تاثیر GVHD مزمن بر بقا بیماران لوسمی میلوئیدی حاد پس از پیوند سلول های بنیادی خون محیطی از خواهر یا برادر با HLA مشابه بدون تخلیه سلول T

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری پیوند علیه میزبان (GVHD) یکی از معضلات اصلی پیوند سلول های بنیادی خونساز آلوژنیک است و همچنین یکی از فاکتورهای مهم موثر بر نتیجه پیوند می باشد. یک شیوع افزایش یافته GVHD متعاقب پیوند سلول های بنیادی خون محیطی (PBSC) آلوژنیک مطرح شده است، اگرچه، چگونگی تاثیر این مورد بر روی بقا هنوز به خوبی مشخص نشده است. در این مطالعه، هدف ما ارزیابی تاثیر GVHD حاد (aGVHD) و GVHD مزمن (cGVHD) بر روی بقا کلی(OS)، بقا بدون بیماری (DFS) و عود متعاقب پیوند سلول های بنیادی خون محیطی (PBSCT) از خواهر یا برادر با HLA مشابه بدون تخلیه سلول T بود.
مواد و روش ها
اطلاعات حاصل از 78 بیمار، شامل 40 بیمار با لوسمی میلوئیدی حاد (AML) و 38 بیمار با لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL)، تحت PBSCT آلوژنیک از خواهر یا برادر با HLA مشابه بدون تخلیه سلول T آنالیز شدند. تمام بیماران یک رژیم یکسان آماده-سازی ریشه کن کننده مغزاستخوان و پیشگیری کننده GVHD را دریافت کرده بودند. ما شیوع aGVHD و cGVHD و تاثیر آنها بر روی بقا و عود در این بیماران را بررسی کردیم.
بحث و نتیجه گیری
این نتایج نشان می دهد که وقوع cGVHD یک پیشگویی کننده مهم نتیجه PBSCT آلوژنیک از خواهر یا برادر با HLA مشابه بدون تخلیه سلول T است که در آن بیماران AML که cGVHD را گسترش می دهند شانس بقا بیشتری دارند.
یافته ها
شیوع کلی aGVHD و cGVHD، 5/82٪ و 5/42٪ در بیماران AML و 2/84٪ و 3/26٪ در بیماران ALL بود. وقوع GVHD حاد تاثیری بر روی OS، DFS و عود در بیماران AML و ALL دریافت کننده پیوند نداشت. اگرچه شیوع OS و DFS دو ساله در بیماران AML با GVHD مزمن در مقایسه با بیماران بدون GVHD مزمن به طور معنی داری بالاتر بود (به ترتیب 024/0= Pو 033/0=P)، ولی این اختلاف ناشی از کاهش شیوع عود نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1005297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!