جذب آب و ثبات ابعاد چند سازه پلی پروپیلن/ الیاف چوب استیله شده

پیام:
چکیده:
در این پژوهش اثر استیلاسیون الیاف بر نقش سازگارکنندگی MAPP و ویژگی های جذب آب، واکشیدگی ضخامت و ثبات ابعاد چوب پلاستیک ساخته شده از پلی پروپیلن و الیاف استیله شده مورد بررسی قرار گرفت. الیاف چوب با انیدرید استیک و بدون حضور کاتالیست واکنش داده شد و درصدهای افزایش وزن (WPG) 5/4، 5/7 و 68/17 درصد به دست آمد. الیاف استیله شده با سازگارکننده MAPP (0، 2، 3 و 5 درصد) مخلوط گردید و ماده مرکب پلی پروپیلن/ الیاف به روش پرس گرم و در دما 180 درجه سانتی گراد ساخته شد. نمونه های آزمونی به مدت 1512 ساعت در آب غوطه ور شدند و ویژگی های جذب آب، واکشیدگی ضخامت، اثر ضد واکشیدگی و بازدارندگی جذب آب تعیین گردیدند. ساختار درونی چوب پلاستیک و پیوند بین الیاف و پلاستیک پلی پروپیلن با میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که استیلاسیون الیاف موجب کاهش جذب آب و واکشیدگی ضخامت در چند سازه چوب پلاستیک شد. افزایش شدت تیمار استیلاسیون سبب افت جذب آب و واکشیدگی ضخامت در ماده مرکب چوب پلاستیک شده و افزایش مقدار سازگار کننده MAPP نیز سبب افت جذب آب گردید؛ ولی نقش استیلاسیون بارزتر از نقش MAPP بود. بررسی میکروسکوپ الکترونی ساختار چوب پلاستیک نشان داد که با افزایش شدت تیمار استیلاسیون از تخلل ساختاری آن کاسته می شود و پیوند بین ماتریس زمینه ای و الیاف بهتر می گردد. از سوی دیگر، نمونه های استیله شده از سطح صاف تری برخوردار می گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!