بررسی تاثیر آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها

پیام:
چکیده:
مقدمه
خطاهای دارویی یکی از مهمترین و کشنده ترین عوارض درمان محسوب می گردند. سالانه هزاران مورد خطای دارویی در بین پرسنل پزشکی و پیراپزشکی گزارش می شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مداوم بر ارتقاء دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش به شیوه مطالعه چهار گروهی سولمون انجام شده است. نمونه های اولیه این پژوهش شامل 100 نفر (50 نفر گروه آزمایش و 50 نفر گروه شاهد) و به روش کاملا تصادفی براساس شماره نظام پرستاری از میان کلیه پرستارانی انتخاب شدند که به فراخوان آموزشی از طریق سایت دانشگاه و اطلاعیه نصب شده در بخش ها پاسخ دادند و دارای معیار ورود به پژ‍‍‍‍‍‍‍وهش بودند. نوع مداخله انجام شده به صورت اجرای برنامه آموزشی براساس نیازهای آموزشی پرستاران و به صورت کارگاهی و انجام کارعملی بود
نتایج
نتایج بعد از آموزش نشان داد که میانگین نمره دانش پرستاران در خرده آزمون مربوط به داروهای تزریقی (001/0=P)، حل کردنی (001/0P<)، تعیین غلظت دارو (001/0P<) و انفوزیون سرم (007/0=P) به شکل معناداری افزایش یافته است. همچنین اختلاف آماری معناداری بین میانگین نمرات کسب شده پرستاران در چهار زیر گروه روش سولمون وجود داشت (001/0P<) که تفاوت موجود بین میانگین نمرات کسب شده گروه اصلی پرستاران آموزش دیده در مقایسه با سایر گروه ها بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده تاثیر آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها بود به طوری که پرستاران دارای نیازهای عمیق آموزشی درزمینه محاسبه دز داروها به ویژه داروهای تزریقی بودند. نتایج این تحقیق در راستای پژوهش های مشابه در سرتاسر دنیا موید آن است که برای ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری، آموزش مداوم پرستاران ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!