تاثیر پلی مورفیسم I405V ژن پروتئین انتقال دهنده کلسترول استر (CETP) بر سطح لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL) در پاسخ به درمان با استاتین ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پروتئین انتقال دهنده کلسترول استر (CETP) در متابولیسم لیپوپروتئین با دانستیه بالا (HDL) و مسیر انتقال معکوس کلسترول نقش اساسی دارد. چند شکلی های ژن CETP مانند I405V (ایزولوسین به والین) که مستقیما بر HDL کلسترول تاثیر می گذارد رونویسی از این ژن را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر پلی مورفیسم I405V ژن CETP بر سطح HDL کلسترول در پاسخ به درمان با استاتین ها می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی - تحلیلی از بین بیمارانی که سطح لیپوپروتئین با دانسیته پایین کلسترول (LDL-C) بالاتر از 120 میلی گرم در دسی لیتر تحت درمان، 196 بیمار دریافت کننده لواستاتین و آتوراستاتین انتخاب شدند. در همه بیماران قبل و بعد از درمان پروفایل لیپیدی اندازه گیری شد. پلی مورفیسم I405V ژن CETP توسط تکنیک چند شکلی طول قطعه محدود (PCR- RFLP) تعیین گردید. سپس نتایج آزمایشات بیوشیمیایی در پلی مورفیسم های مختلف با استفاده از آزمون های t زوجی، ANOVA و توکی مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
پس از درمان با لواستاتین در ژنوتیپ VV سطح کلسترول کاهش بیشتر و سطح HDL افزایش بیشتری نسبت به دو ژنوتیپ دیگر نشان داد (05/0P<). در حالی که غلظت آپولیپوپروتئین A1 (ApoA1) در مصرف کنندگان آتورواستاتین در ژنوتیپ II نسبت به دو ژنوتیپ دیگر افزایش بیشتر (01/0P<) و در مصرف کنندگان لواستاتین علاوه بر ژنوتیپ II، در ژنوتیپ IV نیز غلظت آپولیپوپروتئین A1 (ApoA1) علی رغم پایین تر بودن HDL افزایش بیشتری داشت.
نتیجه گیری
لواستاتین و آتورواستاتین در ژنوتیپ II، پروتئین آپولیپوپروتئین A1 را در ذرات HDL بیش از دو ژنوتیپ دیگرافزایش داده است. بنابراین بنظر می رسد درمان با این دو دارو در بیماران با ژنوتیپ II در پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی موثرتر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1004583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!