جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روان شناسی شناختی » در نشریات گروه « هنر و معماری »
-
نشریه مطالعات میان رشته ای معماری ایران، سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1402)، صص 101 -122حضور فرد در هر نوع فضا و مکان، بسته به نوع درکی که از آن محیط دریافت می کند، متفاوت است. این تفاوت به دلایل مختلف همچون تفاوت در شخصیت، احساسی که تجربه می شود، پردازش اطلاعات دریافتی، تعاملاتی که در آن محیط اتفاق می افتد و غیره رخ می دهد. پژوهش حاضر، با تامل بر نظریات مختلف روان شناسان، به بررسی مولفه های موثر از منظر روان شناسی و روان شناختی در حیطه معماری و شهرسازی می پردازد. از طرفی، درک مکانی را تحلیل کرده و تحولات آن را از دیدگاه های کلاسیک تا مداخلات معاصر روان شناسی شناختی بررسی می کند. درواقع این مقاله بر تاثیرات مولفه های مکانی از منظر نظریه های روان شناختی معروف، ازجمله نقشه های ذهنی کوین لینچ، محیط رفتاری روجر بارکر، و نظریه توسعه شناختی ژان پیاژه متمرکز است و با استفاده از دیدگاه های کلاسیک و نوین این متفکران، اثرگذاری عناصری چون نورپردازی، رنگ ها، صداها، و موقعیت قرارگیری فضاها بر روان شناسی و شناخت کاربران را ارزیابی می کند. هدف، ارائه چشم اندازی نوین برای راهنمایی طراحان و معماران است تا به واسطه شناخت بهتر تعاملات محیطی شناختی، فضاهایی را خلق کنند که علاوه بر اینکه به نیازهای فعلی کاربران پاسخ می دهد، با توجه و تمرکز ویژه به مولفه های تاثیرگذار در حیطه روان شناسی و روان شناختی، تجربه های مکانی پویاتر و دلپذیرتری برای کاربران خلق کنند. ازآنجاکه ادغام دیدگاه های مذکور در معماری و شهرسازی تاکنون انجام نشده است؛ بنابراین مدل مفهومی جدیدی با یکپارچگی مولفه های اصلی و تمرکز بر گرافیک و طراحی محیطی و تعاملات فضایی در مکان های مختلف، ارائه می شود.کلید واژگان: روان شناسی, روان شناسی شناختی, مکان پاسخ ده, معماری شهرسازی}A person's presence in any type of space and place is different depending on the type of perception he receives from that environment. This difference is due to various reasons such as differences in personality, the feeling that is experienced, the processing of received information, the interactions that occur in that environment, etc. The current research examines the effective components from the perspective of psychology and psychology in the field of architecture and urban planning by reflecting on the different theories of psychologists. On the other hand, it analyzes spatial perception and examines its evolution from classical perspectives to contemporary interventions of cognitive psychology. This article explores the influence of spatial elements through renowned psychological theories like Kevin Lynch's mental maps, Roger Barker's behavioral environment, and Jean Piaget's cognitive development theory. By assessing the effects of lighting, colors, sounds, and spatial layout on users' psychology and cognition, the study integrates classic and contemporary viewpoints of these theorists. The aim is to offer a fresh viewpoint to assist designers and architects in creating spaces that meet users' current needs while also enhancing their spatial experiences. By emphasizing the influential components in psychology and cognition, the goal is to foster more dynamic and enjoyable environments. Since the integration of these perspectives in architecture and urban planning is lacking, a new conceptual model is proposed, emphasizing graphic and environmental design and spatial interactions in diverse settings.Keywords: Architecture, Urban Planning, Psychology, Cognitive Psychology, Responsive Place}
-
مسیله اصلی پژوهش حاضر این است که حقایق و روابط الگوهای بازشناسی اشیاء را که در فرایند بنیادین برای درک بصری نقش ایفا می کنند جست وجو نماید و این الگوها را در منابع متفاوت علوم شناختی، به صورت خاص روان شناسی شناختی، بررسی کند. از همین رو مقاله حاضر سعی دارد تا بفهمد آیا این روابط تاثیری در طراحی انسان محور دارد؟ و اگر تاثیری دارد چه دستاوردی می تواند در این حوزه برای طراحان داشته باشد؟ این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی انجام شده است و از نظر روش، کیفی است. پژوهش، با استناد به نظریات مطرح شده در حوزه روان شانسی شناخت تلاش می کند تاثیر شناخت ادراک بصری بر طراحی انسان محور را جستجو نماید. این پژوهش بر اساس مطالعات ضمنی و بر پایه مستندات و نظریات متفاوت در حوزه روان شناسی شناخت، ده پیشنهاد نهایی را برای طراحان ارایه می دهد تا طراحان بتوانند بیش ازپیش طراحی خود را متناسب با توانایی های شناختی انسان انجام دهند. این ده پیشنهاد اثبات کننده ی دو مطلب اساسی است. اول آنکه نشان می دهد، دانش علوم شناختی می تواند به طراحان کمک کند تا طراحی خود را متناسب با محدودیت های ذهنی انسان انجام دهند. دوم، می توان از این نظریات دستاوردهایی استخراج کرد که با توجه به این دستاوردها به قوانینی کلی برای طراحی رسید. در نهایت این پژوهش به این می پردازد که شناخت الگوهای بازشناسی و در نظر گرفتن آن در طراحی، باعث ایجاد یکپارچگی بیشتر در ادراک طرح، درک سریع تر کاربر از روابط بصری و در نظرگرفتن ساختار کلی برای ایجاد تمایز بین شکل ها می شود.
کلید واژگان: ادراک بصری, روان شناسی شناختی, طراحی انسان محور, بازشناسی اشیاء}In the current digital world, as a result of the fact that the designers create the new virtual world off the ground, identifying the human requirements and confinements is more important and required than ever for correct design. The designer needs to pay attention to human needs so as that relate humans with today’s digital machines in a good manner. One of the most significant human limitations that should be considered while designing is the limitations of the human brain. The fact that how much the designation is proportional to the human brain is of high importance. One of the most important characteristics of the brain for visual understanding of identifying objects is the ability to recognize the pattern. The stage after the vision is understanding what has been seen and after that saving it as an identifying point so that it would be possible to recognize what the eyes have seen and the brain has understood. Recognition includes patterns that teach us how to understand a variety of messages such as familiar visual messages, dangers, categories, differences, and many concepts and forms in our surroundings. The main issue of the present investigation is to study the facts and relations of the object recognition patterns that play a role in the fundamental process of visual understanding and analyze these patterns in different resources of the cognitive sciences, particularly cognitive psychology. So that the way of interaction in the brain will be analyzed through this perspective and the resulted relations can be used for a more humanistic design. Therefore, this paper is trying to first, realize what is the recognition process and at which stage it happens and following this to answer the question of whether these relations have any impact on the humanistic design and if there’s any connection among these two? And if the recognition patterns impact the designation, what are the achievements that can be reached for the designers in this arena? This investigation is being done through data collection from library resources and in form of a case study, and it tries to clarify the impact of visual understanding on the humanistic designation by citing the argued views in the field of cognitive psychology. Regarding the fact that the objects around us are comprehended by the brain, it’s of high importance to study how visual comprehension works and its impact on the designation. Recently, neuroscience has been improved significantly in identifying the abilities of the brain and creating brain measuring tools and these improvements have helped the cognitive sciences and consequently cognitive sciences.The association between design and cognition is one of the major subjects in the recent investigations which has been a field of interest for the investigators in this field. In this regard, the most important views in the field of recognition patterns have been examined and the result has been extracted as far as possible. Particularly, one of the most important views that have been argued the most, is the component integrity theory. This investigation is based on the implicit studies and various documents in the field of cognitive psychology, it offers 10 final recommendations for the designers so that they’ll be able to have a design more proportionate to the human cognitive abilities. These 10 recommendations are general statements and each of them is trying to guide the cognitive designers not accurately and specifically but generally.These ten propositions prove two basic things. First, it shows that the knowledge of cognitive science can help designers to make their design according to human mental limitations. Second, it is possible to extract some achievements from these theories which lead to general rules for a human-centered visual design according to these achievements. Finally, this research deals with the fact that knowing the pattern recognition and considering them in the design creates more integration in the perception of the design, faster understanding of the visual relationships by the user, and considering the overall structure to differentiate between the shapes. This research indicates that visual noise should be avoided in design and visual signals of the target should be placed in front of the eyes of the design audience as much as possible. Wrong or ineffective signals make the reading of the design more intricate and increase the cognitive load. On the other hand, the model of cognitive devils presents us, what are the stages of perception from this theory, which part of the image is understood earlier and easier than the others, and basically what are the stages of visual perception. In line with what was stated, the research deals with how visual search is done and how to reduce the visual search time for the user so that the user can understand the design as quickly and simply as possible.
Keywords: Visual Perception, cognitive psychology, Human-Centered Design, Pattern recognition, Cognitive Design, User Interface Design} -
در میان پژوهش هایی که در حوزه شناخت و فرآیند ادراک تجربه زیباشناسانه قرار می گیرند، پژوهش میدانی مایکل پارسونز تحت تاثیر آراء روان شناسی شناختی مکتب پیاژه شکل گرفت را می توان به عنوان پایه گذار پژوهش های علمی در شناخت ابژه هنری دانست.
پارسونز در این پژوهش پس از یک طبقه بندی ساختاری (متاثر از اندیشه های منتقدان بیان گرا) از مولفه های دخیل در دریافت اثر هنری، مراحل تجربه زیباشناختی را بر اساس سازوکار تحول ذهن و توسعه شناخت به رده های سنی مرتبط می سازد.کلید واژگان: مکتب پیاژه, شناخت, رشد ذهنی, روان شناسی شناختی}Among the researches done in the area of cognition and perception of the process of aesthetic experience, Michael Parsons’s field research formed by the effect of Piaget’s school can be regarded as the foundation of scientific research on art objects. Having done a structuralist classification of the elements involved in the understanding of artistic works, Parsons (being influenced by expressive critics) relates the stages of aesthetic experience based on the formation of mind and cognitive development to the age difference.
Keywords: Piaget’s school, cognition, mental development, cognitive psychology}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.