مرزهای دقیق مسئولیت فردی براساس دکترین مسئولیت کیفری جمعی

نویسنده:
چکیده:
«مسئولیت کیفری جمعی» (JCE) به عنوان نوعی مسئولیت در حقوق کیفری بین المللی، مفهومی است که به نحو گسترده مورد تایید رویه قضایی بین المللی قرار گرفته است. این مفهوم مشخص کننده نوعی از مسئولیت کیفری است که به ویژه برای پوشش مسئولیت کیفری تمامی شرکت گنندگان در یک نقشه مجرمانه مشترک، مناسب به نظر می رسد.
در این مقاله برای تحلیل مسئولیت کیفری جمعی، طبقه بندی سه گانه مسئولیت تبیین گردیده است:نوع اول، مسئولیت در قبال اعمال مورد توافق در هنگام تهیه نقشه و طرح مشترک، نوع دوم، مسئولیت در قبال انجام یک وظیفه در محدوده یک طرح مجرمانه که در محدوده فیزیکی نهادینه (مانند بازداشتگاه) ارتکاب می یابد، نوع سوم، مسئولیت مربوط به شرکت کنندگانی است که در مورد هدف اصلی طرح مجرمانه مشترک توافق کرده اند.
نویسنده پس از بیان انتقادات مطرح شده و ارائه پاسخ به آنها، با توجه ویژه نسبت به سومین شق مسئولیت کیفری جمعی، ابتدا مبانی اجتماعی و حقوقی معیار قابلیت پیش بینی و انگیزه های پذیرش آن در حقوق کیفری بین المللی را ذکر نموده و سپس شیوه های متعددی برای سنجش و تعیین دقیق آن ارائه کرده است. تفکیک «مرتکب اصلی» و «مرتکب فرعی» همراه با تحلیل آرای محاکم بین المللی از جمله نکاتی است که بر جذابیت علمی مقاله در پرتوی تجربیات قضایی نگارنده می افزاید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1012173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!