مطالعه ی اثر قارچ آنتاگونیست Trichoderma harzianum BI بر القای پاسخ دفاعی گیاه گوجه فرنگی علیه نماتد مولد گره ریشه Meloidogyne javanica

پیام:
چکیده:
در این بررسی، فعالیت بیوکنترلی جدایه ی BI harzianum Trichoderma علیه Meloidogyne javanica و توانایی آن در القاء سیستم دفاعی در گیاه گوجه فرنگی رقم ارلی اوربانا Y در آزمایشگاه و گلخانه بررسی شد. ریشه ی گیاهچه های گوجه فرنگی در مرحله ی 6 برگی توسط سوسپانسیون اسپور BI harzianum. T با غلظت 106 اسپور در میلی لیتر و تعداد 2000 لارو فعال سن دو نماتد به ازاء هر گیاه مایه زنی گردید. میزان فعالیت آنزیم های پلی فنل اکسیداز، پراکسیداز و میزان فنل کل در روزهای اول تا هشتم بعد از مایه زنی نماتد، اندازه گیری شد. این جدایه، علاوه بر کاهش شدت بیماری و تعداد گال در گلخانه، افزایش درصد مرگ و میر لاروها و کاهش درصد تفریخ تخم ها در آزمایشگاه، فعالیت آنزیم های پلی فنل اکسیداز و پراکسیداز را افزایش داد که این افزایش در روز چهارم بعد از مایه زنی نماتد به حداکثر میزان خود رسید. بیشترین میزان فنل کل در گیاه آلوده ی تیمار شده با جدایه یBI harzianum T. در روز پنجم بعد از مایه زنی مشاهده شد. نتایج تغییرات در میزان فعالیت آنزیم ها و همچنین فنل کل طی روزهای مختلف پس از مایه زنی، نشان داد که امکان تحریک مقاومت القایی در گیاه گوجه فرنگی توسط T. harzianum BI علیه M. javanica وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1009078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!