تاثیر آموزش مبتنی بر وب در یادگیری دیس ریتمی های قلبی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
مقدمه

آموزش مبتنی بر وب از جمله روش های نوین و فعال آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزشی است که از مزایای آن می توان به دسترسی راحت در هر زمان و مکان، شرکت بدون مرز و فراوان یادگیرنده ها و انعطاف پذیری آن اشاره کرد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر وب بر روی یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1389 است.

روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح قبل و بعد است. در این مطالعه کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (42 نفر) وارد مطالعه شدند. و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه مبتنی بر وب و سنتی تقسیم شدند. روش مداخله برای گروه اول شامل یک دوره آموزشی مبتنی بر وب در مورد دیس ریتمی های قلبی و برای گروه دوم یک دوره آموزش به صورت سخنرانی 6 ساعته در مورد همان موضوع بود. در شروع و پایان هر دوره میزان دانش دانشجویان هر دو گروه با انجام پیش آزمون و پس آزمون اندازه گیری شده و امتیازات حاصله به صورت درون گروهی توسط آزمون آماری تی زوج باهم مقایسه شدند.

نتایج

میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان قبل و بعد از آموزش سنتی (مرسوم) به ترتیب 92/3±67/16 و 49/3±85/17 و بعد از آموزش مبتنی بر وب به ترتیب 62/3±28/16 و 49/3±85/17 بود. نتایج مطالعه ارتباط آماری معناداری را بین نمرات قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه آموزشی مبتنی بر وب (016/0P= 62،/2-=t) و سنتی (038/0P=، 47/2-=t) نشان داد. مابین متغیرهای دموگرافیک و نوع آموزش در هیچکدام از روش های آموزش ارتباط معناداری به دست نیامد.

نتیجه گیری

استفاده از روش آموزش مبتنی بر وب نیز به عنوان یک روش آموزشی باعث ارتقای سطح یادگیری شناختی دانشجویان شده است و زمینه را برای استفاده از این روش آموزشی به عنوان یک روش آموزشی همراه با آموزش های کلاسیک در کوریکولوم درسی مراقبت های ویژه قلبی فراهم ساخته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
240
لینک کوتاه:
magiran.com/p1009193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!