مقایسه پاسخ پلاسمایی فاکتور نکروز دهنده تومور آلفا (TNFα)، پروتئین واکنش گر C(CRP)، اینتر لوکین-6(IL-6) و لکوسیت های پسران چاق و معمولی نابالغ نسبت به یک جلسه فعالیت ورزشی کوتاه مدت

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

چاقی دوران کودکی و نوجوانی علاوه بر عوارض حاد، نقش مهمی در ابتلا به سندرم متابولیک، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی دارد. این موضوع به درستی ثابت شده است که عوامل خطرزای قلبی - عروقی دوران کودکی و نوجوانی می تواند خطر بیماری های قلبی- عروقی بزرگ سالی را پیش بینی کنند و فعالیت ورزشی موجب تغییراتی در این عوامل خطرزا می شود. بدین منظور هدف ما بررسی مقایسه پاسخ پلاسمایی TNFα، CRP، I L-6 و لکوسیت های پسران چاق و معمولی نابالغ نسبت به یک جلسه فعالیت ورزشی کوتاه مدت می باشد.

مواد و روش کار

به همین منظور 20 دانش آموز پسر (14-11 ساله) که کاملا سالم بودند به طور تصادفی منظم انتخاب شدند و به دو گروه آزمودنی های چاق و آزمودنی های معمولی تقسیم شدند. آزمودنی ها پس از 5 دقیقه گرم کردن، با 65-75 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی خود به مدت 40 دقیقه بر روی دوچرخه کارسنج به فعالیت پرداختند. از آزمودنی ها در 3 مرحله قبل، بلافاصله و 1 ساعت بعد از برنامه فعالیت ورزشی نمونه خونی گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری تی تست مستقل و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد.

یافته ها

یافته های حاصل از مقایسه متغیرها در دو گروه چاق و معمولی در مراحل مختلف تفاوت معنی داری در مقادیر لنفوسیت، مونوسیت، نوتروفیل و ائوزینوفیل نشان نداد (05/0< p). ولی مقادیر TNFα، CRP و IL-6 گروه چاق در مقایسه با گروه معمولی در هر سه زمان به طور معنی داری بالاتر بود (05/0> p).

نتیجه گیری

یک دوره فعالیت ورزشی با شدت 65 تا 70 درصد VO2max باعث افزایش پاسخ زیرگروه های گلبول سفید، افزایش عوامل التهابی نظیر IL-6 کودکان چاق و معمولی نابالغ می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1015965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!