مروری بر تب هموراژیک کریمه- کنگو

پیام:
چکیده:
تب هموراژیک کریمه-کنگو بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده ای است که از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار و لاشه حیوان آلوده، به فرد سالم منتقل می شود. این بیماری اولین بار در سالهای 45-1944 باعث ابتلای بیش از 200 نفر در منطقه کریمه واقع در اوکراین (اتحاد جماهیر شوروی سابق) شد. سپس در سال 1969 مشخص شد عامل ایجاد کننده بیماری فوق مشابه همان است که در سال 1956 در کنگو مشاهده گردیده است. از اینرو، تشابه عامل بیماری باعث اسم فعلی (تب هموراژیک کریمه-کنگو) شد. این ویروس در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر 70-30% ایجاد می کند و شیوع بیمارستانی آن نیز گزارش شده است. ویروس Crimean-Congo hemorrhagic fever (CCHF) به وسیله کنه ای از جنس هیالوما منتقل می شود. مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه ها می باشند؛ ولی گاو، گوسفند، بز، خرگوش، گورخر، بوفالو، کرگدن و زرافه نیز به عنوان مخزن مطرح می باشند. بیماری در حیوانات بدون علامت است و گاه با یک بیماری تب دار چند روزه تمام می شود. در فرم شدید ممکن است موجب سقط جنین در گاو شود. ویروس در حیوانات نشخوارکننده اهلی مثل گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی و عفونت باقی می ماند. این بیماری از بیشتر مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، چین،کشورهای آسیای میانه و خاور میانه گزارش شده است. بیماری در فصول گرم سال (زمان رشد و تکثیر کنه ها) شیوع پیدا می کند. مواردی در بین اعضای خانواده بیمار و پرسنل پزشکی بعد از آلودگی با خون یا ترشحات بیمار رخ داده است. پرندگان به بیماری مقاومند اما می توانند با پخش کنه های آلوده باعث بروز اپیدمی شوند. دوره کمون بیماری به طور متوسط 4 روز و حداکثر 13 روز می باشد. معمولا تا روز چهارم بیماری علائمی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای منتشر شکم مشاهده می شود. علائم خونریزی از روز چهارم شروع می شود که به صورت پتشی در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست بخصوص در ناحیه ساق پا و ساعد می باشد. مرگ بیمار ناشی از شوک به دنبال خونریزی شدید، عفونت منتشر و اختلال انعقادی داخل عروقی پیش رونده است. اساس درمان حمایتی و شامل تنظیم آب و الکترولیت و درمان اختلال انعقادی پیش رونده است. در دهه اخیر با پیدایش اپیدمی جدید، تاثیر ریباویرین در درمان بیماری ثابت شده است. شروع هر چه سریعتر این دارو باعث افزایش پاسخ به درمان شده و میزان مرگ و میر را در منطقه جنوب شرق کشور از 22% به 3% کاهش داده است. همچنین استفاده از انترفرون و ایمونوگلوبولین وریدی در بیماران بد حال پیشنهاد می شود ولی نتایج آن هنوز در دست بررسی است. با توجه به افزایش موارد بیماری در ماه های اخیر در کشور، هدف ما مروری بر علایم، پیشگیری و درمان این بیماری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1015983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!