بررسی عوامل مرتبط با سردرد و کمر درد پس از بی حسی نخاعی در اعمال جراحی ارتوپدی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بی حسی اسپاینال به عنوان روشی متداول در جراحی شناخته شده است که از نظر عوارض جانبی بدنبال آن، در برخی موارد سر درد و کمر درد گزارش شده است. عوامل متعددی همانند شکل سوزن، اندازه آن، جنس و سن بیمار و تعداد موارد انجام شده در بروز آن دخیل هستند.
هدف
بررسی عوامل مرتبط و اتخاذ روش های تعدیل آن
مواد و روش ها
این پژوهش به صورت مطالعه ای توصیفی و آینده نگر بر 200 بیمار 65- 15 ساله ASA کلاس 1 و2 کاندید جراحی ارتوپدی اندام تحتانی صورت پذیرفت. بیهوشی با سوزن 24 و لیدوکائین 5% و اپی نفرین انجام شد. پرسشنامه بیماران از لحاظ سردرد-کمردرد قبلی یا سابقه بیهوشی نخاعی پر شد. همچنین، در مرحله پس از جراحی نیز از سردرد وکمر درد به فاصله ی یک روز، یک هفته و یک ماه پس از جراحی پرسیده شد. سردرد یا کمر دردهای غیرقابل کنترل با درمان های معمول با تجویز مسکن های اوپیوئیدی درمان می شدند. آنالیز آماری توسط SPSS 16 صورت پذیرفت و P<0.05 معنی دار تلقی شد.
نتایج
25 نفر(5/12%) از بیماران سابقه ی کمر درد و 13 بیمار(5/6%) نیز سابقه ی سردرد معمولی داشتند. در آنالیز انجام شده میزان سر درد در یک روز، یک هفته و یک ماه پس از بی حسی به ترتیب (5/6%، 5/3% و 1%) و هم چنین میزان کمردرد بیماران به ترتیب 16%، 9% و 5/3% بدست آمد که البته دو معیار فوق تفاوت آماری معنی داری نداشتند در بیماران دارای سابقه بی حسی اسپانیال و مشکل کمردرد تفاوت آماری معنی داری بدست آمد(P<0.001). چنین یافته ای در خصوص سردرد نیز ملاحظه شد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد بین سردرد و کمر درد بیماران با سابقه بی حسی اسپانیال ارتباط معنی داری وجود داشته است. کمر درد قبلی و جنس تاثیر بارزی بر کمردرد پس از عمل داشت که در مورد سردرد چنین یافته ای بدست نیامد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1008539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!