کانی شناسی و دما- فشارسنجی شیست های آبی مجموعه ی دگرگون سلطان آباد (شمال شرق سبزوار)

پیام:
چکیده:

مجموعه ی دگرگونی سلطان آباد در شمال شرق افیولیت های سبزوار رخنمون دارد. در این مجموعه شیست های آبی به صورت آمیزه ی زمین ساختی در یک زمینه ی سرپانتینیتی دارای برونزدهای گسترده ای هستند. بررسی های صحرایی، سنگ نگاری و محاسبات دما - فشارسنجی نشان داد که این سنگ ها دستخوش دو فاز دگرگونی شده اند. پاراژنز فاز اول دگرگونی شامل آمفیبول سدیک (گلوکوفان و ریه بکیت)، اپیدوت، فنژیت های جهت یافته و گارنت های نسل اول است که طی تدفین و فرورانش حاصل شده و شرایط فشار و دمای آن به ترتیب 11 تا 14 کیلوبار و 350 تا 420 درجه ی سانتیگراد بوده است. دومین فاز دگرگونی که حاصل تزریق توده های ترونجمیتی است سبب تبلور پورفیروبلاست های درشت آلبیت، گارنت و اپیدوت نسل دوم و نیز تبلور آمفیبول های کلسیک - سدیک در اطراف آمفیبول های سدیک شده است. شرایط دگرگونی در این مرحله فشار 4 تا 7 کیلوبار و دمای 500 تا 580 درجه سانتیگراد به دست آمده است. بنظر می رسد برخورد صفحه عربستان با خرده قاره ی ایران مرکزی و حرکت این خرده قاره به سمت شمال شرقی، منجر به فرورانش حوضه ی اقیانوسی سبزوار و ذوب بخشی و نیز تشکیل توده های ترونجمیتی در پالئوسن میانی شده باشد. همچنین در نتیجه تزریق این توده ها، شیست های آبی موجود در منشورهای بهم افزوده، دستخوش دگرگونی برگشتی شده اند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1006453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!