به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حلال » در نشریات گروه « پزشکی »

  • صبا صفری جعفرآباد، سیف الله بهرامی کیا*، فرانک هادی، حدیث اسدالهی، شیما مستعد، فاطمه زرینی
    مقدمه

    در این تحقیق اثر حلال (آبی و هیدروالکلی) عصاره گیری بر محتوای ترکیبات فنولی، فلاونوییدی و فعالیت آنتی اکسیدانی شش گیاه دارویی مختلف شامل بلوط ایرانی، آویشن شیرازی، بابونه آلمانی، مریم نخودی، نسترن زرد و زرشک کوهی مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها

    برای سنجش میزان فنول و فلاونویید به ترتیب از معرف های فولین سیوکالتیو و کلرید آلومینیوم و برای اندازه گیری پتانسیل آنتی اکسیدانی از روش DPPH استفاده شد. میزان محتوی ترکیبات فنولی و فلاونوییدی به ترتیب به صورت میلی گرم معادل گالیک اسید و کاتچین به ازای هر گرم از وزن خشک گیاه محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 14 استفاده شد.  

    یافته ها

    با توجه به نتایج مطالعه، میزان فنول و فلاونویید در عصاره هیدروالکلی جفت بلوط، نسترن زرد، آویشن شیرازی، آرد بلوط، بابونه آلمانی و زرشک کوهی بیشتر از عصاره آبی بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(001/0< P). بیشترین میزان فنول و فلاونویید به ترتیب مربوط به عصاره هیدروالکلی جفت بلوط با مقادیر mg/g 5/2±2/310 و mg/g 0/1 ± 2/241 و کمترین مقدار مربوط به عصاره آبی بابونه آلمانی (mg/g 1/1±1/53) و عصاره آبی آرد بلوط (mg/g5/1 ± 9/23) بود. بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی(IC50)  مربوط به عصاره هیدروالکلی جفت بلوط (µg/ml4/1±4/39) و کمترین مربوط به عصاره آبی بابونه آلمانی (µg/ml3/3±3/315) بود.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج تحقیق حاضر نشان داد که نوع حلال استفاده شده برای عصاره گیری گیاهان تاثیر زیادی بر جداسازی ترکیبات فنول و فلاونویید، مقدار و هم چنین فعالیت آنتی اکسیدانی آنها دارد.

    کلید واژگان: آنتی اکسیدان, حلال, عصاره گیری, فنول, فلاونوئید, مواد موثره}
    Saba Safari, Seifollah Bahramikia*, Faranak Hadi, Hadis Asadolahi, Shima Mostaed, Fatemeh Zarini
    Background

    In the present study, the solvent effect (aqueous and hydroalcoholic) of the extraction on the content of phenol, flavonoid, and the antioxidant activity of six medicinal plants, including Persian oak fruit hull (Quercus brantii), Zataria multiflora, German Matricaria chamomilla, Teucrium polium, Rosa foetida Herrm, and mountain barberry (Berberis integerrima) was investigated.

    Materials and Methods

    To measure phenol and flavonoid content, folin ciocaltio and aluminum chloride reagents were used, respectively, and to measure the antioxidant potential, the DPPH method was used. The content of phenol and flavonoid compounds was calculated as mg equivalent of gallic acid and catechin per gram of dry weight of the plant, respectively. The collected data was analyzed in SPSS software (version 14).

    Results

    According to the obtained results, the amount of phenol and flavonoid in the hydroalcoholic extract of oak fruit hull Quercus brantii, Zataria multiflora, German Matricaria chamomilla, and mountain barberry was more than the aqueous extract, and this difference was statistically significant (P<0.001). The highest content of phenol and flavonoid were related to the hydroalcoholic extract of oak by 310.2 ± 2.5 mg/g and 241.2 ± 1 mg/g, respectively, and the lowest amounts were related to the aqueous extract of Matricaria chamomilla (53.1±1.1 mg/g) and the aqueous extract of acorn (23.9±1.5 mg/g), respectively. The highest antioxidant activity (IC50) was related to oak fruit-hull hydroalcoholic extract (39.1±4.4 µg/ml), and the lowest was related to the aqueous extract of Matricaria chamomilla (315.3±3.3 µg/ml).

    Conclusion

    The findings of this study showed that the solvent used to extract plants is a significant factor in separation of phenol and flavonoid compounds as well as their antioxidant activity.

    Keywords: Antioxidant, Effective compounds, Extraction, Flavonoid, Phenol, Solvent}
  • الهام رضایی*، محمد نوذری فردوسیه، علیرضا رستمی قفس آبادی
    زمینه و هدف

    مساله درمانگری به غیر حلال، از جمله مباحث مهم پزشکی در جوامع اسلامی است که لازم است از لحاظ فقهی مورد بررسی قرار گیرد. ممنوعیت استفاده از محرمات و رعایت ضوابط شرعی گاهی بیمار را با عسر ومشقت در درمان مواجه می سازد. بر این اساس این سوال مطرح می گردد که چگونه با استناد به قاعده «المشقه تجلب التیسیر» می توان مشروعیت درمانگری به غیر حلال را توجیه نموده و در چه صورتی زمینه ساز جواز درمانگری می گردد؟ ضمن نقد و بررسی ادله مخالفین درمانگری به غیر حلال، مشروعیت درمانگری در دو مرحله مشقت بیمار در دسترسی و استعمال حلال مورد بررسی قرار گرفت. وجود موانعی مانند تحریم ها، احتکار دارو و عرضه آن به قیمت گزاف، عدم پزشک همجنس و یا هزینه های گزاف ویزیت پزشک همجنس موجب مشقت بیمار در درمانگری به حلال می گردد. همچنین گاهی ممکن است نوع درمانگری به حلال به دلایلی بیمار را با عسر و مشقت در درمان مواجه کند. در این مقاله ضمن پذیرش اصل اولیه درمانگری به حلال و ممنوعیت حرام درمانی برای بیمارانی که حلال به راحتی در دسترس آنان وجود دارد، با استناد به آیات، روایات و ادله عقلی به بررسی عوامل موجد مشقت بیمار و راهکارهای برون رفت از ضررهای ناشی از آن پرداخته شده است.

    روش

    روش اندیشه ورزی این پژوهش، توصیفی تحلیلی و روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و با استفاده از کتب فقهی شیعه و اهل سنت انجام گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در تمامی مراحل نگارش، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته ها

    ترس از استعمال، عدم وجود مباح و تعذر در دسترسی به مباحات، از جمله مصادیق عسر و حرج در درمان به شمار می آید.

    نتیجه گیری

    ترس از مرگ، نقص عضو، تشدید و سرایت بیماری، از جمله ضررهایی است که رفع این گونه ضررها، موجب جایگزین شدن راهکارهایی در درمان می گردد که علیرغم حرمت اولیه، با استناد به قاعده «المشقه تجلب التیسیر» حرمت آن نفی می گردد.

    کلید واژگان: درمان, حلال, عسر, حرج, حرام, مشروعیت, مشقت}
    Elham Rezaei*, Mohammad Nozari Ferdowsieh, AliReza Rostami Ghafasabadi
    Background and Aim

    The issue of non-halal therapy is one of the important topics of medicine in Islamic societies, which is necessary, to be examined from a jurisprudential point of view. Prohibiting the use of taboos and complying with Shariah rules sometimes make the patient face difficulty and difficulty in treatment. Based on this, the question is raised, how the legitimacy of non-halal therapy can be justified by referring to the rule of "Hardship brings ease?" In what case does it become the basis for a therapist's license? While criticizing and examining the arguments of the opponents of non-halal therapy, the legitimacy of therapy in two stages of the patient's difficulty in accessing and using halal was examined. The presence of obstacles such as sanctions, hoarding of medicine and its supply at exorbitant prices, lack of a same-sex doctor or exorbitant costs of visiting a same-sex doctor makes it difficult for the patient to receive halal treatment. Also, sometimes the type of halal treatment may cause the patient to face difficulties in the treatment due to some reasons. In this article, while accepting the basic principle of halal treatment and prohibiting haram treatment for patients who have halal medicine easily available to them, with reference to verses, narrations and rational evidences, the causes of the patient's suffering and the ways outof the resulting losses have been investigated.

    Methods

    The thinking method of this research is descriptive-analytical and the library data collection method was carried out using Shia and Sunni jurisprudence books.

    Ethical Considerations:

     In all stages of writing, while respecting the authenticity of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.

    Results

    Fear of use, lack of permission and excuse in access to permission are among the examples of difficulty and embarrassment in treatment.

    Conclusion

    The fear of death, organ failure, exacerbation and spread of the disease are among the losses that the removal of such losses causes to replace solutions in treatment; which, despite its original sanctity, its sanctity is negated by referring to the rule of "Hardship brings ease".

    Keywords: Treatment, Halal, Difficulty, Harm, Forbidden, Legality}
  • حلال و تقریب مذاهب اسلامی
    حامد صادقی*

    تقریب مذاهب اسلامی از صدر اسلام تا کنون مورد اهتمام وتوجه بزرگان دین بوده است. برای نیل به وحدت مسلمان و تقریب مذاهب راهکارها و روش های بسیاری با تاکید بر اشتراکات امت (قرآن، رسول، قبله، و...) در طول تاریخ به کارگرفته شده است. از نظریه های بدیع در زمینه وحدت اسلامی نظریه وحدت اجتماعی است که بر هفت اصل: تعارف، برادری، تعایش، تعاشر، تغافل، تعاون و تسابق استوار است. در این نظریه، تقریب تعایشی از جایگاه برجسته ای برخوردار است. بر اساس این نگاه؛ اگر هم زیستی میان پیروان فرق مختلف اسلامی شکل بگیرد؛ قطعا خواسته یا ناخواسته به هدف تقریب مذاهب اسلامی آن هم در ساحت عمل و زندگی رسیده ایم.بر اساس این چهارچوب فکری فرهنگی (paradigm) به تقریب، حلال که امروزه محور تعایش مسلمانان، در تمامی دنیا است و هم زیستی شایسته و بایسته مسلمین را، در کنار هم و با هویت اسلامی شکل می دهد (با گسترش موضوعیکه شامل موضوعات بسیار از خوراک تا گردشگری و مد و مدیا می شود)، از جایگاه برجسته ای در تقریب مذاهب اسلامی برخوردار است.این وحدت که از خوردنی ها و نوشیدنی ها تا مد و لباس وگردشگری را شامل می شود و در جزیی ترین مراتب زندگی مسلمانان جاری و ساری است، بهترین تراث وحدت بخش در زنگی مسلمان است و با التفات عالمانه می تواند، هم دلی و همبستگی بیشتر امت را موجب شود .

    کلید واژگان: حلال, وحدت اجتماعی, تقریب, مذاهب اسلامی, هم زیستی}
    Halal and assimilation of Islamic religions
    Hamed Sadeghi *
  • سید حامد افتخار زاده، علی رشیدپور*، مهربان هادی پیکانی
    مقدمه

    گردشگری حلال نوعی از گردشگری است که مطابق با موازین دینی مسلمانان گسترش می یابد. خط مشی و سیاست گذاری در حوزه گردشگری حلال در ایران مورد توجه قرار نگرفته و این خلاء به عینه در برنامه ریزی های حوزه گردشگری حلال ملموس است. هدف پژوهش، بررسی الگوی اجرای سیاست گذاری گردشگری حلال در ایران در راستای جذب گردشگر مسلمان به اندازه ی ظرفیت های خود است.

    روش ها:

     از روش (کیفی و کمی) در جامعه خبرگان آگاه به سیاست گردشگری حلال بر اساس نمونه 30 نفری استفاده شده است. با توجه به اینکه در این پژوهش به بررسی تجربیات واقعی افراد پرداخته شد از روش پدیدارشناسی (استقرایی) دربخش کیفی استفاده گردید. پس از مصاحبه با کارشناسان این حوزه و استفاده از روش مصاحبه کلایزی مضامین اصلی و فرعی در خصوص سیاست گذاری ها گردشگری نیز احصا شد. همچنین در بخش کمی مضامین اصلی و فرعی در قالب پرسشنامه توسط 133نفر از اساتید و اعضاء هیات علمی این حوزه مورد بازبینی قرار گرفت.

    نتایج

    گردشگری حلال در ایران مبتی بر جایز بودن خط مشی گردشگری حلال در ایران، تاثیر ماهیت خط مشی، تاثیر عوامل مربوط به مجریان، موانع بر سر اجرای الزامات، نحوه اجرا، نقش و ارتباط جامعه با موضوع طراحی الگو، اجرا و نقش عوامل تدوین و برداشت از گردشگری حلال در ایران تایید شده است.

    نتیجه گیری: 

    به لحاظ غنای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی و نیاز بشر به گردش، تفریح و مطابق با موازین اسلامی، الگوها و سیاست گذاری گردشگری حلال در ایران مفید خواهد بود.

    کلید واژگان: گردشگری حلال, سیاست گذاری, الگوی اجرا, حلال, ایران}
    Hamed Eftakharzadeh, ALI Rashidpoor *, Mehranab Hadi Peykani
    Introduction

     Halal tourism is a type of tourism that expands according to the religious standards of Muslims. But this policy regarding halal tourism in our country, Iran, has not been given as much attention as it should, and this gap is tangible in the planning on halal tourism. The research aims to investigate the implementation model of halal tourism policies in Iran to attract Muslim tourists to the extent of their capacities.

    Methods

     The method (qualitative and quantitative) has been used among the community of experts who are aware of the halal tourism policy based on a sample size of 30 people. Since the real experiences of people were examined in this research, the phenomenological (inductive) method was used in the qualitative part. After interviewing the experts in this field and using Claysey's interview method, the main and secondary themes regarding tourism policies were also counted. Also, in the quantitative section, the main and secondary themes were reviewed in the form of a questionnaire by 133 professors and faculty members in this field.

    Results

     Halal tourism in Iran is based on the permissibility of the policy of halal tourism in Iran, the effect of the nature of the policy, the effect of the factors related to the implementers, the obstacles to the implementation of the requirements, the method of implementation, the role and relationship of the society with the issue of model design, implementation and the role of the factors of compilation and taking from Halal tourism has been approved in Iran.

    Conclusion

    In terms of cultural, historical, and social richness and the human need for travel, recreation, and in accordance with Islamic standards, the patterns and policies of halal tourism in Iran will be useful.

    Keywords: Halal Tourism, Policy making, Implementation Model, Halal, Iran}
  • مرتضی عمارلو*
    مقدمه

    روزی حلال یکی از مسایل مهم و تاثیرگذار در زندگی انسان است و در آموزه های دینی بویژه قرآن کریم خداوند به آن در آیات متعددی و به شکل های مختلفی اشاره می کند و به گونه ای که حدود 123 بار واژه «رزق» همراه با مشقات آن در قرآن به کار رفته است. و هدف از پژوهش، فرهنگ سازی روزی حلال براساس آموزه های قرآنی است.

    روش ها:

     این پژوهش با محوریت آیات قرآن و با استفاده از روایات و کتب تفاسیر، درصدد تبیین فرهنگ استفاده از رزق حلال از منظر آموزه های دینی بویژه قرآن کریم  می باشد. این پژوهش به روش مطالعه کتابخانه ای انجام گرفته و اطلاعات لازم جمع آوری وتجزیه و تحلیل شده است؛ بنابراین روش تحقیق در این مقاله، توصیفی-تحلیلی محسوب می شود. 

    نتایج

    اهمیت رزق حلال و جایگاه آن در متون دینی بویژه قرآن کریم بیان شده است و برای فرهنگ سازی روزی حلال در زندگی فردی و اجتماعی نیازمند کاربردی کردن قرآن در جامعه اسلامی است و سعی شده آنچه را که به نظر نگارنده، در مسیله رزق حلال با استناد به قرآن کریم آنچه که مهم است، اینکه رزاق حقیقی، الله است و اقسام رزق در قرآن عبارت است از: حسن، کریم، طیب، معلوم و بغیرحساب و همچنین عوامل ایجادی رزق بر اساس آیات قرآنی؛ اخلاص، اطاعت، انفاق و... بیان شده است.

    نتیجه گیری: 

    رزق حلال در قرآن از جایگاه والایی برخوردار است و خداوند در آیات متعددی علاوه بر تبیین رزق حلال و اوصاف آن، عوامل زمینه ساز رزق را بیان می کند.  در قرآن بر فرهنگ سازی کردن روزی حلال در زندگی و توجه داشتن به تغذیه، تاکید فراوان شده است که نتیجه آن فرهنگ سازی آموزه های قرآنی از جمله رزق حلال در جامعه اسلامی است.

    کلید واژگان: رزق, حلال, رزاق, قرآن}
    Morteza Ammarloo *
    Introduction

    Halal Sustenance is one of the most significant and influential issues in human life and religious teachings, especially Holy Quran, God refers to it in several verses and in different forms so the word “Sustenance” with its derivatives is used 123 times in Quran. The purpose of this research is to create a culture of halal Sustenance based on Quranic teachings. 

    Methods

     This research, focusing on Quranic verses and using narrations and books of commentaries, seeks to explain the culture of using halal sustenance from the perspective of religious teachings, especially the Holy Quran. This research has been done by the library study method and the necessary information has been collected and analyzed; Therefore, the research method in this article is descriptive-analytical.

    Results

     The importance of halal sustenance and its status has been stated in religious texts, especially the Holy Quran and the Holy Quran needs to be applied in Islamic society for the culturalization of halal sustenance in public and personal life and it has been tried that what is important in the author’s opinion in the field of halal sustenance according to the Holy Quran is that the main provider is Allah and varieties of sustenance named in the Holy Quran are: Hassan, karim, tayyib, known, without measure; and also reasons that can bring sustenance based on the Holy Quran are: devotion, obedience, charity and etc.

    Conclusion

    Halal sustenance has a high status in the Quran, and in several verses, God, in addition to explaining halal sustenance and its attributes, expresses the underlying factors of sustenance. In the Quran, there is a lot of emphasis on culturizing halal sustenance in life and paying attention to nutrition, which results in culturizing the Quranic teachings, including halal sustenance in Islamic society.

    Keywords: sustenance, Halal, Provider, Quran}
  • الهام رضایی*، علیرضا رستمی قفس آبادی
    زمینه و هدف

    مسیله درمان به حرام یکی از مباحث مهم پزشکی است که لازم است از لحاظ فقهی مورد بررسی قرار گیرد.گاهی بیمار، علیرغم وجود داروی حلال، به عللی چون ناکارآمدی و اثر بخش نبودن داروی حلال، ترس از عدم مهارت پزشک همجنس و... به حرام درمانی می پردازد. فقهای شیعه و اهل سنت در صورت اضطرار، مشروعیت حرام درمانی را منوط به انحصار درمان به حرام دانسته؛ انحصار درمان نیز در صورت عدم مندوحه، تحقق می یابد. و در صورت درمانگری به حلال، رفع هرگونه ضرورت با حرام را منع کرده اند.در این تحقیق، با استناد به ادله عقلی و نقلی به بررسی درمان بیمار با حرام، در صورت وجود مندوحه پرداخته شده است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش به صورت کتابخانه ایی و توصیفی-تحلیلی با استفاده از کتب فقهی شیعه و اهل سنت انجام گرفته است.

    یافته ها

    در ارتباط با حکم فقهی انحصار درمان به حرام،گاهی انحصار درمان در صورت عدم مندوحه و علم به درمان با حرام قابل تصور می باشد؛ که مورد اتفاق همه فقهای شیعه و اهل سنت نیز می باشد.گاهی نیز، انحصار درمان با وجود مندوحه و عسر وحرج در دسترسی به حلال، وجود مندوحه و عسر در استفاده از داروی حلال، وجود مندوحه و اضطرار به نوع خاصی از درمان به دلیل ترس از خطر جانی، نقص عضو و یا هر گونه ضرر غیر قابل تحملی قابل تصور می باشد.

    ملاحظات اخلاقی

    درتمامی مراحل نگارش، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    نتیجه گیری

    چنانچه درمان بیمار با وجود مندوحه، به دلایلی موجب عسر و حرج و یا موجب هرگونه ضرر غیر قابل جبران گردد؛ و یا به دلیل اضطرار بیمار به درمانگری با حرام به منظور جلوگیری از هرگونه خطر جانی و نقص عضو، وجود داروی حلال، "عدم" فرض می گردد؛ مطابق قاعده اضطرار نیز درمان بیمار منحصر به داروی حرام دانسته و شرط عدم مندوحه نیز در این صورت محقق می گردد.

    کلید واژگان: انحصار, مندوحه, اضطرار, حلال, حرام, لاضرر, عسر و حرج}
    Elham Rezaei*, Alireza Rostami Ghafas Abadi
    Background and Aim

    The issue of treatment of haram is one of the important medical issues that need to be studied from a jurisprudential point of view. Homosexual and ... deals with haram treatment. Shiite and Sunni jurists in case of emergency, the legitimacy of haram treatment is subject to the monopoly of treatment to haram; The monopoly of treatment is also realized if it is not prescribed and in case of treatment with halal, it is forbidden to eliminate any necessity with haram. The existence of mandoheh is discussed.me, Yabad. The presence of the mandouha has become very intense.

    Method

    This research has been done in a library and descriptive-analytical manner using Shiite and Sunni jurisprudential books.

    Ethical Considerations

    In all stages of writing, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.

    Results

    In connection with the jurisprudential ruling of monopolizing treatment to haram, sometimes the monopoly of treatment is conceivable if it is not included and knowledge of haram treatment, which is also the case with all Shiite and Sunni jurists. Existence of incontinence and difficulty in accessing the solvent, Existence of incontinence and inconvenience in using halal medicine, Existence of incontinence and urgency to a certain type of treatment due to fear of danger to life, organ failure or any unbearable harm is conceivable.

    Conclusion

    If the treatment of the patient in spite of the cause, for some reason causes hardship or causes any irreparable damage; Halal is presumed to be "absence"; according to the rule of urgency, the treatment of the patient is considered to be limited to haram medicine, and the condition of non-compliance is also fulfilled in this case.Please cite this article as:Rezaei E, Rostami Ghafas Abadi AR. Monopoly on Forbidden Treatment Despite the Alternative of Halal from the Perspective of Shia and Sunni Jurists. Medical Law Journal. 2022; 16(57): e40.

    Keywords: Monopoly, Mandohe, Urgency, Halal, Haram, No Harm, Haraj}
  • فاطمه سعیدی، مسعود هنرور*، فاطمه شهدادی
    مقدمه

    هسته خرما به عنوان ضایعات در بسیاری از کارگاه های بسته بندی و فرآوری خرما ایجاد می شود و دارای خواص درمانی گسترده ای می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه هسته های خرما (ارقام کلوته، مرداسنگ، خنیزی و مضافتی) با دو روش (آفتابی و آون) خشک شدند و سپس عصاره آنها با استفاده از حلال های متانول 80 درصد، اتانول 50 درصد و آب داغ در زمان های 6، 12 و 18 ساعت استخراج شد. میزان ترکیبات فنولی با روش فولین سیو کالتو، فعالیت آنتی کسیدانی به روش DPPH و فیبر محلول به روش هضم اسیدی تعیین شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد بیشترین میزان ترکیبات فنولی و فعالیت آنتی اکسیدانی در رقم مرداسنگ با روش خشک کردن با آفتاب، حلال متانول 80 درصد و زمان 18 ساعت، (به ترتیب 08/10 و 38/93%) در رقم کلوته خشک کردن با آفتاب، آب داغ و 12 ساعت، (به ترتیب 03/8 و 94/87%) در رقم خنیزی خشک کردن با آون، اتانول 50 درصد و 18 ساعت (به ترتیب 36/7 و 91/71%) و در رقم مضافتی خشک کردن با آفتاب، متانول 80 درصد و 12 ساعت (به ترتیب 48/8 و 95/88%) بدست آمد. بیشترین و کمترین میزان فیبر نامحلول در اسید به ترتیب در رقم مرداسنگ با روش خشک کردن آفتابی و رقم مضافتی با روش خشک کردن آفتابی مشاهده گردید. بیشترین و کمترین میزان فیبر محلول در اسید نیز مربوط به رقم کلوته با روش خشک کردن آفتابی و رقم خنیزی با روش خشک کردن در آون بود.

    نتیجه گیری

    بطور کلی مطالعه حاضر نشان داد که ترکیب هسته رقم های مختلف خرما در منطقه جیرفت با وجود دارا بودن خواص ضدرادیکالی و غنی بودن از آنتی اکسیدان های طبیعی، تحت تاثیر واریته و روش خشک کردن می باشد.

    کلید واژگان: حلال, روش خشک کردن, زمان استخراج, فعالیت آنتی اکسیدانی, هسته خرما}
    P. Saeedi, M. Honarvar *, F. Shahdadi
    Introduction

    Date palm seeds are obtained as waste in many date packing and processing workshops and have extensive therapeutic properties in traditional medicine.

    Materials and Methods

    In this study different cultivars of date seeds (Kaluteh, Mardasang, Khanizi and Mozafati) were dried by two methods (sun and oven dried), then their extracts were obtained using methanol (80%), ethanol (50%) and hot water on solvents at 6, 12 and 18 hours of extraction. The amount of phenolic compounds using Folin-Ciocalteu method, antioxidant activity by DPPH method and soluble fiber by AOAC standard analysis method were determined.

    Results

    The results showed that the highest amount of phenolic compounds and antioxidant activity were obtained in Mordasang cultivar by sun drying method, methanol of 80% and 18 hours of extraction time respectively (10.08,93.38%) , in Kaluteh cultivar by sun drying method, hot water extraction and 12 hours of extraction time, respectively (8.03,87.94%) in Khanizi cultivar by oven drying method, ethanol of 50% and 18 hours of extraction time respectively(7.36, 71.91%)  and in Mazafati cultivar by sun drying method, methanol of 80% and 12 hours of extraction time, respectively (8.48, 88.95%). The highest and lowest amount of insoluble fiber were observed in Mordasang cultivar by sun drying method and Mozafati cultivar by sun drying method, respectively. The highest and lowest amount of soluble fiber were related to Kaluteh cultivar by sun drying method and Khanizi cultivar by oven drying method.

    Conclusion

    In general, this study showed that the seeds of different date cultivars in the Jiroft region, despite having anti-radical properties and rich in natural antioxidants, are affected by variety and drying method.

    Keywords: Antioxidant Activity, Date seed, Drying Method, Extraction Time, Solvent}
  • بی بی مرضیه رضوی زاده*، مسلم جهانی، حسین زمانی خادمانلو
    مقدمه

    امروزه نقش برندها در موفقیت یک محصول بسیار با اهمیت تر از گذشته شده و موضوع «حلال» در عرصه تجاری و اقتصادی به عنوان «نشان» وارد شده است. در حالی که، چنانچه توجه و تاکید بر کیفیت مطلوب محصول نیز قرار گیرد منجر به ایجاد برندی به نام «طیب» خواهد شد.

    روش ها

    پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه راهبردهای موثر در زمینه طراحی و تجاری سازی برند «طیب» انجام شده است. بنابراین، داده ها، آمار و اطلاعات کتابخانه ای گردآوری شده از تجربیات شکل گیری نشان و تاییدیه حلال به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین بخشی از اطلاعات از بررسی های میدانی (از طریق مصاحبه با صاحب نظران) به دست آورده شد. مجموعه اطلاعات به دست آمده با استفاده از ماتریس های چهار و نه خانه ای ارزیابی شد. 

    نتایج

    یافته ها حاکی از آن بود که برای «طراحی و تجاری سازی نشان طیب» بر اساس موقعیت در ماتریس چهار خانه، باید سعی نمود از طریق بهبود عوامل داخلی و استفاده از فرصت های پیش رو به سمت جلو حرکت نمود. در حالی که، جایگاه این موضوع در ماتریس نه خانه ای حاکی از آن بود که راهبرد مناسب، سرمایه گذاری انتخابی و بهینه سازی و حرکت به سمت سرمایه گذاری و رشد و توسعه آن می باشد.

    نتیجه گیری

     بر اساس نتایج به دست آمده، ایران می تواند به صورت تهاجمی در درجه اول و نیز رقابتی در درجه دوم در زمینه تجاری سازی نشان طیب ورود یابد.

    کلید واژگان: حلال, تحلیل عوامل راهبردی, نشان طیب, طراحی و تجاری سازی}
    Bibi Marzieh Razavizadeh *, Moslem Jahani, Hosein Zamani Khademanlou
    Introduction

     Today, the role of brands in the success of a product has become much more important than in the past and the issue of "halal" has been introduced in the commercial and economic field as a "brand". On the other hand, if attention is paid to the desired quality of the product, it will lead to the creation of a brand called "Tayyeb".

    Methods

     The present study was conducted with the aim of determining and presenting effective strategies in the field of design and commercialization of "Tayyeb" brand. Therefore, the data, statistics and library information collected from the experiences of forming a global halal brand were studied descriptively-analytically and also some information was obtained from field surveys (through interviews with experts). The obtained data set was evaluated using 4 and 9 cell matrices.

    Results

     The findings indicated that in order to "design and commercialize the Tayyeb logo" based on the position in the 4 cells matrix, one should try to move forward by improving internal factors and taking advantage of the opportunities ahead. However, the position of this issue in the 9 cells matrix indicated that the appropriate strategy is selective investment and optimization and moving towards investment and its growth and development.

    Conclusion

    Based on the results, Iran can enter aggressively in the first place and also in the second place in the field of commercialization of Tayyeb brand.

    Keywords: Halal, Strategic Factors Analysis, Tayyeb Brand, Designing, commercialization}
  • فرناز بالی چلندر، مریم قراچورلو*، مهرداد قوامی
    سابقه و هدف

    صنایع مواد غذایی، بسته به نیاز مصرف کنندگان از تنوع زیادی در محصولات برخوردار می باشد. در حال حاضر در سراسر جهان توجه به ترکیبات مواد غذایی، ارزش غذایی و سلامتی بخشی آنها بیش از پیش افزایش یافته است. در این میان تایید اصالت غذاهای حلال و عدم مخلوط شدن غذاهای حلال با اجزاء حرام برای مسلمانان بسیار حایز اهمیت است. لذا در سال های اخیر با استفاده از خصوصیات شیمیایی، مولکولی و ژنتیکی و با کمک روش های متعددی، منشاء محصولات غذایی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند.

    نتایج

    از جمله ترکیباتی که به طور مستقیم یا در فرمولاسیون محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرند روغن ها و چربی های خوراکی هستند که با استفاده از روش های مختلف از جمله شناسایی ترکیب اسیدهای چرب، ساختار تری گلیسریدی، فرم کریستالی، طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز با استفاده از خصوصیات شیمیایی و با کمک گروه های عاملی تشکیل دهنده آن ترکیبات می تواند مورد شناسایی قرار گیرد.

    نتیجه گیری

    در انتخاب روش تشخیص مناسب بسته به نوع فرآورده غذایی لازم است دقت روش آزمون مورد توجه قرار گیرد و گاهی لازم است برای کسب نتایج مطمین از روش های تلفیفی استفاده گردد.

    کلید واژگان: روغن و چربی, آنالیز, حلال}
    Farnaz Balichalandar, Maryam Gharachorloo *, Mehrdad Ghavami
    Background and objective

    The food industry includes a great variety of products depending on the needs of consumers. At present, attention to food ingredients, nutritional value and their health is increasing all over the world. Also, it is important for Muslims to confirm the authenticity of halal foods. Therefore, in recent years, the origin of food products has been studied using various chemical, molecular and genetic methods.

    Results

    Edible oils and fats are used directly or in the formulation of food products that halal confirmation of them is important. Different methods might be used for identifying these components such as fatty acid composition, triglyceride structure, crystalline form and fourier transform infrared spectroscopy.

    Conclusion

    For selecting appropriate method, depending on the type of food product, it is necessary to pay attention to the accuracy of the test, and sometimes it is necessary to use combined methods to obtain reliable results.

    Keywords: Oil, Fat, Analysis, Halal}
  • معصومه مسلمی*
    سابقه و هدف

    نوشیدنی های الکلی از دیرباز در جوامع مختلف به ویژه کشورهای غربی مورد استقبال قرار گرفته است. صرف نظر از اثر روانی آن در مصرف کننده، پژوهش های متعددی در ارتباط با مضرات آن منتشر شده است. در این مطاله، به بررسی جنبه های مختلف اتانول و عوارض دریافت خوراکی آن در بدن پرداخته شده است.

    نتایج

    اتانول با تاثیر بر انتقال فعال مواد در سطح مسواکی روده باریک باعث کاهش جذب ریزمغذی ها می گردد. در ارتباط با درشت مغذی ها فرضیه تاثیر آن در هیدرولیز درون روده ای مطرح است. البته گزارش شده است که در صورت کاهش جذب کربوهیدرات و پروتئین از روده باریک جذب بعدی آنها در روده بزرگ افزایش یافته و برآیند جذب ممکن است تفاوت چندانی در افراد مصرف کننده الکل با سایر افراد نداشته باشد. اگرچه دریافت خوراکی اتانول در دوزهای پایین ممکن است در کاهش بروز بیماری های قبلی-عروقی اثر مثبت داشته باشد لیکن در درازمدت با آسیب به سطح ویلی ها و ایجاد زخم های گوارشی بر ساختار روده باریک تاثیرگذار است و پیشبرد واکنش های اسهال زا توسط آن کاهش جذب مواد مغذی را تشدید می کند. همچنین تعداد پاتوژن ها در روده در مجاورت اتانول زیاد می شود که منجر به پدیده اندوتوکسمیا می گردد. عمده بیماری هایی که در اثر مصرف اتانول ممکن است در بدن بروز یابند متاثر از نقش الکل در فعال شدن واکنش های التهابی و استرس اکسیداتیو می باشند. این پدیده ابتدا کبد را که محل اصلی متابولیزه شدن مواد راه یافته به بدن است درگیر کرده و در ادامه اندام های دیگر از جمله مغز را آسیب پذیر می کند. اتانول با کاهش سطح آنتی اکسیدان بدن و افزایش واکنش های التهابی حساسیت بدن را در برابر عفونت ها افزایش می دهد.

    نتیجه گیری

    علیرغم اثر مثبت اتانول در دوزهای پایین بر سلامت قلب و عروق، اثرات جانبی مضر آن در سایر اندام ها غیرقابل انکار است. بنابراین، با توجه به اینکه هیچ دوزی از آن به عنوان حد آستانه یا محدوده ایمن پیشنهاد نشده است توصیه می شود از نوشیدن آن اجتناب گردد.

    کلید واژگان: اتانول, مواد مغذی, اختلال جذب, حلال}
    Masoumeh Moslemi *
    Background and objective

    Alcoholic drinks are interested in societies since long time ago. Other than its psychological effects in drinkers, several researches have been done about ethanol side-effects. In this study, we investigate different aspects of ethanol consumption by oral intake.

    Results

    Ethanol interferes in active transport of nutrients on the brush border. With regard to macronutrients, it disturbs the normal hydrolysis in the intestine. Although, lower absorption of macronutrients in the small intestine is compensated by their increased absorption in the lower gastrointestinal tract. It has been reported that ethanol intake at lower doses may protect the heart, but its prolonged intake could damage surface of villi, make lesions in the intestine, induce diarrhea, and stimulate growth of intestinal pathogens (known as endotoxemia). Chronic alcohol consumption induces inflammation and oxidative stress in drinkers, which affect the liver as the main metabolizing organ followed by brain. Reduced supply of antioxidants in drinkers and increased inflammation after alcohol intake makes the body susceptible to further infections.

    Conclusion

    Despite the positive effect of ethanol in prevention of cardiovascular diseases at low doses, its negative impacts on the other organs are not deniable. Importantly, no sale level has been introduced for ethanol oral intake. Therefore, the scientists recommend to avoid its drinking every time.

    Keywords: Ethanol, nutrient, Absorption Loss. Halal}
  • محمد احمدی*
    سابقه و هدف

    غذای حلال بیش از 1400سال است که درجمعیت مسلمانان مصرف می شود ولی صنعت حلال در سال های اخیر بسیار رونق گرفته و تقاضای این غذا نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. درحال حاضر 1.8میلیارد نفر مسلمان درجهان زندگی می کنند که در حدود 27 درصد از جمعیت جهان تخمین زده می شود که اکثریت قریب به اتفاق آنان پایبند به آداب دینی در امر غذا خوردن هستند. تخمین زده شده بود که تعداد جمعیت مسلمانان تا سال 2030 از 2 میلیارد نفر فراتر خواهد رفت. می توان گفت که تقریبا 20 درصد مسلمانان در کشورهای غیرمسلمان زندگی می کنند.

    نتایج

    جهانی شدن صنعت گوشت قرمز حلال که روز به روز در حال تحول روبه وسعت است، فرصت ها وچالش هایی دارد ازجمله فرصت های این امر آگاهی جهانی نسبت به بازار گوشت حلال توسط دولت ها، شرکت ها و موسسات مالی غیرمسلمان، ظهور داده های پژوهشی قابل اتکاء، به کارگیری تبلیغات گسترده جهانی درخصوص غذای حلال، ایمنی وکیفیت گوشت حلال نسبت به غیرحلال، فرصت های سرمایه گذاری حلال توسط کشورهای اسلامی،  نبود راهبردهای شفاف برای همکاری های منطقه ای و بین المللی، سردرگمی به خاطر استانداردهای گوناگون درحوزه گوشت حلال و تعارض منافع آنان، تامین مالی نامناسب استارت آپها و نوآوری ها، آموزش های ناکافی، جنگ و خشونت در خاورمیانه، وجود ترس از اسلامی گری، فعالیت گسترده گیاهخواران، استانداردهای گوشت قرمزحلال تقلبی و... از جمله چالش ها و معایب این فعالیت هستند.

    نتیجه گیری

    درحال حاضر برند گوشت قرمز حلال درانحصار کشورهای غیرمسلمان است اگرچه فرصت ها وچالش های جهانی سازی که درمقاله برشمرده شد شامل حال این کشورها می شود ولی کشورهای مسلمان مثل جمهوری اسلامی ایران با در نظرگرفتن این فرصت ها وچالش ها و نقاط ضعف و قوت می توانند بازار جهانی گوشت قرمز حلال را در آینده دردست بگیرند.

    کلید واژگان: گوشت قرمز, حلال, جهانی سازی, فرصت ها, چالش ها, نقاط ضعف و قوت}
    Mohammad Ahmadi *
    Background and objective

    Halal food have been consumed by Muslims for more than 1,400 years, but the halal industry has flourished in recent years and the demand for this food has increased significantly. There are currently 1.8 billion Muslims living in the world, about 27% of whom is estimated to be overwhelmingly devoted to religious eating habits. It was estimated that the Muslim population would exceed 2 billion by 2030. Arguably about 20% of Muslims live in non-Muslim countries.

    Results

    The globalization of the ever-evolving halal red meat industry has opportunities and challenges, including opportunities for global awareness of the halal meat market by governments, non-Muslim companies and financial institutions, the emergence of reliable research data , widespread global advertisement on halal food, safety and quality of halal meat compared to non-halal meat, halal investment opportunities by Islamic countries, lack of clear strategies for regional and international cooperation, confusion over different standards in halal meat and conflict of interest,  Inadequate funding for startups and innovations, inadequate training, war and violence in the Middle East, fear of Islamism, widespread activity of vegetarians, counterfeit red meat standards, etc. are among the challenges and disadvantages of this activity.

    Conclusion

    Currently, the halal red meat brand is exclusive to non-Muslim countries. Although the opportunities and challenges of globalization mentioned in the article include these countries, but Muslim countries such as the Islamic Republic of Iran, considering these opportunities, challenges, weakness and strength, can seize the global halal red meat market in the future.

    Keywords: red meat, Halal, globalization, opportunities, Challenges, strengths, weaknesses}
  • ریحانه جعفری، کیانوش خسروی دارانی*، نفیسه سادات تقوی
    سابقه و هدف

    محبوبیت نوشیدنی های تخمیری به دلیل حفظ ارزش مواد غذایی و ویژگی های سلامتی بخش محصول در حین تخمیر به شدت در حال افزایش است. کامبوچا یک نوشیدنی تخمیری پروبیوتیک و فراسودمند است که از همزیستی اجتماعی از باکتری ها و مخمرهای اسموفیلیک در محیط چای سیاه شیرین شده با ساکارز حاصل می شود. ساکارز توسط آنزیم اینورتاز تولید شده به وسیله ی مخمرهای موجود در کنسرسیوم کامبوچا به گلوکز و فروکتوز هیدرولیز شده و فروکتوز بوسیله مخمرها به اتانول و دی اکسید کربن تبدیل می شود. با وجود خواص سلامتی بخش فوق العاده این نوشیدنی، ممکن است گاهی اوقات نوشیدن آن به دلیل افزایش سطح اتانول و مسئله حلال بودن بحث برانگیز باشد.

    نتایج

    غلظت نهایی الکل اتانول در کامبوچا بسته به پارامترهایی مانند نوع میکروارگانیسم های موجود در محلول، دما، زمان تخمیر و میزان شکر مصرفی اولیه متغیر است. با استفاده از تدابیری مانند کنترل میزان ساکارز مصرفی، هوادهی منظم در حین فرآیند تخمیر، استفاده از چای سبز و سیاه به عنوان سوبسترا، استفاده از گونه هایی خاص از میکروارگانیسم ها برای کاهش میزان اتانول تولیدی،  کاهش  pH  محلول در حین فرآیند و استفاده از منابع جایگزین ساکارز با درصد شیرینی کمتر مانند عسل و شیره توت، می توان میزان اتانول تولید شده در کامبوچا را تا 5/0 درصد پایین آورد.

    نتیجه گیری

    کامبوچا با میزان الکل زیر 3 درصد جزء نوشیدنی های غیرالکلی محسوب می شود. با استفاده از راهکارهای ساده و قابل اجرا  می توان میزان اتانول تولیدی در محلول کامبوچا را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد و از خواص معجزه آسای این نوشیدنی بهره مند شد.

    کلید واژگان: نوشیدنی تخمیری, کامبوچا, اتانول, حلال}
    Reyhaneh Jafari, Kianoosh Khosravi Darani *, Nafiseh Saadaat Taghavi
    Background and purpose

    The popularity of fermented beverages is increasing due to the preservation of food value and health characteristics of the product during fermentation. Kombucha is a probiotic and beneficial fermented beverage obtained from the social coexistence of bacteria and osmophilic yeasts in a sweetened black tea environment with sucrose. Sucrose is hydrolyzed to glucose and fructose by the invertase enzyme produced by the yeasts in the Kombucha consortium, and fructose is converted to ethanol and carbon dioxide by the yeasts. Despite the excellent health benefits of this drink, it can sometimes be controversial due to the increase in ethanol levels and the issue of halal quality.

    Results

    The final concentration of ethanol alcohol in kombucha varies depending on parameters such as the species of microorganisms present in the solution, temperature, fermentation time and the initial sugar consumption. Using measurements such as controlling the amount of consumed sucrose, regular aeration during the fermentation process, using green and black tea as a substrate, using certain species of microorganisms to reduce the amount of ethanol produced, reducing the pH of the solution during the process and using Alternative sources of sucrose with lower sweetness such as honey and berry juice, can reduce the amount of ethanol produced in kombucha by 0.5%.

    Conclusion

    Kombucha with an alcohol content of less than 3% is considered a non-alcoholic beverage. Using simple and practical solutions, the amount of ethanol produced in the Kombucha solution can be significantly reduced and the miraculous properties of this drink can be benefited.

    Keywords: Fermented Beverage, Kombucha, Ethanol, Halal}
  • سید علی اکبر هدایتی*، طاهره باقری، مهسا یازرلو
    مقدمه

    فلس ماهیان به چهار دسته اصلی تقسیم و شامل فلس صفحه ای یا پلاکویید (Placoid)، فلس لوزی یا گانویید (Ganoid)، فلس دایره ای یا سیکلویید (Cycloid) و فلس شانه ای یا کتنویید (Ctenoid) می شود.روش ها: فلس هایی از ناحیه زیر باله پشتی، به آرامی از بدن ماهی جدا می گردند. در محلول هیپوکلرایت سدیم قرارداده شده تا موکوس و یا مواد جدا نشده دیگر جدا گردند. سپس فلس ها شسته و در سری های اتانول آبگیری می شوند. درنهایت بوسیله لایه نازکی از طلا پوشیده شده و توسط میکروسکوپ نوری و الکترونی نگاره مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.

    نتایج

    خارهای بیرون زده فلس های پلاکویید، به پوست کوسه ها ویژگی یک بافت سخت را می دهد. اگر چه برخی از مار ماهیان دارای فلس مشخصی نیستند ولی در بسیاری از مار ماهیان نظیر مارماهی آب شیرین فلس های سیکلویید کوچک و بیضوی وجود دارد که بر روی پوست قرار می گیرد. در بعضی از گربه ماهی ها، پوست با صفحات استخوانی موسوم به اسکوت ها (scutes) پوشانده شده است که نوعی زره بدن به طرق مختلف نمایان می شود. گربه ماهی فلس مشخص نداشته و در عوض پوست چرمی دارد. گربه ماهی به گونه دیگری تکامل یافته و فلس ندارند. با این حال، آنها دارای صفحات استخوانی برای محافظت هستند علاوه بر این، آنها از طریق پوست نفس می کشند و فلس ها مانع این روند می شوند.

    نتیجه گیری

    وجود فلس در همه ماهیان غضروفی (کوسه ماهی، سپر و سفره ماهی) و برخی از مار ماهیان به طور واضح تایید و اثبات می شود ولی در گربه ماهیان ساختار معمول فلس یا پولک تایید نشده و در عوض ساختارهای اسکیوتی که عملکرد مشابه فلس داشته و نقش فلس یا پولک را ایفا می کند تایید می گردد.

    کلید واژگان: ماهی, پوست, فلس, حلال}
    Seyyed Aliakbar Hedayati *, Tahere Bagheri, Mahsa Yazarloo
    Introduction

    It is clear that the correct knowledge of scales and the identification of fish without scales are specialized propositions that cannot be achieved without the necessary knowledge. The body of most fish is covered with scales. The scales are made of horny or bony material.

    Methods

    Scales from the dorsal fin are slowly separated from the body of the fish. Place in sodium hypochlorite solution to remove mucus or other undissolved material. The scales are then washed and dehydrated in ethanol series. Finally, it is covered with a thin layer of gold and examined by electron microscopy.

    Results

    All cartilaginous fish have placoid or plate scales or serrated teeth on the outer surface of their body. Many eels, such as freshwater eels, have small, elliptical cycloid scales that attach to the skin. Catfish generally do not have clear and uniform scales and their bodies are often naked. Catfish do not have distinct scales and instead have leathery skin. Catfish evolved differently and have no scales.

    Conclusion

    The presence of scales in all cartilaginous fish (shark, shield and table fish) and some snake fish is clearly confirmed and proven, but in catfish the usual structure of scales is not confirmed and instead skate structures that have the same function as scales. And plays the role of scales or sequins is approved.

    Keywords: fish, skin, Scales, Halal}
  • ابراهیم عباسی*، حمزه علی پور، مظفر واحدی، مصطفی موسی شعار
    سابقه و هدف

    در سال 2013، سازمان ملل برای خنثی کردن پیش بینی کمبود جهانی مواد غذایی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شروع به ترویج مصرف حشرات به عنوان منبع جایگزین غنی از پروتئین و مواد معدنی کرد. در نتیجه، حشره خواری یا مصرف حشرات انگیزه بیشتری پیدا می کند و تخمین زده می شود که بازار جهانی حشرات خوراکی تا سال 2023 به 1.2 میلیارد دلار برسد. با این حال، در حالی که تعداد بیشتری از حشرات به طور فزاینده ای در سراسر جهان به بخشی از غذاهای فرآوری شده تبدیل می شوند، نهادهای صدور گواهینامه حلال موضعی واحد بر روی «حلال» بودن حشرات و عصاره های آنها ندارند. هدف این مقاله کنار هم قرار دادن دیدگاه های دانشمندان چهار مذهب سنی (مکتب های قانون کانون اسلامی) در مورد مصرف حشرات و استفاده از نظریه های زبانشناسی قرآن و عبارات اسلامی در ساخت چارچوب نظری بر این موضوع است.

    نتایج

    تحلیل گفتمان انتقادی (CDA) به عنوان یک روش تحقیق که کل فرآیند تحقیق را راهنمایی و هدایت می کند، تصویب شد، در حالی که تحلیل محتوا همچنان روش اصلی تحقیق است.نتیجه گیری: شامل فاکتورهای مربوطه ای است که باید هنگام تایید حلالیت مواد غذایی مبتنی بر حشرات در نظر گرفته شود. تازگی و سهم این مقاله در افشای محیط فرهنگی است که احکام دانشمندان کلاسیک را در مورد مصرف حشرات آگاه می کند، که بعدا منادی اختلافات بین نهادهای صدور گواهینامه حلال معاصر شد.

    کلید واژگان: حشرات, غذا, حلال, اسلامی}
    Ebrahim Abbasi *, Hamzeh Alipour, Mozaffar Vahedi, Mostafa Mosashoar
    Background and objective

    In 2013, the United Nations began promoting insect consumption as a rich alternative to protein and minerals to counteract global food shortages and reduce greenhouse gas emissions. As a result, insectivore (or insect consumption) is becoming more motivated, and the global food insect market is estimated to reach $ 1.2 billion by 2023. However, as more insects are increasingly becoming part of processed foods around the world, solvent certification bodies do not have a single position on the "solubility" of insects and their extracts. The purpose of this article is to bring together the views of scholars of the four Sunni religions (schools of law of the Islamic Center) on the use of insects and the use of linguistic theories of the Qur'an and Islamic expressions in constructing a theoretical framework on this issue.

    Results

    Critical Discourse Analysis (CDA) was adopted as a research method that guides the entire research process, while content analysis remains the main research method.

    Conclusion

    includes relevant factors that must be considered when confirming the solubility of insect-based foods. The novelty and contribution of this article are in exposing the cultural environment that informs the rulings of classical scientists about the use of insects, which later became the harbinger of disputes between contemporary halal certification bodies.

    Keywords: Insects, food, Halal, Islamic}
  • سپیده محلوجی، وحیده ابراهیم زاده عطاری*، مریم ثقفی اصل، ابوالفضل قربانی
    هدف

    در دین اسلام که کامل ترین ادیان است، به نقش تغذیه در سلامت جسمی و روانی و اخلاقی افراد توجه ویژه ای شده است. لذا در قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم (ص) و امامان بزرگوار به برخی عوارض و آثار سوء تغذیه حرام و در مقابل فواید غذاهای حلال و طیب اشاره شده است.

    مواد و روش ها

    مطالعه مروری حاضر با جستجو بر اساس کلیدواژه های ارایه شده در آیات و تفاسیر قرآن کریم و احادیث معتبر معصومان علیهم السلام، کتب معتبر شیعی و برخی مطالعات علمی اجرا شد.
    یافته ها

    بر اساس منابع مورد بررسی، مصرف غذاهای حرام و همچنین تغذیه با روزی غیر حلال موجب عوارض متعدد جسمی و روانی در افراد گشته و حتی توفیق انجام اعمال صالح را نیز از وی صلب می-کند. برخی مطالعات در خصوص تاثیر مولکول های مواد غذایی بر ساختار ژنتیکی افراد، نشان داده اند که مصرف ترکیبات غذایی سالم و حلال می تواند موجب بهترین پاسخ ژنتیکی شود. خوردن غذای حلال نه تنها اثرات مثبت فردی بر جسم و روح و رفتار انسان می گذارد، بلکه با حفظ امنیت اجتماعی موجب سلامت جامعه می گردد.

    نتیجه گیری

    در مجموع از دیدگاه قرآن و روایات، زیر بنای سلامتی بهره مندی از مواد غذایی سالم و پاک و دوری از غذاهای حرام می باشد و اگرچه امروزه با توجه به پیشرفت های علم، فلسفه حرمت برخی از آن ها برای بشر روشن شده است اما پژوهش های آتی ممکن است علل بیشتر و بهتری از آنچه تاکنون کشف شده است را برای بشر آشکار نماید

    کلید واژگان: تغذیه, حلال, حرام, سلامت, رفتار, خلق و خو}
    Sepideh Mahluji, Vahideh Ebrahimzadeh Attari*, Maryam Saghafi Asl, Abolfazl Ghorbani
    Purpose

    Islam, as the most complete religion, has been paid special attention to the role of nutrition in the physical, mental and moral health of individuals. The Holy Quran and the Hadith of prophet Muhammad (PBUH) and twelve Imams have pointed out some benefits of Halal foods and also adverse effects of forbidden foods (Haram) in human life.

    Materials and Methods

    The present review article performed by search in Holy Quran, authentic Hadith and results of some scientific studies, using the following keywords.

    Findings

    According to this review, consumption of Haram foods causes many physical and psychological complications and also prevents doing good deeds. Some studies on the effect of food molecules on the genetic structure of individuals have shown that consuming healthy and Halal foods can lead to the best genetic response. Eating halal food not only has positive effects on health, soul and behavior of humans, but also maintains social security and promotes the health of society.

    Conclusion

    Generally, from the perspective of Holy Quran and Hadith, the foundation of health is the consumption of healthy and clean food and avoidance of forbidden foods. Recent advances in science have clarified the cause and philosophy of the sanctity of some of them. However, the future studies may reveal more and better explanations for them.

    Keywords: Nutrition, Halal, Haram, Health, Behavior, Mood}
  • مرجانه صداقتی*، نرگس مورکی
    سابقه و هدف

    مسلمانان برای تهیه غذا از دستورالعمل غذایی اسلامی پیروی می کنند و مواد غذایی که منطبق با این دستورالعمل تهیه می شود، در گروه غذاهای حلال قرار می گیرند. برای تولید فرآورده های شیری حلال باید امولسفایرها و دیگر اجزاء افزوده شده به فرآورده شیری از منابع حلال مثل منابع گیاهی تهیه شده باشند. در تولید خامه، کره و فرآورده های چرب از امولسیفایرها برای جلوگیری از دو فاز شدن استفاده می شود که لازم است حلال باشند. در تولید انواع پنیر نیز از آنزیم ها و مواد افزودنی گوناگون استفاده می شود. آنزیم های زیادی از خوک به دست می آیند. آنزیم ها اثر مهمی بر محصولات فرعی تولید شده از پنیر مثل آب پنیر و اجزاء مشتق از آن دارند که این مواد اولیه خود می تواند بحث حلیت را در دیگر محصولات شیری نظیر دسرهای منجمد شیری نیز مورد توجه قرار دهد. مطالعه حاضر در قالب یک تحقیق کتابخانه ای و با استفاده از مقالات مرتبط در بانک های اطلاعاتی و مطابقت با رساله مراجع و احکام انجام شده است.

    نتایج

    با توجه به تولید و مصرف گسترده فرآورده های شیری و آشکار شدن تاثیرات منفی مواد غذایی حرام بر سلامت روح و جسم مسلمانان باید از حلیت مواد اولیه و افزودنی های مورد استفاده در این صنعت اطمینان حاصل شود و کلیه تولیدکنندگان وظیفه دارند تا برای تهیه مواد اولیه و تولید فرآورده های غذایی حلال و با کیفیت تلاش نمایند.

    نتیجه گیری

    نتیجه گیری این مقاله، بررسی الزاماتی است که باید در تولید شیر و فرآورده های شیری مورد توجه قرار گیرد تا مصرف کنندگان نسبت به حلال بودن این محصولات غذایی اطمینان داشته باشند.

    کلید واژگان: حلال, فرآورده های شیری, پیش نیاز های حلیت}
    Marjaneh Sedaghati *, Nargess Mooraki
    Background and objective

    Muslims follow Islamic dietary guidelines for food preparation, and foods prepared in accordance with this guideline fall into the category of halal foods. To produce halal dairy products, emulsifiers and other components added to dairy products must be prepared from halal sources such as plant sources. In the production of cream, butter and fatty products, emulsifiers are used to prevent becoming two phases in product, which need to be halal. Various enzymes and additives are used to produce different types of cheese. Many enzymes are obtained from pigs. enzymes have an important effect on by-products made from cheese such as whey and its derivatives. These raw materials themselves can address the issue of solubility in other dairy by-products such as frozen dairy desserts.The present study in the form of library research using related data banks and are coordinated with reference epistle and commandments.

    Results

    Therefore, due to the widespread production and consumption of dairy products and the revelation of the negative effects of haram foods on the health of the soul and body of Muslims, it is necessary to ensure the raw materials and additives used in this industry are halal and all manufacturers have a duty to prepare halal and qualify raw materials and food products.

    Conclusion

    Results of this article is to examine the requirements that should be considered in the production of milk and dairy products so that Muslim consumers are confident milk and dairy products are halal at the time of consumption.

    Keywords: Halal, Dairy products, Halal Requirements}
  • نرگس خاتون بزرگ عقیده*
    پژوهش حاضر با توجه به رشد روزافزون گردشگران مسلمان در جهان تالیف شده است و هدف این پژوهش معرفی بازار گردشگری حلال و شناخت چالش ها و فرصت های ایران در این بازار است. با در نظر گرفتن افزایش مسافرت مسلمانان ، یک فرصت عظیم در صنعت گردشگری برای همه ذینفعان به وجود آمده است که نیاز به بررسی ، درک و رفع احتیاجات فرهنگی و مذهبی مسافران مسلمان برای ایجاد محصولات و خدمات متناسب با آن ها را دارد . بنابراین در این راستا به بررسی عوامل موثر در گردشگری حلال و همچنین رتبه ایران در جهان با توجه به "گزارش سالانه شاخص سفر جهانی مسلمانان در سال   2019" پرداخته ایم و ازآنجاکه گردشگری حلال به سریع ترین رشد نوع گردشگری در صنعت سفر جهانی رسیده است، نیاز به مطالعه و مقایسه  با سایر کشورهای مسلمان در این نوع گردشگری و شناخت فرصت ها و معرفی چالش ها را دارد تا با اهتمام دولت هرچه سریع تر چالش ها تبدیل به فرصت شده و ایران در رتبه بالاتری در گردشگری حلال قرار بگیرد.
    کلید واژگان: حلال, گردشگری حلال, گردشگران مسلمان, صنعت گردشگری, عوامل موثر در گردشگری حلال}
    Nargeskhatoon Bozorgaghideh *
    This study has been written about the growing of Muslim tourists in the world with the aim of introducing halal tourism in Iran and recognizing Iran's challenges and opportunities in this market. And this causes a huge opportunity for all stakeholders, in the tourism industry, due to the growth of travel desire, in Muslim travelers. That requires study and understanding, the cultural and religious needs of Muslim travelers, to create products and services that they required. Therefore, in this regard, to study the factors affecting in halal tourism and Iran's ranking in the world of halal tourism according to the annual report of the Muslim World Travel Index for 2019. In addition, since halal tourism has become the fastest growing industry in the global travel industry, Iran should study and compare it with other pioneering Muslim countries in halal tourism and recognizing opportunities and introducing challenges of Iran so that, with government support, challenges convert to opportunities and hence improve Iran's ranking in this industry.
    Keywords: Halal Tourism, Halal, Muslim tourists, tourism industry, Effective factors in Halal Tourism}
  • مرتضی عمارلو*، سیدصادق حیدری، محسن پیشاهنگ
    خانواده بعنوان قدرتمند ترین کانون و موثر ترین مرکز برای سازماندهی جامعه است و شکی نیست که دوام و قوام یک جامعه بستگی به استحکام بنیان خانواده دارد و این تحکیم خانواده موثر از عواملی است که از جمله کسب روزی حلال است که در قرآن ، روایات و سخنان بزرگان دین مورد تاکید واقع شده است و در این پژوهش در صدد پاسخ به چهار سوال است، الف: مفهوم خانواده چیست ؟ ب: مفهوم کسب روزی حلال چیست؟ ج)آیا کسب روزی حلال بر تحکیم بنیان خانواده تاثیر دارد؟ د)نقش کسب روزی حلال بر جلو گیری از انحطاط خانواده چیست؟و در مقاله حاضر رابطه کسب روزی حلال و تحکیم بنیان خانواده تبیین شده است زیرا نظر به اهمیت خانواده ،اسلام راه کارهای زیادی برای تحکیم آن بیان داشته است که باعث پیشگیری از انحطاط می شود که تاثیر کسب روزی حلال بر تحکیم خانواده که از جمله :اصل شرافت در خانواده ، اصل عفت در خانواده، اصل اعتدال در خانواده،اصل قناعت،اصل صبر و... در استحکام بنیان خانواده نقش بسزایی دارد.
    کلید واژگان: خانواده, روزی, حلال, کسب حلال}
    Morteza Ammarloo *, Sayyed Sadegh Heidary, Mohsen Peshahng
    The "family" is considered to be the most powerful and effective center of organizing a society, and in a clear relationship, the durability and consistency of a society depends on the strength of its foundations. On the other hand, the strength of family is influenced by various factors. This research is focused on answering the question of what effect halal income has on the strength of family foundations, using a documentary method and with reference to the Holy Qur'anic verses and Ahlul-Bayt traditions. The findings of the study show that attaining a halal sustenance is one of the most fundamental divine commandments and significant recommendations of the religious leaders. According to the findings of the paper, in the light of observing the rules of the halal sustenance, if the believers follow the epistemic recommendations of the religious leaders, the family has valuable components such as increased chastity, dignity, moderation, Patience, contentment and ..., which play a key role in strengthening and preventing its degeneration.
    Keywords: Family, Halal sustenance, Degeneration, Verses, Traditions}
  • عبدالله صادقی

    فعالیت های اقتصادی و درآمدزایی جزء جدانشدنی زندگی بشر است. تامین نیازهای انسان مانند غذا، پوشاک، مسکن، یادگیری و دیگر موارد در سایه این نوع فعالیت ها تامین می گردد. تامین این نیازها از منابع مشترک، بودن زمینه ساز بروز اختلافات در میان بشر در حوزه فعالیت های اقتصادی و درآمدزایی است. دین اسلام به فعالیت های اقتصادی و درآمدزایی اهمیت  فراوانی داده است. در منابع دینی گزاره «کاد الفقر ان یکون کفرا» بیان شده است که بیانگر این مطلب است که عدم توجه به فعالیت های اقتصادی و درآمدزایی در تامین نیازها سرنوشت نهایی انسان را با خطر مواجه می کند. در گزاره های دینی علاوه بر توجه به فعالیت های اقتصادی و درآمدزایی، فرایندی جلوگیری از بروز اختلاف نیز ارایه شده است. کسب درآمد حلال، فرایند پیشنهادی در گزاره های دینی برای پیشگیری از اختلاف است. مسئله ای که این نوشتار به آن خواهد پرداخت این است که شاخص های معاملات حلال و قانونی چیست؟ درگزاره های دینی راهبرد محوری در کسب درآمد حلال، «مصلحت ساز بودن» و «فساد انگیز نبودن» بیان شده است که براساس آن ها شاخصه های متعددی به دست خواهد آمد. تحقیق پیش رو، یک تحقیق بنیادی است که رویکرد آن توصیفی بوده و به روش کتابخانه ای انجام شده است.

    کلید واژگان: فعالیت های اقتصادی, دادوستد, رزق و درآمد, حلال, شاخصه های حلال}
    Abdullah Sadeghi

    Economic activities and having an income are an essential part of human life. Providing human needs, such as food, clothing, housing, learning, and more, can be achieved through such activities. Providing these needs from common resources is a prerequisite for the emergence of human differences in economic activities and receiving an income. The Islamic religion has given much importance to economic activities and generating an income. Religious sources have stated in the phrase "The poverty leads to the infidelity" that not paying attention to economic activities and income-generating, endanger human destiny. In religious propositions, in addition to vetoing economic activities and income, the process of preventing dispute has also been presented. Earning Halal income is the recommended process to prevent dispute in this religious propositions.The question that this paper will address is what are the factors of fair and legal transactions? According to religious beliefs, the main strategies for making a Halal income are "being expedient" and "not being corrupt." On the basis of them, it will be obtained many indicators of Halal trading. This research is a fundamental research which approach is descriptive and conducted in a library method.​​​​​​​

    Keywords: Economic Activities, Trading, Salary, Income, Halal, Halal factors}
  • عیسی عیسی زاده*، نیکزاد عیسی زاده

    سلامت معنوی انسان به عنوان بعد چهارم سلامت مبتنی بر عوامل چندی است که از نگاه منابع دین اسلام تغذیه و رزق حلال یکی از مهمترین آنهاست.در فرهنگ اسلام برای دستیابی به رزق حلال و پرهیز از رزق حرام توصیه های راهگشایی ارائه شده است،زیرا تغذیه از غذاهای پاک و حلال می تواند در بهسازی شخصیت و سلامت روح انسان تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد همانگونه که استفاده از تغذیه نا پاک و حرام، پیامدهای ناگواری را در روح و روان انسان برجای می گذارد.پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با بهره گیری از منابع غنی اسلام، تاثیرات رزق حلال بر سلامت معنوی انسان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. روش شناسی پژوهش: روش کار در این پژوهش بر اساس مطالعه کتاب خانه ای است که مبتنی بر بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع می باشد.

    یافته های پژوهش

    در منابع غنی اسلام آیات و روایات فراوانی وارد شده است که علاوه بر تبیین جایگاه و اهمیت رزق حلال، آثار ارزشمند آن را بر سلامت شخصیت انسان بر شمرده است.

    نتیجه گیری

    از بررسی آیات و روایات به دست می آید که بهره جستن از رزق حلال آثار با برکتی را برای سلامت معنوی انسان، همچون تاثیر مثبت در شخصیت، تقویت دینداری،توفیق بر اعمال نیکو، نورانیت قلب ،بهره مندی از حمایت و محبت الهی،استجابت دعا، به همراه خواهد داشت .

    کلید واژگان: رزق, حلال, سلامت معنوی, انسان, آیات, روایات}
    Esa esazadeh *, Nikzad iesazadeh

    The spiritual health of man as the fourth dimension of health is based on several factors that are considered by sources of Islam in the religion of Islam and Halal livelihood is one of the most important ones. In Islamic culture, for the purpose of obtaining halal livelihood remedies and avoiding haram’s provisions, advisory recommendations are given, because nutrition Clean and solvent foods can have positive effects in improving the personality and health of the human soul, as the use of unclean and haram nutrition brings bad consequences into the human psyche. The current research seeks to Using Islamic rich sources, the effects of halal livelihood treatments on human spiritual well being are analyzed Rossi’s.

    Methodology of research

    The method of work in this research is based on the study of a book house based on the study of verses and narrations related to the subject Research

    findings

    In rich sources of Islam, there are many verses and narratives that in addition to explaining the place and importance of halal livelihood treatments, its valuable effects on the health of human personality has been counted

    Conclusion

    It follows from the study of verses and narratives that the use of halal livelihood works brings blessed effects to human spiritual well-being, such as positive effect on personality, strengthening of religiosity, success in good deeds, heart luminosity, enjoyment of protection and affection Divine will have the privilege of prayer.

    Keywords: livelihood, Halal, spiritual health, human, verses, narrations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال