the ultimate goal of morality, he also acknowledges that religion holds a position beyond the ethical realm. As a result, both the complete reduction of religion to morality and the explanatory reduction of religion as morality are not without challenges in interpreting Kant's philosophy.
    Keywords: Moral theology, The link between religion, morality, Reduction of religion to ethics, Explanatory Reductionism, Eliminative Reductionism, Immanuel Kant}
  • امیر شفیعی*، ابوالفضل ساجدی

    امروزه همبستگی تجربه دینی با فعالیت بخش‌هایی از مغز در حوزه‌ای از دانش با عنوان الهیات اعصاب بررسی می‌شود. به باور برخی از طرفداران تجربه دینی هدف الهیات اعصاب، فهم بهتر دین، دین‌داری بهتر و برقراری تعامل بین علم و دین است. اما مبانی فلسفی و روشی حاکم بر عصب‌شناسی تا حدودی نتایج تحقیقات عصب‌شناختی پیرامون تجربه دینی را به سمت تحویل‌گرایی سوق داده و با ایجاد چالش‌هایی برای دین و اعتبار باورهای دینی، الهیات عصب را از هدف خود دور ساخته است. همچنین برخی ملحدان از این یافته‌های علمی علیه اعتبار ادیان و تجارب دینی انبیاء استفاده کرده‌اند ازاین‌رو، این تحقیقات پیامدهایی را برای باورهای دینی و دین‌داری ایجاد کرده است و در برخی موارد نتیجه‌گیری‌های مادی‌انگارانه درباره تجربه دینی و انکار حقانیت دین را به‌دنبال داشته است. بنابراین نخست در این پژوهش این رویکرد را تبیین کرده، و در ادامه اشکالات مبنایی و روشی‌ای را بررسی می‌کنیم. ازجمله مهم‌ترین اشکالات تحقیقات عصب‌شناسی بی‌توجهی به واقعیت ورای مغز و برقراری رابطه استلزامی بین تحویل‌گرایی روش‌شناختی و تحویل‌گرایی هستی‌شناختی است.

    کلید واژگان: تجربه دینی, عصب شناسی, الهیات اعصاب, تحویل گرایی, علیت از بالا, علیت از پایین}
  • علی سلطان زاده*، سید حسن حسینی سروری
    در حالی که عموما دغدغه پژوهشگران فلسفه دین مربوط به صدق، توجیه و معناداری گزاره های دینی است، دین پژوه به دنبال تبیین یا فهم چرایی افکار و مناسک دین داران است. در این مقاله به آرای فروید در حوزه دین پژوهی می پردازیم تا توضیح دهیم که از نگاه فروید چرا دین در ابتدای تاریخ به وجود آمد. همچنین به این مسیله می پردازیم که اندیشه های فروید در تبیین پیدایش دین، چه نسبتی با آرای داروین و برخی داروینیست ها پیدا می کند. در مقدمه این مقاله در مورد دین پژوهی و دسته های مختلف موجود در آن بحث شده است. در بخش دوم مقاله، آرای فروید در باب چگونگی پیدایش دین در پیشاتاریخ را توضیح داده ایم. در بخش سوم در این باب بحث کرده ایم که فروید در کدام قسمت نظریات خود در حوزه دین پژوهی از داروین تاثیر پذیرفته و در چه قسمتی با او زاویه پیدا می کند. در بخش چهارم نقدهای برخی داروینیست ها به آرای فروید در حوزه دین پژوهی را مطرح کرده ایم و در بخش پنجم این نقدها را بررسی کرده ایم.
    کلید واژگان: دین پژوهی, فروید, داروین, تکامل, عقده ادیپ, تحویل گرایی}
    Ali Soltanzadeh *, Seyed Hassan Hosseini Sarvary
    While generally the concern of the researchers of the philosophy of religion is related to the truth, justification and meaningfulness of the religious propositions, the theologian seeks to explain or understand the reason behind the thoughts and rituals of religious people. In this article, we discuss Freud's opinions in the field of religious studies to explain why religion appeared at the beginning of history from Freud's point of view. We also deal with the issue of how Freud's ideas in explaining the origin of religion are related to the opinions of Darwin and some Darwinists. In the introduction of this article, religious studies and its different categories have been discussed. In the second part of the article, we have explained Freud's opinions about the origin of religion in prehistory. In the third part of this chapter, we have discussed which part of Freud's theories in the field of religious studies was influenced by Darwin and in which part it contrasts with Darwin’s theories . In the fourth part, we have raised the criticisms of some Darwinists against Freud in the field of religious studies, and in the fifth part, we have examined these criticisms.
    Keywords: Religious studies, Freud, Darwin, Evolution, Oedipus complex, reductionism}
  • احد گنجعلیخانی *، یارعلی کردفیروزجایی

    سکولاریسم نوعی انحصارگرایی در حوزه شناخت وجود است که با ورود به هریک از حوزه های علمی، تعریفی متفاوت از موضوع، روش و هدف را برای آن علم به ارمغان آورده است و براساس جهان‌بینی خود، مبانی و پیش‌فرض‌های علوم را تعریف می‌کند. این نوشتار درصدد اثبات این است که اگر تعریف انسان و ارزش‌های او در قرون اخیر بسیار به تعریف و ماهیت جهان مادی و مکانیکی نزدیک شد، هیچ دلیلی را نباید جست مگر تاثیر علوم طبیعی بر علوم انسانی و بازتعریف مولفه‌های اساسی این علوم (همچون نگرش به انسان، جهان و خدا)، به تبع تعریف این مولفه‌ها در علوم طبیعی. در همین راستا از تحویل‌گرایی، نگرش مکانیستی، کمیت‌گرایی، مشاهده‌پذیری، اصالت طبیعت، اتمیسم، طرد علت‌های غایی و نگاه غیرمجموعی به عالم، به‌منزله مبانی سکولاریستی علم بحث به میان خواهد آمد. در نهایت نگرش تک‌بعدی حاکم بر این علوم نقادی خواهد شد. روش بحث تحلیلی، و نتیجه این پژوهش،‌ تاکید بر لزوم بازنگری در بسیاری از مبانی علوم طبیعی جدید است.

    کلید واژگان: سکولاریسم, علوم طبیعی نوین, تحویل گرایی, نگرش مکانیستی, کمیت گرایی}
    Ahad Ganj Ali Khani*, YarAli Kur Firooz Jaee

    Secularism is a kind of exclusivism in the sphere of knowing the existence. It brought a new definition for the subject matter, the method and the goal of any scientific sphere wherein it entered. It defines the foundations and presuppositions of sciences according to its own worldview. This article seeks to prove that if the definition of the man and his values has approached the definition and the nature of the material and mechanical world in the recent centuries, it is just because of the effect of natural sciences on humanities and redefinition of the basic parameters of those sciences (such as viewing the man, the universe and God) following the definition of those parameters in natural sciences. Accordingly, we will discuss reductionism, mechanical view, quantitative view, observability, naturalism, atomism, rejecting the ultimate causes and non-totalist view of the universe as the secularist bases of science. And finally, we will criticize the one-dimensional attitude governing those sciences. The discussion method is analytical and the result of the study emphasizes the necessity of revising many of the foundations of the modern natural sciences.

    Keywords: secularism, modern natural sciences, reductionism, mechanical attitude, quantitative view}
  • محمود مژده خشکنودهانی، هادی صمدی*، رضا ندرلو، رضا عزیزی نژاد
    استعاره و تمثیل در مهم‏ترین حوزه های معرفتی و در عرصه علوم تجربی از جمله زیست شناسی و تکامل کاربرد دارند. زیست‎شناسی و فلسفه زیست‎شناسی دامنه وسیعی از مباحث معرفتی و فلسفی را به وجود آورده است. تحویل گرایی و ضد تحویل گرایی، از آموزه های مهم قابل بحث در فلسفه زیست شناسی اند. کلر و دوپره دو تن از نمایندگان این دو مکتب اند. کلر با به‎کارگرفتن استعاره و تمثیل، برای تحویل تبیین ها در زیست شناسی به تبیین ها در فیزیک و شیمی کوشیده است؛ اما دوپره با این تحویل گرایی مخالف است. افراد با رویکردهای مختلف که گاه ممکن است رویکردها در تقابل با یکدیگر نیز باشند، از استعاره ها و تمثیل ها کاربردهای مختلفی مراد می کنند. تمثیل زیست شناسی سیستم ها نمونه ای از این دست است که کاربرد وسیع استعاره و تمثیل را در علم نشان می دهد.
    کلید واژگان: استعاره, تمثیل, تحویل گرایی, تبیین, زیست شناسی سیستم ها}
  • علیرضا دری نوگورانی، رضا اکبری*
    توجه به آثار مختلف الیزابت فریکر درباره توجیه مبتنی بر گواهی نشان می دهد، او با پذیرش جهان بینی مبتنی بر فهم مشترک و معرفی نمونه الگوی گواهی شرایط سه گانه ای را با رویکرد درون گرایانه برای موجه بودن باورهای مبتنی بر گواهی برای بزرگسالان لازم می داند. این سه شرط عبارتند از: باور موجه شنونده به تحقق کنش گفتاری گفتن در گواهی، باور موجه به صداقت و صلاحیت گوینده. بعلاوه، فریکر بر اساس تحلیل کنش گفتاری گفتن معتقد است در گفته گوینده باید مخاطبی قصد شده وجود داشته باشد، گوینده باید دست کم به ظاهر، گزاره ای را به زبان آورد که به آن معرفت دارد و نیز احتمال دهد شنونده نسبت به آن گزاره جاهل است. او در برخورد با کودکان گواهی را منبع معرفت بخش قلمداد می کند؛ مگر اینکه در بزرگسالی قرینه مثبتی علیه آن بیابند. مقاله حاضر کوشیده است نظریه فریکر را با روشی تحلیلی طرح و بررسی کند. نظریه او در هر دو بخش تعریف گواهی و توجیه و معرفت مبتنی بر گواهی با نقدهایی مواجه است. به عنوان نمونه در بخش تعریف به نظر می رسد فریکر برخی مصادیق گواهی را در نظر نمی گیرد و در نهایت با طرح نمونه الگو تصویری مبهم از گواهی به دست می دهد. در بخش توجیه و معرفت، برخورد دوگانه او با معرفت در دوره رشد و معرفت در دوره بلوغ، از یک سو، منجر به نتیجه ای خلاف شهود می شود و از سوی دیگر با تصویری واحد از توجیه و معرفت سازگار نیست.
    کلید واژگان: معرفت شناسی گواهی, توجیه مبتنی بر گواهی, توجیه مبتنی بر دلیل نقلی, تحویل گرایی, نمونه الگوی گواهی, سرشت گواهی, الیزابت فریکر}
    Alireza Dorri Nogoorani, Reza Akbari *
    Elizabeth Fricker’s writings on testimonial justification include some contrary ideas. In this paper, we propose Fricker’s theory of justification coherently and explain why she speaks of different ideas and which idea is more compatible with her general theory of knowledge. Fricker proposes three conditions for justification of testimonial beliefs for adults by appealing to commonsense world-picture and defining a paradigm case of testimony: justified belief of using speech act of telling, justified belief of the sincere of testifier and the competence of testifier. The speech act of telling itself requires that for example, testifier at least apparently speaks from his knowledge and thinks that hearer is ignorant of the testimony. We argue that various parts of Fricker’s theory face problems. For example, double standard about children and adults in testimonial justification is against unity of conception of knowledge.
    Keywords: Epistemology of testimony, reductionism, the Paradigm case of testimony, nature of the testimony, Coherentism, internalism, Infant, Child Objection, Elizabeth Fricker}
  • علیرضا شجاعی زند
    یکی از پیامدهای شایع در مطالعات دین که مانع از شناخت درست و دقیق تجلیات آن در عرصه های فردی و اجتماعی گردیده، تحویل گرایی است. شیوع و رواج آن چنان ریشه دار و گسترده است که کمتر توجهی را به سوی خود جلب می کند؛ به همین دلیل چندان مورد امعان نظر قرار نمی گیرد. از نخستین گام های لازم برای کنترل و غلبه بر رویکرد تحویلی، شناسایی و ردیابی آن در ادبیات نظری دین پژوهی است. «تحویل گرایی در مطالعات اجتماعی دین» این کار را با نشان دادن عقبه و مصادیق آن در موضوعات و حوزه ها و سطوح مختلف و سپس با آشکارسازی آن در رهیافت های نظری مطرح در جامعه شناسی دین دنبال کرده است.
    کلید واژگان: جامعه شناسی دین, تحویل گرایی, پدیده های دلالتی, واقع گرایی نمادی, هرمنوتیک, برساخت گرایی}
    Alireza Shojaei Zand
    One of the most common outcomes in religious studies is Reductionism which has prevented the correct and accurate recognition of its manifestations in individual and social arena. Its prevalence is so rooted and widespread that it attracts less attention That's why not much attention is paid. From the first steps necessary to control and overcome the reductionism approach, it is identified and traced in the theoretical literature of religious studies. Reductionism  in the social studies of religion" has followed this by showing the background and examples of it on different topics and levels and then by revealing it in the theoretical approaches raised in the sociology of religion.
    Keywords: Sociology of Religion, Reductionism, Significant Phenomena, Symbolic Realism, Hermeneutics, Constructivism}
  • مهدی نصرتیان اهور*
    اعتقادات بخشی از دین است که به ادله نقلی و عقلی وابسته است. خدشه در منابع معرفتی نقل ممکن است معرفت بخش بودن نقل را زیر سوال ببرد در نتیجه پژوهش از مبانی معرفت بخشی این ادله و طرح دیدگاه ها امری ضروری است. این پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی برای رسیدن به مقصود خود بهره گرفته است. پذیرش رویکرد غیرتحویل گرایی از گواه، مهمترین دستاوردهای این پژوهش است. مطابق این رویکرد، گواهی منبع مستقل معرفت است و می تواند در باورنده معرفت تولید کند. ادله نقلی که حاکی از قول، فعل و تقریر معصوم است خود مهمترین و بارزترین فرد گواهی است. به همین جهت می توان در معرفت بخش بودن ادله نقلی تاکید نمود. حتی مطابق رویکرد تحویل گرایی و انکار معرفت بخش بودن گواه می توان حجیت ادله نقلی را ثابت دانست که در این صورت گواه صرفا منتقل کننده معرفت برآمده از وحی و حس است و در معرفت شناسی حجیت آن دو اثبات شده است.
    کلید واژگان: رویکرد غیر تحویل گرایانه, تحویل گرایی, گواهی, وحی, حافظه}
    Mahdi Nosratian Ahvar*
    Religious beliefs form a part of religion and are depended on rational and narrative proofs. Every given spot in epistemic sources of narration would lead to the authenticity of narration. It is, therefore, necessary to study the knowledge-carrying fundamentals of narrative proofs and the views in the field. This research uses a descriptive-analytical method to achieve the purpose. Supporting non reductionist approach of evidence is the most important achievement of this research. According to this approach, the evidence is an independent source of knowledge and may produce knowledge for those learning to make their beliefs reasonable. The narrative proofs pertaining to the pure`s saying deed and confirmation is the most significant and prominent case of the testimony. Therefore, we can emphasize the knowledge-carrying state of the narrative proofs. Even according to the reductionist approach and the denial of knowledge-carrying state of the evidence, one may prove the authenticity of the proof of the validity of the narrative evidence, that in the case, the evidence is merely a carrier of the knowledge derived from revelation and sense which their authenticity has been proved in epistemology.
    Keywords: Non-Reductionist Approach, Reductionism, Evidence, Revelation, Memory}
  • مهدی غیاثوند
    تحویل گرایی در فضای فلسفه معاصر و در زمینه هایی چون فلسفه دین، فلسفه علم، فلسفه ذهن و... چنان جاری و ساری بوده و هست که برخی زمانه ما را زمانه تحویل گرایی خوانده اند. صورت خام ایده تحویل که همان «الف چیزی نیست جز ب»، از نیمه دوم قرن بیستم به اینسو، چنان شاهد صورتبندی ها و مدل سازی های گوناگون بوده است که دیگر نشان اندکی از آن صورت خام اولیه درش قابل تشخیص است. در نوشتار حاضر، هدف ما جستجوی پی رنگهای تاریخی تحویل گرایی در مقام یک ایده است. برای این منظور بحث را از ترسیم تاریخی منطقی و البته اجمالی تصویر این ایده از نیمه دوم قرن بیستم به اینسو آغاز خواهیم کرد و سپس در بخش دوم مقاله، بحث را از فلسفه یونان باستان آغاز کرده و با اشاره به تحلیل اعضای حلقه وین و اتصال این مسیر به نقطه یی که بحث را در بخش نخست مقاله از آن آغاز کرده ایم، یعنی نیمه دوم قرن بیستم، به پایان خواهیم برد.
    کلید واژگان: تحویل گرایی, واقع گرایی, ماتریالیسم, فیزیکالیسم, ایدئالیسم}
    Mahdi Ghiyasvand
    Reductionism has been so prevalent in contemporary philosophy in certain fields such as the philosophy of religion, the philosophy of science, and the philosophy of mind that some have called our time the period of reductionism. The naive form of the idea of reduction which is expressed as the very “A is nothing but B” has appeared in so many diverse forms and models since the second half of the 20th century that its primary form can be hardly observed today. In this study, the writer aims to investigate the historical background of reductionism as an idea. In doing so, he initially provides a brief historical-logical account of the background of this idea since the second half of the 20th century onwards. In the second part of the paper, he begins his discussion with the philosophy of ancient Greece. Then he brings it to an end through referring to the analysis of this idea by the members of the Vienna Circle and connecting it to the point at which he began the first part of the paper, i.e. the second half of the 20th century.
    Keywords: Reductionism, realism, materialism, physicalism, idealism}
  • سید رضی موسوی
    نیاز به روش شناسی در عرصه علوم اسلامی ازجمله هنر اسلامی امری ناگزیر است که داوری و قضاوت درباره چیستی هنر اسلامی و پرسش های نظری درباره آن را ممکن می کند. اندیشمندان در این عرصه به روش های گوناگونی توجه کرده و هر یک بر اساس روشی خاص به این مقوله نگریسته اند؛ به طوری که استفاده از روش های فراوان، نتایج متفاوتی را به همراه داشته و بعضی تعارض ها و اختلافات در داوری چیستی هنر اسلامی مبتنی بر این مسئله مهم بوده است. ازجمله این روش ها در عرصه هنر اسلامی که اندیشمندان، از آن بهره برده اند دو روش پدیدارشناسی و تاریخی نگری است. پدیدارشناسی روش شناختی تحت تاثیر فلسفه هوسرل از راهکارهای مهم در شناخت هنر اسلامی است که در دهه های اخیر مورد استفاده هنرشناسان و دین پژوهان خاورشناس قرار گرفته است. این روش در کنار تاریخی نگری، به ترتیب بهره مند از دو جریان فلسفی، پدیدارشناسی هوسرل و فلسفه تاریخ هگل هستند. هر یک از این روش ها، به زوایا و جنبه های خاصی از چیستی هنر اسلامی اشاره دارند و از نقاط ضعف و قوت نسبت به یکدیگر برخوردارند. در این مقاله افزون بر بررسی امکان شناخت هنر اسلامی از این دو منظر، به کاربرد، اهمیت و برتری شیوه پدیدارشناسی بر تاریخی نگری پرداخته شده است.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, تاریخی نگری, هنر اسلامی, هرمنوتیک, تحویل گرایی}
    Seyyed Razi Moosavi
    Methodology in Islamic sciences, including Islamic arts, is inevitable; and makes it possible to judge about the essence of Islamic arts and ask some theoretical questions about it. The scholars of this field have considered different methods and each have a special perspective in this subject; and their various methods has ended up with different conclusions which has ended up with some disagreements and contradictions between the judgments about the essence of Islamic art. Phenomenology and historicism are two of these methods in Islamic arts considered by scholars. One of the important ways to understand Islamic arts is phenomenology which is affected by Husserl's philosophy and is used by Orientalist religion and art researchers. Phenomenology and historicism are affected by two philosophical courses, which is Husserl's phenomenology and Hegel's philosophy of history respectively. Each method indicates a special aspect of Islamic art and has some advantages and disadvantages with respect to the other. Investigating the possibility of understanding Islamic arts from the two perspectives, this article shows the application, importance and advantage of phenomenology with respect to historicism.
    Keywords: phenomenology, Historicism, Islamic art, Hermeneutics}
  • حسن محیطی اردکان
    مک اینتایر و پینکافس از مهم ترین احیاگران فضیلت گرایی به شمار می آیند. نظریات این دو فیلسوف علاوه بر آنکه از جهت احیای فضیلت گرایی مهم است، به لحاظ نقد دیدگاه های رقیب نیز حایز اهمیت می باشد. بدون تردید، مقایسه تقاریر مختلف فضیلت گرایی از جمله دو دیدگاه مزبور می تواند در درک عمیق تر مدعا و ادله فضیلت گرایی و نیز گستره آن مفید باشد. در پژوهش حاضر سعی شده تا با مروری بر اندیشه اخلاقی مک اینتایر و پینکافس، به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه پرداخته شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مک اینتایر و پینکافس علی رغم اشتراک در نقد دیدگاه های رقیب و نیز ترجیح و تبلیغ فضیلت گرایی، در برخی جهات با هم اختلاف نظر اساسی دارند. از مهم ترین اختلافات مک اینتایر و پینکافس می توان به این موارد اشاره کرد: مک اینتایر ضد لیبرالیسم است و پینکافس لیبرالیست؛ مک اینتایر تحویل گراست و پینکافس ضدتحویل گرا؛ مک اینتایر وحدت گراست و پینکافس کثرت گرا؛ مک اینتایر برخلاف پینکافس بر نقش جامعه به عنوان عامل هویت ساز انسان و تاریخ به عنوان عنصری تعیین کننده در فهم معنای فضیلت اصرار دارد.
    کلید واژگان: مک اینتایر, پینکافس, فضیلت گرایی, وحدت گرایی, کثرت گرایی, تحویل گرایی}
    Hassan Mohiti Ardakan
    McIntire and Pincufs are considered among the main philosophers who revitalized the tendency to virtue. The theories of these two philosophers are considered important not only because they contributed to revitalizing the tendency to virtue but also contributed to criticizing rival’s views. Undoubtedly, comparing between the different accounts of the tendency to virtue, including the two above mentioned theories can help in the better understanding of the claim and evidence of the tendency virtue and also its sphere. Reviewing the ethical thoughts of McIntire and Pincufs, this paper makes a comparison between the view of these two philosophers. The research results show that although they have a lot in criticizing the rival’s views, and in their advocacy of and attempting to promote the tendency to virtue, McIntire and Pincufs have major disagreement over some issues. The main differences between them are: McIntire is an anti-liberalist while Pincufs is a liberalist, McIntire is a reductivist but Pincufs is an anti-reductivist, and McIntire is a unicit whereas Pincufs is a pluralist. Also, unlike Pincufs, McIntire insists on the role of society as a factor responsible for establishing man’s identity and history as a determining factor in understanding the meaning of virtue.
    Keywords: McIntire, Pincufs, tendency to virtue, unicism, pluralism, reductivism}
  • سید رضی موسوی، علی یحیایی
    مقایسه دو دیدگاه پدیدار شناسی و تاریخی نگری در بررسی هنر اسلامیتاریخ دریافت: 22/8/1389 تایید: 1/10/1389_____________________________________________سید رضی موسویعلی یحیاییچکیدهنیاز به روش شناسی در عرصه علوم اسلامی، از جمله هنر اسلامی، امری اجتناب ناپذیر است که داوری درباره ماهیت هنر اسلامی و پرسش های نظری درمورد آن را ممکن می سازد. اندیشمندان در این عرصه روش های متفاوتی را مورد توجه قرار داده اند و هریک براساس روشی خاص به این مقوله نگریسته اند؛ به طوری که استفاده از روش های متعدد، نتایج متفاوتی را به همراه داشته است و بعضی از تعارض ها و اختلافات در داوری درباره ماهیت و چیستی هنر اسلامی مبتنی بر این مسئله مهم بوده است. از جمله این روش ها در عرصه هنر اسلامی که توسط اندیشمندان مورد استفاده قرار گرفته است، دو روش پدیدارشناسی و تاریخی نگری است. پدیدارشناسی روش شناختی تحت تاثیر فلسفه هوسرل از جمله راهکارهای مهم در شناخت هنر اسلامی است که در دهه های اخیر مورد استفاده هنرشناسان و دین پژوهان مستشرق قرار گرفته است. این روش در کنار تاریخی نگری به ترتیب بهره مند از دو جریان فلسفی، پدیدارشناسی هوسرل و فلسفه تاریخ هگل هستند. هریک از این روش ها، به زوایا و جنبه های خاصی از ماهیت هنر اسلامی اشاره دارند و از نقاط ضعف و قوتی برخوردارند. در این مقاله علاوه بر بررسی امکان شناخت هنر اسلامی از این دو منظر، به کاربرد، اهمیت و برتری شیوه پدیدارشناسی بر تاریخی نگری پرداخته شده است.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, تاریخی نگری, هنر اسلامی, هرمنوتیک, تحویل گرایی}
    Seyyed, Razi Moosavi, Ali Yahyai
    Methodology is unavoidable in Islamic sciences including Islamic art; it is only after this methodology that judging about the essence of Islamic art and the theoretical questions in this regard becomes possible. Scholars have chosen different methods in this regard and each use their own specific method which results in different outcomes. Some of the conflicts and differences in the judgment about the essence of Islamic art are based on this important point. Phenomenology and historicism are two methods used by scholars in Islamic art. One of the noticeable methods used by the Orientalist researchers of religion and virtuosi in understanding Islamic art in the recent centuries is phenomenology which is a methodology affected by the philosophy of Husserl. This method and historicism are affected by two philosophical currents: phenomenology of Husserl and the philosophy of history of Hegel. Each method has noticed a specific dimension of the essence of Islamic art; they have weaknesses and strengths compared with each other. After investigating the possibility of understanding Islamic art from these two perspectives, the importance, application and primacy of phenomenology over historicism will be explained.
    Keywords: phenomenology, historicism, Islamic art, Hemeneutics, reductionism}
  • داود حیدری
    یکی از مباحث مهم در حوزه دین پژوهی، مساله تعریف دین می باشد. اهمیت این مساله از آن روست که تمام مباحث دین پژوهی به نحوی مبتنی بر تعریفی است که دین پژوه از دین پذیرفته است. یکی از رهیافت ها در تعریف دین، رهیافت کارکردگرایانه است. این مقاله درصدد بررسی مبانی و لوازم تعریف کارکردگرایانه از دین و نقد آن است. ادعای ما در این مقاله آن است که رهیافت کارکردگرایانه به دین، هم بر پیش فرض های نادرستی بنا شده است و هم لوازم غیر قابل قبولی به ویژه برای دینداران دارد و نمی توان مباحث کلامی مانند ضرورت دین و قلمرو دین را بر تعریف کارکردگرایی از دین استوار ساخت.
    کلید واژگان: تعریف, دین, کارکرد, کارکردگرایی, تحویل گرایی}
  • Maryam Moayerzadeh
    Physicalists think that all facts of the universe may be explained in terms of physical realities. In other words, a physicalist has (to know) and be able (how) to put all various kinds of equivalent approaches in the scope of reductionism. Reductionists claim for an extensive spectrum of ontological and epistemological ideas. In the field of reductionism, reduction of chemistry into physics is mostly spoken of. Reductionist physicalists claim that they are able, by employing relativistic and non-relativistic quantum mechanics, to calculate energies of atoms. In the present article, the author has tried to provide an overview of reductionism and its patterns and versions, and thus to show weakness of this claim in the field of reduction of chemistry into physics.
    Keywords: reductionism, patterns of reduction, reduction of chemistry into physics, weakness of ontological reduction, weakness of epistemological reduction}
  • Hubert Derryfus, Stewart Derryfus, Trans. Mohammad Reza Tahmasbi
    In the mid-20th Century when computers appeared, there emerged a hypothesis according to which such machines are similar to man's mind, and as computer sciences develop and progress, scientists will be able to manufacture such computers which enjoy all capabilities of man's mind. This project was called artificial intelligence, and its advocates assumed some fundamental similarity between man's mind and its intelligent capabilities on the one hand and computer on the other. And as computer sciences progress, we will face artificial minds. To achieve this goal, scientists of the field adopted two main approaches; the approach based on computer sciences was more welcomed. In this article, firstly, the author shows that which philosophical idea underlies the approach based on computer sciences, i.e. semiology; and causes of defeat of this approach have been studied. And secondly, the author has tried to show that how in the field of philosophy i.e. in the field of the ideas of later Wittgenstein and Heidegger, modern views have changed the approach to the project of artificial intelligence; and to give a more promising position to the second approach which may be called connectionism.
    Keywords: semiology, connectionism, reductionism, holism}
  • مژگان سخایی
    یکی از شیوه های دین پژوهی، پدیدار شناسی دین است. این رشته در سده های اخیر رواج فراوانی یافته و دانشمندان بزرگی مانند رودلف اوتو، ژوکوبلیکر، میرچاالیاده و... بر چنین روی آوری به دین تاکید کرده اند.
    اینکه پدیدار شناسی چیست و پدیدار شناسی فلسفی کدام است؟ آیا پدیدار شناسی در تحلیل و توصیف علمی امور کار آمد است؟ اموری است که این تحقیق به روشی تحلیلی و البته به اجمال در صدد پاسخگویی به آن است.
    کلید واژگان: پدیدار شناسی, تحویل گرایی, امر قدسی, تعلیق, حیث التفاتی}
    Dr. Mojgan Sakhai
    phenomenology of religion is one of the ways of research into religion. During the last few centuries this field of study has become increasingly popular. Great scholars such as Rudolf Otto, Juco Blecker, and Mircea Eliade among others put emphasis on this outlook on religion.Questions arise as to what phenomenology is, on the one hand, and what philosophical phenomenology is, on the other. Is phenomenology practical in analyzing and explaining things scientifically? The present article attempts to answer the questions in a concise, analytical manner.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال