تاثیر 8 هفته دویدن روی تردمیل بر میزان فشار خون و دفع پروتئین آلبومین در بیماران کلیوی مزمن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دربیماران کلیوی مزمن فشار خون بالا میتواند به گلومرول منتقل شده وپروتئینوری را افزایش دهد، به نظر میرسد فعالیت بدنی میتواند بر میزان فشار خون ودفع پروتئین موثر باشد. مطالعه با هدف تعیین تاثیر 8 هفته دویدن روی نوارگردان بر میزان فشار خون ودفع پروتئین آلبومین در بیماران کلیوی مزمن انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است نمونه های این تحقیق شامل 27 بیمار کلیوی مزمن مرد (15 نفر گروه کنترل و 12 نفر گروه تجربی) که به صورت غیر تصادفی و هدفمند انتخاب و با در نظر گرفتن شرایط سن و میزان تصفیه گلومرولی آنها به طور نسبی همتاسازی شده ودر دو گروه کنترل (15 نفر) و تجربی (12 نفر) قرار گرفتند. قبل از شروع دوره تمرینها، نمونه خون و ادرار 24 ساعته انجام گرفت و میزان آلبومین و کراتینین دفع شده در ادرار24ساعته و میزان فشار خون سیستولی و دیاستولی آزمودنی ها قبل از فعالیت اندازهگیری و ثبت شدند.گروه تجربی تحت تاثیر یک برنامه تمرینی عبارتند از: 8 هفته دویدن روی تردمیل باشدت 80-50 درصدضربان قلب بیشینه، که هفتهای 3 جلسه و هر جلسه 30 تا 40 دقیقه به طول میانجامید، قرار گرفتند و بعد از پایان دوره فعالیت و دوباره از کلیهی آزمودنی های هر دو گروه کنترل و تجربی آزمایشهای خون و ادرار 24 ساعته تحت شرایط مشابه قبل به عمل آمد. سپس با استفاده از آزمونهای ناپارامتری ویلکاکسون و یو من ویتنی، داده های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این مقاله برگرفته از پایاننامه دانشجویان میباشد. (شماره عضویت: 23821404882014)
یافته ها
میزان فشار خون سیستولیک بین دو گروه کنترل و تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل تفاوت معناداری نشان نداد (2/0=P). میزان فشار خون دیاستولیک در گروه تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل کاهش معنی داری نشان داد (001/0=P). در میزان آلبومین (8/0=P) ونسبت پروتئین به کراتینین دفع شده در ادرار 24 ساعته (7/0=P) در دو گروه کنترل و تجربی بعد از 8 هفته دویدن روی تردمیل تغییر معنی داری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، فعالیت هوازی میتواند اقدامی موثر در جهت کنترل فشار خون و کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی و جلوگیری از عوارض خارج کلیوی فشار خون بالا مثل بیماری قلبی عروقی وسکته مغزی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1002504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!