تعیین روایی و پایایی پرسشنامه جو ایمنی: کاربرد تحلیل عاملی

پیام:
چکیده:
مقدمه
جو ایمنی توانایی پیش بینی نتایج مهم مانند خطر درک شده، تصادف و آسیب را نشان داده است. فهم ویژگی های روانسنجی ابزارهای مورد استفاده برای اندازه گیری جو ایمنی قبل از کاربرد آنها در کارخانه ها و محل های کار اهمیت دارد.
هدف
در مطالعه ما سنجش آزمون روایی و پایایی پرسشنامه جو ایمنی در صنایع شهر قزوین. علاوه بر آن، ارتباط بین عوامل جو ایمنی و میزان تصادف بررسی شد.
مواد و روش ها
380 کارگر از 8 شرکت بزرگ بررسی شدند. پس از مرور منابع و مشورت با متخصصان، پرسشنامه 43 متغیری تدوین شد. 75 درصد داده ها در آنالیز عاملی اکتشافی با روش چرخش واریماکس با استفاده از نرم افزار Spss بکار رفت. باقی داده ها (25 درصد) برای اجرای آنالیز عاملی تاییدی با نرم افزار AMOS 16.0 مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج
آنالیز عاملی اکتشافی نشان داد که 8 عامل قادر به توضیح 46/68 درصد واریانس کلی هستند. ضریب آلفای کرونباخ (توافق درونی) هر 8 عامل و همچنین کل ابزارمورد تایید قرار گرفت. 37 سئوال ارزیابی کننده جو ایمنی از نمونه اصلی 43 سئوالی استخراج شد. یافته های آنالیز عاملی اکتشافی، شاخص های برازش قابل قبولی را مشخص کرد(91/0=CFI، 93/0=TLI، 044/0=RMSEA، 41/3=). نمره های جو ایمنی محاسبه شده، همبستگی منفی معنی داری با میزان خود گزارشی تصادف ها، نشان داد که نمایانگر روایی پیش بینی کنندگی مناسب می باشد. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه نیز مشخص کرد که میانگین نمرات جو ایمنی کارخانه ها به طور معنی دار با هم تفاوت دارند که دلالت بر تفاوت سطوح جو ایمنی آنها دارد.
نتیجه گیری
پرسشنامه جو ایمنی، ویژگی های روانسنجی خوبی را نشان داد. در این پژوهش عوامل «تعهد مدیریت برای ایمنی و اولویت ایمنی در محیط کار، دانش کارگران و اطاعت از قوانین ایمنی، نگرش کارگران نسبت به مسایل ایمنی، مشارکت کارگران و تعهد نسبت به رعایت قوانین ایمنی، ایمنی محیط کار، آمادگی فوری در محل کار، توجه بیشتر و اولویت بالاتر مسائل ایمنی در مقابل محصولات شرکت، چشم پوشی از خطرات» را به عنوان هشت عامل جو ایمنی در صنایع قزوین شناسایی کرد. علاوه بر این، تحقیق حاضر معیاری را ارائه کرد که براساس آن سازمان ها و بخش های مختلف آنها می توانند مورد مقایسه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1001522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!