به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صدق و معرفت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صدق و معرفت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم عسگرپورعلی*، مجید اکبری

    نمی پذیرد، بلکه اصلا نیازی به توجیه ندارد. پیروان عقلانی گرایی انتقادی، در رهگذر کسب معرفت،به رویکردی عقلانی تکیه م یکنند و عقلانیت را در گرو تشخیص این نکته م یدانند که معرفت آدمیخطاپذیر و محدود است و هرآینه می تواند بازبینی شود تا خطاهای نهانش، آشکار گردد. بنابراین آنانروش عقلانی را بازبینی نقادانه ی تمامی ایده ها، باورها و سنت ها می دانند و آماده اند تا همه چیز ازجمله دیدگاه های خود را نقد کنند. یادگیری از دیگران و اخذ این روش که ممکن است یکی بر خطاباشد و دیگری بر صواب، و پذیرش این امر که با تلاش م یتوانیم به حقیقت 4 نزدیک تر شویم، ازآموزه های اصلی مکتب عقلانی گرایی انتقادی است. برخلاف عقل گرایان سنتی که عقلانیت را درپذیرش نظریه های اثبات شده می دانند، نزد عقلانی گرایان انتقادی عقلانیت در نقد نظری ه های علمیاست. نگاه آنان به علم و نظریه های علمی، نسبت به پیروان مکاتب دیگر بسیار متفاوت است؛نظریه های علمی از منظر عقلان یگرایان نقاد، حد سهایی هستند که در رویارویی با مسایل و برایتبیین پدیدار ها مطرح م یشوند. این حد سهای توجیه ناپذیر، در بهترین وضعیت، تنها می توانند ازشر ابطال در امان بمانند. رسالت عقلانی گرای انتقادی جایگزینی روش های نقادانه با رو شهایتوجیه گراست؛ با این ایده که ایستادگی نظریه در برابر نقادی، تنها بیانگر تبریه ی موقت نظریه استو از اثبات قطعی یا حتی محتمل بودن آن، حکایتی نمی کند.

    کلید واژگان: عقلانی گرایی انتقادی, ابطال, حقیقت, صدق, معرفت, توجیه}

    In history of ideas, although traditional rationalists used reason andreasoning to justify any claim (hypothesis, theory, and…), Popper andhis pupils, as critical rationalists, emphasis on falsifying any. Criticalrationalists believe that human knowledge is fallible; and thisknowledge not only can’t fulfill any justification, but also need to noone. For human knowledge is fallible and confined, critical rationalistsrelay on rationality to the extent that it help us to detect our errors andfailures. According to critical rationalists, critical method is merely tocriticize all of ideas, beliefs, and etc. unstoppably in order to reveal theprobable, tacit faults. Scientific theories, in their view, are daringconjectures which come from encountering with problems; theseconjectures are not justifiable and must be falsifiable (and thereforerefutable) through severe test. The refutation to old theory is theparamount process of scientific discovery. If any new theory survivemore of such refutations, it would have a higher verisimilitude andtherefore, critical rationalists suggest that it is closer to truth. So criticalrationalists have exposed some innovations in philosophy of science,but there are a few critiques which they are (or should be) going to dealwith.

    Keywords: Critical Rationalism, refutation, conjecture, Truth, Knowledge, Justification}
  • رحمت الله رضایی
    در مورد «باور» چند پرسش مهم مطرح است: نخست اینکه «باور» چیست و آیا اصولا چیزی به نام «باور» وجود دارد یا نه؟ دوم اینکه باور دارای چه ویژگی هایی است؟ سوم اینکه باور و معرفت چه نسبتی با هم دارند؟ و سرانجام اینکه منظور از «باور» چیست؟
    در پاسخ به پرسش نخست، دو دیدگاه مهم مطرح است: رفتارگرایی و کارکردگرایی. هرچند این دو مباحثی متافیزیکی هستند، اما چالش های معرفتی مهمی به وجود میآورند. مهمترین ویژگی «باور»، حیث التفاتی آن است که پیشینه آن به ابن سینا باز میگردد. این بحث را، که بعدآ برنتانو احیا نمود، امروزه در فلسفه های تحلیلی و «فلسفه» ذهن مورد توجه جدی قرار گرفته است.
    در باب نسبت میان «باور» و «معرفت»، دستکم چهار دیدگاه مهم مطرح است که عبارتند از: انکار وجود چیزی به نام «باور» (دیدگاه رفتارگرایان)، نفی تلازم میان باور و معرفت، جداانگاری ساحتهای باور، و معرفت و تلازم آن دو.
    کلید واژگان: باور, حذف گرایی, کارکرد گرایی, حیث التفاتی, آگاهی, معنا, فهم, صدق و معرفت}
    Raˆmat-Allah Re„āei
    There are at least four main theories about the relation of belief to knowledge:First is the idea of inconsistency of belief and knowledge, which was first proposed by Plato. Second is the idea of their correspondence which was suggested by such philosophers as Ayer, with which some Muslim logicians and philosophers have sympathized. Third is the separability of belief and knowledge and their different spheres, put forward by Colin Radford. And finally, is the theory supported by behaviorism, and called “eliminativism”. One of the consequences of these viewpoints is their different interpretations of the most important facet of belief, namely, “intentional aspect”, the history of which goes back to Ibn-Sīnā. This article is an attempt to explore these points of view. In the first part, the metaphysical issues about belief are discussed, and in the second part, epistemological aspect is studied. The author favors the idea that “understanding” is what can constitute knowledge.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال