مقررات جدید اعتبارات اسنادی UCP 600

نویسنده:
چکیده:
مجموعه جدید مقررات، عرف ها و رویه های متحدالشکل مربوط به اعتبارات اسنادی (تحت عنوان UCP 600)، ششمین تجدیدنظر مقررات مذکور از آغاز پیدایش آن در سال 1933 محسوب می گردد. این مجموعه که حاصل تلاش های بیش از سه سال از ناحیه کمیسیون بانکی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) می باشد در 25 اکتبر سال 2006 میلادی به تایید آن کمیسیون رسید و از اول ماه جولای سال 2007 (برابر با 10 تیر ماه 1386) در سطح جهان به مرحله اجرا گذاشته شد.
با توجه به اهمیت روش پرداخت مبلغ کالا یا خدمات خریداری شده در معاملات بین المللی به صورت اعتبار اسنادی (LC) و تاثیر مقررات فوق الاشاره بر تنظیم و متحدالشکل نمودن اقدامات تجار و بانک های بین المللی توجه به مقررات یاد شده و تغییرات ایجاد شده در آن، در قیاس با مقررات قبلی (UCP 500)، اهمیت بسزایی دارد. در مقاله حاضر سعی بر آن است که با مطالعه ای تطبیقی بین دو مجموعه مقررات جدید و قدیم، به طور اجمالی افتراقات و هم چنین نوآوری های در نظر گرفته شده در مقررات اخیر را آشکار و آثار حقوقی مترتب بر آن تغییرات را مورد ارزیابی قرار داده و از این طریق بانک ها که در عمل بیشترین ارجاع به مقررات مذکور را دارند به همراه سایر طرفین در یک قرارداد بین المللی از حقوق و تکالیف مربوط به خود آگاه شوند و از این طریق ضمن افزایش اطلاعات از بروز اختلافات حقوقی بین المللی در حد امکان ممانعت گردد.
البته قبل از ورود به بحث فوق و به منظور آشنایی بیشتر با اعتبار اسنادی و مسایل مختلف مربوط به آن در ابتدا (مقدمه و کلیات) به موضوعات اساسی مرتبط با این ابزار بانکی نظیر تعریف، اصول حاکم و قوانین و مقررات مربوط به آن اشاره ای اجمالی می گردد. همچنین در خاتمه نیز ضمن جمع بندی بحث جداول تطبیقی مقررات جدید با مقررات قبلی، آورده شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1012159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!