نیازهای درمانی دندانپزشکی جانبازان شیمیایی با گاز خردل، خراسان رضوی،مشهد،ایران

پیام:
چکیده:
زمینه
گاز خردل یا سولفور موستارد (SM) یکی از مهم ترین عوامل الکیله کننده ای است که به طور گسترده در جنگ جهانی او ل و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مورد استفاده قرار گرفت.این عامل الکیله کننده دارای اثرات دراز مدت سمی بر روی پوست، چشم، دستگاه تنفسی، استخوان بافت مغزو سلول های مخاط دستگاه گوارش که سبب عوارض کوتاه مدت و دراز مدت بر روی سلامت انسان می باشد که بسیاری از آنها از لحاظ بالینی یا پاتولوژیکی قابل تشخیص نمی باشند. با توجه به این واقعیت که هیچ مطالعه ای بر روی نیاز های درمان های دندانپزشکی این بیماران، در ایران انجام نشده است، این مطالعه به منظور تعیین فراوانی نیاز های درمان های دندانپزشکی جانبازان شیمیائی مسموم شده با گاز خردل مراجعه کننده به مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی بیمارستان امام رضا (علیه السلام)در بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی مشهد انجام شد.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین شیوع نیازهای درمانی درجانبازان شیمیائی مسموم شده با گاز خردل ارجاعی به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال 1388 بود.
مواد و روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی بوده که به صورت توصیفی اجرا گردید و روش نمونه گیری به صورت آسان و در دسترس انجام شده و بیماران توسط مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی بیمارستان امام رضا(علیه السلام) و با هماهنگی بنیاد جانبازان ارجاع شدند. تمامی بیماران ارجاعی به دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال 1388 در شیفت صبح در زیر نور یونیت با استفاده از آینه دندانپزشکی انجام شده ونتیجه معاینات در فرم های پرسشنامه از قبل تهیه شده (فرم استاندارد WHO، 2007) ثبت گردید. در فرم پرسشنامه تهیه شده اطلاعات مربوط به مشخصات فردی بیمار و نیازهای درمانی و داروها و نیاز به پیگیری ثبت شد. در آخر کلیه اطلاعات بدست آمده در فرم ها گرد آوری گردید و طبق برنامه آماری spss مورد ارزیابی و آنالیز آماری قرار گرفت.
یافته ها
این مطالعه روی 40 نفر جانباز ارجاعی از مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی بیمارستان امام رضا (علیه السلام) با میانگین سنی50.7 (حداکثر سن 71 و حداقل 39سال)انجام پذیرفت. 75% افراد نیاز به درمان دندانپزشکی شامل، آموزش بهداشت 60%، درمان پروتز فیکس 40%، درمان ریشه 15%، کشیدن دندان 12.5%، ترمیم دندان ها 5.22% و پیگیری جهت تصحیح دنچر 5% بود. که در این میان نیاز به آموزش بهداشت دهان و پروتز پارسیل (ثابت یا متحرک) بیشترین نیاز بود.
نتیجه گیری
تعداد زیادی از مراجعه کنندگان نیازمند درمان های دندانپزشکی هستند که بعضی از افراد از نیاز به درمان خود بی خبر بودند و بعضی دیگر هم بعلل مختلف نسبت به درمان خود بی توجه می باشند که این مسئله لزوم تاکید بر معاینات دوره ای و درمان توسط متخصصین امور دندانپزشکی را ایجاب می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1016728 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!