تعیین چندشکلی پروتئین های آلبومین، هموگلوبین و ترانسفرین و بررسی ارتباط آنها با برخی از صفات تولیدی در گوسفند نژاد کرمانی

پیام:
چکیده:

چند شکلی پروتئینهای آلبومین، هموگلوبین و ترانسفرین در 300 راس گوسفند نژاد کرمانی از جمعیت ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کرمانی در شهربابک تعیین شد. جهت تعیین چند شکلی پروتئین هموگلوبین از الکتروفورز افقی استات سلولز با بافر پیوسته و جهت تعیین چند شکلی پروتئینهای آلبومین و ترانسفرین از الکتروفورز افقی ژل پلی آکریل آمید با بافر ناپیوسته استفاده شد. الکتروفورز پروتئین هموگلوبین دو آللA وB این پروتئین را به ترتیب با فراوانی 5‎/26 و 5‎/73 درصد مشخص کرد که به صورت سه ژنوتیپAA، AB و BBبا فراوانی6‎/4، 8‎/43 و 6‎/51 وجود داشتند. فراوانی آللA هموگلوبین در گوسفند کرمانی نسبت به سایر نژادهای مطالعه شده ی ایران بیشتر بود. از مجموع 11 آلل شناخته شده ی ترانسفرین 8 آلل A، G، B، L، C، D، E، Q به ترتیب با فراوانی 55‎/0، 01‎/2، 16‎/9، 11‎/27، 37‎/0، 7‎/46، 28‎/1و 82‎/12 درصد مشاهده شد که 19 ژنوتیپ را تشکیل داده بودند و ژنوتیپ BC بیشترین و ژنوتیپهایAL، LL کمترین فراوانی را داشتند. الکتروفورز آلبومین در جمعیت مورد مطالعه دو ژنوتیپSS وSW را به ترتیب با فراوانی 98 و 2 درصد مشخص کرد. سپس ارتباط پروتئین ها با وزن بدن در سنین مختلف، اضافه وزن روزانه و تولید پشم بررسی شد که اثر هموگلوبین و ترانسفرین بر روی وزن 12 ماهگی معنی دار بدست آمد(05‎/0P<). و بیشترین وزن ها مربوط به افراد با ژنوتیپ BB هموگلوبین و CE ترانسفرین بود. اثر پروتئین ها بر روی سایر صفات معنی دار نبود؛ هرچند بین برخی از کلاس های ژنوتیپی ترانسفرین و هموگلوبین اختلاف معنی دار وجود داشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!