خستگی در اسکلروز متعدد و ارتباط آن با وضعیت بالینی بیماران

پیام:
چکیده:
مقدمه
اسکلروز متعدد (MS) شایع ترین علت ناتوانی دایمی در بالغان جوان است و ایران جزء نواحی پر خطر برای آن محسوب می شود. میزان بروز این بیماری در سال های اخیر رو به افزایش است. خستگی یکی از شکایت های شایع و ناتوان کننده در بیماران دچار اسکلروز متعدد است که تشخیص و درمان بموقع آن می تواند تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی این افراد داشته باشد. به دلیل ناهمگون بودن نتایج سایر مطالعات در مورد شیوع خستگی در MS و عوامل موثر بر آن و این که اکثر آنها به بررسی جامع تاثیر وضعیت بالینی بر شیوع و شدت خستگی نپرداخته اند، این مطالعه با هدف تعیین فراوانی نسبی و عوامل بالینی مرتبط با خستگی در بیماران MS طراحی شده است.
هدف
بررسی فراوانی نسبی خستگی در بیماران و تاثیر وضعیت بالینی بیماران بر خستگی
مواد روش ها
در این مطالعه مقطعی 167 بیمار دچار MS قطعی عودکننده طبق معیارهای مک دونالد 2005 فرم پرسشنامه مطالعه شامل مشخصات دموگرافی و بالینی اصلی مربوط به اسکلروز متعدد (بینائی، حسی، حرکتی، تعادلی، و اسفنگتری) و مقیاس شدت خستگی (FSS)را پر کرده و سپس از نظر تعیین نمره مقیاس ناتوانی ناشی از بیماری (EDSS) معاینه بالینی شدند. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SPSS 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
از 167 بیمار، 43 نفر (7/25%) مرد و 124 نفر (3/74%) زن بودند. متوسط سن آنها 34/32 ساله، متوسط نمره خستگی بر حسب مقیاس شدت خستگی 49/39 و متوسط نمره EDSS بیماران 96/1 بود. فراوانی نسبی خستگی در بیماران 5/60% بود. در آنالیز تک متغیری ارتباط معنی داری بین شدت خستگی با سن، شدت ناتوانی بر حسب EDSS، درگیری سیستم حرکتی، اختلال تعادل، علایم حسی و اسفنکتری دیده شد ولی در آنالیز چند متغیری ارتباط معنی دار تنها با EDSS)001/0 (P<و سن)001/0= (P بیماران بدست آمد.
نتیجه گیری
خستگی علامت شایعی در اسکلروز متعدد است. گرچه خستگی نشانگانی ناهمگون است که علل فراوان دارد؛ ولی با بررسی وضع بالینی بیماران تا حد زیاد می توان وقوع خستگی در بیماران را پیش بینی کرد. به نظر می رسد که نمره EDSS به عنوان شاخص پیشگویی کننده کارا و کافی از نظر شدت خستگی بیمار عمل کند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1008540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!