بررسی فراوانی آلودگی با Transfusion Transmitted Virus به روش مولکولی PCR در بیماران همودیالیزی و معتادان تزریقی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارتباط بین عفونت TTV (Transfusion transmitted virus) و اختلالات کبدی و نیز اهمیت راه های خونی انتقال TTV هنوز مورد بحث است. هدف از انجام مطالعه، بررسی شیوع TTV در بیماران همودیالیزی، معتادان تزریقی و اهداکنندگان خون سالم در اصفهان و مقایسه آن ها بود.
روش ها
در یک مطالعه ی مورد- شاهدی، 108 نفر شامل 36 بیمار همودیالیزی در بیمارستان های الزهرا (س) و نور اصفهان، 36 معتاد تزریقی در مرکز تحقیقات عفونی اصفهان و 36 اهدا کننده ی خون سالم به عنوان گروه شاهد در بانک خون مورد ارزیابی قرار گرفتند. پنج میلی لیتر نمونه خون از هر نفر در لوله های حاوی EDTA گرفته شد. سپس جداسازی ژنوم ویروس توسط کیت استخراج DNA انجام گردید. تکثیر DNA توسط پرایمرهای موجود و دستگاه Real-time PCR مدل 6000 Corbett research صورت گرفت.
یافته ها
میانگین سنی شرکت کنندگان 7/14 ± 7/38 سال بود و 71 نفر از آن ها مرد بودند. از 108 نفر، 30 نفر (8/27 درصد) TTV PCR مثبت و 78 نفر (2/72 درصد) TTV PCR منفی داشتند. شیوع TTV در معتادان تزریقی 21 نفر (3/58 درصد) و بیماران همودیالیزی 6 نفر (17 درصد) بیشتر از اهدا کنندگان خون سالم 3 نفر (8 درصد) بود که از لحاظ آماری معنی دار بود (0001/0 > P).
نتیجه گیری
در اصفهان شیوع TTV در بیماران همودیالیزی و معتادان تزریقی بالاتر از جمعیت عمومی است. بایستی تمهیداتی جهت کاهش خطر انتقال ویروس به مراقبین بهداشتی، خانواده های بیماران همودیالیزی، معتادان تزریقی و کسانی که به نوعی ارتباط نزدیک با آن ها دارند به کار بست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1016782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!