تاثیر مکمل پروتئین Whey ایزولات و تمرین مقاومتی بر عوامل خطرزای قلبی-عروقی در مردان جوان دارای اضافه وزن

پیام:
چکیده:
مقدمه
در مورد تاثیر ترکیب تمرین مقاومتی با مکمل پروتئینی بر عوامل خطرساز قلبی- عروقی مطالعات محدودی انجام شده است. هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر مکمل پروتئین Whey ایزولات همراه با تمرین مقاومتی بر عوامل خطرزای قلبی- عروقی در مردان جوان دارای اضافه وزن بود.
روش ها
30 نفر از افرادی که دارای نمایه ی توده ی بدنی بین 25 تا 30 کیلوگرم بر مترمربع بودند، به عنوان نمونه ی آماری در نظر گرفته شدند و به شکل تصادفی به 3 گروه 10 نفره تقسیم گردیدند: گروه تجربی 1 همراه با مصرف مکمل به مدت 6 هفته تمرین مقاومتی (W) انجام دادند، گروه تجربی 2 مصرف دارونما همراه با 6 هفته تمرین مقاومتی داشتند (D) و گروه شاهد (C). مکمل پروتئینی Whey (30 گرم در روز به شکل محلول) و دارونما (به همان مقدار نشاسته به صورت محلول) توسط آزمودنی ها مصرف شد. نیم رخ لیپید، فیبرینوژن، قند خون حالت ناشتا، فشار خون های استراحتی سیستولی و دیاستولی و نسبت دور کمر به دور باسن (Waist to hip ratio یا WHR) اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA و آزمون تعقیبی Bonferroni تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
مقادیر کلسترول و HDL(High density lipoprotein) در گروه مکمل نسبت به پیش آزمون افزایش یافت (05/0 > P). سطوح LDL (Low density lipoprotein) و تری گلیسرید در هر دو گروه مکمل و دارونما کاهش مطلوبی را نشان داد (05/0 > P). هیچ تغییری در سطوح فیبرینوژن، قند خون حالت ناشتا، فشار خون های استراحتی سیستولی و دیاستولی و WHR در گروه ها مشاهده نشد.
نتیجه گیری
مصرف مکمل Whey در ترکیب با 6 هفته تمرین مقاومتی در افراد دارای اضافه وزن تغییرات مطلوبی در برخی از عوامل خطرساز قلبی- عروقی ایجاد کرد که می تواند باعث پیش گیری از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1016768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!