جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علیت از پایین » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »
تکرار جستجوی کلیدواژه «علیت از پایین» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نوظهوری اجتماعی از مهم ترین مسایل علوم اجتماعی است. این مقاله برآن است که شرایط نوظهوری اجتماعی قوی را به کمک مفاهیم فلسفه ذهن هم چون ابتنا، تحقق چندگانه و انقصال فاحش تعریف کند. رویکردهای روش شناختی در برآوردن ساختن شرایط نوظهوری قوی با چالش های متفاوتی روبرو هستند. این چالش ها را می توان در سه مسیله واقع گرایی، علیت روبه پایین و سازوکار صورت بندی کرد. در این پژوهش به روش تحلیلی، رهیافت ریالیسم انتقادی به مسیله نوظهوری اجتماعی قوی و نحوه پاسخ گویی آن به سه مسیله یاد شده نقد می شود. منتقدان ریالیسم انتقادی را با دو گونه چالش روبرو می بینند. نخست، باور به مستقل بودن ساختار از کنش های عوامل، به شیءانگاری می انجامد، و دوم این که نوظهوری هستی شناختی با ابتنا تعارض دارد. به نظر می رسد که در توجیه امکان پذیری استقلال ساختار از اجزای خود، می توان از مفهوم ترکیب نامحدود اجزا بهره جست. و با توجه به این که ابتنا مستلزم وابستگی هستی شناختی پدیده نوظهور اجتماعی نیست، علیت اجتماعی با ابتنا تعارض ندارد.
کلید واژگان: نوظهوری اجتماعی, رئالیسم انتقادی, علیت روبه پایین, تحقق چندگانه, تقلیل ناپذیری}Social emergence is one the most important problems in social science that the way it is answered affects the results of social studies and policies. The complexity of social emergence conception has caused a variety of definitions. This article seeks to define the robust social emergence conditions, using the philosophy of mind conception such as subvenience, wildly disjunctives, and multiple realization. Different approaches have different challenges in satisfying robust social emergence conditions. These challenges could be formulated in three problems i.e. realism, top-down causality, and mechanism. This article aims to analytically criticize how critical realism approaches these problems. Critics believe that critical realism faces two sort of difficulties in satisfying robust social emergence: the first, the independence of structure from agencies that leads to reifying and the second, that ontological and causal emergence conflicts with subvenience. It seems the first problem could be resolved by employing the unrestricted mereological composition conception, and the second by the fact that subvenience do not necessitate ontological dependence.
Keywords: social emergence, critical realism, top-down causation, multiple realization, irreducibility} -
امروزه همبستگی تجربه دینی با فعالیت بخشهایی از مغز در حوزهای از دانش با عنوان الهیات اعصاب بررسی میشود. به باور برخی از طرفداران تجربه دینی هدف الهیات اعصاب، فهم بهتر دین، دینداری بهتر و برقراری تعامل بین علم و دین است. اما مبانی فلسفی و روشی حاکم بر عصبشناسی تا حدودی نتایج تحقیقات عصبشناختی پیرامون تجربه دینی را به سمت تحویلگرایی سوق داده و با ایجاد چالشهایی برای دین و اعتبار باورهای دینی، الهیات عصب را از هدف خود دور ساخته است. همچنین برخی ملحدان از این یافتههای علمی علیه اعتبار ادیان و تجارب دینی انبیاء استفاده کردهاند ازاینرو، این تحقیقات پیامدهایی را برای باورهای دینی و دینداری ایجاد کرده است و در برخی موارد نتیجهگیریهای مادیانگارانه درباره تجربه دینی و انکار حقانیت دین را بهدنبال داشته است. بنابراین نخست در این پژوهش این رویکرد را تبیین کرده، و در ادامه اشکالات مبنایی و روشیای را بررسی میکنیم. ازجمله مهمترین اشکالات تحقیقات عصبشناسی بیتوجهی به واقعیت ورای مغز و برقراری رابطه استلزامی بین تحویلگرایی روششناختی و تحویلگرایی هستیشناختی است.
کلید واژگان: تجربه دینی, عصب شناسی, الهیات اعصاب, تحویل گرایی, علیت از بالا, علیت از پایین}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.