نقد و بررسی مقاله «کی هان شناسی» از دایره المعارف لایدن

پیام:
چکیده:
کی هان شناسی درباره قوانین عمومی تکامل طبیعی و مادی جهان و ساختار آن بحث می کند. بررسی وضع کهکشان ها، ستارگان، آفرینش آسمان ها، زمین و نیز انبساط جهان، از مباحث مهم این رشته است. این دانش در مجموع چند هدف اصلی دارد از جمله: اثبات ناظم، اثبات توحید الهی، نشان دادن عظمت خداوند، بیان امکان معاد و تحقق حتمی آن، تشویق به استفاده از طبیعت، بیان مبدا پیدایش و چگونگی شکل گرفتن موجودات، بیان نظم و انسجام طبیعت، یادآوری برخی نعمت های الهی و ترغیب به شکر، بیان برخی حقایق نجومی و کی هان شناختی.
نگارنده با اشاره به این که ارزش اشارات «کی هان شناسی» و گزارش های «کی هان زایی» تنها با مشاهده کارکرد ساختاری آن در چارچوب زمینه خاص کلام (سوره) آشکار می شود و نیز این مطلب که اظهارات کی هان شناختی قرآنی دارای اهداف الهی (شناخت آفریدگار و ایجاد انگیزه شکر) هستند، بنابراین باید توجه کرد که دامنه کی هان شناسی بیشتر محدوده آسمان ها، زمین و خورشید، ماه و دیگر ستارگان و جرم های آسمانی را در بر می گیرد و خلقت انسان، بحثی در امتداد آن است و آیات و تفاسیر مفسران ذیل آیات مربوط به کی هان شناسی در ظاهر از هم تفکیک شده اند و ما با رویکرد تطبیقی، سعی در نقد و بررسی و تبیین مرز های این دو بحث داریم و به برخی شبهات پاسخ می دهیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1007730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!