الگوی استفاده از اینترنت در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران و ایمنی آن

پیام:
چکیده:
زمینه
اینترنت یک ابزار کاربردی دسترسی به اطلاعات است. در این مطالعه الگوی استفاده از اینترنت در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران و ایمنی آن مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در یک مطالعه مقطعی ابتدا کلیه مناطق آموزش و پرورش شهر تهران بر اساس نمونه گیری طبقه ای به سه ناحیه شمال، مرکز و جنوب تقسیم شد. سپس بر اساس توزیع دانش آموزان در هر منطقه تعداد 552 نمونه تعیین شد. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوی و آزمون مجدد تعیین شد. پرسشگران آموزش دیده پس از اخذ رضایت از نمونه ها پرسشنامه های طرح را تکمیل کردند.
یافته ها
نمونه ها 260 نفر (47.1) درصد پسر و 292 نفر (52.9) درصد دختر با میانگین و انحراف معیار سن 16.04±1.704 (حداقل 14 سال و حداکثر 19 سال) بودند. الگوی استفاده از اینترنت بیشترین سایت مورد استفاده 45.3 درصد سایت موسیقی و سایت مورد علاقه 41.7 درصد عکس بود. 43 درصد از نمونه های مورد بررسی با سایت های ممنوعه آشنایی داشتند. محل قرارگیری کامپیوتر در 67.2 درصد افراد در منزل و در 70.1 درصد افراد در اتاق شخصی بود. استفاده از اینترنت در 28.3 درصد از افراد در هنگام شب بوده و از اتاق های گفتگو، چت روم و از فیلترشکن استفاده می کردند. استفاده از فیلترشکن و سایت های ممنوعه در پسران %43.3 نسبت به دختران 31% و میزان چشم درد در دختران در استفاده از اینترنت %18.1 نسبت به پسران %12.7 معنی دارP<0.001)) بود.
بحث و نتیجه گیری
نزدیک به نیمی از افراد با سایت های ممنوعه آشنایی داشتند. به نظر می رسد با توجه به الگوی مورد استفاده احتمال دریافت عکس های محرک احساسات جنسی یا استفاده از سایر سایت های ممنوعه وجود دارد. ایمنی استفاده از اینترنت نیز نیاز به توجه بیشتر از سوی جامعه و خانواده دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
322
لینک کوتاه:
magiran.com/p1016220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!