به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معنا » در نشریات گروه « جغرافیا »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معنا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد میرتقیان رودسری، اکبر پورفرج*
    زمینه و هدف

    در روند تحولات پرشتاب جهان، گردشگری، دیگر فقط سیر آفاق، عبرت گیری و تجربه اندوزی اخلاقی نیست، بلکه به مثابه پدیده ای معناساز بر اساس درک و فهم کنشگران از آن، ذیل زمینه مندی اقتصادی-فرهنگی در هر جامعه تعریف می شود. تنوع و تعدد کنشگران و زمینه های شکل گیری گردشگری، منجر به شکل گیری تعاریف رنگارنگی از گردشگری شده است. در بررسی تعاریف موجود، مشخصه ها و ویژگی هایی از گردشگری استخراج شد که تحت عنوان اصول بنیادی و مطلوب گردشگری تقسیم بندی می شدند، اما هیچ یک از تعاریف، این اصول و ویژگی ها را به طور هم زمان در بر نمی گرفتند. با وجود این، حتی اگر تعریفی، همه آن ها را شامل شود، ویژگی های ضروری دیگری برای درک و توصیف گردشگری به عنوان یک فعالیت چندبعدی وجود دارند که ضروری هستند، اما کنار گذاشته یا نادیده گرفته شدند. هدف اصلی این پژوهش، استخراج و استقرای ویژگی های کنار گذاشته یا نادیده گرفته شده گردشگری به منظور بازتعریف آن است.

    روش شناسی: 

    پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی-اکتشافی، از نظر مخاطب، یک پژوهش بنیادی و بر اساس نحوه گردآوری داد ه ها از نوع پژوهش آمیخته (کمی-کیفی) است.

    یافته ها

    یافته ها در قالب تعاریف و ویژگی های موجود گردشگری (تز)، ویژگی های نادیده گرفته شده گردشگری (آنتی تز) و تفسیر و ترکیب ویژگی های موجود و نادیده گرفته شده گردشگری و بازتعریف آن (سنتز) گزارش شدند.

    نتیجه گیری و پیشنهادات: 

    به عنوان نتیجه مهم این پژوهش، برای تعریف نمودن گردشگری، ابتدا می بایست آبشخور فلسفی و رویکردی تعریف و جایگاه آن در نظام ارزشی جامعه مشخص گردد؛ اینکه عرضه محور، تقاضامحور و یا کل گرایانه است. همچنین در درون هر رویکرد نیز باید ویژگی های کامل آن رویکرد لحاظ شود. برای این کار می توان مفاهیم را مقوله بندی و عنصرسازی نمود تا تعریف در دل کلمات و مفاهیم گم نشود و سپس در یک پیوست، مقوله ها و عناصر را تشریح نمود.

    نوآوری و اصالت: 

    با ترکیب تعاریف موجود و عناصر شناسایی شده جدید، با تاکید بر اینکه "گردشگری، گردشگری است"، بازتعریفی از گردشگری ارایه گردید.

    کلید واژگان: گردشگری, اصطلاحات, معنا, تعریف, بازتعریف گردشگری}
    Seyyed Mohammad Mirtaghian Rudsari, Akbar Pourfaraj *
    Context and Purpose

    In the process of rapid changes in the world, tourism is no longer just a journey of horizons, learning lessons, and moral experience, but is defined as a meaning-making phenomenon based on the actors' understanding of it under the economic-cultural background in every society. The diversity and multiplicity of actors and fields of tourism formation have led to the formation of colorful definitions of tourism. In the review of the existing definitions, characteristics and features of tourism were extracted and divided under the title of fundamental and desirable principles of tourism, but none of the definitions included these principles and features at the same time. However, even if a definition includes all of the principles, there are other essential features to understand and describe tourism as a multidimensional activity that is necessary but left out or ignored. The main goal of this research is to extract and infer the abandoned or neglected characteristics of tourism in order to redefine it.

    Design/methodology/approach: 

    The current research follows a descriptive-exploratory method in terms of its purpose and is a mixed study, composed of both quantitative and qualitative approaches.  In terms of the audience, this study is basic research.

    Findings

    The findings were reported in the form of existing definitions and characteristics of tourism (thesis), neglected characteristics of tourism (antithesis), and interpretation and combination of existing and neglected characteristics of tourism and its redefinition (synthesis).

    Conclusion

    As an important result of this research, in order to define tourism, it is necessary to first define the philosophical source and approach of definition and its position in the value system of the society; is it supply-oriented, demand-oriented, or holistic? In addition, within each approach, the full features of that approach should be considered. For this purpose, the concepts can be categorized and elementized so that the definition is not lost in the heart of words and concepts, and then the categories and elements are described in a continuum.

    Originality/value:

     By emphasizing that "tourism is tourism", a redefinition of tourism was presented by combining existing definitions and newly identified elements.

    Keywords: Tourism, Terminology, Meaning, Definition, Redefinition}
  • سارا حسینی، فریبا البرزی*، امیرحسین امینی

    مصادیق معماری برای ایجاد و ارتقای کیفیت، باید از تمامی جنبه های ظاهری و معنایی مورد مرور و بررسی دقیق قرار گیرند. خانه به عنوان یک سرپناه برای پاسخ گویی به نیازهای انسانی، از مصادیق مهم معماری می باشد که نیاز به پژوهش های بسیاری دارد، زیرا خانه های امروزی در مقایسه با گذشته فاقد بسیاری از مفاهیم محتوایی و ظاهری می باشند. از طرفی خانه به عنوان یک نیاز اجتماعی مهم شکل گرفته می تواند با دیگر هنرها نیز بررسی و مقایسه گردد. رویکرد کیفی پدیدارشناسی از رویکردهای مهم ادبیات نظری معماری در رابطه با خانه های مسکونی ایرانی است که مطالعات کمتری در این زمینه صورت گرفته است. هدف پژوهش بررسی معنا و کالبد خانه های شهری تهران در دوره پهلوی دوم با دیدگاه پدیدارشناسانه از دیدگاه یک نویسنده ادبی است تا بتوان به ابعاد کشف نشده ای از خانه ایرانی دست یافت. این پژوهش به روش تحلیل محتوا و با کاربست شیوه هرمنوتیک، به بررسی معانی و کالبد خانه های دوره پهلوی دوم با رویکرد پدیدارشناسی از متون کتاب های مورد بررسی پرداخته است. نتایج نشان می دهند که مفاهیم معماری خانه های مسکونی در متون داستانی جمال میرصادقی، واقع در جغرافیای طبیعی و انسانی شهر تهران، به لحاظ معنایی و کالبدی دارای غنای حسی بالا و قابل تحلیل از منظر پدیدارشناسی می باشند. مولفه های یافت شده نظیر «تنوع ادراکی، تمایل در ورود به مکان، تداوم آشنایی در تعلق فضایی، تجربه فضایی، آرامش با ادراک حسگانی، حس اعتماد به فضا، تنوع رفتاری در رویدادها، ذهنیت آشنا به فضا، ارتباط فردی با محیط پیرامون، تعدد فضای احساسی، کیفیت در تنوع بافت» می باشند که نشان دهنده افزایش کیفیت هریک از اجزای مکان در فضاهای مسکونی آن دوره می باشند.

    کلید واژگان: خانه, معنا, کالبد, ادبیات داستانی, پدیدارشناسی}
    Sara Hosseini, Fariba Alborzi *, Amirhossein Amini

    For exploration, creation and promotion of quality, we need to study the architectural extensions from the point of view of all their superficial and semantic aspects. To promote quality, precise review of these superficial and semantic is necessary. House as a shelter for answering human needs is one of the significant extensions of architecture that requires many studies in order to provide the ground for promotion of its quality, because contemporary houses as compared to past lack many concepts both from the point of view of content and appearance. On the other hand, house has evolved as a significant social need and can be studied in comparison with other arts. Among other arts, fictional literature due to its being a truth-like translation of daily life in the domain of literature has a close relation with the structure of society. For in one sense, it is a reflection of social realities. Therefore, this question is raised that which concepts of houses of Pahlavi II can be understood and studied from the point of view of an author of fictional literature and through the texts and books? The current study is done based on the hypothesis that in rereading of fictional stories from the point of view of phenomenology, valuable concepts of house should be developed from the semantic and physical perspectives so that these concepts of house can be inferred from stories from the point of view of human emotions and lived individual experiences. Meanwhile, phenomenological approach is a significant qualitative approach in the field of theoretical literature of architecture on which few studies have conducted in relation to the residential Iranian houses. The goal of raising this issue is the discovery of the meaning and concept of life in urban houses of Tehran in Pahlavi II era in an analytic form and from a phenomenological point of view as well as their importance in the houses of those times in a contemplative way and from the perspective of a literary and fictional author so that we can reveal the undiscovered aspects of Iranian houses. This study struggles to first introduce the concepts of house from the perspective of phenomenologists, and then proceed to assay the concepts, meanings and physical body of the houses of Pahlavi II era in the relevant texts and books based on the method of content analysis and by application of hermeneutical method. The importance and necessity of present study also lies in the lack of meaning and fall of the spatial quality in contemporary houses that we seek to reach it through the exploration of past houses from a different perspective. Given the growing progress and flourishing of fictional literature and emergence of different authors in Pahlavi II era, this period is an appropriate context for description of events and states of people in those times at Tehran city in view of the study of fictional texts with a realist content. The results show that architectural concepts of residential houses of Pahlavi II era in fictional texts of Jamal Mirsadeghi which have been written during this period are of high emotional richness both from semantic and physical perspectives that can be analyzed from a phenomenological point of view. The found components such as the desire to enter the place and spatial diversity and respect for nature and the quality of the cover texture, have created semantic concepts and multiplicity of emotional space such as spatial transparency, memory, spatial experience, tranquility, security, privacy and identity in homes. The increase in the quality of each component of the place is a result of people's satisfaction with living in the residential spaces of that period.

    Keywords: House, Meaning, Physical Body, Fictional Literature, Phenomenology}
  • زهرا ترکمن، مجتبی انصاری*، مصطفی کیانی

    بناهای یادمانی، در خلق هویت شهری نقش به سزایی را بازی می کنند. معنای یک اثر معماری برآیندی از 4 سازه معناساز معمار، اثر، متن اجتماعی و مخاطب است.پرداخت به مساله معنا عمدتا کیفی بوده و کمتر نوشتاری به سنجش کمی معنای معماری از نظر مردم پرداخته است. پژوهش حاضر با هدف سنجش معنای آثار یادمانی معاصر به عنوان نشانه فرهنگی-اجتماعی، از نظر مردم، به دنبال پاسخ به این پرسش است که زیرمولفه های تاثیرگذار بر ارتقای یک اثر معماری به نشانه فرهنگی-اجتماعی کدام است؟ و معنای یادمان های معاصر از دید مردم چیست؟ در ابتدا و در بخش نخست نوشتار، با استفاده از مطالعات نظری و کتابخانه ای، ادبیات موجود در زمینه نشانه شهری و سطوح معنایی مرور و جمع بندی گردید. حاصل این بخش مدل مفهومی پژوهش است که در آن زیرمولفه های موثر بر نقش معماری به عنوان نشانه فرهنگی-اجتماعی و نحوه ارتباط آن ها با نقش نمادین بنا مشخص شده است. در بخش دوم، پیمایش زیر مولفه های بخش معنا از طریق پرسشنامه آزمون افتراق معنایی، جهت سنجش معنا از دید مخاطب در هفت اثر یادمانی ایران معاصر انجام گردید. سپس جهت بررسی نتایج پرسشنامه، آمار توصیفی بر پایه میانگین نمرات پاسخ ها و آمار استنباطی بر پایه آزمون t و آزمون توکی انجام شد. نتیجه آن که ابعاد اجتماعی (سنت، قدرت، رسانه، اقتصاد، خاطرات جمعی)، عوامل فرهنگی (آییین ها و مراسم)، روانکاوی (ناخودآگاه جمعی و تباری)، زمان (هم زمانی و درزمانی)، عوامل کالبدی (بعد زیبایی شناسی)، نشانه ها (بصری، کلامی، انتزاع)، عوامل اقلیمی، کارکرد اجتماعی در شکل گیری معنای یک اثر موثر هستند.

    کلید واژگان: معنا, یادمان, سمبل شهری, آزمون افتراق معنایی}
    Zahra Turkaman, Mojtaba Ansari *, Mustafa Kiani

    Monuments play an important role in creating urban identity. they are upgraded to social-cultural landmarks. Dealing with the problem of meaning is mainly qualitative, and less literature has been used to quantify the meaning of architecture in terms of people. The purpose of this study is to evaluate the meaning of contemporary monumental architectures as socio-cultural landmarks In the view of the people, this research seeks to answer the following question: What are the sub-components influencing the promotion of an architectural building to socio-cultural landmarks? And what do contemporary monuments mean to people? At first, the literature was reviewed and summarized using theoretical and library studies, literature on urban sign and levels of meaning. The result of this section is a conceptual model of research in which sub-components affecting the role of architecture as a socio-cultural landmark and how they relate to the symbolic role of the building are identified. In the second part, the sub-components of the semantic section were surveyed through semantic differentiation test questionnaire to measure the meaning of the audience in seven contemporary Iranian monumental architectures. Descriptive statistics based on mean scores of responses and inferential statistics based on t-test and Tukey test were used to evaluate the results of the questionnaire. The result is social dimensions (tradition, power, media, economics, collective memory), cultural factors (rituals), psychoanalysis (subconscious and ethnicity), time (synchrony and diachronic), physical factors (Aesthetics), symptoms (visual, verbal, abstract, metaphore), climatic factors, social function are effective in shaping the meaning of an architectural work.

    Keywords: Meaning, monument, Urban Identity, semantic differentiation test questionnaire}
  • حسن سجادزاده*، ندا سهرابی

    با ورود تفکر مدرنیته به شهرسازی ایرانی، اجرای طرح خیابان کشی ها به عنوان اولین نمودهای شهرسازی مدرن بر بافت های شهری قدیم اجرا شد. این امر ضمن تاثیرگذاری بر ساختار فضایی و هم پیوندی شهری به خصوص در بازارهای ایرانی، موجب شد که خیابان ها به عنوان لبه های قدرتمند در دل بافت های قدیم شهری سیطره پیدا کنند. این تحقیق با رویکردی زبان شناسانه و ساختارگرایانه و با استفاده از نرم افزار Depthmap و تکنیک اسپیس سینتکس، به تحلیل ساختار و میزان تغییرات هم پیوندی بازار قدیمی شهر تاریخی همدان در ایران در دوره قبل و بعد از خیابان کشی ها پرداخته و تاثیر این امر نیز بر کیفیت فضایی و معنای راسته ها و محورهای بازار مورد تحلیل قرار گرفته است. مطابق با نتایج، ساختارمندی و انسجام بافت سنتی شهری نسبت به دوره قبل از خیابان کشی ها تضعیف شده و  این خود عامل اصلی مشکل خوانایی و معنای موجود در متن شهر شده است.

    کلید واژگان: ساخت, معنا, کالبد شهری, هم پیوندی, بازار همدان}
  • بایزید گلابی

    تلاش برای بازشناسی معانی و مفاهیم شکل دهنده خانه ها، ضمن رمزگشایی معانی و تعابیر پیدا و پنهان این خانه ها به عنوان مراکزی پرمحتوا از هستی و ارزش های بشری، راهگشا و آغازگر رهیافتی در تبیین معیارهای آفرینش خانه های امروزی است. پژوهش حاضر به کاوش معنای معماری خانه های بومی روستایی منطقه موکریان ایران و کشف و آشکارگی نظام معنایی حاصل از گوهر دریافت ماهیت و جوهر آن ها و فهم هستی و نحوه هستی یافتن خانه ها از منظر پدیدارشناسی می پردازد. پژوهش، به شیوه طرح تحقیق ترکیبی، از نوع متوالی اکتشافی (کیفی دنبال شده با کمی با اولویت کیفی)، ابتدا با رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیکی وسپس به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته و نظام تحلیل آن، روش کیفی وکمی بوده و از روش نظریه ون مانن و روش MST برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی و از روش های تحلیل عاملی و رگرسیون برای ارایه مقوله هسته استفاده شده است. محقق با غوطه وری در معماری خانه ها و انجام مصاحبه های باز و عمیق و ثبت تحریرهای میدانی در ذیل سرفصل تجربه زیسته، نسبت به گردآوری اطلاعات به صورت جزء به جزء اقدام نموده و تفاسیر مهم با مشارکت ساکنان و تاکید بر مفهوم خانه، تحت 37 عبارت مهم شناسایی و دسته بندی گردیده است؛ سپس در خوشه بندی، 6 تم معنی تحت عناوین مآمن گسترانیدن خویشتن، مقصدی برای برگشتن، پناه و تکیه گاه انسان، نمایانی هویت اثباتی و القایی، بقای ارتباطات اجتماعی، ارتقا حس بالندگی فردی، مرکزی شخصی در جهان پیرامون، دیالکتیک حریم خود و دیگری به عنوان مولفه های اصلی معنا بخش خانه ها شناسایی و تدوین گردید. سپس، با یکپارچه کردن، مقایسه، و تعمق پیرامون تم های به دست آمده ، یک مقوله هسته تحت عنوان " خانه: تجلی ذات خویشتن " به عنوان معنای حقیقی خاص خانه های بومی روستایی منطقه موکریان ایران انتخاب گردید.

    کلید واژگان: خانه, تجربه زیسته, معنا, پدیدارشناسی, منطقه موکریان}
  • جمال الدین سهیلی*، سیما سمیعی فرد

    با شناخت مولفه ‏های تاثیرگذار در میزان افزایش تعاملات اجتماعی از دیدگاه صاحب ‏نظران و به‏ کارگیری آن در فضاهای معماری و شهرسازی می توان به دستاوردهای اجتماعی مهمی دست یافت؛ به ‏ویژه در حوزه سالمندان که به بازگشت دوباره در عرصه حضور در جامعه نیاز دارند. ضرورت این پژوهش تدوین مولفه‏ ها در هر یک ازآیتم‏های فعالیت، کالبد، و معنا براساس مدل حس مکان رلف‏- کانتر است و هدف پژوهش طبقه‏ بندی مولفه ‏های کیفی از دیدگاه سالمندان و شناخت تاثیرگذارترین مولفه است. نوآوری پژوهش در جمع‏ آوری کلی مولفه ‏ها و بررسی میدانی و تدوین اولویت مولفه‏ ها از نظر سالمندان است. روش تحقیق پیمایشی و روش استدلال استقرایی است. جمع ‏آوری اطلاعات به ‏صورت میدانی و تکمیل  28 پرسش‏نامه از مراکز روزانه سالمندان بوده است و ابزار تحلیل نرم‏ افزار اسپی اساس است. در پژوهش به این نتیجه می‏رسیم که در آیتم فعالیت تنوع فعالیتی و گروه ‏های سنی بیشترین ارزش را برای سالمندان دارد و باید در یک زمان تنوع فعالیتی متفاوتی را در فضا داشته باشیم تا سالمند باتوجه ‏به سلیقه خود به انتخاب فعالیت بپردازد. در آیتم کالبد عدم حضور در فضای بسته اشاره شده که باید سعی شود تا در طراحی فضا فضاهای باز به ‏صورت بصری و کالبدی برای سالمندان درنظر گرفته شود. در آیتم معنا انعطاف ‏پذیری فضا از اهمیت بیشتری برای سالمندان برخوردار است که به لحاظ شناخت از فضا بهتر است از فضاهای منعطف و چندمنظوره برای سالمندان استفاده شود.

    کلید واژگان: تعاملات اجتماعی, سالمندان, فعالیت, کالبد, معنا}
    Jamaleddin Soheili *, Sima Samieifard
    Introduction

    Respect for the elderly and their presence in the Iranian tradition has been, but many social and economic constraints and problems have caused the elderly to get away from their family environment, These problems and the lack of experience in designing the spaces for the elderly have caused the social interactions of the elderly to be routinely diminished in urban spaces, so that the elderly does not have a satisfactory view of the community.Major attitudes toward old age can be categorized into two broad categories. The first view emphasizes the importance of the age of living and the value of knowing this period of life. In the opposite view, the indifference or neglect of the role of the elderly in social life And even preferring the removal of the elderly from being present in the community and only maintaining them as an ineffective social class.

    Methodology

    The research method of the first stage was a descriptive-analytic study in which the objective description of the components of social interactions from the viewpoint of the experts and the recognition of the components was studied and each of the identified indicators was analyzed and evaluated. In this research, resources related to the topic of social interactions in urban space were first studied and collected in a library of subject records. Then, the effective components of social interactions from the viewpoint of the experts in urban space were analyzed and analyzed. In the second part, the research method was survey, which we obtained through the survey (questionnaire) the necessary information. The following cases have been considered in the selection of the case studies: being in city centers, having access to the arches and pedestrians, attending the elderly on a daily basis, having at least space for the activities that the center has been considering for them. The equalization of spatial conditions and activities that can be carried out in the complex, having the condition of the elderly in terms of being able to answer the questions correctly and not having Alzheimer's, have a proper understanding of the way in which they are located and where they are engaged. With regard to the proposed features, the following two sites were selected to answer the questionnaires as follows. Two hatef and aram centers used by the elderly with similar and similar conditions were chosen. These centers are used by women's cultural activities. The statistical population was selected based on Morgan's table. The number of users of the designated centers is 30, according to Morgan's table, 28 questionnaires completed in two elderly centers.

    Results and discussion

    The findings of the research in the first phase of the components were identified from the point of view of experts and classified according to the model of the sense of place of the Rolf-Panter. In the item of activity: Continued use, pedestrian activity, activities, variety and variety, sociality, vitality, uses In the body item, the components of proximity and proximity, invitations, potential capabilities of the environment, access and interconnection, permeability, waiting and pause, multi-unit groups, fields, pavements, symbol of the environment and symbols, Visual beauty, meeting space, closed space (deadlock alley), Form and In the meaning of the item, the components of experience, sense (sensory richness), adaptability, control and supervision, efficiency, justice, readability, flexibility, visual proportions, color, belonging, comfort and mental image, identity, residence time, individual characteristics, protection, Attachment to place, comfort and enjoyment are classified. In the second stage, after the preparation of the questionnaires, the value of each component was evaluated for the elderly.Emphasis on the presence of the elderly in the community and the use of their experiences of the needs of a community can be considered, and in some way, their return to society as a beneficial person, can make the elderly feel useful and efficient.

    Conclusion

    The most striking results from the analysis of the results obtained from Friedman's ranking is that in the activity index, the highest rank refers to the diversity of activities and age groups that elderly say they have a strong interest in engaging in artistic activities and In the second phase, there is a continuing use of the cultural environment of the elderly because they are separated from the daily concerns by their constant use and enjoyment. In the third stage, they are referring to the living environment of the elderly and are interested in engaging and entertaining activities. In the body index, the absence of placement of communicative spaces and social interactions in closed spaces is of more importance among the components of the body, and the presence of outdoor and green is most important to them, and in the second degree, the lack of use of the form Broken and teaspoons are important to the use of physical and curvilinear thermal environments. Thirdly, potential environmental capabilities are more important for the elderly, referring to environmental characteristics (building, access, and green space). In the item of meaning, we also conclude that, in the first place, there are even flexible and flexible spaces to meet their needs in priority. Secondly, having the color of belonging to the elderly, having a place of personal belonging to the individual is given priority and, thirdly, control and supervision are of greater importance to the elderly and they have a sense of security for them, and they also like the relevant factors Manage themselves.

    Keywords: Social Interactions, body, Meaning, Activity, seniors}
  • بایزید گلابی، قادر بایزیدی*، ارسلان طهماسبی، جلیل سحابی
    پژوهش حاضر به مطالعه کیفی معنای معماری خانه های بومی منطقه موکریان ایران از منظر پدیدارشناسی می پردازد. هدف نهایی از نگرش ناب به معماری خانه های موکریان، کشف و آشکارگی نظام معنایی حاصل از گوهر دریافت ماهیت و جوهر آن ها و فهم هستی و نحوه هستی یافتن خانه ها است. رویکرد پژوهش حاضر، پدیدارشناسی و نظام تجزیه وتحلیل اطلاعات و ارائه نظریه نهایی آن، کیفی -روش نظریه ون مانن و روش MST- است. محقق با حضور در منطقه موردپژوهش و غوطه وری در معماری خانه های موکریان و انجام مصاحبه های باز و عمیق و ثبت تحریرهای میدانی در ذیل سرفصل های تجربه زیسته، تجربه نیابتی و خصائص هستندگی نسبت به گردآوری اطلاعات اقدام نموده و تفاسیر مهم، 87 عبارت و 15 تم معنی به عنوان مولفه های اصلی معنا بخش خانه های بومی موکریان شناسایی و تدوین گردید. با یکپارچه کردن، مقایسه، و تعمق پیرامون معیار های به دست آمده، یک مقوله هسته تحت عنوان "خانه موکریان : بازنمون خویشتن، تجلی حس بودن و تبیین هستی انسان" به عنوان معنای حقیقی خاص خانه های منطقه موکریان ایران انتخاب گردید.
    کلید واژگان: خانه, تجربه زیسته, معنا, پدیدار شناسی, منطقه موکریان}
    Bayezid Golabi, Qader Bayzidi *, Arsalan Tahmasbi, Jalil Sahabi
    The present study aims to qualitatively explore the meaning of the architecture of the native houses in the Mokrian region, Iran, from a phenomenological point of view. The ultimate goal is to catch a clear sight of that architecture so as to discover and reveal the semantics derived from the creation, development and essence of the houses. The approach of the study is phenomenology, and the data analysis is qualitative. It is conducted based on Max van Manen’s theory and the MST method. The researcher attended the study area, scrutinized the architecture of the houses, conducted open and deep interviews, and recorded the accounts given on personal life experiences, heard experiences, and characteristics of residence in that area. From the data obtained, important commentaries, 87 sentences and 15 themes were selected as the main defining features of the native houses in Mokrian. By integrating, comparing and pondering those features, a core title was developed to represent the true meaning of the houses. It read "Mokrian House Marks Self-Representation, Sense Manifestation, and Human Life Depiction”.
    Keywords: Home, Life experience, Meaning, Phenomenology, Mokrian region}
  • فاطمه سادات میراحمدی*، سید عباس احمدی
    مقدمه
    چرخش فرهنگی مجموعه ای از تحولات فکری است که از اواخر دهه 1980 حوزه صلاحیت رشته جغرافیا را گسترده تر کرده و منجر به محوری شدن مسائل فرهنگی در جغرافیای انسانی شده است. دو نوع چرخش فرهنگی وجود دارد. نوع اول اشاره به نظریه پردازی در مورد جهان دارد؛ درحالی که در نوع دوم، فرهنگ به عنوان «یک شیوه تفکر و دانستن» در نظر گرفته می شود. اهداف: با توجه به اهمیت بحث چرخش فرهنگی برای رشته جغرافیای سیاسی و با توجه به وجود خلاء ادبیات فارسی در این زمینه، مقاله حاضر به بررسی تاثیرات چرخش فرهنگی بر رشته جغرافیای سیاسی می پردازد. مواد و روش ‏ها: این مقاله از روش «توصیفی - تحلیلی» استفاده می کند. با توجه به ماهیت موضوع روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و اینترنتی است. به این ترتیب که اطلاعات موردنیاز از کتاب ها و مقالات استخراج و طبقه بندی شده و سپس به شیوه کیفی، به تجزیه وتحلیل آن ها پرداخته شده است. نتیجه‏ گیری: در جغرافیای سیاسی متاثر از فرهنگ، «سیاسی» معنایی فراتر از معنای متعارف سیاست رسمی می یابد. در این زمینه جغرافیای سیاسی به تشخیص و نشان دادن تاثیرات متقابل «نشانه ها» و «نمادهای» فرهنگی از یک سو و «اعمال سیاسی» از سوی دیگر می پردازد و به‏ویژه بر «معنا» و نزاع بر سر معنا و گفتمان تمرکز می شود. چرخش فرهنگی سه تاثیر عمده بر رشته جغرافیای سیاسی داشته است، اول، صورت بندی مجدد مفاهیم و موضوعات رشته جغرافیای سیاسی بر اساس لنز فرهنگی؛ دوم، تمرکز بر موضوعات جدیدی مانند سیاست فرهنگی که تا قبل از دهه 1980 موردتوجه نبودند؛ و سوم، توجه به فرهنگ ازنظر تولید دانش جغرافیای سیاسی. در این زمینه به نقد و تحلیل ساخت اجتماعی دانش توسط گروه های اجتماعی قرارگرفته در متن های زمانی- مکانی خاص و فرهنگ های خاص پرداخته می شود. به‏ عبارت ‏دیگر یک ارزیابی از دانش جغرافیای سیاسی بر اساس فرهنگ افرادی که این دانش را تولید کرده اند، انجام می شود
    کلید واژگان: چرخش فرهنگی, جغرافیای سیاسی, نشانه, معنا, عمل سیاسی}
    Fatemeh Sadat Mirahmadi*, Seyyed Abbas Ahmadi
    Introduction and Background: Cultural turn is a collection of intellectual development that from the late 1980s has expanded the scope of geography and it has led to the centering of cultural issues in human geography. There are two types of cultural turn: the first one refers to theorizing about the world, while the second one is more philosophical and abstract. In second type culture is regarded as “as a way of thinking and knowing”. Aims: Considering the importance of cultural turn for the field of political geography, and this fact that this issue has not been touched upon in Persian, the present paper addresses the impacts of cultural turn on the field of political geography. Methodology: The present study uses “analytic-descriptive” approach as it methodology. Due to the nature of the topic, data was collected through library and internet research. The required information was extracted from books and papers and categorized, and then was analyzed qualitatively. Conclusion: In political geography affected by culture, “political” has a meaning beyond the conventional meaning of official politics. In this regard political geography recognizes and represents the mutual effects of cultural “signs” and “symbols” on one hand, and “political acts” on the other. In this regard,in particular, the focus is on “meaning” and the struggle for meaning and discourse. The result of paper shows that cultural turn has had three main impacts on political geography. The first one is reformulation of the concepts and subjects of political geography from a cultural lens. The second impact is focus on new issues, such as cultural politics, which were not taken into consideration before 1980s. The third effect is attention to culture from the viewpoint of generating knowledge of political geography. In this respect, the social construction of knowledge by social groups in special time-place contexts and cultures is criticized and analyzed. In other words, political geography is evaluated on the basis of the culture of individuals who have generated this knowledge.
    Keywords: Cultural Turn, Political Geography, Sign, Meaning, Political Act}
  • محمدرضا واعظی، شادی عزیزی*، حمیدرضا موسوی
    تمایل به حفظ هویت، سنت ها و فرهنگ های بومی هر جامعه ای از یک سو و تمایل به امروزی شدن از سوی دیگر از جمله مسائل بسیار مهم جوامع مختلفی می باشد که تاثیر مستقیم آن در معماری معاصر آنها قابل لمس، مشاهده و بررسی است. در این پژوهش مسئله این است که چگونه می توان سنت، ارزش ها و معانی عناصر پیشین را حفظ و در عین حال فردی امروزی نیز بود، اما در زمینه ی معماری صرفا می توان به صورت کیفی این مساله را مورد مطالعه قرار داد و در این پژوهش از رویکرد تطبیقی نشانه شناسی در معماری کمک گرفته شده است. امبرتو اکو به عنوان یک نشانه شناس ساختارگرا می کوشد با الهام از الگوی یلمسلف به تببین این نکته بپردازد که تاویل اصیل در برابر تاویل نابه هنجار، ناشی از نوعی آزادی در عین محدودیت است، به بیانی دیگر، بسط دامنه ی معانی اصیل در نشانه های گفتمان غالب بر متن، موجب پدید آمدن نوعی انسجام در آن می شود، این انسجام به خودی خود دامنه تاویل هایی که با زمینه های فرهنگی و اجتماعی متن بیگانه اند تقلیل می دهد و خواننده را در مسیرهای مشخصی از جریان تفسیری پیش می برد، مسیر هایی که می توان با مطالعه ی نشانه شناختی اثر آنها را پیش بینی و تبیین کرد. بر این اساس پژوهش حاضر می کوشد با نگاه توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی خواستگاه های اندیشه اکو، تاثیر این نگرش را در معماری که موجب ایجاد معماری اصیل خواهد شد را بررسی کند.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, دلالت, معنا, امبرتو اکو, معماری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال