جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تعامل انسان - رایانه » در نشریات گروه « کتابداری و مدیریت اطلاعات »
تکرار جستجوی کلیدواژه «تعامل انسان - رایانه» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
سامانه های بافت آگاه با فراهم نمودن اطلاعات هم سو با ترجیحات و بافت کاربر به او خدمت می کنند. هدف این پژوهش شناخت بافت های مربوط به موجودیت های یک پایگاه اطلاعات پایان نامه ها و رساله های الکترونیکی است. پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعه ای است که در شناسایی مفاهیم، کدگذاری و دسته بندی بافت ها، از روش اسنادی استفاده شده است. سهم این پژوهش در افزایش دانش، شناخت بافت های موجودیت های سه گانه ی کاربر، مدرک الکترونیکی «پارسا» و سامانه است. یافته ها نشان داد که بافت های موجودیت کاربر در 10 دسته ی: هویت کاربر، علاقه و ترجیحات، فعالیت ها و تاریخچه، ارتباطات اجتماعی، بافت رایانشی، مکان های کاربر، زمان های کاربر، سطح دسترسی، وضعیت کاربر و محیط فیزیکی کاربر دسته بندی می شود. بافت های موجودیت پارسا دارای 8 دسته ی: هویت پارسا، سطح دسترسی به پارسا، مخاطبان، فعالیت ها و رویدادها، محتوای پارسا، زمان، مکان و قالب پارسا است. بافت های موجودیت سامانه در 8 دسته ی: ویژگی های سامانه، امکانات تعامل با کاربر، قابلیت نمایه سازی، ارتباط با سامانه ها، ذخیره سازی داده های کاربران، بافت رایانشی، فعالیت و مکان دسته بندی شد. انجام این پژوهش به توسعه دهندگان و تصمیم گیران سامانه های پارسا، شناختی از بافت ها می دهد که با درنظر گرفتن امکانات سامانه های بافت آگاه برای پاسخ به نیازهای کاربران، پیشنهاددهی مدرک، بازیابی اسناد کاربرمدار و تدوین روال های سازگاری سامانه، به بازطراحی سامانه و برطرف کردن نیاز کاربران بیردازند. در مطالعه حاضر سعی شده است همه بافت های یک سامانه ی پارسا شناسایی شود و علاوه بر بافت کاربر، به بافت های پارسا و سامانه نیز توجه شده است. توسعه دهندگان سامانه ی بافت آگاه پارسا بر اساس نوع خدمات مبتنی بر بافت به بخشی از بافت های شناسایی شده نیاز خواهند داشت.
کلید واژگان: بافت, بافت آگاهی, پایگاه اطلاعاتی پایان نامه ها و رساله ها, پارسا, تعامل انسان-رایانه}Context-aware systems serve the user by providing information that aligns with the preferences and context of the user. This study aims to recognize the contexts related to the entities of electronic theses and dissertations. Research is of the qualitative type that has used the documentary research method to find concepts, make coding, and classify contexts. The contribution of this research in increasing knowledge is to recognize the contexts of the users, electronic theses, and dissertation "ETD" and the system entities. The findings showed that the contexts of users are classified into 10 categories: user identity, interests and preferences, activities and history, social communication, computer context, user locations, user times, user access level, user status, and physical environment. The contexts of ETD have 8 categories: ETD identity, access level, audiences, activities and events, ETD content, time, place, and physical format of ETD. System contexts were grouped into 8 categories: system characteristics, user interaction capabilities, indexing capability, systems communication, user’s data storage, computing context, activity, and location. Conducting this research gives developers and decision-makers of ETD systems knowledge of contexts to redesign the system by considering the capabilities of context-aware systems to respond to users' needs, recommend documents, retrieve user-oriented documents, and develop system compatibility procedures. In the present study, we have tried to recognize all the contexts in an ETD system, and not only the user contexts but also the ETD contexts and the system contexts have been considered. context-aware ETD developers need some of the recognized contexts based on the type of context-aware services
Keywords: context, context-aware systems, electronic theses, dissertations (ETDs), human-computer interaction} -
هدف
پژوهش حاضر سعی دارد تا مولفه هایی از رابط کاربر را شناسایی کند که به منزله اجزاء کاربردی و دیداری آشنا و یا عناصر جدید، مورد توجه کاربر قرار گرفته اند. انتظار می رود که نتایج این پژوهش به طراحان رابط کاربر، متخصصان تعامل انسان- رایانه و انسان- اطلاعات کمک کند تا بر پایه یافته های به دست آمده از این پژوهش، مولفه هایی را در طراحی رابط کاربر به کار گیرند که ویژگی های لازم برای تمرکز چشم کاربران و در نهایت جلب توجه آن ها داشته باشند.
روش پژوهش:
این پژوهش از نوع کاربردی و به روش اکتشافی است؛ جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) تمامی رشته های تحصیلی دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل دادند. از نمونه گیری تصادفی برای گردآوری داده ها استفاده شد و فناوری ردیاب چشمی به کار گرفته شد. صفحات ویکی پدیا به عنوان تکلیف ها (محرک در آزمون ردیاب چشمی) استفاده شدند.
یافته ها:
تعداد خیره شدن ها در مولفه محتوا از گرافیک و مسیریابی به طور معنی داری کمتر، در مولفه گرافیک به طور معنی داری از مسیریابی کمتر و از ساختار بیشتر و برای مولفه مسیریابی بیشتر از ساختار است. در مجموع، بیشترین و کمترین میانگین تعداد خیره شدن ها، به ترتیب برای مولفه مسیریابی (0/87) و ساختار (0/34) بود. مدت خیره شدن ها در مولفه محتوا از گرافیک و مسیریابی به طور معنی داری کمتر، در مولفه گرافیک به طور معنی داری کمتر از مسیریابی و در نهایت برای مولفه مسیریابی بیشتر از ساختار است. در مجموع، بیشترین و کمترین میانگین مدت خیره شدن ها، به ترتیب برای مولفه مسیریابی (0/81) و محتوا (0/42) بود.
نتیجه گیری:
تغییر الگوهای طراحی باعث شده که کاربران توجه کمتری به عناصر محتوایی یک وبگاه داشته باشند و در عمل سایر مولفه های داخل یک وبگاه، توجه دیداری آن ها را به خود جلب می کند.
کلید واژگان: تعامل انسان رایانه, تعامل انسان اطلاعات, رویکرد چشم-ذهن, رابط کاربر وب سایت, ردیاب چشمی}ObjectiveThe purpose of this study was to identify those elements of user interface (i.e. navigation, structure, graphic, and content), in which users are interested since they are either visually familiar or new to themand could remain in their long term memory. Therefore, in this study, users' interaction with elements of website interfaces was investigated through information processing theorybased on the eye-mind hypothesis with considering their capabilities (i.e. learning style, information and computer literacy).
MethodologyThis research was carried out through an applicatory & explanatory method. The research population consisted of postgraduate students of Ferdowsi University of Mashhad. For data gathering, interactive sessions using eye tracker was used. The four elements i.e. navigation, structure, graphics, and content of the Wikipedia's website were considered as the testbed and a set of tasks were defined and participants were asked to perform them, carrying these tasks out formed the interactive sessions. Descriptive and inferential statistics were applied to analyze the data. In the descriptive section, frequency, percent, central tendency measures such as mean and dispersion indices such as standard deviation were used. As for the inferential secion, appropriate statistical measures were used to test the null hypothese; among them we can mention the multivariate two factor analysis of covariance, single variable two factors of covariance analysis and repeated measurement.
FindingsThe results show that among the studied elements, the navinavigations the highest number of subjects' fixation count, and graphics, content and structure occupy the next ranks respectively. Maximum and minimum fixtation count for navigation is 0.87 and for structure is 0.34. the longest participants’ fixation duration was related to navigation element, and after that graphics, structure and content respectively. Maximum fixtation duration is for navigation (0.81) and minimum fixation duration is attributed to the content element (0.42).
ConclusionChanging in interface design paradigms caused users pay little attention to content elements and become more interested in visual elements instead. By examining the eye movements of the users in this research, it is now evident that the user interface elements have impact on the users' eye movements. During the process of interaction, the users' eye movements changed from attending general elements to attending more complex ones.The results of this study is useful for user interface designers to design better user interface for stable, consistent and deep interaction with users which helps better information processing. So, based on looking behavior (through users’ eye tracking) and obtaining information regarding visited webpage, designers can get essential knowledge for specifying necessary main elements and subsidiary components in web page designing and organizing\layouting them.
Keywords: Human computer interaction, human information interaction, eye mind hypothesis, website user interface, eye tracking} -
امروزه، عمده خدماتی که برای زندگی روزمره در دسترس انسان قرار می گیرد، از طریق نظام های رایانه ای است. خدماتی همانند جستجوی اطلاعات و خرید تحت وب جزء متداول ترین تعاملات کاربران با نظام های اطلاعاتی تحت وب هستند. کاربران اطلاعات دریافتی از طریق نظام های اطلاعاتی را واکاوی کرده و مورد پردازش قرار می دهند. نظریه پردازش اطلاعات در ذهن انسان تاکید دارد که فرد اطلاعات را از محیط دریافت، پردازش و تحلیل می کند. همچنین، درک محرک های پیرامونی، قرار دادن موارد درک شده در حافظه و بازیابی موارد یاد گرفته شده از حافظه در نظریه پردازش اطلاعات مورد بررسی قرار می گیرد. رابط کاربر امکان استفاده از سیستم و رسیدن به هدف کاربر در برقرار ارتباط با سامانه را مهیا می کند. اگر رابط کاربر به خوبی طراحی شده باشد مسیری که کاربر در آن برای انجام هدف ها و وظایفش به طور موثر و بهینه انجام می دهد روند منطقی خواهد داشت؛ در غیر اینصورت پراکندگی محیط رابط باعث استفاده نامناسب از آن می شود. به عبارت دیگر، اگر رابط کاربر بتواند توجه کاربر را جلب کند، تعامل به صورتی موفقیت آمیز انجام خواهد شد.
برای بررسی نحوه تعامل انسان رایانه، روش ها و فنون بسیاری ابداع شده و به کار رفته است. روش ردیابی چشم، انجام پژوهش ها و دریافت داده های کیفی و کمی را ممکن می سازد. دستگاه بینایی یکی از تخصصی ترین عضوها در ادراک بشر و یکی از مهمترین حواس پنجگانه است. به همین دلیل، اعتماد بیشتری به داده های آن میشود. اساس توسعه این روش فرضیه چشم-ذهن است. معنی فرضیه چشم ذهن این است که ثبت حرکت چشم می تواند نشان دهنده توجه شخص در ارتباط با تصویر یا محرک مقابل وی باشد. این فکر کردن می تواند از علاقه یا مشکل پیش روی کاربر حکایت کند. انواع مختلف حرکات چشمی وجود دارند. اساس جستجوی دیداری متشکل از دو جزء است: خیره شدن ها و حرکات پرشی.
ردیابی چشم، حجم عظیمی از داده های عینی در مورد فرایندهای توجه کاربران ارائه می کند. این فرایندها اغلب بسیار سریع و ناخودآگاه هستند. تفسیر داده های چشمی ثبت و ضبط شده سخت است و استخراج داده های آن به کار زیادی احتیاج دارد. افزون بر آن، شرایط محیطی اجرا و سلامت آزمودنی باید در نظر گرفته شوند. در نهایت می توان بیان داشت که حرکت های چشمی برای آگاهی از ویژگی های ادراکی پایین به بالا (عینی به ذهنی) از جهان بیرونی و فرایندهای شناختی بالا به پایین (از ذهن به واقعیت) در ذهن حیاتی هستند.کلید واژگان: تعامل انسان رایانه, ردیابی چشم, ردیاب چشمی, حرکات چشم, رابط کاربر, نظام های رایانه ای, وب}Nowadays most of the day today services we receive are based upon computer systems. Services such as information searching or online shopping are considered among the most frequent online information systems' services. Users assess and process the information they receive from information systems. The theory of mind information processing asserts that humans process and analyze the information they receive from their environment. This theory also deals with the perception and recognition. User-interface paves the way regarding using and reaching the goal for the ultimate users. If user-interface is designed properly, the way through which the user reaches his/her goal would be a logical one; otherwise the lack of solidarity would result in system misuse. In other words if the user-interface grabs the user's attention, the interaction with the user would be successful. For studying the human-computer interaction a lot of methods have been proposed. Eye-tracking method is one of them. This method makes it possible to gather qualitative and quantitative data in this regard. Eyesight is very important regarding human perception, thus its data could be invaluable. The basis of this method is mind-eye theory which says eyes' movements could show the attention of a person regarding a picture or stimuli. This attention could report passion or problem. There are different types of eye movement, such as a fixation and saccade. Eye tracking delivers a voluminous data regarding users' attention in the form of quick and unconscious processes. Analyzing the eye-movement data is hard and its data extraction is tedious. Moreover the test environment and users' health are also of great importance in this regard. At last one must mention that eye movement data is invaluable for assessing the bottom-up cognition of the world and the top-down perception of mind.Keywords: Human-computer interaction, eye tracking, eye tracker, eye movements, user-interface, computer systems, web} -
نشریه دانش شناسی، پیاپی 34 (پاییز 1395)، صص 19 -34هدفهدف اصلی از این پژوهش، شناسایی و تحلیل عناصر و ویژگی های مطرح در رابط کاربر نرم افزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت کاربران و کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از تعامل با این نرم افزار است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه استاندارد QUIS بود که در میان کلیه کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس و 386 نفر از کاربران نرم افزار سیمرغ که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگذاری انتخاب شده بودند، توزیع و جمع آوری شد. داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری «علامت یک نمونه ای» و «فریدمن» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته هایافته های پژوهش نشان داد، شرکت کنندگان در این پژوهش در حد متوسطی از تعامل با نرم افزار سیمرغ رضایت داشته اند. در عین حال میانگین رضایت کتابداران نسبت به کاربران، به طور معناداری بیشتر است. همچنین بین میزان رضایت کاربران و کتابداران از تعامل با نرم افزار سیمرغ، برحسب سواد کتابخانه ای و نیز سابقه و میزان آشنایی آنها با این نرم افزار، تفاوت وجود دارد؛ اما متغیرهای جنسیت، حوزه شغلی، مقطع تحصیلی و همچنین سواد رایانه ای، تفاوت معناداری در میزان رضایت مندی کاربران به دنبال نداشته است.نتیجه گیریاز دیدگاه کاربران و کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، کارآیی رابط کاربر نرم افزار سیمرغ در حد متوسط و در موارد اندکی متوسط به بالا است. با توجه بیشتر به هم خوانی عناصر و ویژگی های رابط کاربر این نرم افزار با نیازها نظرات و ویژگی های گروه های مختلف کاربران، می توان بر رضایت مندی آنها افزود.کلید واژگان: محیط رابط کاربر, رضایت مندی کاربران, رضایت مندی کتابداران, نرم افزار کتابخانه ای سیمرغ, تعامل انسان - رایانه, نرم افزارهای کتابخانه ای, فهرست رایانه ای}PurposeThe aim of this paper is identifying and analyzing elements and features of Simorgh library software, and measuring its users and librarians satisfaction.MethodologyThe methodology of this study is of survey type and it is an applied study. Tools for data collection is QUIS questionnaire that was distributed among all librarians and 386 users of Central Library of Astan Quds Razavi whom were selected through simple random sampling without replacement. Both descriptive and deductive statistics methods were utilized for data analysis.
Findings: Findings showed that the level of satisfaction of participants with interaction to Simorgh software is in average, whereas the librarians were significantly more satisfied than the users. The highest level of satisfaction of users and librarians was related to general reaction with interaction to Simorgh software and interface display, while the lowest level of satisfaction was related to software help and interface vocabularies and messages.ConclusionEfficiency of user interface of Simorgh software from the view of users and librarians of Central Library of Astan Quds Razavi is in average and in a few cases is higher than medium, and with more attention to the consistency of user interface elements and features of the software to the needs, views and features of different groups of users can be added to their satisfaction.Keywords: User interface, User satisfaction, Librarian's satisfaction, Simorgh library software, Human-computer interaction, Library softwares, OPACs} -
هدف از این تحقیق، بررسی و تحلیل عناصر و ویژگی های مطرح در رابط کاربر نرم افزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت کاربران (دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد) از تعامل با این نرم افزار می باشد. از هدفهای دیگر این پژوهش، سنجش تاثیر متغیرهایی چون رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، سواد کتابخانه ای، سواد رایانه ای و سابقه و میزان آشنایی با فهرست رایانه ای بر رضایت کاربران می باشد.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی هستند که عضو کتابخانه دانشکده می باشند. از کل جامعه پژوهش که 1308 نفر بودند بر اساس فرمول کرجسی و مورگان نمونه گیری طبقه بندی انجام شد و حجم نمونه 298 نفر تعیین گردید.
یافته های پژوهش نشان داد وضعیت مواردی چون صفحه های نمایش اطلاعات نرم افزار، واژگان و پیامهای نرم افزار، یادگیری چگونگی کار با نرم افزار، راهنمای نرم افزار و قابلیتها و امکانات نرم افزار سیمرغ از دیدگاه کاربران شرکت کننده در این پژوهش، در حد متوسط است. همچنین، دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش در حد متوسطی از تعامل با نرم افزار سیمرغ رضایت دارند.
همچنین، بین میزان رضایت دانشجویان رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و علوم کتابداری و اطلاع رسانی از تعامل با نرم افزار سیمرغ، تفاوتی معنادار وجود ندارد. در مقابل، بین میزان رضایت دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از تعامل با نرم افزار سیمرغ تفاوتی معنادار وجود دارد و میزان رضایت دانشجویان کارشناسی بیشتر است. بین سابقه و میزان آشنایی دانشجویان با نرم افزار سیمرغ و همچنین سواد کتابخانه ای با میزان رضایت آنها از تعامل با این نرم افزار، رابطه ای معنادار وجود ندارد. در مقابل، رابطه ای معنادار میان سواد رایانه ای و میزان رضایت آنها از تعامل با نرم افزار سیمرغ، وجود دارد.
کلید واژگان: رابط کاربر, تعامل انسان - رایانه, رضایت کاربران, نرم افزار سیمرغ, نرم افزارهای کتابخانه ای}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.