مقایسه ارزش غذایی کنجاله منداب و کنجاله تخم پنبه در تغذیه گاوهای هلشتاین

پیام:
چکیده:
برای مقایسه ارزش غذایی کنجاله منداب و کنجاله تخم پنبه در تغذیه گاوهای هلشتاین، 20 راس گاو شیرده نژاد هلشتاین با میانگین وزن 34 580 کیلوگرم و با روزهای شیردهی 10±100 در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. جیره های آزمایشی شامل چهار سطح 0، 8، 14 و 25 درصد کنجاله منداب بودند که جایگزین کنجاله تخم پنبه و جو در جیره ها شدند. جیره ها از لحاظ پروتئین خام و انرژی خالص شیردهی یکسان بودند. گاوها با جیره های کاملا مخلوط به مدت 60 روز تغذیه شدند. جیره ها با بالاترین درصد جایگزینی، تولید شیر تصحیح شده بر اساس 4 درصد و 2‎/3 درصد چربی بالاتری نسبت به جیره شاهد نشان دادند، اما از لحاظ ترکیبات شیر افزایش عددی و غیر معنی دار در درصد و مقدار آن ها مشاهده گردید(05‎/0P>). از لحاظ pH شکمبه و pH مدفوع نیز تفاوت معنی داری بین جیره ها مشاهده نشد. هم چنین قابلیت هضم ظاهری جیره ها تفاوت معنی داری را نشان ندادند. در بین ترکیبات خون؛ غلظت کلسیم، فسفر، گلوکز، کل پروتئین، آلبومین و نیتروژن اوره ای پلاسما تفاوت معنی داری بین جیره ها نشان نداد، اما میزان کلسترول خون به طور معنی داری در بین جیره های آزمایشی متفاوت بود(05‎/0 P<)، به طوری که بالاترین میزان کلسترول مربوط به جیره های 3 و 4 (به ترتیب 6‎/233 و 2‎/271 میلی گرم در دسی لیتر) بود. غلظت هورمون تری یدوتیرونین(T3) تفاوت معنی داری بین جیره های آزمایشی نشان نداد، اما تیروکسین (T4) کاهش معنی داری را با افزایش سطح کنجاله منداب نشان داد، به طوری که کم ترین مقدار(06‎/3 نانوگرم در دسی لیتر) مربوط به جیره آزمایشی 4 بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!