بررسی اثر داروی آرتمیزینین بر پروماستیگوت و آماستیگوت های لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
هدف
لیشمانیازیس جلدی یک بیماری عفونی آندمیک و از معضلات مهم بهداشتی در بسیاری از کشورها از جمله ایران است بنابراین نیاز به داروهای جدید، قابل دسترس و با عوارض کم کاملا احساس می شود. به همین منظور در پژوهش حاضر تاثیر داروی آرتمیزینین بر رشد انگل لیشمانیا ماژور و مکانیسم مرگ برنامه ریزی شده سلولی ناشی از آن بر پروماستیگوت ها و آماستیگوت های لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاهی بررسی شد.
مواد و روش ها
محلول استوک آرتمیزینین به صورت تازه با غلظت های مختلف دارو تهیه شد و IC50 دارو به دست آمد. برای به دست آوردن اثر سمیت سلولی داروی آرتمیزینین روی انگل از روش MTT استفاده شد. از غلظت های مختلف داروی آرتمیزینین برای بررسی القای مرگ برنامه ریزی شده سلولی به روش فلوسایتومری روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور استفاده شد.
نتایج
IC50 داروی آرتمیزینین 25 میکروگرم در میلی لیتر به دست آمد. در غلظت 100 میکروگرم در میلی لیتر بیشترین درصد سلول ها (16/68) و در غلظت 10 میکروگرم در میلی لیتر کمترین درصد سلول ها دچار مرگ برنامه ریزی شده (78/12) شدند و در گروه کنترل تغییری مشاهده نشد. میزان سمیت دارو روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور با افزایش غلظت دارو افزایش یافت.
نتیجه گیری
در این بررسی مشخص شد داروی آرتمیزینین اثر سمیت کمی بر ماکروفاژ دارد. با توجه به نتایج بررسی فلوسایتومتری و روش MTT، می توان داروی آرتمیزینین را به عنوان یک داروی مناسب ضد لیشمانیایی برای انجام مطالعه در شرایط درون تنی پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1011138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!