بررسی میزان رضایتمندی بیماران و پرسنل شاغل در بخش غدد و متابولیسم مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی در سال 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه
با عنایت به اهمیت رضایت مندی بیماران و پرسنل و تاثیر قابل ملاحظه آن بر کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران، مطالعه ای با هدف بررسی میزان رضایت مندی بیماران و پرسنل شاغل در بخش غدد مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی در سال 1389 طراحی و انجام شد.
روش ها
این بررسی، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که روی 160 بیمار بستری در بخش غدد بیمارستان دکتر شریعتی تهران و 26 نفر از شاغلین آن بخش در نیمه دوم سال 1389 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در مورد رضایت مندی بیماران، پرسشنامه خودساخته ای شامل اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با بیماری، فضای عمومی بیمارستان، پرسنل پذیرش، امکانات موجود در بخش، تغذیه، پرسنل کادر پزشکی و پاراکلینیکی، پرسنل واحد ترخیص و رضایت عمومی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در مورد رضایت مندی پرسنل شاغل در بخش غدد، پرسشنامه خودساخته ای شامل اطلاعات دموگرافیک، امنیت شغلی، جبران خدمت، ویژگی شغلی، ویژگی نقش، ارتقای شغلی، فرهنگ، محیط کار و تعامل اجتماعی بود. اطلاعات پس از جمع آوری، توسط نرم افزار SPSS ویرایش 5/11 با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی T-test و One- way ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در مجموع بیشترین درصد رضایت مندی کامل بیماران بستری مربوط به بعد کادر پزشکی و پاراکلینیکی (2/76%) و کمترین میزان رضایت مندی کامل را نسبت به پرسنل پذیرش (8/48%) ابراز گردید. در خصوص میزان رضایت مندی کادر درمانی بیشترین درصد رضایت مندی کامل متعلق به حیطه جبران خدمت (8/80%)، و کمترین متعلق به حیطه های ارتقای شغلی (50%) و ایفای نقش (50%) بود. نتایج بررسی ارتباط ابعاد رضایت مندی پرسنل شاغل ومتغیرهای فردی نشان داد که ارتباط معنی دار آماری بین بعد تعامل اجتماعی با وضعیت تاهل (05/0P=)، بعد فرهنگ با وضعیت تاهل (01/0P=)، بعد جبران خدمت با جنسیت (009/0P=) و بعد ویژگی نقش با جنسیت (03/0P=) وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده از میزان رضایت مندی بیماران از پرسنل واحدهای مختلف درمانی، لزوم اجرای برنامه های منظم آموزشی به پرسنل شاغل در جهت به روز نمودن مهارت ها و ارتقای سطح آگاهی و دانش آنان نسبت به کیفیت مراقبت و ارائه خدمات به بیماران پیشنهاد می گردد، ازسوی دیگر ارزیابی فعالیت های پرسنل درمانی، شناسائی مشکلات و موانع به منظور ارائه راهکارهای مناسب در جهت بهبود عملکرد و فراهم نمودن تسهیلات رفاهی برای پرسنل، ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
154
لینک کوتاه:
magiran.com/p1008978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!