ترکیبات پلی فنلی و اثرات ضدرادیکال هیدروکسیل عصاره های آبی و متانولی میوه خرما Phoenix dactylifera L. کولتیوار دیری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
الگوی تغذیه و رژیم غذایی دارای تاثیرات مستقیم بر روی درجه سلامتی جوامع و گروه های خاص از بیماران می باشد. مواد غذایی دارای اثرات آنتی اکسیدانتی دارای یک نقش بسیار اساسی در حفاظت در برابر بیماری های دژنراتیو می باشند. میوه های خرما در سراسر دنیا استفاده غذایی داشته و در ایران نیز بعنوان قسمت مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می دهد. رادیکال هیدروکسیل باعث ایجاد آسیبهای قابل توجه به DNA، پروتئینها و دیوراه سلول گشته و درنتیجه مرگ سلولی را ایجاد می نمایند. ترکیبات پلی فنل گیاهان دارای اثرات ضد رادیکال هیدروکسیل می باشندعصاره های متانولی و آبی از میوه های گیاه بوسیله روش ماسراسیون تهیه گردید. روش دزوکسیریبوز برای ارزیابی اثر ضدردیکال هیدروکسیل مورد استفاده قرار گرفت. ترکیبات پلی فنلی گیاه بروش فولن سیوکالتو تعیین مقدار گردیده و به منظور تعین مقدار ترکیبات فلاونوییدی و پروآنتوسیانینی از روش تعیین مقدار با اسپکتروفوتومتر UV استفاده گردید.
یافته ها
میزان ترکیبات پلی فنلی، فلاونوییدها و پروآنتوسیانینهای عصاره متانولی و آبی بترتیب معادل 3.77 و 17.42 میلیگرم تانیک اسید بر گرم عصاره خشک، 0.20 و 0.26 میلیگرم روتین بر عصاره خشک، 0.12 و 0.11 میلیگرم سیانیدین کلراید بر گرم عصاره خشک محاسبه گردید. میزان IC50 برای عصاره متانولی و آبی در روش دزوکسی ریبوز 0.76 و 0.99 میلیگرم بر میلیتر بدست آمد.
نتیجه گیری
عصاره متانولی و آبی اثرات مهارکنندگی رادیکال هیدروکسیل از خود نشان دادند. عصاره متانولی علیرغم اینکه حاوی مقادیر کمتری ترکیبات پلی فنلی بود دارای اثرات مهارکنندگی رادیکال هیدروکسیل قوی تری بود. میزان ترکیبات فلاونوییدی و پروآنتوسیانیدینی هر دو عصاره تقریبا مشابهی بوده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1007136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!