گذر از رادیولوژی معمول به رادیولوژی دیجیتال خود ارزیابی سطح آشنایی تکنولوژیست های پرتوشناسی بیمارستان های آموزشی شهر اهواز با رادیولوژی دیجیتال و سیستم وابسته

پیام:
چکیده:
همان گونه که شواهد نشان می دهند، مراکز پزشکی در آستانه ی تغییر از پرونده های کاغذی به پرونده های الکترونیکی بیماران هستند، تصویر برداری به شیوه ی دیجیتال گونه ی جدیدی از تصویر برداری است که اطلاعات آن می تواند بخشی از پرونده ی الکترونیکی هر بیمار باشد. بنابراین گروه کثیری از شاغلان بخش سلامت، نظیر مدارک پزشکی و تکنولوژیست پرتوشناسی درگیر استفاده از چنین سیستمی خواهند شد. از این میان نقش تکنولوژیست های پرتوشناسی که تهیه کننده ی رادیوگرافی ها و ارزیابی کننده ی کیفی آن ها هستند، از بقیه مهم تر است. هدف این مطالعه ارزیابی سطح آشنایی تکنولوژیست های پرتوشناسی شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر اهواز با رادیوگرافی دیجیتال و سیستم های وابسته نظیر Picture Archiving and Communication System (PACS) است. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه صورت گرفت. در پرسش نامه اطلاعات شخصی افراد شرکت کننده و نیز چهار سوال اساسی درباره ی رادیوگرافی دیجیتال و سیستم های وابسته ی مطرح و برای هر سوال چهار گزینه ارائه شد و از افراد خواسته شد تا بر اساس میزان آگاهی خویش از این سیستم یکی از گزینه را انتخاب نمایند. برای هر یک از پاسخ ها نمره ای در نظر گرفته شد که پایین ترین آن یک و بالاترین آن چهار بود. هشتاد و سه نفر از تکنولوژیست های شاغل در پنج بیمارستان آموزشی در این مطالعه شرکت و پرسش نامه در نظر گرفته را پر کردند. نتایج این مطالعه ی مقطعی نشان داد که افراد مورد ارزیابی اطلاعات ناچیزی در این زمینه دارند (میانگین نمره 92/1 از 4). بنابراین، پیشنهاد می شود قبل از هر گونه تغییری در بخش های تصویربرداری، آگاهی افراد درگیر با زمینه ی مورد نظر مورد ارزیابی، سپس بر اساس نتایج به دست آمده یک برنامه جامع آموزش ضمن خدمت تعریف و اجرا گردد. اگرچه، در عین حال برخورد با مشکلات پیش رو به سبب پویایی حرکت در پیشرفت تکنولوژی اجتناب ناپذیر است. این بدین معنی است که آموزش های ضمن خدمت همیشه مورد نیاز هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1008633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!