بررسی اثر پلتفرم سوییچینگ بر ایمپلنت لیزرلاک بر روی تنش های وارد بر استخوان کرستال به روش آنالیز المان محدود

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ما در این تحقیق با روش آنالیز المان محدود به بررسی تاثیرطراحیپلتفرمسوئیچینگ روی ایمپلنت Laser-Lok بر روی تنش های وارد بر استخوان کرستال در ناحیه فصل مشترک استخوان با کولار ایمپلنت Laser-Lok می پردازیم و نتایج را با نمونه شاهد مقایسه می نماییم تا مشخص گردد که طراحی پلتفرمسوئیچینگ روی ایمپلنت Laser-Lok چه تاثیری بر روی میزان تنشهای وارد بر استخوان کرستال خواهد گذاشت.
روش بررسی
برای انجام آنالیز المان محدود در ابتدا مدل سه بعدی ایمپلنت اصلی (ایمپلنت Laser-Lok دارای پلتفرم سوئیچینگ) و نمونه شاهد [1] (ایمپلنت Laser-Lok با اباتمنت هم سایز) و همچنین مدل سه بعدی استخوان فک پایین (مندیبل) را تهیه می نماییم. سپس هر دو ایمپلنت را بطور جداگانه با استخوان مندیبل در ناحیه پره مولر و البته با در نظر گرفتن شرایط مرزی مناسب مونتاژ می کنیم. لازم به ذکر است که ایمپلنت شاهداز همه نظر مشابه ایمپلنت اصلی بوده و تنها در سایز اباتمنت متفاوت اند. پس از مش بندی و در نظر گرفتن المان های مورد نظر با توجه به نیروهای وارد بر دندان در حین جویدن و در نظر گرفتن شرایط طبیعی، نیروی 100 نیوتنی را در دو حالت محوری [2] (صفر درجه) و مایل [3] با دو زاویه 15 و 45 درجه به مرکز اباتمنت هر دو ایمپلنت اصلی و شاهد در شرایط کاملا یکسان وارد می کنیم.
یافته ها
بطور کلی در اکثر حالات ایمپلنت اصلی نسبت به نمونه شاهد برتر نشان داد و تنش کمتری را به استخوان کرستال اطرافش وارد کرد.نتایج بدست آمده نشان می دهند که طراحی پلتفرم سوئیچینگ نه تنها از مزیت های فیکسچر Laser-Lok در کاهش تنش های برشی و کاهش تحلیل استخوان نمی کاهد بلکه تمرکز تنش در نقاط بحرانی بالایی استخوان کرستال را کاهش داده و تنش ها را به نقاط پایین تر فصل مشترک استخوان کرستال با کولار منتقل می کند.
نتیجه گیری
برای جلوگیری از تحلیل استخوان کرستال فقط کاهش تنش برشی کافی نبوده و حذف عامل بیولوژیکی نیز باید مد نظر قرار گیرد. لذا ایده پلتفرم سوئیچینگ مطرح گردید که می توان با ایجاد پلتفرم در سطح مشترک اباتمنت و فیکسچر از پاشش مایع میان بافتی به بافت های اطراف جلوگیری نموده و از نظر بیولوژیکی مفید می باشد. نتایج کلی حاکی از آن است که ایمپلنت Laser-Lok دارای پلتفرم سوئیچینگ نه تنها تمام مزایای ایمپلنت شاهد را مبنی بر کاهش تنش برشی در فصل مشترک استخوان کرستال و کولار پوشش می دهد بلکه با حذف عامل بیولوژیکی تحلیل استخوان کرستال، مزایای خود را دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1021809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!