بررسی نوسانات تقاضای خدمات ویزیت پزشکان طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی(87-1377)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بررسی بهره مندی از خدمات ویزیت پزشکان، به عنوان درون مایه های اصلی و نقطه آغازین ارائه خدمات درمانی یکی از ضرورتهاست. هدف از این مطالعه بررسی نوسانات تقاضای مربوط به خدمات ویزیت پزشک عمومی و متخصص طرف قرارداد در جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، با توجه به تعرفه ها، دسترسی و میزان مشارکت از جیب بیماران می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش توصیفی حاضر بر مبنای آمار و اطلاعات سری زمانی موسسات طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور انجام شده است. پس از تجمیع اطلاعات، ابتدا به بررسی بازار خدمات پزشک عمومی و متخصص از منظر عرضه و تقاضا با اعمال دو تعرفه خصوصی و دولتی پرداخته شد. پس از آن تاثیر میزان پرداخت از جیب بیمار Out of pocket (OOP)و دسترسی در میزان بهره مندی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
یافته ها
طی سالهای 87-1377، درصد پرداخت از جیب بیماران در مراکز طرف قرارداد خصوصی، به ترتیب برای پزشک عمومی از 30 به 67% و برای پزشک متخصص از 30 به 75% رسیده است. متوسط مراجعه هر نفر به پزشک عمومی طرف قرارداد با روند کاهشی از 13/1 مراجعه در سال 1377 به 88/0 مراجعه در سال 1387 کاهش یافته است؛ در مقابل متوسط مراجعه به پزشک متخصص طرف قرارداد از 65/0 مراجعه به 76/0 مراجعه افزایش یافته است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد کاهش متوسط مراجعه به پزشک عمومی طرف قرارداد، ناشی از افزایش پرداخت از جیب بیمار در موسسات طرف قرارداد و نهایتا تامین این خدمت از طریق ارائه کنندگان ارزانتر می باشد. اما از آنجایی که کشش ناپذیری ویزیت پزشک متخصص از پزشک عمومی به مراتب بیشتر بوده و جانشین مناسب و کاملی برای خدمات متخصصین وجود ندارد، با وجود افزایش پرداخت از جیب، بیماران ناگزیر از مراجعه و دریافت خدمات از متخصصین طرف قرارداد بوده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1015994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!