جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رابط کاربر » در نشریات گروه « کتابداری و مدیریت اطلاعات »
تکرار جستجوی کلیدواژه «رابط کاربر» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هدفهدف پژوهش حاضر مرور نظام مند پژوهش های انجام شده در موضوع رفتارهای فرمول بندی پرسش جستجو در کودکان و نوجوانان به منظور شناسایی موانع و راهکارهای فرمول بندی جستجو است.روشاین پژوهش با روش مرور نظام مند براساس سیاهه ارایه شده در پژوهش خو، کانگ و سانگ (2015) انجام شد. بدین منظور، پژوهش های حوزه فرمول بندی پرسش در کودکان و نوجوانان در پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان و پایگاه های معتبر انگلیسی زبان شناسایی شد. در نهایت، 2 پژوهش فارسی و 45 پژوهش انگلیسی جهت بررسی نهایی و پاسخ به پرسش های پژوهش انتخاب شد.یافته هانتایج نشان داد در فرایند فرمول بندی پرسش جستجوی کودکان و نوجوانان، ضعف املایی، مهارت نداشتن در تایپ، دانش کم دامنه، محدودیت واژگانی، توانایی شناختی کم، نداشتن مهارت ارزیابی و انتخاب نتایج بازیابی شده، اتکاء به جستجوی مروری، استفاده از کلیدواژه های زبان طبیعی، ناتوانی در استفاده از عملگرهای منطقی، ضعف در فرمول بندی مجدد پرسش، و توان کم در وظایف پیچیده مهم ترین موانع و مشکلات پیش روی کودکان و نوجوانان در فرمول بندی پرسش جستجو است. طراحی رابط کاربر مناسب برای کودکان و نوجوانان با به کارگیری رابط های دیداری و شنیداری، ابزار کنترل املاء و پیشنهاد پرسش و آموزش استفاده از رابط کاربری و فرمول بندی پرسش جستجو به کودکان و نوجوانان، به عنوان راه حل هایی برای رفع موانع فرمول بندی پرسش جستجو ارایه شده است.نتیجه گیریبا توجه به پژوهش های گسترده ای که در سطح جهان در حوزه فرمول بندی پرسش جستجو در کودکان و نوجوانان انجام شده است و با توجه به تفاوت های زبانی، فرهنگی و سواد رسانه ای کودکان و نوجوانان ایرانی، جای این نوع پژوهش ها در بافت ایران خالی است. به نظر می رسد پیش از آموزش استفاده از رابط های کاربری و سواد رسانه های دیجیتالی به این قشر، شناخت رفتارهای فرمول بندی پرسش کودکان ایرانی ضرورت داشته باشد.کلید واژگان: فرمول بندی پرسش جستجو, کودکان و نوجوانان, رابط کاربر, پایگاه های اطلاعاتی}PurposeThis research aims to systematically review the studies conducted on the issue of search query formulation behavior in children and adolescents in order to identify the obstacles and search formulation solutions.MethodsThis research was conducted with a systematic review method based on the list presented in the research of Xu, Kang & Song (2015). For this purpose, studies in the field of query formulation in children and adolescents were identified in Persian databases and reliable English databases. Finally, 2 Persian and 45 English studies were selected to do the final review and answer the research questions.FindingsThe results showed that in the process of formulating the search query of children and teenagers, poor spelling, lack of typing skills, low domain knowledge, limited vocabulary, low cognitive ability, lack of skill in evaluating and selecting the retrieved results, relying on overview search, using natural language keywords, inability to use logical operators, weakness in re-formulating queries, low ability in complex tasks are the most important obstacles and problems faced by children and teenagers in formulating search queries. Designing a suitable user interface for children and teenagers by using visual and audio interfaces, spelling control tools, and query suggestions and teaching children and teenagers how to use the user interface and formulating search queries are presented as solutions to remove the obstacles in formulating search queries.ConclusionsConsidering the extensive studies that have been conducted in the field of search query formulation in children and adolescents worldwide, and considering the linguistic, cultural, and media literacy differences of Iranian children and adolescents, it is necessary to conduct these studies in Iran as well. It seems that before teaching the use of user interfaces and digital media literacy to this group, it is essential to know the query formulation behavior of Iranian children.Keywords: Search Query Formulation, children, adolescents, User Interface, Databases}
-
فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، سال پنجاه و هفتم شماره 1 (پیاپی 103، بهار 1402)، صص 29 -42هدف
این پژوهش به ارزیابی قابلیت های دسترس پذیری محیط رابط کاربری سامانه های آموزش مجازی پرداخته است.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی از نوع ارزیابی مکاشفه ای انجام شده است. جامعه آماری شامل شش سامانه آموزش مجازی «ادوبی کانکت، اسکای روم، اسکایپ، بیگ بلو باتن، گوگل میت، قرار» است. ابزار پژوهش، سیاهه ارزیابی بومی سازی شده منطبق با سامانه های آموزش مجازی در داخل کشور منطبق با شاخص های ارزیابی مندرج در ایزو 9241 است که شاخص های شناسایی شده و با استفاده از روش بی.دبلیو.ام از دیدگاه صاحب نظران حوزه دسترس پذیری سامانه های آموزشی و یادگیری الکترونیکی اولویت بندی شده اند. برای پاسخگویی به پرسش های پژوهش از آمار توصیفی و روش تصمیم گیری مدل روش وزن دهی ساده یا (اس.ای.دبلیو.) استفاده شد. در این روش، امتیازات حاصل از ارزیابی هر نرم افزار در هر شاخص با ضریب وزنی بی.دبلیو.ام تعیین شده برای هر شاخص ضرب شده و بر اساس نتیجه حاصل، محیط رابط کاربری سامانه های آموزش مجازی از لحاظ قابلیت های دسترس پذیری با یکدیگر قابل مقایسه شد. فرضیه های پژوهش از طریق آزمون کروسکال-والیس مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته هاپس از بررسی قابلیت های دسترس پذیری محیط رابط کاربری سامانه های آموزش مجازی مشخص شد به ترتیب اسکایپ، ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن، اسکای روم گوگل میت و قرار از نظر رعایت ویژگی های مربوط به دسترس پذیری رتبه اول تا ششم را کسب نموده اند. بین میزان رعایت شاخص های ارزیابی قابلیت های دسترس پذیری محیط تعامل (رابط کاربری) سامانه های آموزش مجازی در چهار شاخص کلی در سامانه ها اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیریبالاترین میانگین رعایت میزان دسترس پذیری مربوط به ابزارهای اشاره گر و سازگاری با فناوری های کمکی و کمترین میانگین رعایت میزان دسترس پذیری مربوط به ورودی صفحه کلید در جامعه مورد مطالعه تشخیص داده شد.
کلید واژگان: ارزیابی, دسترس پذیری, رابط کاربر, سامانه آموزش مجازی, نرم افزار وب کنفرانس}ObjectiveThe present research has evaluated the accessibility capabilities of the user interface environment of virtual teaching systems
MethodsThe research is of an applied type, which was carried out by a survey method of the type of revelatory evaluation. The statistical population is six virtual & real time teaching systems "Adobe Connect, sky room, Skype, Big Blue Button, Google Meet, Gharar". The research tool is the localized evaluation list corresponding to the virtual teaching systems inside the country in accordance with the evaluation indicators listed in ISO 9241, which indicators have been identified and prioritized using B.W.M. In order to answer the research questions, descriptive statistics and Simple Additive Weighting (SAW) model decision making method were used. In this method, the points obtained from the evaluation of each software in each index were multiplied by the B.W.M. weighting coefficient determined for each index and based on the result, the user interface environment of the virtual teaching systems was compared with each other in terms of accessibility features. The research hypotheses were examined through the Kruskal-Walli’s test.
ResultsAfter examining the accessibility features of the user interface of the studied virtual teaching systems, it was determined that Skype, Adobe Connect, Big Blue Button, Sky room, google Meet, respectively, and according to the features related to the accessibility has been ranked first to sixth. No significant difference was observed between of compliance with the evaluation indicators of the accessibility capabilities of the interaction environment (user interface) of the virtual education systems in four general indicators in the systems. The highest mean of compliance with the level of accessibility related to pointer tools and compatibility with assistive technologies and the lowest mean of compliance with the level of accessibility related to keyboard input were detected in the studied community
ConclusionsBy using the findings of the present research, we can get a clear vision of the existing reality of the possibilities of virtual teaching systems. The findings of the present research are a guide for the selection and use of the mentioned systems for teachers, officials and managers of education centers. Therefore, conducting this research is necessary to explain the future horizons and it is hoped that it will have a significant contribution to improve the virtual education situation in the IRAN and the results of the research findings can be effective in improving the accessibility of these systems and educational institutions.
Keywords: Accessibility, Evaluation, User Interface, virtual education system, Web conference software} -
هدف پژوهش:
هدف از این پژوهش تحلیل قابلیت حرکتی دست جهت تعامل با رابط کاربر و ارایه الگوی پیشنهادی برای وب سایت ها است.
روش کار پژوهش:
این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی و با رویکرد کیفی صورت پذیرفته است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، منابع کتابخانه ای بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تا اشباع نظری انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته شد. روش تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل محتوای منابع به صورت قیاسی با روش کدگذاری انجام گردیده است. داده های جمع آوری شده با نرم افزار مکس کیو دی ای مورد تحلیل قرارگرفته است.
یافته هابراساس یافته ها، 18 ویژگی و 3 مفهوم اساسی از تحلیل 9 گزاره استخراج شد. مفهوم فردی (7 ویژگی سهولت استفاده، رضایت، کاربرپسندی، هزینه کم، تمایل به استفاده بیشتر، سازگاری، کنترل روانی)، مفهوم کاربردی (9 ویژگی سودمندی، تشخیص تعامل، توانایی درک، قابلیت پردازش کامپیوتری، عملکرد پوشش لازم برای بازیابی اطلاعات، حداقل نیاز به دستگاه های سخت افزاری، قابلیت استفاده در سطح تجهیزات رابط، ورودی دستورات حرکتی، توانایی تشخیص دست ها) و مفهوم پشتیبانی (2 ویژگی برنامه های پشتیبانی در رایانه برای تعامل بهتر، بهینه سازی رابطه بین فرآیندهای شناختی و فیزیکی کاربر).
بحث و نتیجه گیریقابلیت حرکت دست یکی از امتیازهای بزرگ و توانایی به دست آمده در برقراری تعامل با رابط کاربر وب سایت ها است که متقارن با قابلیت چشمی جهت تعامل با رابط کاربر وب سایت ها، قابلیت طراحی و مطالعه عمیق تری در داخل کشور دارد. با توجه به حجم عظیم اطلاعات و نیازمندی های کاربران و همچنین تسریع دریافت اطلاعات جامع و مفید در ایران، قابلیت حرکتی دست جهت تعامل با رابط کاربر وب سایت ها بسیار ارزشمند و قابل تامل و طراحی از سوی متولیان امر خواهد بود.
کلید واژگان: حرکات دست, تعامل انسان و رایانه, رابط کاربر, وب سایت ها}PurposeThe purpose of the study is to explain the hand movement ability to interact with the user interface of websites.
MethodologyThis research is an applied research. The research method is qualitative. The population studied in this research is library resources including 2 books and 14 articles, which were selected and used by available sampling method until theoretical saturation. The method of data analysis using source analysis is analogous to the coding method. The collected data has been analyzed with MaxQDA software.
FindingsBased on the findings, 18 features and 3 basic concepts were extracted from the analysis of 9 propositions. Individual concept (7 features of ease of use, satisfaction, user-friendliness, low cost, tendency to use more, adaptability, psychological control), functional concept (9 features of usefulness, recognition of interaction, understanding ability, computer processing capability, performance coverage necessary for data recovery, minimal need for hardware devices, the ability to be used on the same level as interface equipment, input of movement commands, the ability to recognize hands) and the concept of support (2 features of support programs in the computer for better interaction, optimizing the relationship between processes Cognitive and physical user).
ConclusionThe ability to move the hand is one of the great points and the ability to interact with the user interface of websites, which is symmetrical with the eye ability to interact with the user interface of websites, it has the ability to design and study more deeply inside the country. Noticing huge capacity of information, needs of users, acceleration in getting comprehensive and useful information in Iran, effective hand mobility to interact with intermediate users of websites have always been valuable and noticeable to be designed by experts.
Keywords: Hand Movements, User Interface Interaction, User interface, Websites} -
نشریه مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، سال سی و سوم شماره 2 (پیاپی 130، تابستان 1401)، صص 16 -36هدف
رابط کاربر نخستین نقطه تماس کودک و نوجوان با یک وبگاه است. چنانچه محتوای وبگاه، به ویژه نمادهای متنی و گرافیکی آن، با ویژگی ها و توانایی های ایشان در هر گروه سنی متناسب نباشد، به احتمال بسیار وبگاه را ترک خواهند کرد. پژوهش حاضر درک پذیربودن نمادهای متنی و گرافیکی رابط کاربری یک پرتال کودک و نوجوان را برای این دو گروه سنی سنجیده است.
روشجامعه آماری این پیمایش 600 نفر کودک و نوجوان عضو فعال سه مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر بیرجند بوده اند. از میان آن ها 115 نفر به صورت تصادفی طبقه ای غیرنسبی انتخاب شدند و به پرسش نامه محقق ساخته پاسخ دادند که با بررسی پیشینه های نظری و پژوهشی مرتبط و مطالعه محیط رابط کاربر پرتال های کودک تهیه شد. در پژوهش حاضر، از واژگان استاندارد این اصطلاح نامه برای تهیه پرسش نامه متن به متن استفاده شد. پرتال استفاده شده، کودک 24 نام دارد و متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
یافته هاتوانایی کودکان و نوجوانان در شناسایی نمادهای متنی و گرافیکی از حد مط،وب بیشتر بود؛ اما توانایی ایشان در ترکیب نمادها متغیر بود (سطح معناداری برابر با 000/0 و کوچک تر از 05/0 است). در شناسایی نمادهای متنی و گرافیکی بین گروه سنی (10 تا 12) و (14 تا 16) سال اختلاف معنی دار یافت شد. میانگین توانایی شناسایی نمادهای گرافیکی در گروه سنی 10 تا 12 سال 82/71 و در گروه سنی 14 تا 16 سال 76 به دست آمد. میان توانایی دختران و پسران تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه گیریواژگان به کاررفته در پرتال کودک و نوجوان ساده، فهم پذیر و استاندارد است. اگر در طراحی رابط کاربری به توانایی های ذهنی و شناختی کودکان و نوجوانان و همچنین نیازهای آن ها توجه شود، شناسایی نمادهای گرافیکی و متنی رابط کاربری و استفاده از بخش های مختلف وب سایت ها برای کودکان و نوجوانان راحت و جذاب خواهد بود.
کلید واژگان: رابط کاربر, نمادهای متنی, نمادهای گرافیکی, کودکان, نوجوانان, پرتال کودک}PurposeThe user interface is the first point of contact with a website. If the content of the website, especially its textual and graphic symbols, does not match with the ability of users to comprehend it, they will probably leave the website. This research has measured comprehensibility of the textual and graphic symbols used in the user interface of a portal designed for children and young adults.
MethodThe statistical population included 600 children and adolescents active members in three centers belong to the Institute for Intellectual Development for Children and Adolescents (IDCA) in Birjand (Iran). A randomly selected sample of 115 through a non-relative stratified method answered the researcher-made questionnaire, prepared after examining theoretical and research literature as well as examining user interface environments of children's portals. In the present study, the standard vocabulary of IDCA thesaurus was used to prepare a text-by-text questionnaire. The portal examined was “koodak24”.
FindingsThe ability of children and adolescents to identify the textual and graphic symbols of the child portal was more than optimal. But their ability to combine symbols was variable (the significance level in the above test is equal to the value of 0.000 and smaller than the value of 0.05). Also, there was a difference in identifying textual and graphic symbols between different age groups (P<0.05). There is a significant difference between the two age groups (10 to 12) and (14 to 16) years, and the average ability to identify graphical symbols of the user interface in the age group of 10 to 12 years is 71.82 and this average in the age group of 14 to 16 years is 76. there was no difference between the ability of girls and boys to identify textual and graphic symbols.
ConclusionThe words used in the portal for children and adolescent are simple, understandable and standard. If the mental and cognitive abilities of children and teenagers as well as their needs are taken into account in designing the user interface, it will be easy and attractive for children and adolescent to identify the graphical and textual symbols of the user interface and use different parts of websites.
Keywords: User interface, Graphical symbols, textual symbols, Children, adolescents, Child portal, Website of Children} -
پشتیبانی محیط رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی از مدل رفتار اطلاع یابی مهو و تیبوهدف
از آن جا که رفتارهای اطلاع یابی، انعکاسی از نیازهای کاربران هستند، شناسایی و درک صحیح آن ها، اهمیت زیادی در طراحی رابط کاربر مناسب دارد. بنابراین، هدف پژوهش، تعیین میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از مدل اطلاع یابی مهو و تیبو است.
روش شناسیاز حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها وب سنجی با رویکرد ارزیابی مکاشفه ای است. جامعه آماری شامل100 نفر از دانشجویان دکترای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و روش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده لذا، کل جامعه بعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده ها براساس سیاهه وارسی منطبق بر الگوی مهو و تیبو، در محیط رابط 4 پایگاه اطلاعاتی وایلی، اشپرینگر، ساینس دایرکت و کلینیکال کی انجام شد.
یافته هایافته ها نشان داد، میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های ساینس دایرکت و کلینیکال از مدل مهو و تیبو به ترتیب با میانگین (08/2، 07/2) بیشتر ازحد متوسط (2) است، درحالی که میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های اشپرینگر، متوسط (01/2) و وایلی کمتر از متوسط (79/1) گزارش شده اند. نتایج رتبه بندی میزان پشتیبانی محیط رابط پایگاه های مذکور از عناصر مدل مهو و تیبو نشان داد که پایگاه ساینس دایرکت، کلینیکال، اشپرینگر و وایلی با کسب امتیاز 91/2، 84/2، 55/2، 71/1 رتبه اول تا چهارم را کسب کرده اند.
نتیجه گیریبه طور کلی، میزان پشتیبانی رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی از مدل فوق در حد متوسط است. بنابراین، استفاده از این عناصر در طراحی محیط رابط می تواند تاثیر زیادی بر بهینه شدن محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی داشته باشد.
کلید واژگان: الگوی مهو وتیبو, رابط کاربر, پایگاه اطلاعاتی, رفتار اطلاع یابی}Support of Meho & Tibbo model information seeking behavior from the elements of the user interface environment of DatabasesPurposeSince information search behaviors are a reflection of the needs of users, it is important to identify and understand them in the design of the proper user interface. Therefore, the purpose is to determine the level support for environment of the user interface of databases from the Meho and Tibbo model.
MethodThis is an applied research. The method was performed using Webometrics with an Heuristic Evaluation Method. The statistical population consisted of 100 Ph.D. students of Mazandaran University of Medical Sciences and a census sampling method. Data Collection tools the check list consists of four elements derived from the Meho and Tibbo model.
Findingsshowed, Support the user interface for the Science direct and Clinical Key databases in Meho and Tibbo model is higher than the average (2.08, 07.07) (2).The interface environment support for the Sprinter has been reported to be modest (2/01) and the Wiley is less than average (1.79). The ranking of the support these Databases from the model showed that, the Databases Science Direct, Clinical key, Springer, and Wiley won the first to fourth place with a score of 2.91, 2.84, 2.55, 1.71., the database user interface support for the Meho and Tibbo models is moderate.
Resultsthe use of these elements in the design of the interface environment can have a great impact on the optimization of the interface of the database.
Keywords: Mehoo & Tibbo model, User interface, Database, Information Seeking Behavior} -
نشریه دانش شناسی، پیاپی 54 (پاییز 1400)، صص 83 -93هدف
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال بر متغیرهای کاربرپژوهی از دیدگاه کاربران استفاده کننده از اطلاعات الکترونیک و دیجیتال به ویژه در وبسایت راهبری اصیل میباشد.
روش پژوهشپژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 50 نفر از کاربران وبسایت راهبری اصیل میباشد که به عنوان نمونه در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده از میان کاربران وبسایت راهبری اصیل انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته با 30 سوال در بین آنها توزیع گردید و در نهایت 44 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بر روی 44 پرسشنامه برابر با 937/0 است. به منظور سنجش روایی پرسشنامه مذکور با استفاده از روش همسانی درونی روایی سازه نتایج ضریب همبستگی بین هریک ازسوالات مولفه ها درسطح خطای کمتراز 01/0 معنادار بوده اند که نشان میدهد پرسشنامه مذکور از روایی سازه بالایی برخوردار می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش استنباطی (آزمون t تکمتغیری) به کمک نرم افزار اس پی اس اس بهره گرفته شد.
یافته هاازدیدگاه کاربران، مدیریت اطلاعات دیجیتال برهرشش مولفه رضایت مشتری (64 درصد)، وفاداری به برند (61 درصد)، کیفیت خدمات (64 درصد)، تعهد روابط (63 درصد)، تمایل به خرید (62 درصد) و همچنین تصویر ذهنی مشتری (61 درصد) تا حد زیادی نقش داشته است.
نتیجه گیریمیزان نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال برکاربرپژوهی ازدیدگاه کاربران به صورت معناداری بیشترازحد متوسط بوده و مدیریت اطلاعات دیجیتال تاحد زیادی (63 درصد) برکاربرپژوهی نقش داشته است.
کلید واژگان: مدیریت اطلاعات, اطلاعات دیجیتال, کسب و کار الکترونیک, کاربرپژوهی, تجربه کاربری, رابط کاربر}ObjectiveThe purpose of this study is to determine the role of digital information management on user research variables from the perspective of users using electronic and digital information, especially in the Rahbari Asil website.
MethodologyThe present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of survey method. The statistical population includes 50 users of Rahbari Asil website, who were selected as an available sample by simple non-random method and The researcher-made questionnaire with 30 questions was distributed among them and finally 44 questionnaires were collected. To evaluate the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used, which is equal to 0.937. In order to assess the validity of the questionnaire using the internal consistency method of construct validity, the results of correlation coefficient between each of the component questions were significant at an error level of less than 0.01, which indicates that the questionnaire has a high construct validity. To analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) were used and in the inferential section (univariate t-test) using SPSS software.
ResultsFrom the end users' point of view, digital information management has six components of customer satisfaction (64%), brand loyalty (61%), service quality (64%), relationship commitment (63%), willingness to buy (62%) and also, the customer's mental image (61%) played a large role.
ConclusionThe role of digital information management on user research from the perspective of end users is significantly higher than average and digital information management has played a large role (63%) on user research.
Keywords: information management, digital information, E-business, user research} -
هدف
هدف پژوهش حاضر شناسایی مهمترین معیارهای ارزیابی رابط کاربر کتابخانه های دیجیتال ارایه دهنده خدمات به نابینایان از دیدگاه کتابداران شاغل در کتابخانه های دیجیتال نابینایان است.
روشمطالعه دلفی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته در دو مرحله انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را کتابداران شاغل در کتابخانه های دیجیتال نابینایان در سطح کشور تشکیل می دهند.
یافته هانتایج پژوهش حاضر نشان داد که معیارهای «انواع قالب های منابع موجود در کتابخانه» و «سازماندهی صفحه نمایش» به ترتیب حایز بالاترین و پایین ترین امتیاز شدند. هر چند اختلاف امتیاز مربوط به معیارها و مولفه ها فاصله زیادی ندارند، بر اساس پانل دلفی به کارگیری آن ها در ارزیابی و طراحی رابط کاربر کتابخانه های دیجیتال ارایه دهنده خدمات به نابینایان و کم بینایان پیشنهاد می شود. امید است نتایج پژوهش حاضر بتواند تصویر روشنی از معیارها و مولفه های مورد نیاز در طراحی رابط کاربر کتابخانه های دیجیتال ارایه دهنده خدمات به نابینایان و کم بینایان ارایه و اهمیت به کارگیری هر یک را تعیین کند. همچنین به عنوان ابزاری جهت تشخیص میزان توانمندی رابط کاربر کتابخانه های دیجیتال ارایه دهنده خدمات به افراد دارای آسیب بینایی از دید کتابداران، صاحب نظران و استفاده کنندگان آن ها باشد.
کلید واژگان: کتابخانه دیجیتال نابینایان, رابط کاربر, معیار ارزیابی, کتابدار کتابخانه دیجیتال نابینایان}PurposeThe aim of this research is to consider the most important criteria of user interface of Digital Libraries providers' services to the blind and visually impaired from standpoint Blind digital librarians.
MethodologyA researcher-constructed questionnaire was used for the survey. It was administered to Blind digital librarians currently employed by the blind digital libraries in Iran.
FindingResults of the study showed that ''different formats of library resources" and "Ability of organizing the screen" in sequence gained the highest and lowest score. Although the difference among of criteria's were low and according to the Delphi panel using them in the design of digital Libraries providers' services to the visually impaired user interface offered. It was hope that the results of this study could present needed features and their importance in designing in digital Libraries providers' services to the blind and visually impaired user interface. On the other hand, it could be used as a tool for the determination of capabilities of digital Libraries providers' services to the visually impaired user interface from librarians, experts and their user's opinion.
Keywords: Blind digital library, User interface, Evaluation Criteria, Blind digital librarian} -
هدف
هدف پژوهش حاضر بررسی رابط کاربر صفحات وب شبکه اجتماعی علمی به منظور تعیین میزان انطباق آنها با معیارها و مولفه های عمومی و اختصاصی رابط کاربری بوده است.
روش شناسی:
پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع تحقیقات ارزیابی تطبیقی بوده و رابط های کاربر(شامل 12 معیار و 93 مولفه) با استفاده از سیاهه وارسی ارزیابی شده است. جامعه پژوهش را نیز 13 شبکه اجتماعی علمی تشکیل می دهد.
یافته ها:
با بررسی میانگین امتیازات حاصل از معیارهای عمومی رابط کاربری به نظر می رسد که شبکه اجتماعی علمی Eaglei از مجموع معیارهای عمومی رابط کاربری، بیشترین امتیاز را کسب کرده است و شبکه Sciencv رتبه دوم و PubMed رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند. در تطبیق شبکه های اجتماعی علمی با معیارهای تخصصی،Research gate موفق به کسب بیشترین امتیاز شده و شبکه های اجتماعی علمی Citeulike و Growkudos به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
نتیجه گیری:
شبکه های اجتماعی علمی از وضعیت بسیار مناسبی در انطباق با معیارها ومولفه های عمومی برخوردارند، اما در انطباق با معیارها و مولفه های تخصصی رابط کاربری، می توان وضعیت مناسبی را برای شبکه های اجتماعی علمی تصور کرد.
کلید واژگان: رابط کاربر, شبکه اجتماعی علمی, گروه های اجتماعی علمی}AimThis study aims to examine the UI of 13 web-based Scientific social Networks in
order to determine their conformity with the general and specific User interface criteria.MethodologyThe user interface has been evaluated by using a checklist (including 12
criteria and 93 components). The research community consists of thirteen social Science
networks.FindingsBased on the mean scores obtained from the general user interface criteria,
it seems that the scientific social network of Eaglei has the highest score, and the Sciencv and
PubMed are respectively ranked the second and third place among these scientific social
networks. Research gate has gained the highest score in matching Scientific social networks
with specialized criteria, and Citeulike and Growkudos are respectively ranked the second
and third.ConclusionThe results of the research show that scientific social networks have a
very much proper status in terms of adherence to the general criteria and components.
However, in accordance with the specialized User interface criteria and components, it is
possible to imagine a good situation for scientific social networks.Keywords: User Interface, scientific social networks, scientific social communities} -
پژوهش حاضر با هدف تعیین سهم رشته های موضوعی موثر در شکل گیری پایان نامه های انجام شده در دانشگاه های ایران در حوزه موضوعی رابط کاربر و همچنین تبیین موارد روش شناختی پژوهشی آنها انجام شده است. این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی با رویکردی توصیفی و ابزار سیاهه وارسی محقق ساخته برای گردآوری داده ها استفاده کرده است. یافته ها نشان داد که در بیش از 25 دانشگاه مختلف کشور (اعم از سراسری، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی) پایان نامه هایی در حوزه رابط کاربر انجام و به نتیجه رسیده است. همچنین متخصصان دارای مدرک در 18 رشته موضوعی در شکل گیری، هدایت و ارائه مشاوره های لازم برای انجام پایان نامه های انجام شده در این حوزه نقش داشته اند. با این حال، متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی بیش از نیمی از پایان نامه های این حوزه را در ایران انجام و یا هدایت کرده اند. از منظر روش شناختی نیز یافته ها نشان داد که برای انجام پایان نامه های مورد بررسی تنها از معدودی از روش های پژوهش مرسوم در حوزه تعامل انسان با رایانه استفاده شده است. بیش از 40 درصد از این پایان نامه ها نیز با استفاده از روش پیمایشی که از مهم ترین روش های رویکرد کمی است انجام شده اند. همچنین اغلب آنها کاربردی بوده و از تک ابزار که اغلب هم پرسشنامه یا سیاهه وارسی بوده برای گردآوری داده ها بهره برده اند. در بررسی پژوهش های این حوزه همچنین گرایش به استفاده از تعداد نمونه های کم و همچنین روش های نمونه گیری هدفمند در جامعه مورد بررسی مشاهده می شود. به نظر می رسد در حوزه پژوهش های رابط کاربر علاوه بر انجام پژوهش های کاربردی (به ویژه در رابطه با ارزیابی محصولات طراحی شده و ارائه بازخورد به طراحان آنها)، نیاز است تا با استفاده از رویکردها، روش ها و ابزارهای پژوهشی جدیدتر و عمقی تر مبانی نظری و اصول موجود در این حوزه نیز مورد بازنگری و بررسی بیشتر قرار گیرند و توسعه حوزه نظری نیز مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرد.کلید واژگان: رابط کاربر, تعامل انسان با رایانه, پایان نامه, دانشگاه های ایران, روش شناسی پژوهش}The purpose of this research is to determine contribution of effective thematic disciplines in the formation of user interface theses in iran and their methodological analysis. The research was carried out using a quantitative content analysis method and a checklist for collecting data. Results showed that in more than 25 different universities in the country (including state, Payame Noor, non-profit, and Islamic Azad Universities), the theses in the field of the user interface have been performed and completed. The findings of the present study indicated that specialists with a degree in 18 subject fields have played a role in forming, guiding, and providing consultations for conducting theses in this field. However, experts Knowledge and Information Science have conducted or directed more than half of the theses in this field in Iran. Findings about research methodology of theses showed that only some methods and often in quantitative approach have been used. More than 40% of theses have been conducted using the survey method that is one of the most important methods of quantitative approach. In addition, they have often practical and used a single tool, often a questionnaire or checklist, to collect data. The tendency to use a small number of samples, as well as targeted sampling methods is observed. It seems in addition to conducting practical researches (especially evaluating the designed products and providing feedback to their designers), it is necessary to review the theoretical foundations and principles in this area and develop the theoretical field with using new research approaches, methods and tools.Keywords: User Interface, Human-Computer Interaction, Thesis, Iranian Universities, Research Methodology}
-
امروزه، عمده خدماتی که برای زندگی روزمره در دسترس انسان قرار می گیرد، از طریق نظام های رایانه ای است. خدماتی همانند جستجوی اطلاعات و خرید تحت وب جزء متداول ترین تعاملات کاربران با نظام های اطلاعاتی تحت وب هستند. کاربران اطلاعات دریافتی از طریق نظام های اطلاعاتی را واکاوی کرده و مورد پردازش قرار می دهند. نظریه پردازش اطلاعات در ذهن انسان تاکید دارد که فرد اطلاعات را از محیط دریافت، پردازش و تحلیل می کند. همچنین، درک محرک های پیرامونی، قرار دادن موارد درک شده در حافظه و بازیابی موارد یاد گرفته شده از حافظه در نظریه پردازش اطلاعات مورد بررسی قرار می گیرد. رابط کاربر امکان استفاده از سیستم و رسیدن به هدف کاربر در برقرار ارتباط با سامانه را مهیا می کند. اگر رابط کاربر به خوبی طراحی شده باشد مسیری که کاربر در آن برای انجام هدف ها و وظایفش به طور موثر و بهینه انجام می دهد روند منطقی خواهد داشت؛ در غیر اینصورت پراکندگی محیط رابط باعث استفاده نامناسب از آن می شود. به عبارت دیگر، اگر رابط کاربر بتواند توجه کاربر را جلب کند، تعامل به صورتی موفقیت آمیز انجام خواهد شد.
برای بررسی نحوه تعامل انسان رایانه، روش ها و فنون بسیاری ابداع شده و به کار رفته است. روش ردیابی چشم، انجام پژوهش ها و دریافت داده های کیفی و کمی را ممکن می سازد. دستگاه بینایی یکی از تخصصی ترین عضوها در ادراک بشر و یکی از مهمترین حواس پنجگانه است. به همین دلیل، اعتماد بیشتری به داده های آن میشود. اساس توسعه این روش فرضیه چشم-ذهن است. معنی فرضیه چشم ذهن این است که ثبت حرکت چشم می تواند نشان دهنده توجه شخص در ارتباط با تصویر یا محرک مقابل وی باشد. این فکر کردن می تواند از علاقه یا مشکل پیش روی کاربر حکایت کند. انواع مختلف حرکات چشمی وجود دارند. اساس جستجوی دیداری متشکل از دو جزء است: خیره شدن ها و حرکات پرشی.
ردیابی چشم، حجم عظیمی از داده های عینی در مورد فرایندهای توجه کاربران ارائه می کند. این فرایندها اغلب بسیار سریع و ناخودآگاه هستند. تفسیر داده های چشمی ثبت و ضبط شده سخت است و استخراج داده های آن به کار زیادی احتیاج دارد. افزون بر آن، شرایط محیطی اجرا و سلامت آزمودنی باید در نظر گرفته شوند. در نهایت می توان بیان داشت که حرکت های چشمی برای آگاهی از ویژگی های ادراکی پایین به بالا (عینی به ذهنی) از جهان بیرونی و فرایندهای شناختی بالا به پایین (از ذهن به واقعیت) در ذهن حیاتی هستند.کلید واژگان: تعامل انسان رایانه, ردیابی چشم, ردیاب چشمی, حرکات چشم, رابط کاربر, نظام های رایانه ای, وب}Nowadays most of the day today services we receive are based upon computer systems. Services such as information searching or online shopping are considered among the most frequent online information systems' services. Users assess and process the information they receive from information systems. The theory of mind information processing asserts that humans process and analyze the information they receive from their environment. This theory also deals with the perception and recognition. User-interface paves the way regarding using and reaching the goal for the ultimate users. If user-interface is designed properly, the way through which the user reaches his/her goal would be a logical one; otherwise the lack of solidarity would result in system misuse. In other words if the user-interface grabs the user's attention, the interaction with the user would be successful. For studying the human-computer interaction a lot of methods have been proposed. Eye-tracking method is one of them. This method makes it possible to gather qualitative and quantitative data in this regard. Eyesight is very important regarding human perception, thus its data could be invaluable. The basis of this method is mind-eye theory which says eyes' movements could show the attention of a person regarding a picture or stimuli. This attention could report passion or problem. There are different types of eye movement, such as a fixation and saccade. Eye tracking delivers a voluminous data regarding users' attention in the form of quick and unconscious processes. Analyzing the eye-movement data is hard and its data extraction is tedious. Moreover the test environment and users' health are also of great importance in this regard. At last one must mention that eye movement data is invaluable for assessing the bottom-up cognition of the world and the top-down perception of mind.Keywords: Human-computer interaction, eye tracking, eye tracker, eye movements, user-interface, computer systems, web} -
ادراک آیکون ها به عنوان یکی از مهمترین اجزای رابط کاربر گرافیکی سامانه های اطلاعاتی تحت تاثیر عوامل مختلف فردی و محیطی می باشدکه از جمله این عوامل می توان به مدل ذهنی کاربران اشاره کرد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مدل ذهنی کاربران از آیکون های رابط کاربر نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال ایران است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی است و به شیوه کمی و کیفی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته و در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساخت یافته است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز، و کتابداران کتابخانه های دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تعداد 174 نفر است. یافته ها نشان داد مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مدل ذهنی کاربران از آیکون ها 4 مقوله «تجربه کاربران» ، «کارکرد آیکون» ، «مشخصه های ظاهری آیکون» و «بافت آیکون» می باشند. مقوله «تجربه» شامل آشنایی و تجربه قبلی کاربران و مقوله «کارکرد آیکون» شامل تطابق کارکرد آیکون با شکل، اشاره آیکون به کارکرد غیرمتداول و شناخته نشده نسبت به کارکرد متداول، کارکرد مشترک در نرم افزارهای مختلف و کارکردهای تخصصی برخی آیکون ها می شود. مقوله «مشخصه های ظاهری آیکون» به رنگ، اندازه، وضوح، زمینه و پیچیدگی آیکون برمی گردد. تاکنون پژوهشی در ایران به موضوع عوامل موثر بر مدل ذهنی کاربران از آیکون های نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال نپرداخته است. شناسایی عوامل موثر بر مدل ذهنی کاربران می تواند به طراحان نرم افزارهای کتابخانه های دیجیتال کمک کند تا آیکون هایی طراحی کنند که با مدل ذهنی کاربران مختلف همسویی بیشتری داشته باشد و در نهایت رضایت کاربران را فراهم آورد.
کلید واژگان: مدل ذهنی, آیکون, رابط کاربر, نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال}Perception of icons is one of the most important elements of graphical user interface in information systems that is affected by personal and environmental factors, including user's mental models. The present study tended to investigate factors affecting on the user's mental models of icons in digital library software. This is an applied research using qualitive and quantitive approach. Gathering data tool in quantitive section is researcher-made questionnaire and in qualitive section is semi-structured interview. The participants consisted of B.A. and M.A. students of knowledge and information science in Shiraz University and Shiraz University of Medical Sciences and Shiraz University librarians, 174 persons. According to the results, " experience", "icon's functions", "external characteristics of icon", and "context" are four main categories affecting on user's mental models of icons. "Experience" includes user's former familiarity and experience and " icon's functions " includes compatibility of icon function with its picture, referring the icon to unknown and uncommon function rather than common function, common function in different applications and special functions of some of icons. " appearance characteristic of icons" includes color, size, clarity, context and complexity of icon. It hasnt been any research that investigate factors affecting on user's mental models of icons in digital library software. Recognition of factors affecting on user's mental models can help digital library software designers to design the icons that have more consonancy with users mental models and eventually provide users satisfaction.
Keywords: mental model, icon, user interface, digital library software} -
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه میان سطح پیچیدگی و فاصلهو » آذرخش « ،» سیمرغ « معنایی آیکون های رابط جس توجوی نرم افزارهای با میزان مطلوبیت آنهاست. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از » نیکا « نظر شیوه گردآوری داده ها پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل دو دسته کاربران و متخصصان بود. کاربران شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز و متخصصان شامل 30 نفر از اساتید رشته علم اطلاعات و دان ششناسی بودند. پس از شناسایی آیکو نهای مطلوب و نامطلوب توسط کاربران، سطح پیچیدگی و فاصله معنایی آیکو نها توسط متخصصان تعیین شد. یافت ه ها نشان داد که بین آیکو نهای مطلوب و نامطلوب از نظر سطح پیچیدگی و فاصله معنایی تفاوت معن اداری وجود دارد و میانگین سطح پیچیدگی و فاصله معنایی آیکو نهای مطلوب نسبت به آیکو نهای نامطلوب کمتر است. همچنین، رابطه معنادار و قوی بین سطح پیچیدگی با فاصله معنایی آیکو نها وجود دارد. هرچه پیچیدگی آیکون بیشتر شود، فاصله معنایی نیز بیشتر خواهد شد و بالعکس. علی رغم اهمیت مطالعه رابطه سطح پیچیدگی و فاصله معنایی آیکو نها، پی شترمطالع های که به بررسی تاثیر ویژگی های شناختی بر مطلوبیت آیکو نهای نر مافزارهای کتابخانه ای پرداخته باشد، مشاهده نشد. این مطالعه می تواند ویژگی های آیکو نهای مطلوب را آشکار ساخته و به طراحان در طراحی آیکو نهای مناسب یاری رساند و بدی نوسیله تعامل بهتر و آسانتری میان کاربران و سامانه کتابخانه های دیجیتال به ارمغان آورد.کلید واژگان: ویژگی های شناختی, پیچیدگی, فاصله معنایی, آیکون, رابط کاربر, نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال, نرم افزار سیمرغ, نرم افزار آذرخش, نرم افزار نیکا}The present study tends to investigate the relation between the complexity and semantic distance of Icons and their Effectiveness in searching module of Simorgh, Azarakhsh and Nika applications. Following a correlational survey, the participants of this research consisted of two groups: specialists and end-users. The former consisted of 30 PhD in Knowledge and Information Science, and the latter included undergraduate students of Shiraz University. First, the effective and non-effective icons were identified by end-users. Then, their complexity and semantic distance was investigated by specialists. The results of the study showed that there was a statistically significant difference between effective and non-effective icons; effective icons have less complexity and semantic distance than non-effective icons. Furthermore, it showed a significant strong relationship between the complexity of icons and their semantic distance. The more complexity, the more semantic distance it was, and vice versa. Despite the importance of the studies on the relation between the complexity and semantic distance of icons and their effectiveness, little attention is paid to it in the area of digital library applications. Investigating the studies on the relation between the complexity and semantic distance of icons and their effectiveness may clarify effective icons features. It also helps designers to design effective icons and build better and easier interaction between users and digital library application.Keywords: Cognitive Features, Complexity, Semantic Distance, Icon, User Interface, Digital Library Applications, Simorgh Application, Azarakhsh Application, Nika Application}
-
هدف از پژوهش حاضر، شناخت سطح کامل بودن مدل ذهنی کتابداران از آیکونهای بخش امانت و فهرست نویسی نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال آذرخش، سیمرغ و نیکا است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی )از نوع پیمایشی( است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز و کتابداران کتابخانه های دانشگاه شیراز و کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که حداقل با یکی از نرم افزارهای کتابخانه ای کار کرده بودند. تعداداین افراد، که کتابداران نامیده می شوند، 174 نفر بود و بر این اساس نمونه گیری انجام نشد و کل جامعه در نظرگرفته شد. یافته ها نشان داد هم در بخش امانت و هم در بخش فهرست نویسی ، مدل ذهنی کتابداران از آیکون های نرم افزار سیمرغ نسبت به دو نرم افزار دیگر کامل تر است. همچنین، فهرستی از آیکون های بخش های امانت و فهرست نویسی سه نرم افزار را که مدل ذهنی کتابداران از کارکرد آنها کامل و ناقص است مشخص شد. از آنجا که ممکن است مدل های ذهنی کتابداران از آیکون های بخش امانت و فهرست نویسی نرم افزارها، ناقص یا نادرست باشد، با شناسایی و بررسی سطح کامل بودن آنها می توان تعیین کرد که چه سطحی از آموزش برای کتابداران مورد نیاز است. همچنین با ارائه فهرست آیکون هایی که مدل ذهنی کتابداران از کارکرد آنها کامل است ، این امکان برای طراحان فراهم می شود که عناصر محیط رابط را به گونه ای ایجاد کنند که تا حد امکان به مدل های ذهنی کتابداران نزدیک باشند.کلید واژگان: مدل های ذهنی کتابداران, آیکون, رابط کاربر, نرم افزارهای کتابخانه ای, نرم افزار آذرخش, نرم افزار نیکا, نرم افزار سیمرغ سطح کامل بودن مدل ذهنی}The present study intended to investigate the librarians mental model completeness scale of the icons in the circulation and cataloging modules of Azarakhsh, Simorgh and Nika digital library applications. Following a survey research design, The population of this research consisted of the librarians who were familiar with at least one of the digital library applications. Since the number of them was limited (174), they were selected using census. According to the results, in both circulation and cataloging modules, the librarians mental model of the icons was more complete in Simorgh application than those of Azarakhsh and Nika. Furthermore, a list of icons in the circulation and cataloging modules of the three applications, in which the librarians mental model of the icons functions was complete and incomplete, was provided. Since the users mental models of the icons in both circulation and cataloging modules might be incomplete or incorrect, one can determine the required instruction for the librarians by investigating the mental models completeness scale. Furthermore, providing a list of icons in which the librarians mental model of the icons functions is complete helps designers to design user interface in such a way that it corresponds to the users mental models as much as possible.Keywords: librarian mental models, icon, user interface, library applications, Azarakhsh application, Nika application, Simorgh application, mental model completeness scale}
-
هدفرابط کاربر در کتابخانه های دیجیتال از جمله مسائل اساسی در بهره گیری از این کتابخانه ها به شمار می رود و زمانی کاربران می توانند تعامل مناسبی با آن برقرار سازند که متناسب با نیاز آن ها فراهم گردد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیل رابط کاربر کتابخانه های دیجیتال ارائه دهنده خدمات به نابینایان و ناشنوایان در سطح جهان است.روشپژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش انجام پژوهش از نوع کتابخانه ای و پیمایش توصیفی است. بدین ترتیب که ابتدا با بررسی متون و منابع علمی مرتبط سیاهه ای متشکل از 13 معیار (ویژگی های ظاهری صفحه نمایش، سازماندهی صفحه نمایش، امکانات جستجو، پیوندها، گزینه ها و نمادهای تصویری، شخصی سازی متن، امکانات کمک و راهنمایی کاربران، هشدار دهنده ها، امکان تعامل و بازخورد، زبان رابط کاربر، کنترل کاربر، انواع قالب (فرمت )های منابع موجود در کتابخانه، امکانات مطالعه منابع بازیابی شده از کتابخانه) شامل 109 مولفه استخراج شد. سپس به روش دلفی نهایی گردید و برای ارزیابی کتابخانه های مذکور مورد استفاده قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل 12 کتابخانه دیجیتال ارائه دهنده خدمات به نابینایان و ناشنوایان بود که از طریق جستجو و مکاتبه با فدراسیون بین المللی کتابخانه های دیجیتال تهیه گردید.یافته هانتایج پژوهش نشان داد که در مجموع، از بین معیارهای مورد مطالعه، معیار «زبان رابط کاربر» با رعایت در 92/97 درصد از کتابخانه ها، رتبه اول و معیار «کنترل کاربر» تنها با استفاده در 67/9 درصد کتابخانه ها کمترین میزان رعایت را به خود اختصاص داده اند. همچنین کتابخانه «Digital library for the blind» با رعایت 53/63 درصد بیشترین و کتابخانه « »U.S. National Library Service for Blindبا رعایت 62/37 درصد از مولفه ها کمترین میزان رعایت را به خود اختصاص داده اند.کلید واژگان: کتابخانه دیجیتال, رابط کاربر, معیارهای ارزیابی, تعامل انسان و رایانه, نابینایان, ناشنوایان}PurposeDigital library user interfaces has a determining role in desirable performance of this kind of libraries. Digital Library service providers to the blind and deaf users will have their best performance when the users (deaf and blind users) could have a proper interaction with them. This study aims to evaluate and analyze the criteria related to user interface in digital libraries service provider to the blind and deaf users in the world.MethodologyThis is an applied and evaluative study. This study has been used library research method for extracting criteria and descriptive survey method for everything from evaluating library. A checklist consist of 13 criteria (Screen capabilities, Ability of organizing the screen, Search facilities, Links, Visual symbols and images, Options for customizing the texts, Help services and Tips, Error message alert, Interaction and feedback facilities, user interface Language, User controls, Library resources in various format, Study facilities of retrieved resources from the library) and 109 component is prepared. Then have been finalized by using the Delphi method and completed for each Library. 12 digital library service providers to blind and deaf user in the world perform the population.
Finding: Results of the study showed that the criteria of '' user interface language '' (with 97.92 %) and the criteria of '' user control'' (with 9.67 %) reached the highest and lowest scores respectively. Among the 12 digital libraries investigated worldwide, "Digital library for the blind" with respect 63.53 reached the maximum and "U.S. National Library Service for Blind" with respect 37.62 grasped the minimum levels.Keywords: Digital library, User Interface, evaluation criteria, Human, Computer Interaction, deaf, blind} -
هدفهدف این پژوهش ارزیابی محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی ابسکو (Ebsco)، پروکوئست (Proquest) و ساینس-دایرکت (ScienceDirect) در پشتیبانی از الگوی رفتار اطلاع جویی کاربران براساس نظریه معنابخشی می باشد.روشپژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و از رویکردی ترکیبی انجام پذیرفته است. جامعه آن از میان دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه های علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی انتخاب شد. برای تجزیه وتحلیل داده های کمی از آمار استنباطی و داده های کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید.یافته هانتایج پژوهش نشان داد رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی مورد بررسی از فرایند اطلاع جویی کاربران براساس مولفه های الگوی معنابخشی دروین پشتیبانی می کند. همچنین این یافته ها مشخص کرد که کمک محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی از رفتار اطلاع جویی کاربران در سطح مطلوبی است.
از نتایج پژوهش حاضر چنین برآمد محیط های رابط کنونی نه تنها از رفتار اطلاع جویی کاربران پشتیبانی می کنند، بلکه آنها را در موقعیت های دشوار، پیچیده و ابهام زا همراهی می کنند. همچنین نتایج بیانگر این است که راهبردهای الگوی معنابخشی دروین در محیط رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی کاربرد دارند و احتمالا در بازطراحی و ارتقاء این محیط ها می توانند موثر واقع شوند.کلید واژگان: معنابخشی, برندا دروین, پایگاه های اطلاعاتی, رابط کاربر, الگوی رفتار اطلاع جویی}PurposeScientific databases are the most important and useful sources where information is accessible via user interfaces. One of the approaches to eliminating the existing challenges in databases user interface is utilizing the Sense-making Theory (SMT) approach. SMT approach helps the users to understand problematic situations they have faced with and bridges the cognitive and information gap by using the elements of user interfaces. The aim of this study is to evaluate user interfaces of Ebsco, Proquest and Science Direct databases in supporting users information seeking behavior based on SMT.MethodologyThis study was a mixed methods survey. The samples of this study have been chosen among M.A. and PhD students majoring in Humanities/Social Sciences and Sciences/Engineering in Ferdowsi University of Mashhad.
Findings: Findings showed that SMT elements support users information seeking behavior in databases user interfaces which have been analyzed. It is also found that the help of databases user interface to users information seeking behavior was in a desired level. This study showed that the current user interfaces in these databases are not able to support the users information seeking behavior in problematic situations and put them in confusing and ambiguous conditions. Furthermore, the results indicated that elements of Dervins SMT are applicable to database user interfaces, and are probably effective in re-designing and improving these environments.Keywords: Sense, making theory, user interface, Brenda Dervin, database information seeking behavior} -
هدفرابط کاربر در موتورهای جستجوی یکپارچه به دلیل کارایی در جستجو، بازیابی و تعامل کاربر با محیط پیش رویش از اهمیت بالایی برخوردار است. شناسایی مهم ترین معیارهای رابط کاربر موتورهای جستجوی یکپارچه راه حلی برای افزایش کاربردپذیری رابط کاربری است. هدف، بررسی نقش معیارهای جستجو، صفحه نمایش، صفحه مرور مدارک، نتایج بازیابی شده، انسجام، راهنمایی و راهبری و تصحیح خطا بر کارآمدی رابط کاربر موتورهای جستجوی یکپارچه از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد است.روشابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پیمایشی، پرسشنامه محقق ساخته است. در این مقاله، مدلی در حوزه تاثیر معیارهای ذکر شده بر رابط کاربر موتورهای جستجوی یکپارچه ارائه شده و سپس مورد آزمون قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، ابتدا قابل قبول بودن مدل نظری از طریق نرم افزار لیزرل بررسی شد. برای پاسخ به فرضیه های پژوهش از نرم افزار اس. پی. اس. اس. استفاده شد که در آن ارتباط معنادار میان شاخص ها مورد بررسی قرار گرفت.یافته هانتایج پژوهش نشان داد که مدل برای جامعه آماری قابل استفاده است. با توجه به مدل به دست آمده در بخش ویژگی های ظاهری رابط کاربر، شیوه نمایش اطلاعات و در بخش ویژگی های ساختاری و تصحیح خطا از اهمیت بیشتری در کارآمدی موتورهای جستجوی یکپارچه از دیدگاه دانشجویان برخوردارند.کلید واژگان: موتورهای جستجوی یکپارچه, رابط کاربر, معیارهای رابط کاربر}PurposeThe user interface of federated search engines is very important because it can make effective search, retrieval, and user interaction with the system. . Identifying the most important indicators of the federated search engine user interface is a solution to enhance the applicability of the search engine interface. The purpose of this study was to examine the role of search, screen, navigating documents, retrieved results, consistency, guidance and navigation, and the error correction criteria on the user interface effectiveness of the federated search engines from the perspective of M.A / M.S.C students.MethodologyThe research method is survey in which the data collecting is done through a researcher-made questionnaire. This study measures the effectiveness of the model in the field of user interface to provide a federated search engine while testing the model as well. For the data analysis, the acceptability of the theoretical model was examined through LISREL software. To answer the research hypotheses, SPSS software was used to examine the relationship between the measures.
Findings:The results showed that the model can be used for the target population. According to the model, the characteristics of the user interface, the information display of the outward features, and the error correction of the structural features are more important than the other criteria.Keywords: Federated Search Engines, User Interface, User Interface Criteria} -
هدفشناسایی میزان رضایت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس از محیط رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس بر اساس مدل نیلسن است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی – تحلیلی است. جامعه آماری شامل، 310 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، است. شیوه ی نمونه گیری از نوع تصادفی نظام مند است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 172 نفر تعیین گردید. از ابزار پژوهش پرسش نامه پیش ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پایایی پرسش نامه بر اساس آزمون آلفای کرونباخ 76/0 اخذ گردید. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از آمار توصیفی و آزمون ها ی تی استیودنت و آزمون های ناپارامتری یو من ویتنی و ویلکاکسون و از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است.یافته هایافته ها نشان داد که میانگین 10 مولفه رابط کاربر مدل نیلسن در نرم افزار مورد بررسی از نظر اعضای هیات علمی بالاتر از سطح متوسط هستند. بین میزان رضایت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس از محیط رابط کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و میزان آشنایی آنها با این محیط رابط کاربر رابطه معناداری وجود دارد، به جز در مولفه (کمک به کاربران برای شناخت، اصلاح خطاها) که بین میزان رضایت و میزان آشنایی اعضای هیات علمی از محیط رابط کاربر رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین آزمون فرضیه نشان داد که تفاوت معنی داری بین دیدگاه های اعضای هیات علمی در گروه های مختلف آموزشی نسبت به محیط رابط کاربر در نرم افزار مورد بررسی وجود ندارد.نتیجه گیریبراساس دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، محیط رابط کاربر نرم افزار کتابخانه دیجیتال نشان دهنده رضایتی بیش از سطح متوسط است. میزان رضایت اعضای هیات علمی وابسته به میزان آشنایی آنها با محیط رابط کاربر است، اما بین گروه های مختلف آموزشی از این نظر تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود.کلید واژگان: رابط کاربر, اعضای هیات علمی, کتابخانه دیجیتال, مولفه های مدل نیلسن, دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس}PurposeThe aim of this study was checking how well the faculty of Azad Islamic University of Chaloos understand the digital librarys user interface based on Nilson Model.MethodologyThe research method of this research was analytic - measurement. Statistical population included 310 of faculty members of Azad Islamic University of Chaloos. The method of sampling is random systematic. The mass of sample based on Cokeran formula had defined 172 persons. The research instrument was a questionnaire, the Cronbachalpha coefficient value was 0.7560. Descriptive and non-parametric Mann-Whitney, UtestandWilcoxon and T Student were used for analytical measurements. Spss Software was used for data analysis.
Findings: Results showed that 10 out of the UI component model of software Nielsen in terms of faculty were above average. There was a meaningful correlation between Satisfaction of faculty members about interface and its familiarity with the user interface, there was a significant correlation between the components except (help users to identify, correct errors) between faculty satisfaction rate of user interfaces. In other components, there was no significant relationship.The hypothesis test showed no significant differences between the views of different groups of educational faculty members about user interface of the software.ConclusionBased on the viewpoint of faculty members of Islamic Azad University of Chaloos Branch Library software user interface represents the average level of satisfaction. Faculty satisfaction depended on their familiarity with the user interface, but there was no significant difference between different educational groups.Keywords: user interface, faculty members, digital library, Islamic Azad University of Chaloos, Nilson Mode} -
نشریه مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، سال بیست و ششم شماره 2 (پیاپی 102، تابستان 1394)، صص 111 -126هدفارزیابی رابط کاربر وبگاه کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان از نظر مطابقت با درک کودکان ایرانی است.
روش پژوهش: روش مورد استفاده پیمایشی است و برای سنجش میزان مطابقت رابط کاربر کتابخانه با درک کودکان ایرانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجش پایایی 86 درصد به دست آمد. جامعه نمونه 96 نفر از کودکان 7-14 ساله بوده که به طور هدفمند نمونه گیری شد.یافته هارابط کاربر کتابخانه با درک کودکان ایرانی مطابقت دارد؛ اما سطح درک کودکان سنین مختلف از رابط کاربر با یکدیگر متفاوت است؛ بین سطح تحصیلات والدین و میزان ارزیابی کودک از رابط کاربر ارتباطی وجود نداشته، اما بین میزان آشنایی کودکان با اینترنت، میزان مراجعه به کتابخانه، و میزان ارزیابی آنان از رابط کاربر ارتباط معناداری وجود دارد. سطح درک پسران و دختران از رابط کاربر با یکدیگر اختلاف معناداری ندارد.
کلید واژگان: ادراک, رابط کاربر, کتابخانه دیجیتالی, کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران, کودک, نوجوان}PurposeEvaluation of Children National Library of Iran user interface from the perspective of children’s perception.MethodologyIt’s a survey using a self-designed questionnaire. The Cronbach Alpha was measured 86%. The population consists of 96 children aged 7 to 14 and purposive sampling was used.ResultsThe user interface matches children’s perception. Children’s perception of user interface differs in different age groups. There is no relationship between children’s evaluation of user interface and their parents’ education level. However, there is a significant correlation between children’s knowledge of Internet, visiting library and their evaluation of user interface. Also, there seems to be no significant difference between male and female perception of user interface.Keywords: Perception, User interface, Digital library, Iranian Children National Library, Children, young adults} -
هدفهدف پژوهش مطالعه میزان رضایت مندی دانشجویان مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد از تعامل با رابط کاربر نرم افزار آموزش مجازی (LMS) می باشد.
روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد QUIS یکی از معتبرترین و رایج ترین ابزار سنجش رضایت کاربران از تعامل با نظام های اطلاعاتی استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد به تعداد 439 نفر می باشد که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 نفر تعیین شد.یافته هایافته های پژوهش نشان داد میزان رضایت دانشجویان مجازی از شاخص واکنش کلی کاربران با میانگین 66/3 و سایر امکانات و قابلیت های نرم افزار با میانگین 58/3 در حد زیاد بود. در خصوص سایر شاخص ها (یادگیری چگونگی کار با نرم افزار، صفحه نمایش، واژگان و پیام ها، راهنمای نرم افزار) میزان رضایت دانشجویان مجازی در حد متوسط بود. میزان رضایت از شاخص یادگیری چگونگی کار با نرم افزار با میانگین 56/2 در بین دانشجویان مجازی دارای پایین ترین رتبه رضایت بود. نهایتا رضایت دانشجویان مجازی از تعامل با رابط کاربر نرم افزار آموزش مجازی با میانگین 23/3 در حد متوسط بود.نتیجه گیرینتیجه این تحقیق نشان داد که کارایی رابطکاربر نرمافزار آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان مجازی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد در حد متوسط میباشد.کلید واژگان: رابط کاربر, آموزش مجازی, یادگیری الکترونیکی, دانشگاه پیام نور}PurposeThe main purpose of this study is to evaluate the rate of satisfaction of students from interacting with user interface of virtual learning software (LMS) of Payame Noor University.MethodologyThe study is an applied research which is done using the survey method. The QUIS standard questionnaire, which is one of the most popular and valid tools to measure users satisfaction from interacting with information systems is used. The statistical populations composed of 439 e-learning students. The number of samples is defined 181, based on Krejcie and Morgan table.
Findings: The results revealed that satisfaction rate of e-learning students from two indexes "the overall response users" with the average 3.66 and "the other features and capabilities of software" with the average 3.58 are high. For other indexes ("learn how to work with software", "screen", "terminologies and messages" and "software help") has a moderate rate. The satisfaction rate of e-learning students from "learn how to work with software "with the average 2.56 are low. Finally, the satisfaction rate of interacting with the e-learning software user interface with the mean 3.23 was moderate.ConclusionThe results of this study reviled that the performance of the user interface of LMS in PNU from viewpoints of Mashhad Payam Noor University e-learning students is moderateKeywords: User interface, Virtual Learning, E, learning, Payame Noor University} -
هدفارزیابی مولفه های رابط کاربر موتورهای جستجوی فارسی.
روش/ رویکرد پژوهش: این پیمایش با استفاده از پرسشنامه، دیدگاه 297 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س) را در سال 1391 بررسی کرده است.یافته هابیش از نیمی از دانشجویان اهمیت 56 معیار رابط کاربر را زیاد و بسیار زیاد دانستند. از میان معیارها، «امکان محدود کردن جستجو به فیلد موضوع» با درصد فراوانی تجمعی زیاد و بسیار زیاد (87/1) بیش از همه مهم تلقی می شود. «راهبری»، با میانگین رتبه 5/12 اولویت بالاتری دارد. در دیدگاه دانشجویان دانشکده های مختلف نسبت به این رابط اختلاف معنادار وجود ندارد.نتیجه گیریطراحان و مدیران موتورهای جستجوی فارسی به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه کاربران، می توانند ترتیب مولفه ها و معیارهای پذیرفته شده این پژوهش را در طراحی رابط کاربر موتورهای جستجو مد نظر قرار دهند.
کلید واژگان: رابط کاربر, موتورهای جستجوی فارسی, دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)}PurposeAssessment of the user interface components of Persian search engines.Methodology/Research Design: Views of 297 postgraduate students is surveyed about the importance of the 83 criteria of user interface components of search engines. Data is gathered using a questionnaire and a checklist.FindingsMore than half of the students consider 56 criteria of high and very high importance. The criterion “possibility of limiting search by subject” received the highest cumulative frequency (87.1), thus the most important criterion. The “leading” component was regarded of highest priority with average rank of 5.12 and the high and very high cumulative frequency of 76.There was no significant difference between the views of students from different disciplines.ConclusionPersian search engine managers and designers might use the findings of this research in their work in order to save time and money.Keywords: User interface, Persian search engines, Alzahra University, Students}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.