الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در همه گیری وبا در استان گیلان

پیام:
چکیده:
مقدمه
وبا یکی از بیماری های عفونی است که در اثر غذا یا آب آلوده به باکتری گرم منفی و بی هوازی اختیاری، به نامVibrio Choleraeایجاد می شود و ممکن است بدون علایم بالینی باشد یا به صورت اسهال خفیف تا شدید تظاهر کند. درمان اصلی اسهال جایگزینی آب و الکترولیتها و درصورت نیاز تجویز آنتیبیوتیک است. میزان مقاومت آنتیبیوتیکی در مناطق مختلف کشور متفاوت است.
هدف
تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی عامل وبا درتابستان 1390- استان گیلان
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی بر 142سوش ویبریوکلرای جدا شده از نمونه مدفوع 161بیمار استان گیلان در همهگیری تابستان 1390 انجام شد. تمام نمونه ها به محیط Cary-Blair و سپس به آب پپتونه قلیایی منتقل شده و پس از انکوباسیون در محیط TCBS و آنگاه کلنی ها در محیط KIA کشت داده شدند. سپس، آزمایش سرولوژی با آنتی سرم پلی والان O1 ودر صورت مثبتشدن با آنتی سرم تک ظرفیتی اینابا و اوگاوا انجام شد. آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی دیفوزیون نسبت به 7 آنتیبیوتیک به روش Kirby Bauer بهعمل آمد. اطلاعات با نرم افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل توصیفی قرار گرفت.
نتایج
از 161نمونه ارسالی،142 مورد از نظر وجود عامل وبا مثبت بودند که 140 مورد (5/98%) مربوط به سروتیپ Ogawa و 2نمونه Non Agglutinating Groups بودند. 80 نمونه (56٪) مربوط به زنان و میانگین سنی مبتلایان 38 سالگی(دامنه 84-3 سال) بود. بیشترین نمونه ها از لاهیجان (39 نمونه) ارسال شدهبود. 100% ایزوله ها از نظر حرکت، اندول، سیترات و اکسیداز مثبت بودند. بررسی آنتی بیوگرام نشان داد که 97%،90%، 5/23%،20%، 11 % و 10 %و 2/1٪از ایزوله ها به ترتیب به نیتروفورانتوئین، کوتریموکسازول، کلرامفنیکل، تتراسیکلین، داکسی سیکلین، اریترومایسین و سیپروفلوکساسین مقاومت نشان دادند. بیشترین حساسیت به تتراسیکلین (77%) و داکسیسیکلین (76%) و بیشترین مقاومت به نیتروفورانتوئین (97%) و کوتریموکسازول (90%) است.
نتیجه گیری
مقاومت به سیپروفلوکساسین در این تحقیق 2/1٪ بود (با حساسیت نسبی 3/57٪) به نظر می رسد مقاومت به آن در کشور ناچیز باشد. با توجه به حساسیت بالای ویبریوهای جد اشده در این تحقیق به تتراسیکلین و داکسی سیکلین، به نظر می رسد هنوز این دو آنتی بیوتیک بتواند کاربرد موثری در درمان بیماری داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1008538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!